הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה ביציבות; אנלייט צנחה בכ-6%, ישראל קנדה ב-5%

ישראל קנדה נחתכה לאחר שדיווחה על מכירת 2 מיליון מניות של אלרוב שברשותה בתמורה ל-285 מיליון שקל • אנלייט איבדה גובה אחרי שהודיעה כי תנפיק בוול סטריט • בנק דיסקונט גייס 800 מיליון דולר בהנפקת אג"ח בינלאומית דולרית • ומה חושבים ב-Global X על עונת הדוחות ומדיניות הפד?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:55

המסחר בבורסה ננעל ביציבות. ת"א 35 נותר כמעט ללא שינוי, כאשר בראש המדד אנרג'יאן , איי.סי.אל , קבוצת דלק  והחברה לישראל  שאיזנו את הירידה החדה של אופקו שבלטה בתחתית המדד. מדד ת"א 90 מחק את הירידה שרשם וננעל בסופו של יום בעלייה מזערית, מדד ת"א 125 נותר ללא שינוי. בקרב המדדים הענפיים - מדד הבנקים עלה ב-0.7%, ומדד הנפט וגז עלה ב-1.1%. מדד הבנייה בלט מנגד בירידה של 1%, ומדד תשתיות האנרגיה נחתך ב-1.7%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-610 מיליון שקל. אנלייט אנרגיה  צנחה בקרוב ל-6% במחזור השני בגודלו בבורסה - 39.2 מיליון מניות. המחזור במניות היה גבוה ב-80% מהממוצע שלה ברבעון האחרון. ברקע הירידה: חברת האנרגיה המתחדשת עדכנה כי הגישה ל-SEC טיוטת תשקיף לקראת הנפקת מניות בוול סטריט.

בין המניות שריכזו עניין ועלו בחדות נציין את פוםוום , קנאשור , אבוג'ן , פריורטק ואלון גז. לעומתן, פינרג'י , פיימנט , יומן אקסטנשנס , אילקס מדיקל וישראל קנדה רשמו ירידות בולטות.

בשוק האג"ח הקונצרני לא נרשמו תנודות חדות במיוחד. מדדי תל בונד המרכזיים רשמו ירידות של פחות מ-0.1%, כאשר בלטו לשלילה איגרות החוב של חנן מור שרשמו ירידות של כ-3%. בזירת המסחר באג"ח ממשלתיות, מדד תל גוב שקלי ירד ב-0.3%, כאשר ירידות של 0.5% נרשמו באגרות ארוכות-הטווח, בעוד שהקצרות נותרו ללא שינוי.

15:10

הבורסה שינתה כיוון, וכעת נרשמות ירידות במדדים המובילים: ת"א 35 נסוג ב-0.1%, ת"א 125 יורד ב-0.2%, ות"א 90 נחלש ב-0.4%. מדדי הבנקים והנפט בולטים בניגוד למגמה עם עליות של 0.4% ו-0.7% בהתאמה, ואילו מדדי הנדל"ן והבנייה יורדים ב-1.4%, ומדד קלינטק נחתך ב-1.8%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-485 מיליון שקל, כאשר את המחזור הגבוה ביותר מרכז בנק לאומי  שעולה ב-1.5%, ואחריו אנלייט אנרגיה  שצונחת ב-6.5% במחזור חריג בהיקפו. עוד ירידות בולטות במחזורים גבוהים נרשמות במניות אילקס מדיקל , ישראל קנדה , אופקו  וחנן מור .

13:10

עליות קלות בבורסה: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.4%. מדד הנפט והגז רושם עלייה של כ-1.3%, ואילו מדד מניות הבנייה רושם ירידה של 0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-311 מיליון שקל.

חברת צמח המרמן  דיווחה כי היא מנהלת משא-ומתן למכירת זכויותיה בפרויקט דיור להשכרה ארוכת-טווח בכרמיאל, זאת תמורת כ-135 מיליון שקל (בתוספת מע"מ בסך של כ-2.5 מיליון שקל על שטחי המסחר).

