הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בת"א הוחרפו לקראת סיום; קבוצת דלק צנחה ב-5%, קאנומד זינקה

ת"א 35 ירד ב-0.7%, ת"א 90 ב-1.5%, ות"א 125 ב-1% • מגמה מעורבת באירופה ועליות קלות בוול סטריט • הדולר והאירו מתחזקים קלות מול השקל • כלכלני הפועלים: הריבית בארץ צפויה להתייצב סביב רמה של 3.75%

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות שהוחרפו לקראת צלצול הנעילה. ת"א 35 ירד ב-0.7%, ת"א 90 ב-1.5%, ות"א 125 ב-1%. ירידות בולטות נרשמו במדדי תשתיות אנרגיה ונפט וגז שנחתכו בכ-2%, מדד קלינטק צנח ב-2.4%, ומנגד מדד ביטוח ושירותים פיננסיים התקדם בכ-0.2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.66 מיליארד שקל, כאשר איי.סי.אל ריכזה את המחזור הגבוה ביותר ועלתה ב-0.6%, ואחריה קבוצת דלק  שצנחה ביותר מ-5%.

קאנומד סיימה בעלייה חדה של יותר מ-23% במחזור מסחר גבוה ביחס לממוצע, וגם זוז פאוור, נור, אלמוגים וגמא ניהול התחזקו. לעומת זאת בלטו לרעה נורסטאר , שור טק, ג'נסל, ליניאג תרפיוטיקס ומספנות ישראל .

15:55

המסחר בבורסה מתנהל במגמה שלילית מתונה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3%, כאשר קבוצת דלק מוחקת 4.5% מערכה ומושכת מטה (ואילו בראש המדד אנרג'יאן שעולה ב-2.3%), ומדד ת"א 90 משיל 0.4%, בעיקר הודות למניות הנדל"ן שמאבדות גובה.

מניית קאנומד  מזנקת ב-17% במחזור גבוה, לאחר שדיווחה כי התקבל אישור של רשות התחרות לעסקת מכירת השליטה בחברה לצחי אבו. עוד עליות חדות רושמות זוז פאוור , דלתא  ונור . גם חברת הקנאביס קנבוטק  עולה, לאחר שדיווחה יחד עם BOL Pharma על הסכם עקרונות לפעילות משותפת בשווקים בינלאומיים, בהם שוק ה-CBD האמריקאי ועולמות האונקולוגיה האינטגרטיבית.

14:20

חברת גילת  הודיעה היום כי Telefónica Global Solutions (TGS) בחרה בגילת להרחבת קישוריות תמסורת סלולרית 4G על גבי לוויין למפעילות סלולר המשרתות אזורים כפריים בצפון אמריקה הלטינית. בהתאם להסכם המסגרת הרב-שנתי עם TGS, גילת תספק את פלטפורמת ה-SkyEdge II-C שלה לשיפור התמיכה בפרויקטים הגדולים באזור.

קבוצת דלק צונחת ב-5%, ככל הנראה על רקע דיווחים בנוגע לשווי נמוך יחסית של החברה-הבת איתקה בהנפקה בלונדון.

עוד בולטות בירידות חדות פתאל, שופרסל , פרשקובסקי , ראדא, אלוני חץ  וסינאל.

קבוצת המזון שטראוס  שבשליטת עפרה שטראוס צפויה לשלם למנכ"ל החדש של החברה, שי באב"ד, שייכנס לתפקידו בתחילת דצמבר, שכר בעלות שנתית של 6.87 מיליון שקל. תנאי העסקתו של באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, כוללים חבילת אופציות למימוש במניות שטראוס בשווי כלכלי של 9 מיליון שקל. הללו יבשילו בשתי מנות, בעוד שנתיים ובעוד שלוש שנים. בהנחה שבאב"ד יעמוד בתנאי האופציות והבונוסים, עלות שכרו המצטברת תעמוד על כ-20 מיליון שקל בתקופה של שלוש שנים. 

12:25

חברת איסתא  מעדכנת כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם משקיע בינלאומי מצפון אמריקה להשקעה בחברת-הבת איסתא נכסים (מוחזקת בכ-90%), בהיקף של בין כ- 50-80 מיליון שקל לפי שווי של כ-1.57 מיליארד שקל, לפני הכסף. לדברי איסתא, ההשקעה בחברה מיועדת להמשך הפיתוח העסקי של איסתא נכסים, הרחבת מקורות המימון והקטנת הוצאות המימון של החברה. 

ג'י סיטי  ממשיכה לאבד גובה ויורדת ב-2.3%. עוד בולטות בירידות קבוצת דלק, נכסים ובנין , ג'נסל  ויוניבו.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 3.538 שקלים, והאירו מתחזק בכ-1.5% ונסחר סביב 3.536 שקלים.

בשוק האג"ח המגמה מעורבת.

10:45

מדד ת"א 35 נסחר כעת ביציבות, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.2%. מדד הביומד מטפס בכ-0.6%.

מניית קאנומד  מזנקת במחזור גבוה, לאחר שהחברה דיווחה כי התקבל אישור של רשות התחרות לעסקת מכירת השליטה בחברה לצחי אבו.

עוד בולטות בעליות אפריקה מגורים , אלביט מערכות , פתאל החזקות  ונלה דיגיטל .

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות סקופ , איי.סי.אל  וג'י סיטי. מנגד, ירידות חדות רושמות קבוצת דלק , אנלייט אנרגיה , נייס  וטבע.

