תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קרן השתלמות – מה היא מציעה לשכירים ולעצמאים?

ייחודה של קרן ההשתלמות טמון בכך שמדובר במכשיר חיסכון לטווח קצר יחסית שמציע לחוסך הטבת מס כפולה - ממס הכנסה וכן ממס רווחי הון בעת הפדיון

123RF
123RF

*הכותב הוא מנהל הידע המקצועי של חטיבת הלקוחות, מיטב בית השקעות

הכתבה מטעם מיטב בית השקעות

בשוק החיסכון מוצרים רבים ומגוונים לטווחי חיסכון משתנים. מבין שלל המוצרים, מתבלטת קרן השתלמות כמוצר חיסכון ייחודי המאפשר לחוסך לנהל השקעות בפטור ממס, יתרון השמור בדרך כלל למוצרי חיסכון לטווח הארוך בלבד. לכן, אין זה מקרי שעצמאים רבים חוסכים באמצעות קרנות השתלמות, ואילו עובדים שכירים דורשים מהמעסיק שלהם לכלול הפרשה לקרן השתלמות כחלק מהתנאים הסוציאליים, וזאת כבר במעמד חתימה על חוזה ההעסקה.

היבט המס בחיסכון

בכל הקשור לחיסכון ולהשקעות נהוג לציין שני סוגים עיקריים של מיסוי. הראשון והמוכר הוא מס ההכנסה. מס זה מושת על כל הכנסה הנובעת מעבודה, מעסק או ממשלח יד. מדובר במס פרוגרסיבי, כלומר הוא מורכב ממדרגות שונות הנגזרות מגובה השכר. בהתאם לכך, בעלי שכר נמוך ישלמו מס יחסי נמוך מבעלי משכורות גבוהות. עבור עובדים שכירים המס מחושב על ידי המעסיק ומנוכה מן השכר ברוטו. עבור עצמאים, מס ההכנסה מחושב ברמה השנתית בהתאם להכנסות שדווחו על ידם בדוח השנתי.

המס השני, המוכר היטב למשקיעים בשוק ההון, הוא מס רווחי הון. מס זה הוא קבוע, ועומד נכון להיום על 25% וחל על הרווחים הריאליים בעת מימוש ההשקעה. החריג לכך הוא אפיקים שקליים שממוסים במס נומינלי של 15%. במקרה והצטברו הפסדים כתוצאה מהשקעה הונית, ניתן לקזז אותם כנגד רווחים וכך לחסוך בתשלום מס. לדוגמה, מהפסד מוכר של 1,000 שקל יזוכה המשקיע ב-250 ש"ח במעמד גביית מס רווחי ההון.

קרן השתלמות - מאפיינים מרכזיים

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון ותיק שבמקור נועד לחיסכון עבור השתלמות מקצועית. הכספים המופקדים בקרן ניתנים לפדיון לאחר שלוש שנים למטרת השתלמות ולאחר שש שנים לכל מטרה באשר היא. חוסכים שהגיעו לגיל הפרישה יוכלו לפדות את הקרן כבר בתום שלוש שנות חיסכון. במרוצת השנים הורחבו אפשרויות השימוש בכספים למטרות השתלמות מוכרת.

עבור ציבור השכירים, הכספים מופרשים לקרן עד לתקרה של 10% מן השכר ברוטו ונחלקים בין העובד (2.5%) לבין המעביד (7.5%). עבור עובדים עצמאים, גובה ההפקדה המקסימלי המזכה בפטור ממס הוא 7% מההכנסה השנתית, ועד תקרה, כאשר עד 4.5% אף נחשבים כהוצאה מוכרת.

החיסכון בקרן השתלמות, בדומה למוצרי חיסכון פיננסיים אחרים, מבוצע באמצעות חברות הביטוח או ההשקעות בישראל. הם מציעים לחוסך מגוון רחב של מסלולי השקעה בהתאם לפרופיל הסיכון של החוסך, וכן יכולת מעבר בין מסלולי השקעה או קרנות, וגובים עבור החיסכון דמי ניהול שנתיים.

קרן השתלמות - הטבת המס הכפולה

ייחודה הגדול של קרן ההשתלמות טמון בעובדה שלא מדובר במכשיר חיסכון לטווח ארוך ובכל זאת הוא מציע לחוסך הטבת מס כפולה - ממס הכנסה (בגין חלק המעביד במקרה של שכיר ובגין 4.5% מהתקרה השנתית במקרה של עצמאי) והטבה נוספת של פטור ממס רווחי הון בעת הפדיון. בדומה למכשירי חיסכון פנסיוני אותם ניתן לפדות החל מגיל הפרישה המינימלי, בקרן השתלמות ההפקדות פטורות ממס עד לגובה התקרה המזכה השנתית, המשתנה בין עובדים שכירים לעובדים עצמאים.

ומה באשר למס רווחי הון למפקידים מעל התקרה? קרן השתלמות מאפשרת לחוסכים כאלה ליהנות מעקרון דחיית המס, בדומה למכשירי חיסכון כדוגמת קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון.

השורה התחתונה - וודאו שיש לכם קרן השתלמות

בין אם אתם שכירים ובין אם אתם עצמאים, היתרונות של קרן ההשתלמות ברורים. מדובר במכשיר החיסכון היחיד שמציע הטבת מס כפולה ושאינו לטווח ארוך. עבור עצמאים מדובר בהחלטה אישית התלויה ברצונם בלבד. כל עובד עצמאי יכול לפתוח לעצמו קרן השתלמות בפשטות וביעילות. עבור עובדים שכירים, כדאי להתעקש לקבלה מול המעסיק, שכן פוטנציאל הטבות המיסוי לצד אפקט הריבית דה-ריבית הינו משמעותי.

**החברה המנהלת הינה מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ מבית מיטב דש ואיילון ביטוח. האמור אינו מהווה יעוץ ו/או שיווק פנסיוני, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף ליעוץ ו/או שיווק פנסיוני כאמור הניתן על ידי בעל רישיון כדין, המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. יש לבחון כל מקרה לגופו על פי הצרכים המשפחתיים ומצבו הבריאותי של החוסך.

צרו איתנו קשר *5988