הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ת"א ננעלה בירידות קלות; אנרג'יאן ונאייקס צנחו, זוז פאוור זינקה ב-22%

מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 ירדו בכ-0.2%, ואילו מדד הנפט והגז השיל כ-1.9% • נעילה מעורבת בוול סטריט ביום שישי בסיומו של יום תנודתי, למרות נתוני שוק העבודה החזקים • ומה חושבים במזרחי טפחות על השווקים?

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:58

יומו הראשון של שבוע המסחר הסתיים בירידות מתונות, כאשר שלושת מדדי ת"א, 35, 125 ו-90, השילו מעט יותר מ-0.2% מערכם. מדד הנפט וגז בלט בירידה של 1.9%, מדד הבנקים נסוג ב-0.3%, ומדד מניב חו"ל איבד 0.7%. בצד החיובי מדד הביטוח שעלה בכ-0.3%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-605 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו הבנקים לאומי, פועלים ומזרחי טפחות. גם אנרג'יאן, שצנחה ב-5% בתחתית מדד ת"א 35, ריכזה מחזור גבוה.

עליות בולטות רשמו זוז פאוור, טכנופלס ונצ'רס, שמיים, אירודרום, טופ גאם, אורמד ומפתחת החלב המתורבת וילק. מנגד, נרשמו ירידות בולטות במניות טראקנט, אלקטרה צריכה, נאייקס, פלרם ויוניבו.

מניבים ריט  ירדה בחדות אף היא. החברה פרסמה דיווח למאיה בנוגע לחשיפת גלובס על פיטורי הענק וסגירת חלק מפעילות חברת טכנולוגיית להבים, שהיא "לקוח מהותי של החברה", ולה הסכמי שכירות מחייבים עד יוני 2029. "בשיחה שהתקיימה עם נציגי טכנולוגיית להבים, נמסר לנו כי בכוונת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה על-פי הסכמי השכירות, וכי סגירת הפעילות מתייחסת בעיקר לפעילותה במתחם בנהריה, לצד המשך פעילותה באזור התעשייה של תפן", צוין בהודעת מניבים.

15:05

מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 יורדים בכ-0.4%, ואילו מדד הנפט והגז יורד ב-1.9%. מחזור המסחר מסתכם בכ-340 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות פוקס , אוגווינד , וילק , תפרון, לאונרדו דיאראס , יוחננוף , דיפלומט ואורמת .

מנגד, ירידות חדות רושמות בין השאר נאייקס , מניבים ריט , קרסו נדל"ן , אלקטרה צריכה , נאוויטס, דוראל אנרגיה , דוניץ  וג'י סיטי.

13:10

הבורסה עברה לירידות קלות, כאשר מדדי ת"א המרכזיים משילים 0.3%-0.4%. בולט לרעה מדד הנפט וגז שמאבד כמעט 1.9%, ואילו מדד ביומד עולה בכ-0.5%, בניגוד למגמה. מחזור המסחר מסתכם בכ-340 מיליון שקל.

השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס  מזנק בכ-20% לאחר שדיווח על משא-ומתן לרכישת חברת התעופה ארקיע, וזאת בתמורה להקצאת 76% מהון המניות של החברה. "כחלק מהעסקה, באחריות ארקיע לדאוג שצדדים שלישיים ישקיעו בה בהקצאה פרטית 20 מיליון שקל", לפי הדיווח, וכן הונה העצמי יצטרך לעמוד על 27 מיליון שקל לפחות.

ג'י סיטי  ממשיכה לממש נכסים: החברה דיווחה כי השלימה מכירת שני נכסים בפולין תמורת כ-60 מיליון שקל.

סטורג' דרופ  דיווחה כי נדחתה בקשת המימון ממשרד האנרגיה שהגישה במשותף עם קיבוץ מעלה גלבוע לצורך הקמת מערכת אגירת אנרגיה בבריכות הדגים של הקיבוץ. השתיים ימשיכו לחפש מקורות מימון חדשים, כך לפי הדיווח.