חברת טורבוג'ן , המפתחת מיקורטורבינה לייצור חשמל עצמאי, דיווחה הבוקר כי מכון המחקר South West Research Institute SWRI סיים את ביצוע הסימולציה המחקרית עבור הרכבי תערובות של עד 50% מימן וגז טבעי. מתוצאות הסימולציה המחקרית עולה כי קיימת אפשרות להפעיל את ה-TG-40 בהרכבים אלה. כמו כן, החברה בוחנת את המשך הסימולציה המחקרית עבור פרמטרים נוספים לשיפור תא השריפה של ה-TG-40 וכן עבור תרכובות נוספות מעל 50% מימן וגז טבעי.

איילת שקד מצטרפת לקבוצת קרדן נדל"ן  ותכהן כיו"ר הדירקטוריון. שקד צפויה להחליף את היו"ר המכהן יוסף גרינפלד בתפקידו. 

11:55

נחלשות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.7%. מדד הבנקים רושם עלייה של כ-1.1%, ואילו מדד מניות הבנייה רושם ירידה קלה.

ירידות בולטות רושמות אופקו, חנן מור , אנלייט אנרגיה , אילקס מדיקל , אייסקיור מדיקל , גילת וכן פייט ביופרמה .

מניית פוםוום  מזנקת בכ-16%, לאחר שהחברה דיווחה היום כי חתמה על מזכר הבנות עם סיקס פלאגס האמריקאית להעמדת שירותי החברה ב-11 אתרים חדשים בארה"ב.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.5% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 0.1%.

10:25

חברת ישראל קנדה  מעדכנת כי נחתם כתב התחייבות מול אלרוב נדל"ן , לפיו ישראל קנדה תמכור לאלרוב נדל"ן 2 מיליון מניות של אלרוב נדל"ן שברשותה, בתמורה ל-285 מיליון שקל, בעסקה מחוץ לבורסה שתתבצע היום. מחיר העסקה נמוך בכ-21% ממחיר מניית אלרוב נדל"ן בעת סיום המסחר ביום חמישי. עם ביצוע העסקה נותרו בידי ישראל קנדה עוד כ-246 אלף מניות של אלרוב נדל"ן.

חברת מספנות ישראל  מעדכנת היום על אבן-דרך משמעותית בקידום פרויקט מתקן ממגורות לקליטת תבואות בשטח נמל החברה בחיפה. החברה מדווחת כי החברת-הבת, נמל מספנות ישראל, התקשרה עם חברה אירופית בהסכם בהיקף של כ-96 מיליון שקל, לפיו החברה האירופית תספק סילוסים, מערכות ומתן שירותים נוספים לפרויקט. משך הזמן המשוער לאספקת המערכות והשירותים נאמד בשלב זה בכ-24 חודשים.

10:03

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.7%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.4%. מדד הבנקים רושם עלייה של כ-1.3%.

קמטק  קופצת ב-4.3%, קבוצת דלק  מתחזקת ב-2.6%, וגי' סיטי עולה ב-3.3%. עוד בולטות בעליות איי.סי.אל , סאמיט , דוניץ, פריון ונובה .

חברת מאסיבית  פרסמה תוצאות מקדמיות חלקיות (שאינן מבוקרות ואינן סקורות) לרבעון הרביעי ולשנת 2022. מכירות החברה בשנת 2022 הסתכמו בכ-12.1 מיליון דולר, עלייה של כ-44% לעומת מכירות של כ-8.4 מיליון דולר בשנת 2021. החברה מכרה 29 מדפסות, לעומת 22 מדפסות בשנת 2021. המכירות ברבעון הרביעי של 2022 הסתכמו בכ-4.8 מיליון דולר, לעומת 3.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021- עלייה של כ-55%. החברה מכרה 10 מדפסות, לעומת 8 מדפסות בתקופה המקבילה.

