הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות קלות בנעילה בבורסה; דניה סיבוס ואזורים קפצו בכ-7%

טאואר, דניה סיבוס ואנרג'יקס פרסמו דוחות רבעוניים • היום ב-18:30 יתפרסם מדד המחירים לצרכן של אפריל • ניאוגיימס הישראלית נמכרת ב-1.2 מיליארד דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

יום המסחר בבורסה ננעל בעליות קלות. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר אזורים , דניה סיבוס , תורפז , אלקטרה צריכה , אלטשולר שחם, בונוס ביוגרופ  ותדיראן.

מנגד, בצד האדום בלטו אילקס מדיקל , ביוליין, קרסו מוטורס , שגריר , סלקום  ובזק.

בשוק האג"ח נרשמת יציבות במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים, והאג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן. 

15:55

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר בעלייה מזערית ומדד ת"א 90 רושם עלייה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח נרשמת יציבות במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים, ואג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן הערב. 

14:30

יציבות בבורסה. מדדי ת"א 35 ו-125 מחקו את העליות ונסחרים בדומה לרמת הפתיחה, ואילו ת"א 90 ממשיך לטפס בכ-0.2%. מדד הבנקים עבר לירידה של 0.6% ומדד הבנייה ממשיך לבלוט בעלייה של 0.6%.

יצרנית השבבים טאואר , שעדיין ממתינה להשלמת רכישתה על-ידי אינטל , פרסמה את דוחות הרבעון הראשון בהם הציגה תוצאות גבוהות מתחזיות השוק. ההכנסות הסתכמו ב-356 מיליון דולר, ירידה של 15.6% לעומת רבעון מקביל, והרווח הנקי עלה ב-45.9% ל-81.4 מיליון דולר, שהם 64 סנט למניה. המניה נסחרת ביציבות.

מאקרו ישראל: שיעור האבטלה בישראל המשיך לרדת גם בחודש אפריל עד ל-3.1%, זאת לעומת 3.3% במרץ. לפי נתונים מנוכי עונתיות (שמנטרלים קפיצות בלתי סדירות ואירועים חיצוניים) שיעור האבטלה ירד מ-3.8% ל-3.6%. לצד זאת, שיעור התעסוקה שהיה במגמת עלייה עד כה ירד מ-61.9% במרץ ל-61.6%. לפי הנתונים מנוכי העונתיות, שיעור התעסוקה נותר ללא שינוי (61.7%).

12:30

העליות בבורסה נמשכות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 90 קופץ ב-0.6% ומדד מניב חו"ל מטפס ב-1.2%.

העלייה של דניה סיבוס  מתחזקת ועומדת על שיעור של כ-7%\ זאת לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון שהראו עלייה בהכנסות ברווחים.

ירידות בולטות רושמות איירטאצ' ויומן אקסטנשנס, שאתמול זינקו ב-26% וב-33% בהתאמה, וגם אילקס מדיקל, נקסט ויז'ן וישראייר מאבדות גובה.

במט"ח, הדולר עולה ב-0.4% ל-3.65 שקלים ואילו האירו נסוג ב-0.2% ל-3.97 שקלים.

11:10

הבורסה ממשיכה להתנהל בעליות קלות של 0.3% עד 0.6% במדדי ת"א המרכזיים. מדד הביומד בולט בעלייה של 1% ומדד הבנייה מתקדם ב-0.8%. מחזור המסחר מסתכם עד כה ב-275 מיליון שקל.

חברת האנרגיה המתחדשת פריים אנרג'י  מזנקת ב-24% אחרי שדיווחה שחתמה על הסכם מחייב עם קרן הליוס, שלפיו פי.וי. פלאנט 2019, חברה בת בבעלותה, תמכור 50% מזכויותיה בפרויקט תלמים תמורת 36 מיליון שקל (שווי פרויקט של 72.5 מיליון שקל).

10:01

פתיחה רגועה בבורסה בת"א, כאשר מדדי המניות המרכזיים רושמים עליות קלות של 0.2%-0.1%. מדד הבנקים עולה בכ-0.3% ואילו מדד הנפט וגז נסוג בשיעור דומה, ברקע ירידות בשוק הנפט העולמי. ניו מד אנרג'י  מרכזת את המחזור הגבוה ביותר בפתיחה ויורדת בכ-1%. 

עוד מדיווחי הבוקר: טקטונה  תשקיע 3 מיליון דולר בחברת קריפטוהאב בתמורה ל-10% ממניותיה, במסגרת סבב בהיקף של 6 מיליון דולר. ברנד , העוסקת בתכנון והקמת מערכות חשמל ובקרה, קיבלה הזמנת עבודה לפרויקט נוסף ממפעל באזור קריית גת בהיקף כספי של 71 מיליון שקל.