09:20

חברת אנרג'יאן  מעדכנת היום על המשך קידוחי חיפוש הגז שלה, עם סיום הקידוח בבאר "זאוס" ומעברה של אניית הקידוח "סטנה" ל"הרקולס" שבבלוק 23. ב"זאוס" התגלתה כמות המוערכת בכ-13 BCM של גז טבעי, והחברה מנתחת כעת את התוצאות ואת המידע שנאספו במהלך הקידוח. בנוסף, אנרג'יאן מעדכנת על גידול בהערכת כמות הגז הטבעי שהתגלה בבאר "אתנה" (באפריל 2022), ל-11.75 BCM (לעומת הערכה קודמת של 8 BCM), וזאת בעקבות ניתוח הממצאים מהקידוח על-ידי מעריך חיצוני.

08:33

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.5% ונסחר סביב 3.545 שקלים, והאירו מתחזק בכ-1.1% ונסחר סביב 3.525 שקלים. 

● טאואר בהנחה של 24% על מחיר המכירה לאינטל: הזדמנות או סיכון? 

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול  המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים ביומו הראשון של השבוע. מדד ת"א 35 הוסיף 0.8%, ומדד ת"א 90 עלה ב-0.9%. מדד הנפט וגז קפץ ב-2.6%, ומדד הבנקים הוסיף 0.6%, ואילו מדד הביומד השיל 1.2% בניגוד למגמה בשוק. 

2. עליות באסיה, ירידות קלות בחוזים

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בעליות שערים, כאשר ברקע נתוני היבוא והיצוא מסין שפספסו משמעותית את תחזיות האנליסטים. מדד הנג סנג בהונג קונג מזנק בכ-3%, מדד שנגחאי מתקדם ב-0.3%, ומדד ניקיי היפני עולה ב-1.2%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

3. הדולר מתחזק, הנפט יורד

בגזרת המסחר במטבעות, הדולר מתחזק קלות לאחר שרשם ירידה חדה מול המטבעות המרכזיים ביום שישי. האירו נחלש בכ-0.1%, הליש"ט ב-0.3% והיין היפני בכ-0.3% מול הדולר.

בגזרת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט יורדים ב-1%-1.3%, לאחר שזינקו ב-4%-5% ביום שישי. הזהב נסחר ביציבות. 

4. נתוני מאקרו מאכזבים בסין, מטא עומדת לפטר אלפי עובדים

בזירת המאקרו, היום פורסם כי היצוא מסין ירד ב-0.3% באוקטובר בהשוואה לתקופה הזהה בשנה שעברה, רחוק מאוד מהתחזיות שציפו לצמיחה של 4.3%. מדובר גם בירידה משמעותית מאוד מחודש ספטמבר בו סין רשמה עלייה של 5.7% ביצוא. מדובר בירידה השנתית הראשונה ביבוא בסין מאז חודש מאי 2020. גם היבוא בסין באוקטובר ירד ב-0.7% בהשוואה לתקופה הזהה אשתקד, רחוק מהתחזיות לעלייה של 0.1%. בספטמבר היבוא בסין צמח ב-0.3%. 

הסוחרים והמשקיעים בעולם ממתינים לפרסום נתון האינפלציה בארה"ב ביום חמישי הקרוב. מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר צפוי לעלות ב-0.6% בחודש ובכ-8% ב-12 החודשים האחרונים (ירידה מ-8.2% בנתון הקודם), ומדד הליבה צפוי לרשום עלייה חודשית של 0.5% ושל 6.5% ב-12 החודשים האחרונים.

מטא, לשעבר פייסבוק, מתכננת להתחיל לפטר עובדים בקנה-מידה גדול השבוע, כך על-פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". הפיטורים צפויים להשפיע על אלפי עובדים, והודעה מתוכננת להגיע כבר ביום רביעי הקרוב. לפי הדיווח, זה עשוי להיות בין הסבבים הגדולים ביותר של פיטורים בחברות טכנולוגיה בחודשים האחרונים. 

5. הפועלים: הריבית בארץ צפויה להתייצב סביב רמה של 3.75%

ולסיום, כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי "הבנקים המרכזיים בעולם הגבירו את הנחישות במאבק באינפלציה, והמסר של הפדרל ריזרב וה-ECB היה ניצי. נגיד בנק ישראל התבטא אף באופן דומה שההגעה לריבית של 3.5% תהיה מהירה.

"אנו צופים עליית ריבית של 50 נקודות בסיס החודש, ולאחת מכן מעבר לעליות ריבית של 25 נקודות בסיס. הריבית בארץ צפויה להתייצב סביב רמה של 3.75%. הבנקים המרכזיים שאפו להגיע לריביות ריאליות חיוביות לאורך עקום התשואות, וזה הושג בארה"ב ובישראל, אם כי אלה עדיין ריביות נמוכות שלא מבטיחות את ריסון האינפלציה. הציפיות לאינפלציה נמצאות בתחום היעד, אם כי עדיין קשה לומר שהן 'מעוגנות' במרכזו. אנו מעריכים לכן שעליית הריבית תימשך בחודשים הקרובים, כאמור בקצב איטי יותר.

"עקום התשואות בישראל שטוח ואפילו מעט הפוך בחלקו, כשהתשואה לשנתיים גבוהה מזו של עשר שנים. הפער בתשואות הוא קטן, והוא משקף הערכה של השוק שהריבית תוסיף לעלות לרמה של כ-4% ותרד מעט במחצית השנייה של 2023. השוק לא מגלם תפנית חדה במדיניות המוניטרית, ולכן אנו לא סבורים שזו לא אינדיקציה למיתון. השווקים מגלמים באופן כללי הערכה שריביות הבנקים המרכזיים הן בארה"ב והן בישראל לא ייוותרו לאורך זמן ברמה של 4%".