מאקרו: מנתוני הלמ"ס עולה כי השכר הממוצע במשק (12,214 שקל) והשכר הממוצע בהייטק (27,511 שקל) ירדו מעט לעומת נתוני אוגוסט, אך עלו בכ-5% בשנה האחרונה. מספר המשרות בהייטק הישראלי עלה בשנה האחרונה ב-10%.

12:20

מדדי ת"א 35 ומדד ת"א 90 שומרים על יציבות עם נטייה קלה לירידות, ואילו מדד הנפט והגז יורד ב-1.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-265 מיליון שקל.

ברן  עדכנה כי התנאים המתלים להסכם המימון של פרויקט חוף השנהב על סך 200 מיליון אירו הושלמו. בכך נכנס הסכם המימון לתוקף, והושלמה הסגירה הפיננסית למימון הפרויקט, הצפוי להימשך כ-4 שנים. תחילת ביצוע הפרויקט כפופה לקבלת צו לתחילת עבודות וקבלת מקדמה בסך של כ-30 מיליון אירו כנגד ערבות מקדמה הפוחתת בהתאם לביצוע והעמדת ערבויות על-ידי חברת-הבת, כמקובל בהסכמים מסוג זה. 

חברת אירודרום  הודיעה כי קיבלה שתי הזמנות המשך ממשרד הביטחון בהיקף של כ-4.3 מיליון שקל לביצוע בשנה הקרובה. 

11:00

חברת אפקון החזקות  דיווחה כי אפקון אנרגיות מתחדשות, חברה-בת שלה, חתמה על הסכם מסגרת מול חברת Soul Energy המתמחה בפיתוח פרויקטים פוטו-וולטאיים סולאריים מסחריים ותעשייתיים, לפיתוח משותף של פרויקטים באיטליה (בכפוף לביצוע של בדיקת נאותות), בהספק כולל של כ-25 מגוואט. במסגרת ההסכם נקבע כי אפקון אנרגיות מתחדשות תשלים את פיתוח הפרויקטים עד לשלב הבנייה. כמו כן, במסגרת הסכם המסגרת הנ"ל, לאפקון אנרגיות מתחדשות יש זכות להגדיל את הפרוטפוליו של הפרויקטים הפוטו-וולטאיים באיטליה לפיתוח משותף של עוד כ-75 מגוואט באותם התנאים. 

בשוק האג"ח נרשמות עליות של כ-0.5% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד המרכזיים נסחרים ביציבות.

10:02

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדדי ת"א 35 ות"א 90 שומרים על יציבות, ואילו מדד הנפט והגז יורד ב-1.7%.

ירידות בולטות רושמות אנרג'יאן, אאורה , קבוצת דלק  ואופקו. מנגד, עליות חדות רושמות לייבפרסון ואלקטרה נדל"ן .

חברת זוז פאוור  מעדכנת כי חתמה על הסכם עם Blink Charging, אחת מהחברות הפועלות בארה"ב בתחום תשתיות הטעינה לרכב חשמלי. במסגרת ההסכם, Blink Charging תהיה מפיץ רשמי של ZOOZ בארה"ב, תשווק ותמכור את מערכת החברה כחלק מסל הפתרונות שהיא מציעה ללקוחותיה.

09:00

חברת הכשרת היישוב  מדווחת היום כי חברת MLP שבשליטתה, שנסחרת בבורסה בוורשה שבפולין ופועלת בתחום הפארקים הלוגיסטיים באירופה, השלימה גיוס הון בסך של כ-140 מיליון שקל. בהנפקה השתתפה גם הכשרת היישוב בהיקף של 57.6 מיליון שקל, ובכך שמרה על שיעור החזקתה בחברה ברמה של 41.3%.

חברת אנלייט אנרגיה  מדווחת כי התקשרה בהסכם לרכישת מערכת אגירת אנרגיה לפרויקט סולאר אטריסקו בארה"ב (בהיקף של כ-1,200 מגוואט), בתמורה לכ-330 מיליון דולר.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שבוול סטריט נרשם יום תנודתי ביום שישי, כשבפתיחת המסחר נרשמו ירידות חדות לאחר פרסום נתוני שוק העבודה (על כך בהמשך), אולם בסיום הבורסות בניו יורק ננעלו במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס עלה ב-0.1%, ה-S&P 500 ירד ב-0.1%, והנאסד"ק נחלש ב-0.2%. 

