הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מדד הבנקים טיפס ב-1.1%

מדד ת"א 35 ננעל ביציבות, ת"א 90 ירד ב-0.7%, ואילו מדד הנפט והגז קפץ ב-2.2% • עליות חדות רשמו ג'י סיטי, ישראמקו, ישראל קנדה, בזן, תמר פטרוליום וזוז פאוור • שופרסל הודיעה על תוכנית התייעלות

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל ביציבות, ת"א 90 ירד ב-0.7%, ומדד הנפט והגז קפץ ב-2.2%. מדד הבנקים טיפס ב-1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר ג'י סיטי , ישראמקו, ישראל קנדה , בזן , תמר פטרוליום וזוז פאוור .

מנגד, ירידות חדות רשמו קווליטאו, סקופ, דמרי , תורפז, פתאל החזקות , דלק רכב , אודיוקודס, נייס  ודוראל אנרגיה .

16:00

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי גובה הריבית במשק אינו נקבע בהבל פה, וכדי להזיז את הריבית האפקטיבית, בפועל בנק ישראל צריך לעשות פעולות בשוק הכסף. "אז לאחר שראינו את הריבית הנגזרת משוק המק"מ מפגרת באופן משמעותי מאחורי ריבית בנק ישראל המוצהרת, בנק ישראל הגדיל השבוע באופן משמעותי את הנפקת המק"מ כדי לצמצם את כמות הכסף ולהעלות את הריבית".

על הרקע הדברים, "בנק ישראל צפוי להתלבט בשאלה האם להעלות את הריבית שוב ב-0.75% או להסתפק בעלייה של חצי נקודת אחוז בהחלטה הבאה (ההחלטה ב-21 בנובמבר ). מצד אחד , הצפי להמשך התמתנות איטית של האינפלציה והחלשות הצריכה הפרטית תומכים בעלייה של חצי נקודת אחוז. מנגד, שוק העבודה ההדוק, וההערכה (לפחות שלנו) שהאינפלציה בישראל אומנם נמוכה יותר אך 'דביקה' יותר ביחס לארה"ב, בשל שוק עבודה יותר מאוגד, היעדר ממשלה שמנע תוספות שכר בסקטור הציבורי שעוד תגענה, צרכן שנפגע עד כה פחות, סביבת תחרות נמוכה יותר, הדמוגרפיה הישראלית שחיובית מהעולמית והעליות בשכר הדירה שעדיין לא הגיעו למיצוי, תומכים בעליית ריבית גבוהה יותר. השפעה נוספת על ההחלטה נתונה להודעת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב הערב ולהכוונה שלהם קדימה".

14:30

המסחר בבורסה ממשיך במגמה שלילית מתונה עם ירידות של 0.1% עד 0.5% במדדי המניות המרכזיים. בולט בניגוד למגמה מדד הנפט וגז שמזנק ב-2.4%, לאור זינוק חד של תמר פטרוליום וישראמקו, לאחר פרסום דוח עתודות במאגר "תמר". גם מדד הבנקים מטפס בכ-0.6%, בהובלת בנק לאומי שמוסיף 0.9%.

חברת המתכות סקופ  צונחת אחרי פרסום הדוחות. ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-409 מיליון שקל, לעומת 348.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי (מאוחד) עמד על 46 מיליון שקל, ירידה בהשוואה ל-50.3 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2021. בנוסף, סקופ הזהירה כי לחברה יש מלאי גדול, ואם מחירי הסחורות יירדו בצורה חדה ומהירה, תהיה לכך השפעה מהותית על התוצאות שלה.

סופווייב מדיקל  קיבלה אישור שיווק בברזיל למכשיר ה-SUPERB שלה למיצוק העור והצערתו. בדיווח נטען כי ברזיל מהווה את השוק השני בגודלו בעולם, אחרי ארה"ב, בהליכים אסתטיים לא פולשניים.

אנרג'ין  הודיעה על השגת אבן-דרך בפרויקט עם גרנות לפיתוח זני חיטה המיועדים למזון לפרות, וכי אותרו זני עילית נמצאו כמצטיינים לגידול כנבטים. 

