הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה באדום; מדדי הנדל"ן צנחו, שותפות גבעות צללה ב-30%

מדד ת"א 35 השיל 1.1%, ת"א 90 ירד ב-1%, ומדדי מניות הנדל"ן רשמו ירידות של עד 3% • בנק לאומי, שופרסל ומקס סטוק פרסמו דוחות • הנפט רושם עלייה קלה • ומה חושבים באי.בי.אי על ריבית הפד ומחירי המניות?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 השיל 1.1%, ות"א 90 ירד ב-1%. בקרב המדדים הענפיים בלט מדד הבנייה שצנח בכמעט 3%, מדד מניב חו"ל שנחתך ב-3.1% ומדד הנדל"ן שנפל ב-2.7%. גם מדד הבנקים איבד גובה (0.8%-) וכן מדד הנפט וגז (1.1%-).

בשוק האג"ח נרשמו ירידות של 0.2%-0.3% במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים וגם האג"ח הממשלתיות נצבעו באדום, עם ירידות של עד 0.5% באיגרות השקליות לטווחים ארוכים.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל, כשאת שני המחזורים הגדולים ביותר ריכזו לאומי ופועלים. מבנה איבדה 5.8% במחור גבוה וגם קבוצת דלק, עזריאלי , מליסרון  ושפיר הנדסה רשמו ירידות בולטות במחזורים ערים. שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם  צללה ב-30% אחרי שהודיעה כי הוחלט על הוצאת ציוד הקידוח מבאר מגד 6. בצד החיובי בלטו אנרג'יאן , פוקס, מקס סטוק, איילון ולייבפרסון.

15:00

מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.7%, ות"א 90 יורד בכ-0.9%. מדד מניות הבנייה בולט בירידה של כ-1.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-860 מיליון שקל.

מבנה  נופלת בכ-5%, תורפז  ב-5.5% והכשרת הישוב  בכ-4%.

חברת בריינסוויי , הפועלת בתחום של טיפול מתקדם ולא פולשני בהפרעות מוחיות, הודיעה היום על מינויו של עידו מרום לסמנכ"ל הכספים של החברה. מרום יחליף את סקוט ארגלדו.

13:45

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 עבר לירידה של כ-0.2%, ות"א 90 יורד בכ-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-600 מיליון שקל.

ירידות בולטות רושמות בין השאר אורמד , מבנה , מימון ישיר  , פריון, קרסו מוטורס  , תורפז, וילק  וזוז פאוור .

חברת האשראי החוץ בנקאי מ.ל.ר.ן  שבשליטת מואנד ריאן, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון לשנת 2023, המשקפות המשך גידול בהכנסות המימון וברווח הנקי. הרווח הנקי לבעלי המניות של מלרן עלה בכ-13.1% לכ-13 מיליון שקל, זאת, הודות לגידול בהיקף תיק האשראי בישראל וכן רכישה עצמית של אג"ח. הכנסות המימון עלו ברבעון בכ-17.5% לכ-44.7 מיליון שקל. 

12:05

מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.2%, ומנגד ת"א 90 יורד בכ-0.3%. בשוק האג"ח נרשמת מגמה מעורבת בגזרת האיגרות הממשלתיות ומדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות.

מניית איילון  קופצת ב-9% על רקע דיווח כי החברות איילון, ולור ביירון וקבוצת ב.ס.ר סיכמו ביניהן על שיתוף־פעולה להקמת פרויקט ענק במתחם הבורסה ברמת גן. היקף ההשקעה בפרויקט, על פי ההערכות, הוא 2.4 מיליארד שקל. 

חברת חלל תקשורת  דיווחה היום על הכנסות של כ-24 מיליון דולר ברבעון הראשון, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של כ-1.8 מיליון דולר. 

10:50

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.4%, ומנגד ת"א 90 יורד בכ-0.1%. מדד הבנקים מטפס בכ-1%. 

עליות בולטות רושמות מיטרוניקס , שיכון ובינוי , רמי לוי , שופרסל, אלקטריאון ומקס סטוק.

