תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מסחר בשוק ההון - איך ניתן לעשות זאת ולמי הוא מתאים?

בשוק ההון אפשר לקחת חלק ברמות מורכבות שונות, בהתאם לצרכים ולפרופיל המשקיע

צילום: מקור: אתר 123rf.com
צילום: מקור: אתר 123rf.com

*הכותב הוא משווק השקעות בכיר, מיטב טרייד

הכתבה מטעם מיטב בית השקעות

המסחר בשוק ההון עלול להיראות מורכב ומסובך. ריבוי האפשרויות והמוצרים, סוגי הפעולות השונות, המיסוי, המעקב - לעתים נראה כי מסחר בשוק ההון מיועד למקצוענים בלבד. אולם, אין כך הדבר. שוק ההון מיועד למגוון רחב של משקיעים וסוחרים ומציע רמות מורכבות מקלה ועד מתקדמת בהתאם לצורך של המשקיע ולפרופיל שלו. אז איך אפשר לסחור בשוק ההון ולמי זה מתאים?

שוק ההון - למה לסחור בכלל?

לפני שנצלול לאופן המסחר חשוב לשאול את השאלה למה לסחור בכלל. שוק ההון הוא בעצם פלטפורמה המאפשרת לחברות לגייס הון מהציבור בצורה של חוב או של בעלות במניות החברה. מדובר במערכת משוכללת ומפוקחת על ידי הרשות לניירות ערך. כלל החברות והמוצרים הנסחרים בשוקי ההון כפופים לרגולציה מחמירה שמטרתה יצירת שקיפות שתגן על המשקיע הממוצע.

הסיבה העיקרית למסחר בשוק ההון היא שמדובר בדרך יעילה ואפקטיבית להגדלת ההון המושקע. בישראל, בייחוד בשנים האחרונות בהן מחירי הדיור עלו בחדות, נותרו משקיעים רבים ללא הון עצמי מספק על מנת לרכוש דירה למגורים. היות והכנסה ממשלח יד תמיד תהיה מוגבלת בזמן העבודה האפשרי, הכנסה מהשקעות בשוק הון היא אופציה להתפתחות ההון ועלייה ברמת החיים לאורך שנים. על אף הדימוי התנודתי והמסוכן שנהוג לקשר למסחר בבורסה, על פי הסטטיסטיקה ארוכת השנים התוחלת היא חיובית, ובמקרים רבים מסחר בשוקי ההון יכול להיות דרך יעילה וזולה להגדלת ההון האישי.

אז למי המסחר בשוק ההון מתאים?

המסחר בשוקי ההון מתאים לסוגים רבים של משקיעים. המשותף לכולם הוא כמובן הרצון להשיא תשואה על ההון. לשם ההמחשה, ניתן לחלק באופן גס את המשקיעים בשוקי ההון לשני סוגים: המשקיע שרוצה לסחור והמשקיע שאינו רוצה לסחור. נתחיל דווקא מן הסוג השני:

המשקיע שאינו רוצה לסחור הוא זה שאינו מעוניין בלמידה, אלא רוצה שההשקעה תעבוד בשבילו במינימום מאמץ ופעולות. משקיע כזה יתבסס לרוב על הגישה הפסיבית להשקעות המקדמת צמצום פעולות השקעה ולאורך שנים ארוכות מבלי הצורך לערוך התאמות בהשקעה. כמו כן, משקיעים שאינם רוצים להתעסק במסחר, משתמשים לרוב בשירותים של מנהלי תיקים מקצועיים (בתשלום) או במוצרים מובנים, ועל כך בהמשך.

לעומתו, המשקיע שרוצה לשלוט ולהיות מעורב בניהול השקעותיו בבורסה יכול לעשות זאת באופן עצמאי או באמצעות ניהול תיקים, אך לשמור על מעורבות בניהול. משקיע כזה צובר ידע וניסיון לאורך זמן, מתעדכן בניתוחים הכלכליים ומאמין שבחירת השקעות מסוימות עשויה להיטיב עם התשואה, לאורך זמן.

בשורה התחתונה, המסחר בשוק ההון מתאים הן למי שרוצה להשקיע זמן ומאמץ והן למי שאינו רוצה להיות מעורב בניהול ההשקעות. בשני המקרים, שוק ההון מספק מענה להשקעות באמצעות הדרכים השונות לסחור בו, כפי שאדגים מיד.

איך ניתן לסחור בשוק ההון?

המסחר בשוק ההון מתאים, כאמור, לכל סוג של משקיע. רף הכניסה להשקעה הוא נמוך במיוחד ומאפשר ללמוד תוך כדי תנועה ולהתאים את התיק לצרכים המשתנים של המשקיע. ישנן שתי דרכים עיקריות לסחור בשוק ההון:

א. מסחר עצמאי - מיועד למשקיע המעוניין לנהל בעצמו את תיק ההשקעות שלו בהתאם לצרכים ואסטרטגיית ההשקעות שלו. מסחר עצמאי יכול להתבצע דרך פתיחת חשבון מסחר באחד מבתי ההשקעות שהם חברי בורסה או באמצעות הבנק על ידי פתיחת תיק ניירות ערך בחשבון הבנק. בשני המקרים המשקיע יכול לקבל ייעוץ חיצוני אך הוא אחראי על ניהול התיק וביצוע הפעולות. יודגש כי ישנם הבדלי עלויות משמעותיים בין הבנקים לבין בתי השקעות (לרוב בתי ההשקעות זולים באופן משמעותי), ויש להכיר את העמלות והעלויות הנלוות למסחר.
ב. ניהול תיקים ומוצרים מובנים - מיועד בעיקר למשקיעים שאינם רוצים לנהל את ההשקעות בעצמם או להיות מעורבים בניהול התיק. שירותי ניהול התיקים מבוצעים על ידי מנהל השקעות המתאים את אסטרטגיית ההשקעה והרכב הנכסים בתיק בהתאם לצרכי המשקיע ולאחר היכרות וניתוח הצרכים שלו. בנוסף, השקעה באמצעות מוצרים מובנים כגון קופת גמל להשקעה או פוליסת חיסכון, מאפשרת למשקיע שאינו רוצה להתעסק בניהול ההשקעה חשיפה למגוון נכסים בשוקי ההון באמצעות מסלולי השקעה מובנים ברמות סיכון משתנות.

בשורה התחתונה, המסחר בשוק ההון מציע מגוון רחב של דרכים ומוצרים שיספקו את הצרכים של כל משקיע. ישנה חשיבות גבוהה להשקעה לאורך זמן המאפשרת להגדיל את ההון המושקע ובסיכון משתנה. במיוחד בתקופות של אינפלציה ומחירי דיור עולים, שוקי ההון מציעים חלופה למשקיעים, ברף כניסה נמוך ובמגוון רחב מאוד של נכסים ומוצרים, תוך שימור של גמישות ונזילות מקסימלית.

*אין לראות באמור ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. 

צרו איתנו קשר *5988