חברת אנלייט אנרגיה  עדכנה כי הגישה ל-SEC טיוטת תשקיף לקראת הנפקת מניות בוול סטריט.

09:10

חברת סקודיקס , העוסקת במחקר, פיתוח וייצור מערכות דיגיטליות, פרסמה תוצאות מקדמיות לשנת 2022. ההכנסות אשתקד הסתכמו לכ-28.5-29 מיליון דולר, בהשוואה לכ-22.3 מיליון דולר ב-2021, עלייה בשיעור של כ-30%. הכנסות החברה במחצית השנייה של 2022 הסתכמו ב-16.8-17.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-13.5 מיליון דולר במחצית השנייה של 2021 - עלייה של כ-28%. 

חברת האסתטיקה הרפואית סופווייב  ממשיכה להרחיב את פעילותה. החברה דיווחה הבוקר כי קיבלה אישור שיווק עבור טכנולוגיית ה-SUPERB שלה גם במקסיקו.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית לאחר עליות נאות בוול סטריט ביום שישי. זאת, לאחר שביום חמישי ננעל  המסחר בבורסת תל אביב בירידות חדות. ת"א 90 נפל ב-2.4%, ת"א 125 איבד 1.7%, ות"א 35 ירד ב-1.5%. ת"א בנקים נחלש ב-1.4%, ת"א ביומד צנח ב-2.4%, ות"א נפט וגז נפל ב-3%. 

בורסות ניו יורק ננעלו כאמור ביומו האחרון של שבוע המסחר בעליות. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-1%, מדד ה-S&P 500 התרומם ב-1.9%, והנאסד"ק עלה ב-2.6%. בסיכום שבועי, הנאסד"ק עלה ב-0.5%. ה-S&P 500 ירד בכ-0.7%, והדאו ג'ונס ירד ב-2.8%.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים: איי.סי.אל  בולטת עם פער חיובי של 2.5%, נובה  2.3%, פריון  3.3% וקמטק 4.5%, כך שהן צפויות לעלות. מנגד, טבע , נייס, אלביט מערכות , אורמת ולאונרדו חזרו עם פערים שליליים של עד 1%. 

● קרנות הגידור מבטיחות רווחים גם בשוק יורד: האם הן באמת מצליחות לקיים 
● הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה: 6 פרטים מפתיעים שלמדנו על מיידוף 
● הממשלה מסכנת את הכלכלה? אלה הסימנים להתערערות של יציבות פיננסית

2. שוקי האג"ח

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמה עליית תשואות ביום שישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ב-8 נקודות ל-3.48%, ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה ב-6 נקודות ל-4.18%. 

בתל אביב נרשמה ביום חמישי מגמה מעורבת בשוק האג"ח הממשלתי וגם בשוק הקונצרני.

בנק דיסקונט  השלים בסוף השבוע את שלב התמחור בהנפקת חוב בינלאומית דולרית ראשונה בתולדות הבנק. בהנפקה - בה השתתפו משקיעים מוסדיים מארה"ב, מבריטניה, ממדינות האיחוד האירופי ומדינות נוספות - נרשמו ביקושים גבוהים של כ-3 מיליארד דולר, מתוכם נענה הבנק ל-800 מיליון דולר במרווח של 190 נקודות בסיס מעל תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב, לתקופה של חמש שנים. ההנפקה היא של אג"ח בכיר בשווקי חו"ל (senior bond), ומטרתה להרחיב את מקורות המימון של הבנק בקרב משקיעים מוסדיים זרים.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמו ביום שישי עליות של יותר מ-1% במחירי החוזים על הנפט: הנפט האמריקאי עלה ל-81.7 דולר לחבית, והנפט מסוג ברנט טיפס ל-87.6 דולר לחבית (חוזה למרץ). הזהב רשם עלייה קלה לרמה של כ-1,927 דולר לאונקיה והשלים התקדמות של 7.5% בחודש האחרון.