חברת האשראי החוץ בנקאי אס.אר. אקורד  סיימה את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% בהכנסות המימון לכ-44.5 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-17.5 מיליון שקל, ירידה של 14.5% בהשוואה לרווח ברבעון המקביל אשתקד.

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.2%, ומנגד ת"א 90 יורד בכ-0.4%.

עליות בולטות רושמות שופרסל , אודיוקודס, לאומי, אפולו פאוור  וג'י סיטי.

חברת פנינסולה  דיווחה הבוקר כי הרווח נקי הסתכם ברבעון הראשון בכ-15.7 מיליון שקל, לעומת 11.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-38%. הכנסות הריבית הסתכמו ברבעון בכ-41.6 מיליון שקל, עלייה של 38% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.  החברה תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של 12 מיליון שקל.

08:50

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר מתחזק בכ-0.1% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.656 שקלים והאירו נסחר ביציבות סביב 3.95 שקלים.

08:18

בנק לאומי  דיווח הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון הראשון של 2023 הסתכם בכ-981 מיליון שקל, בהשוואה לכ-1.6 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול ההפחתה החשבונאית החד פעמית בשווי מניות Valley National Bank הסתכם הרווח בכ-2.1 מיליארד שקל. 

רשת שופרסל דיווחה הבוקר על גידול ברווח הנקי ברבעון הראשון של 144% לרמה של כ-66 מיליון שקל לעומת כ-27 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה עלייה של כ-6.3% בהכנסות ברבעון הראשון שהסתכמו בכ-3.7 מיליארד שקל.

07:40

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול המסחר בבורסה ננעל בירידות, בהובלת מניות הבנקים, לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל (על כך בהמשך). מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.6%, ת"א 90 נסוג בכ-0.5%, ומדד הבנקים צנח ב-2.4%. מנגד, עליות קלות רשמו מדדי הבנייה והביומד. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.7 מיליארד שקל. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידה קלה, ומנגד הנאסד"ק טיפס בכ-0.5%. מדד S&P 500 סגר ללא שינוי.

במסגרת עונת הדוחות היום יפרסמו תוצאות, בין השאר, בנק לאומי , ושופרסל . מקס סטוק  דיווחה הבוקר על רווח נקי של כ-21 מיליון שקל ברבעון הראשון, עלייה של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ברבעון הראשון צמחו בכ-12% לכ-280 מיליון שקל.

מחר יפרסמו דוחות אל על , ביג ואלקטרה.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. אנרג'יאן בולטת עם פער שלילי של כ-2.4%, ומנגד לייבפרסון  עם פער חיובי של 2.2% ואודיוקודס עם כ-4%.

בבורסות אסיה המגמה מעורבת. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.8%, ובהונג קונג נסוג ההנג סנג בכ-0.5%. בסיאול, מנגד, נרשמות עליות קלות. 

● נגיד בנק ישראל: "מצפה מהבנקים להקל על בעלי המשכנתאות" 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי רשמו אתמול מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים ירידות מזעריות, ואילו בשוק הממשלתי נרשמות עליות של עד 0.6% באג"ח השקליות לטווחים ארוכים. 

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות המשיכו לעלות אתמול, כשברקע המשך הדיונים על העלאת תקרת החוב של הממשל. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה לכ-3.71% והשלימה עלייה של 33 נקודות בסיס ב-7 ימי מסחר, ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה בכ-3 נקודות בסיס ל-4.31% והשלימה עלייה של כ-50 נקודות בתקופה זו. כעת ניכרת יציבות במסחר. 

● הדרך למחיר שיא של 100 דולר למניית אמדוקס עוברת בכניסה לעולם הבנקאות

3. שוקי הסחורות והמטבעות

לאחר קביעת השערים היציגים אתמול, השקל נחלש לעומת המטבעות המובילים. שער הדולר טיפס בכ-0.4% בשעות הערב ל-3.66 שקלים והאירו קפץ בכ-0.6% ל-3.95 שקלים. בעולם רושם הדולר עלייה מזערית מול האירו והליש"ט כעת.