ביום חמישי ננעל המסחר בבורסה בתל אביב בעליות שערים: ת"א 35 הוסיף 1.4%, ות"א 90 קפץ ב-1.8%. העלייה של מדד הנדל"ן מניב חו"ל הסתכמה ב-2.7% בסופו של יום, מדד הנדל"ן הוסיף 2.1%, ועוד עליות בולטות נרשמו במדדי הנפט וגז, תשתיות אנרגיה, ביטוח וטק עילית. מדד הבנקים עלה ב-1%.  

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. אנרג'יאן  בולטת עם פער שלילי של כ-8.6%, כך שהיא צפויה לצנוח, ומנגד לייבפרסון  חזרה עם פער חיובי של 4.4%. 

● איך השפיעו התנודות בשווקים בנובמבר על קופות הגמל?
גלובס ו-statista חושפים: החברה הצומחת בישראל ומי עוד ברשימה
כלכלנים: האינפלציה בארה"ב בדרך למטה, בישראל זה סיפור אחר

2. שוקי האג"ח

ביום שישי נרשמה מגמה מעורבת בשוק האג"ח בארה"ב: התשואה על האג"ח הממשלתי לשנתיים עלתה ב-3 נקודות בסיס ל-4.28%, ותשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה מנגד ב-3 נקודות ל-3.49% והשלימה מהלך ירידות מרשים של 72 נקודות בסיס מ-7 בנובמבר. 

בתל אביב רשמו האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 1.2% ביום חמישי, ומדד התל בונד עלו ב-0.4%-0.5%. 

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "למרות ירידת מחירי הנפט בעולם, מחירי הדלק בארץ עלו ב-6%, והתחזית שלנו למדד דצמבר תעודכן מעלה ל-0.3%. יחד עם זאת, חשוב לציין כי הדבר לא משנה את תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הבאים (2.8%). למרות האטת קצב העלאת הריבית, אנו סבורים כי בנק ישראל ימשיך ויעלה את הריבית לכיוון 3.75%-4% ברבעון הראשון של 2023, דבר שאינו מתומחר כיום בשוק האג"ח".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי נרשמו  ירידות של כ-1% בחוזים על הנפט מסוג ברנט, ומחירו הגיע ל-85.6 דולר לחבית. מחיר הנפט האמריקאי ירד גם הוא בכ-1% ל-80.3 דולר לחבית. הזהב רשם ירידה קלה ל-1,811 דולר לאונקיה. בחודש האחרון, עם זאת, קפץ מחיר הזהב בכ-11%. 

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש קלות ביום שישי מול המטבעות המרכזיים. אינדקס הדולר רשם ירידה של כ-0.2%. 

גם בארץ הדולר המשיך לאבד גובה ביום שישי, ושערו היציג צנח בכ-1% והשלים ירידה של 1.8% ביומיים. לאחר קביעת היציג התחזק הדולר בכ-0.6% לרמה 3.40 שקלים.

בשוק הקריפטו נרשמת מגמה מעורבת כעת. הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב 17,100 דולר, והאת'ריום יורד קלות ונסחר ברמה של 1,260 דולר.

4. מאקרו

בשבוע הקרוב לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים בארץ ובעולם. בינתיים שוק העבודה בארה"ב לא מתקרר חרף העלאות הריבית החדות של הבנק המרכזי. דוח התעסוקה לנובמבר, שפורסם כאמור ביום שישי לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, הצביע על תוספת משרות של 263 אלף, לעומת צפי של 200 אלף, ובנוסף על כך שהשכר הממוצע זינק בתוך חודש ב-0.6% - כפול מהתחזיות.