09:30

אנרג'יקס  דיווחה על הכנסות של 297 מיליון שקל ברבעון הראשון, ועל זינוק חד ברווח הנקי המיוחס לבעלים שגדל ברבעון פי 3.8 והסתכם לכ-168 מיליון שקל. דיבידנד בסך 38 מיליון שקל יחולק בחודש יוני.

טראקנט  הודיעה על תוצאות חיוביות של בדיקה שערך מכון התקנים הישראלי לממיר הקטליטי שלה, שהראתה ירידה משמעותית בכמות המזהמים שנפלטים לסביבה, ללא ירידה בביצועי המנוע. על פי הדיווח, המכשיר חוסך עד 7.4% בתצרוכת דלק ועד 54% בפליטות המזהמות של רכבי דיזל.

08:30

בעוד מחזורי המסחר בשוק המט"ח גדלים, משתנה גם הכיוון של השקל: הדולר עדיין מתחזק מולו אך בשיעור מתון יותר של 0.2% (לרמה של 3.65 שקלים) אך האירו עבר לירידה של 0.3% בהשוואה למטבע המקומי, ושערו 3.96 שקלים כעת.

דניה סיבוס  פרסמה את דוחות הרבעון הראשון. ההכנסות עמדו על 1.3 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.03 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. הרווח בתקופה הסתכם ב-50 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 40 מיליון ברבעון המקביל. הכנסות הבנייה למגורים קפצו מ-370 מיליון שקל ל-580 מיליון שקל, בעוד שהכנסות הייזום וביצוע למגורים צנחו מ-128 מיליון שקל ל-24 מיליון.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

צפי לפתיחה שקטה יחסית בת"א, על רקע יציבות במסחר על החוזים בוול סטריט ומגמה מעורבת באסיה. אתמול נפתח שבוע המסחר במגמה שלילית, על אף שני אירועים חיוביים ברקע: סיום המבצע בעזה והחלטת חברת S&P להותיר את הדירוג ואת תחזית הדירוג של ישראל ללא שינוי. מדדי ת"א 35 ו-125 ירדו ב-0.4%, ת"א 90 ירד ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים בלט לרעה מדד הבנקים שאיבד 1.4% ולעומת זאת נרשמו עליות של 1.1%-0.9% במדדי הקלינטק, הבנייה ותשתיות האנרגיה. 

מניה נופלת ומנכ"לים מתחלפים: מה הוביל לסגירת המפעל הוותיק של אבן קיסר
"לכל דבר טוב יש תפוגה": מדוע פורש יו"ר חברת ההייטק שצנחה במעל 90%  
מסיבות טכניות: הכלכלנים מעריכים הפתעה לטובה בנתוני האינפלציה בישראל 

אחרי שבשבוע שעבר רשמה זינוק של 35% ביום אחד, לייבפרסון  צללה אתמול בקרוב ל-18% (בהמשך לירידה של 9% ביום חמישי) וצמצמה את העלייה שלה בשבוע האחרון ל-4%. מתחילת מאי איבדה כ-5%, ומתחילת השנה מחקה המניה יותר ממחצית משוויה. 

באסיה המגמה מעורבת. מדד ניקיי בטוקיו עולה בכ-0.7%, הנג סנג בהונג קונה מטפס ב-0.2% ובסידני ושנזן נרשמות עליות מזעריות. לעומת זאת, מדד שנגחאי נחתך בקרוב ל-1% וגם מדדי הדגל בטייוואן ובדרום קוריאה נחלשים.

בוול סטריט החוזים יציבים בשעה זו. השבוע תימשך עונת הדוחות לסיכום הרבעון הראשון, ובין החברות המדווחות אפשר לציין את ענקיות הקמעונאות וולמארט והום דיפו, החברות הסיניות באידו ועליבאבא וחברות הטכנולוגיה סיסקו ואפלייד מטיריאלס. גם דוחות של חברות ישראליות שנסחרות בארה"ב יפורסמו השבוע, בהן חברות הטכנולוגיה מאנדיי, וויקס וריסקיפייד.

בארץ צפויות לדווח היום דניה סיבוס ואנרג'יקס, ובהמשך השבוע בזק, טאואר, אמות, מיטרוניקס, סלקום והבנקים הבינלאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות (שלושתם ביום רביעי).

לפנות בוקר דווח שניאוגיימס  הישראלית (לא נסחרת בת"א) קיבלה הצעת רכש מהחברה הפרטית אריסטוקרט, בתמורה ל-1.2 מיליארד דולר. המחיר למניה בהצעה, 29.5 דולר, מהווה פרמיה של 130% על מחיר הנעילה שלה בניו יורק ביום שישי.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אתמול ירידות מזעריות במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים, ואילו האג"ח הממשלתיות איבדו גובה. מדד תל גוב שקלי 10+ של האיגרות לטווחים ארוכים נחלש ב-0.5%, ותשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-3.60%.