13:05

קומפיוג'ן  קיבלה אזהרת מחיקה ממסחר בנאסד"ק, מאחר שמחיר הסגירה של מנייתה  היה מתחת ל-1 דולר במהלך 30 ימי העסקים האחרונים. לחברה יש תקופה של 180 ימים קלנדריים (עד 1 במאי 2023) כדי לעמוד בדרישת המחיר המינמלי של דולר למניה.

יוניבו  הודיעה על ביטול ההסכם למכירת החזקותיה בתחום הקנאביס הרפואי (באמצעות החברה ביו אן וי מדיסין), לאחר שהיחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר) לא אישרה לרוכש לעסוק בתחום הקנאביס. החברה בוחנת את החלופות העומדות בפניה.

12:00

מגמה מעורבת בבורסה. ת"א 35 מטפס קלות, ת"א 125 יורד ב-0.1%, ות"א 90 משיל 0.6%, כאשר בתחתית מניית סקופ  שצונחת ב-7% לאחר שפרסמה דוחות.

בין המניות שמרכזות עניין היום, בתקווה שיבוטלו המסים שהטילה הממשלה היוצאת על משקאות קלים ועל כלים חד-פעמיים, אפשר לציין את המחזיקות ביפאורה, קרור , שעולה ב-4.1%, את כרמל קורפ  (לשעבר כלל משקאות) שעולה ב-4.9% וכן את יצרנית המוצרים החד-פעמיים שניב  שמתחזקת בכ-3.9%.

שותפות הגז ישראמקו  פרסמה, במשותף עם נפטא, אקויטל, תומר אנרגיה, תמר פטרוליום, כהן פיתוח ואלון גז, דוח עתודות ונתוני תזרים מהוון מעודכנים במאגר הגז "תמר", לצורך המשך ניהול משא-ומתן למיזוג בין נפטא  לבין אקויטל  (בעלת השליטה בה).

11:15

מגמה שלילית קלה בבורסה, כאשר ת"א 35 ללא שינוי, ת"א 125 יורד ב-0.1%, ות"א 90 משיל 0.4%. מדד הבנקים בולט בעלייה של 0.6%, וגם מדד ביומד מטפס בכ-1.5%. 

עליות חדות רושמות סייפ-טי, קומפיוג'ן, זוז פאוור, יומן אקסטנשנס ושוב אנרגיה . האחרונה, חברה-בת של שיכון ובינוי , הודיעה כי הושלמה הקמת פרויקט הממוקם במחוז ברזוריה בטקסס שבארה"ב, לתחנת כוח לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של 260 MWdc ובשטח של כ-5,000 דונם. התקבל אישור מחברת ההולכה של טקסס על עמידה בכל הבדיקות והתנאים לחיבור הפרויקט לרשת החשמל, והחלה הפעלתו המסחרית המלאה.

10:01

המסחר בבורסה נפתח ביציבות. מדד ת"א 35 ללא שינוי, ת"א 125 מוסיף פחות מ-0.1%, ות"א 90 מתקדם בכ-0.2%. 

אודיוקודס מאבדת גובה אחרי הדוחות של הרבעון השלישי (ראו בעדכונים קודמים), וגם נייס , אורמד  וקווליטאו  מאבדות גובה. 

זוז פאוור  עולה בחדות לאחר שדיווחה כי חתמה על מזכר הבנות עם אחת מחברות השכרת הרכב הגדולות בעולם להקמה והפעלה של תחנת טעינה אולטרה-מהירה בארה"ב, כפיילוט שיפעל בנמל התעופה לה גוורדיה בניו יורק. 

סייפ-טי  מזנקת לאור ארביטראז' חיובי של כ-20%. החברה הודיעה שלשום כי הבטיחה מימון נוסף בגובה 2 מיליון דולר לתוכנית גיוס הלקוחות שלה (חלק שני מתוך סך של 4 מיליון דולר), ואתמול הודיעה על 5 מיליון הורדות לאפליקציה שלה ועל דירוגה בין 10 אפליקציות הפרטיות המובילות בארה"ב, וזכתה לעניין רב בקרב סוחרים יומיים בפורום Stocktwits.

09:30

אודיוקודס  פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי, במהלכו רשמה הכנסות של 69.7 מיליון דולר, גידול של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הרבעוני (Non-GAAP) ירד בהשוואה לאשתקד והסתכם ב-10.5 מיליון דולר, 32 סנט למניה בדילול מלא (לעומת רווח של 12.9 מיליון דולר, 38 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד).