לצד זאת, סקר כוח-האדם הצביע על כך שחלה ירידה במספר המועסקים בנובמבר, זה החודש השני ברציפות. שיעור האבטלה בארה"ב נותר יציב על 3.7%, בהתאם לציפיות המוקדמות. 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסים בבנק הפועלים, מסביר כי חרף הסימנים הראשוניים להתקררות שוק התעסוקה האמריקאי, ירידה בביקוש לעובדים ובשיעור המתפטרים, השכר הממוצע עדיין עולה בקצב חד יחסית של 5.1% בקצב שנתי. "עובדה זו צפויה להוביל להמשך אינפלציית שירותים גבוהה יחסית בארה"ב", אמר שפריר, והוסיף כי "בהקשר לכך נציין לשלילה גם את הירידה המפתיעה בהיצע העובדים בנובמבר" (ירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה).

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין בעקבות פרסום הנתונים בארה"ב ביום שישי והמסחר בוול סטריט כי "יש חשיבות רבה לאופן ההתנהלות של שוק המניות בסוף השבוע בארה"ב. וול סטריט צללה, תחילה, בעקבות דוח התעסוקה החזק, כפי שעשתה במקרים דומים במהלך השנה, מחשש שהדבר יניא את הבנק הפדרלי מלמתן את העלאות הריבית. החשש נבע מזה שהשכר עלה ה-0.6%, פי שניים מהצפי, ותוספת מקומות העבודה עלתה בכ-60,000 על ממוצע הציפיות. אך בשונה מפעמים קודמות, סגרה כמעט את כל הירידה עד סוף היום".

"להערכתי", כותב מנחם, הדבר נוסע מהדברים שאמר יו"ר הפדרל ריזרב יומיים קודם. "פאוול אותת כי הגיע העת למתן את העלאות הריבית, ונראה כי יסתפק בהעלאה של חצי אחוז בשבוע הבא. נראה כי השוק הפנים כי פאוול אמר את הדברים לפני שידע מה הנתון ולמעשה קיבל החלטה עקרונית וייחס פחות חשיבות לנתון של חודש בודד.

"אני מוצא עוד סיבות למהפך שחל במהלך יום המסחר: הסתכלות נוספת בדוח התעסוקה מראה כי יש גם חלקים חלשים יותר, כמו למשל שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ושיעור התעסוקה, שכמעט לא השתפרו מתחילת השנה. מנעד הציפיות למקומות העבודה החדשים היה מלכתחילה רחב מאוד והגיע עד 275,000, כך שהממוצע לא היה אינדיקטיבי במיוחד. יש קושי לצפות היום נתונים לחודש בודד. מלבד זאת, הדוח הלא רשמי המקדים שפורסם יומיים קודם היה חלש יותר. לאחרונה דווח על פיטורים נרחבים בקרב חברות טכנולוגיה גדולות, והדבר יבוא כנראה לידי ביטוי בחודשים הבאים".

בשורה התחתונה, כותב מנחם, "למרות הדוח החזק, אני מוצא כי אין בו כדי לשנות את התפיסה ששוק העבודה בארה"ב יהיה פחות הדוק בחודשים הבאים, ולכן גם הלחץ לעליית שכר יפחת. כמו כן, אני סבור כי לא יהיה בנתון כדי לשנות את החלטת הפד, כפי שנרמז, להסתפק בהעלאת ריבית של חצי אחוז הפעם ולמתן עוד יותר את העלאות הריבית בהמשך. מה שינחה לדעתי את הפד בהמשך זה ירידה מסתמנת בקצב האינפלציה, כפי שנצפה גם בגוש האירו ובעוד מקומות, ירידה שעשויה אף להתחזק בהמשך.

"אשר לשווקים, עקב הרגישות הגבוהה שלהם להתבטאויות ונתונים שוטפים מהשטח בעת הזו, התנודתיות שהם מפגינים, כמו זאת שנצפתה ביום שישי, תימשך. אך ככל שהריבית תיבלם, והאינפלציה אכן תרד, הכיוון עשוי להיות חיובי, שכן בינתיים נראה כי ארה"ב לא תיקלע למיתון של ממש ואולי אף תשיג 'נחיתה רכה' - נתון שהשוק יקבל בקורת-רוח לנוכח התחזיות העגומות יותר שפורסמו עד כה".