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות יציבות יחסית, לאחר שעלו ביום שישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה בכ-7 נקודות בסיס ל-3.46% ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה בכ-8 נקודות ל-3.99%. ברקע למסחר - המשך המחלוקות והדיונים בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב של ארה"ב.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, כותב בסקירתו השבועית כי המשבר של תקרת החוב צפוי להיפתר, אולם "אנו חוששים שהפעם יכול לחזור על עצמו תרחיש דומה ל-2011. תקרת החוב תעלה ברגע האחרון, אך דירוג האשראי של ארה"ב עלול לרדת. הרי ארה"ב, עם גירעון של כ-8% תמ"ג, שצפוי להיות השנה כמעט הגבוה ביותר בין המדינות המפותחות, ועם יחס חוב לתמ"ג של יותר מ-120%, לא באמת ראויה לדירוג AAA/AA+. האירועים סביב משבר תקרת החוב יכולים לשמש טריגר לחברות הדירוג להורדת דירוג האשראי לארה"ב".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש הבוקר מול הדולר והאירו, בהשוואה לשער היציג שנקבע בצהרי יום שישי (ונותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לשער של חמישי). הדולר קופץ ב-0.7% ל-3.66 שקלים, האירו עולה בכ-0.1% ושער 3.98 שקלים. גם הליש"ט רושמת עלייה קלה, לרמה של 4.56 שקלים.

בשוק הסחורות נמשך המומנטום השלילי ונרשמות ירידות של יותר מ-1% במחירי החוזים על הנפט הגולמי. מחירה של חבית נפט אמריקאי יורד מתחת לרף ה-70 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט נסוג ל-73.3 דולר לחבית. מחיר הזהב יציב סביב 2,015 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות מתונות של עד 1.5% בשערי המטבעות הגדולים. הביטקוין נסחר ברמה של 27.2 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,825 דולר.

4. מאקרו

היום ב-18:30 תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האינפלציה לחודש אפריל, כאשר הציפיות של מרבית הכלכלנים בשוק הן שהיא תרד לרמה של 4.6%-4.7%, בהשוואה ל-5% במרץ. זאת, על אף עלייה של 0.4%-0.5% במדד בראייה חודשית, שכו באפריל אשתקד נרשמה עלייה חריגה של 0.8% במדד אך הוא יוצא מהחישוב העדכני.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות IBI, מעריך שהעלייה החודשית של המדד תושפע בעיקר מהפיחות בשקל, גורמים עונתיים, המשך עלייה באינפלציית השירותים, וההפחתה בתעריף החשמל. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מפרט כי "מחירי הפירות והירקות יעלו בחדות את המדד, יחד עם מחירי המזון שעלו לאחר חג הפסח ורכיבי הדיור הצפויים לטפס".

היום יפורסמו גם נתוני האבטלה במשק, ומחר (ג') יפורסם אומדן לצמיחה של כלכלת ישראל ברבעון הראשון של 2023.

מהמתרחש בעולם - לראשונה מאז כינון המשטר הנשיאותי בטורקיה ב-2017, הבחירות לנשיאות יוכרעו בסיבוב שני - לאחר שהנשיא המכהן רג'פ טאייפ ארדואן סיים עם פחות מ-50%. בתום ספירת 97.95% מהקולות, ארדואן קיבל 49.34% מהקולות, ואילו מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו קיבל 44.99%.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים מתייחסים בסקירתם השבועית למחירי המזון המאמירים בישראל, שהחלו להדביק את הפערים שנוצרו מול עליות המחירים בעולם בשנתיים האחרונות.

"מחירי המזון בישראל עלו בשנתיים האחרונות ב-10.3%, שיעור מתון ביחס לרוב המדינות בעולם. צעדים כמו הפחתת מכסים, עידוד תחרותיות וכן לחץ חברתי בלמו חלק מההתייקרויות. בארה"ב לדוגמה, עלו מחירי המזון בתקופה זו ב-18% ובאירופה אף ביותר מכך. עליות המחירים הנוכחיות מצמצמות את הפערים מול עליות המחירים בחו"ל, והן גם גורמות לזה שהאינפלציה ללא אנרגיה כבר לא שונה בהרבה מהשיעורים בארה"ב באירופה. מדדי המחירים לחודשים הקרובים צפויים עדיין להיות גבוהים תחת השפעת מחירי המזון והדיור. אנו מעריכים שההאטה בפעילות הכלכלית תאט את האינפלציה במחצית השנייה של השנה, אם כי זו צפויה להיוותר סביב רמה של כ-3%".

כלכלני הפועלים מעריכים שאם לא יהיו הפתעות בנתוני מדד המחירים לצרכן והצמיחה ברבעון הראשון, בנק ישראל יוכל להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5% ולהמתין לראות אם ההאטה במשק פועלת כמצופה לריסון האינפלציה.