שותפות נאוויטס  דיווחה על יציאה לקידוחי הפיתוח וההפקה במאגר שננדואה, בעלות כוללת של 320 מיליון דולר. חלקה של נאוויטס (49%) הוא כ-160 מיליון דולר. עם תחילת ההפקה במאגר, נאוויטס צופה הכנסות שנתיות של כ-1.2 מיליארד דולר ו-EBIDTA של כ-870 מיליון דולר.

09:05

אלקטרה צריכה  דיווחה על תוכנית התייעלות שהחברה-הבת יינות ביתן ביצעה ברבעון השלישי, שתביא לקיטון של 50-60 מיליון ברווח הנקי של הרבעון השלישי. התוכנית כללה התייעלות תפעולית בסניפים ובכוח-אדם, סגירת חמישה סניפים מפסידים, שיפור תנאי סחר, בנייה ויישום של תוכנית לשיפוץ סניפים והסבתם לסניפי קרפור ועוד.

08:45

שופרסל  דיווחה לבורסה כי הדירקטוריון אישר תוכנית התייעלות בהיקף של 250 מיליון שקל. התוכנית כוללת קיצוצים של יותר מ-10% מכוח-האדם במטה החברה, יחידות עסקיות ויחידות תמך (חיסכון של 60 מיליון שקל ב-2023), צמצום הוצאות תפעוליות ב-90 מיליון שקל בשנת 2023 וסגירת 14 סניפים ו-11 סניפי רשת Be וכן סגירת כלל מחסני השילוח הידניים והסטת פעילותם למרכזי השילוח האוטומטיים (חיסכון של 100 מיליון שקל). "בגין תוכנית ההתייעלות צפויה החברה לרשום בשנת 2022 הוצאה חד-פעמית, לפני מס, בסכום כולל המוערך בכ-200 מיליון שקל, מתוכו 165-175 מיליון שקל בגין הפחתות נכסים כתוצאה מסגירת חנויות (הוצאה שתירשם ברבעון השלישי), והיתרה שנובעת מעלויות צמצום כוח-האדם תירשם ברבעון הרביעי של השנה", צוין בדיווח.

הריבית בארה"ב תעלה כנראה בעוד 0.75%: מה יקרה בחודש הבא? | ניתוח 
נלחמים בהעלמות מס: ב־OECD מקדמים חקיקה להידוק גביית מס על רווחי קריפטו 

08:10

יוחננוף  דיווחה אמש על עסקת בעלי עניין. רשת הקמעונאות התקשרה בהסכם לרכישת הפעילות העסקית והציוד של חנות קטנה בשטח של כ-200 מ"ר (ברוטו) בלבד במגדל "פסגות" בתל אביב מידי בתו של איתן יוחננוף (המשמש כמנכ"ל הרשת) תמורת 1 מיליון שקל בתוספת מע"מ. 

אינפיניה  פרסמה את דוחות הרבעון השלישי. ההכנסות צמחו בכ-23% והסתכמו לכ-479 מיליון שקל, והרווח הנקי הוכפל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם לכ-39 מיליון שקל. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בסך של כ-27.2 מיליון שקל.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בתל אביב

1. צפי לעליות קלות בפתיחה

הבורסה בתל אביב תפתח את שעריה הבוקר על רקע המשך ספירת הקולות בבחירות לממשלה, ולאחר שהייתה סגורה אתמול. המסחר צפוי להיפתח בעליות קלות, לצד עליות במרבית בורסות אסיה ובחוזים העתידיים.

ביום שני הסתיים המסחר בירידות. מדד ת"א 35 איבד 0.4%, ת"א 90 ירד ב-1.5%, מדד הנדל"ן נפל ב-2.3%, ומדד הקלינטק צנח ב-3.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

בבלומברג דווח אתמול כי איתקה, החברה-הבת של קבוצת דלק , צפויה לקצץ את השווי המבוקש בהנפקתה בלונדון, שהייתה אמורה להיות ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר בממלכה השנה. חברת הנפט, שדנה בתחילה בגיוס של עד מיליארד דולר, שוקלת כעת לגייס כמחצית מהסכום הזה על רקע השווקים הפכפכים, אמרו מקורבים לעסקה לבלומברג.