בשוק הפורקס, האירו התחזק בכ-0.3% מול הדולר, סביב 1.085 דולר לאירו, הליש"ט התייצבה על כ-1.239 דולר לליש"ט, והין נחלש בכ-0.9% לרמה של כ-129.6 ין לדולר.

בזירת הקריפטו נרשמות היום ירידות קלות: הביטקוין נסחר סביב 22,850 דולר לאחר שרשם אתמול עלייה חדה, והאת'ריום נסחר סביב 1,630 דולר.

4. מאקרו

השבוע יהיה דליל יחסית בנתוני מאקרו חשובים. באירופה ובארה"ב יתפרסמו ביום שלישי מדדי מנהלי הרכש.

ביום חמישי יתפרסם בארה"ב נתון צמיחה מעודכן, וביום שישי יתפרסם בארה"ב נתון ה-PCE לחודש דצמבר.

אצלנו תפרסם הלמ"ס מחר (ב') נתונים על שוק העבודה, הייצור התעשייתי בחודשים ספטמבר-נובמבר ומדדי פדיון לענפי הכלכלה השונים.

5. תחזית

ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי ב-Global X, מציין כי עד כה עונת הדוחות בוול סטריט הציגה תוצאות מעורבות. בנקים כמו מורגן סטנלי, שיש לו חטיבת ניהול הון גדולה, הציג תוצאות טובות יותר בהשוואה לבנק גולדמן סאקס, שהתקשה יותר על רקע הירידה בנפח המיזוגים והרכישות. גם התוצאות של נטפליקס היו מעודדות, בעיקר על רקע הצלחת החברה להגדיל את מספר המנויים הודות למסלולים מבוססי-פרסומות. ככלל, הוא כותב, צריך לשים לב לתחזיות העתידיות של החברות ולסימנים של חולשה צרכנית על רקע גלי הפיטורין.

"השבוע יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE), אשר צפוי להצביע על המשך התמתנות האינפלציה, כפי שהראה מדד המחירים לצרכן האחרון. אם אומנם יציג ה-PCE ירידה בדצמבר, הרי שהדבר יבטיח כמעט סופית שהעלאת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב תהיה בשיעור של רבע אחוז בלבד. מנגד, אם המדד יהיה גבוה מהמצופה, השוק עשוי להגיב בשלילה, שהרי הדבר יקנה לפד אמתלה להעלאת ריבית גבוהה יותר.

להערכתנו, לא בשלה השעה לכך שהפד יתחיל לאותת על הפוגה בהעלאות הריבית. הפד חותר להגיע ליעד אינפלציה של 2%, והוא לא רוצה לפגוע באמינות שלו, מה גם שהפד הציב רף של ריבית מעל 5%. גם אם ה-PCE השבוע אכן יצביע על התמתנות נוספת, הרי שהאינפלציה עדיין עיקשת וגבוהה מעל היעד, ולפד יש עדיין עוד כברת דרך לפני שיחליט לעצור".

באשר למיתון אפשרי, הוא כותב, "ההערכה הרווחת היא שהמיתון צפוי להיות 'מתון', וזאת הודות למצבן הטוב של החברות העסקיות. גלי הפיטורים אומנם מהווים סיבה לדאגה, אך מדובר במהלך שנועד להגביר את חוסן של החברות לפני המיתון. מצבו של הצרכן האמריקאי היה מאוד חזק לפני סגרי הקורונה, וגם עכשיו, למרות העלייה ברמות האשראי, הצרכן עדיין נמצא בעמדה חזקה.

"סיבה נוספת לאופטימיות היא פתיחת הכלכלה בסין וביטול הסגרים, דבר שעשוי להפיח רוח חיים בכלכלה העולמית ולהגביר ביקושים. מנגד, פתיחת הכלכלה הסינית עשויה לייצר לחצים אינפלציוניים כלפי מעלה".