2. עליות קלות בחוזים בוול סטריט

החוזים העתידיים עולים קלות בהמשך לנעילה אדומה בוול סטריט אמש. הנאסד"ק ירד בכ-0.9%, הדאו ג'ונס השיל 0.2%, וה-S&P 500 נסוג ב-0.4%. המסחר יתקיים בין השעות 15:30-22:00 שעון ישראל, שכן בארה"ב עוברים לשעון חורף רק בשבוע הבא.

תשואות האג"ח של ממשל ארה"ב יורדות מעט הבוקר. תשואת האיגרת לעשור נסוגה ל-4.02%, ותשואת האג"ח לשנתיים נחלשת לשיעור של 4.51%.

המניות הדואליות לא צפויות להשפיע מהותית על המסחר, ופער הארביטראז' המשוקלל על מדד ת"א 35 עומד על פלוס 0.1%. מחוץ למדד הדגל יבלטו לטובה סייפ-טי  וקומפיוג'ן  שזינקו ושבו עם פערים חיוביים חזקים. סטיקספיי  הישראלית אומנם לא נסחרת בתל אביב, אך בלטה מאוד עם צניחה של כ-30% במסחר ועם התרסקות של 63% במסגרת המסחר המאוחר.

3. העלאת ריבית נוספת צפויה הערב בארה"ב

הערב ב-20:00 שעון ישראל תפרסם ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בארה"ב את החלטת הריבית שלה לאחר פגישה בת יומיים. על-פי התחזיות בשוק, הריבית תעלה בפעם הרביעית ברציפות בשיעור של 0.75%, ובסך-הכול זו תהיה העלאה שישית מאז החל הפד להיאבק באינפלציה בחודש מרץ.

ברקע ההחלטה: לאחר שני רבעונים מאכזבים, התוצר בארה"ב צמח ב-2.6% בשיעור שנתי ברבעון השלישי. בהראל פיננסים מציינים כי "הרכב הצמיחה היה 'מעניין', כאשר הצריכה הפרטית צמחה ב-1.4% בלבד (לעומת 2% ברבעון השני), ההשקעות במשק המשיכו להתכווץ, והיבוא ירד בחדות. יצוא הסחורות הפתיע לחיוב עם עוד רבעון של צמיחה דו-ספרתית.

"בשורה התחתונה, הנתון לא משנה את הערכתינו שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בעוד 0.75%, אך יחד עם זאת, על רקע סימני החולשה בצריכה הפרטית ובהשקעה, עולים הסיכויים שהבנק יאותת על כך שהוא יאט את קצב העלאת הריבית בהחלטות הבאות, אם האינפלציה תרד בהתאם לתחזיות", מעריכים כלכלני הראל.

4. עונת הדוחות בארה"ב נמשכת

עונת הדוחות האמריקאית נמשכת, כאשר היום צפויים להתפרסם בין השאר דוחות קוואלקום ורובין הוד וכן הישראליות אודיוקודס  ואינפיניה  (נייר חדרה לשעבר), ומחר יפרסמו רויאל קריביאן, מודרנה, פייפאל וקוינבייס (וטבע, אורמת, נובה, סייברארק וסאפיינס בקרב הישראליות).

חברת אבטחת הסייבר הישראלית ורוניס  צללה אמש ב-30% לאחר שפספסה את התחזיות. החברה דיווחה על הכנסות של 123.3 מיליון דולר (מתחת לצפי של 125 מיליון דולר). הרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 5 סנט למניה. בנוסף, החברה הורידה את תחזית ההכנסות ברבעון הרביעי לטווח של 139-142 מיליון דולר, גידול של 10-12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד אך מתחת להערכות בשוק להכנסות של 154.6 מיליון דולר.

5. מגמה חיובית באסיה, יציבות בקריפטו

מדדי המניות העיקריים באסיה נסחרים במגמה חיובית. מדד ניקיי בטוקיו רושם ירידה מזערית, אך בהונג קונג מדד הנג סנג מזנק ב-2.5%, וגם בשנזן, בסידני ובסיאול נרשמות עליות.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט הגולמי עולים ביותר מ-1%. הנפט האמריקאי נסחר סביב 89.6 דולר לחבית, והחוזים על נפט מסוג ברנט נסחרים סביב 95.7 דולר לחבית. הזהב עולה קלות ל-1,651 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות. הביטקוין ברמה של 20.5 אלף דולר, והאת'ריום סביב 1,585 דולר.