בשוק הסחורות, החוזים של הנפט הגולמי רושמים עליות קלות, בהמשך לעליות קלות אתמול, כאשר מחיר הנפט האמריקאי נע סביב 72.3 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט סביב 76 דולר לחבית. 

בבנק לאומי מעריכים שכל עוד משבר החוב של ארה"ב מהווה איום של ממש על תזרים המזומנים של הממשל הפדרלי, מחיר הנפט צפוי להיות סביב 75-80 דולר לחבית. הכלכלן הראשי של הבנק, ד"ר גיל בפמן, מסביר כי "קיימת אפשרות שהממשל ימשיך וימכור נפט מהמלאי האסטרטגי, תוך צמצום הפוטנציאל לעליית מחירים ויצירת כוחות לירידת מחירים".

בשוק הקריפטו נרשמות עליות בשערי המטבעות הגדולים בשעה זו. הביטקוין נסחר ברמה של 27.3 אלף דולר והאת'ריום מטפס בכ-2% ומחירו 1,860 דולר.

4. מאקרו

חברי הוועדה המוניטארית בבנק ישראל החליטו אתמול, כצפוי, על העלאת ריבית עשירית ברציפות, בשיעור של 25 נקודות בסיס. זאת על רקע נתוני אינפלציה מאכזבים במיוחד שפורסמו בשבוע שעבר . גובה הריבית במשק עומד כעת על 4.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2006. 

● המספרים והתחזיות להמשך: הריבית מטפסת לשיא של 17 שנים

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מציין כי עד להחלטת הריבית הבאה ב-10 ביולי צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן של חודש מאי 2023, אשר "צפוי להישאר סביב 5% ב-12 החודשים האחרונים, תוך כדי המשך של חריגה ניכרת מהגבול העליון של היעד. כמו כן, צפויות עליות ריבית בגוש האירו ובאנגליה, שהינן רלוונטיות משום שבמדינות אלו מסתמן קושי בבלימת האינפלציה, ובעיקר אינפלציית הליבה, זאת בדומה למצב בישראל. לכן, אנו סבורים שישנה הסתברות גבוהה יחסית להעלאת ריבית נוספת של 0.25% לרמה של 5% ב-10 ביולי".

היום יתפרסמו באירופה, בריטניה וארה"ב נתונים ראשוניים על מדדי מנהלי הרכש לתחומי השירותים והתעשייה לחודש מאי.

מחר (רביעי) בבריטניה יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, כאשר התחזיות הן לעלייה שנתית של 8.3% (בהשוואה ל-10.1% במרץ). באותו יום יתפרסמו בארה"ב הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שאולי ישפכו מעט אור על המדיניות המוניטרית הצפויה בהמשך.

עוד בארה"ב השבוע: ביום חמישי יתפרסמו נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של השנה, כאשר התחזית היא עלייה של 1.1% בתמ"ג. ביום שישי יתפרסמו נתוני ההוצאה על צריכה פרטית ( Core PCE ), המדד המועדף על הפד לאומדן האינפלציה. הצפי הוא לעלייה של 0.3% באפריל, כך שקצב העלייה השנתי יסתכם ב-4.6% - ללא שינוי בהשוואה למרץ.

5. תחזית

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מתייחס בסקירתו השבועית להחלטות הפד ולתמחורי המניות וכותב כי ההתפתחויות האחרונות בכל הנוגע לתמונת המאקרו המשק האמריקאי ולבעיות המערכת הבנקאית זוכות לפרשנות שונה בקרב חברי הפד. הקו שאותו מוביל פאוול מכוון יותר להערכה כי אמנם הפד טיפל עד כה ביעילות רבה במשבר הבנקים האזוריים, אך ההשלכה הממתנת בדמות הקשחת תנאי האשראי וירידה בהיקפי האשראי צפויה לבוא בהמשך השנה ומהווה תחליף להעלאת הריבית. "הקושי עם קו זה הוא שסביבת האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ודביקה, שוק העבודה ממשיך להיות הדוק ולייצר לחצי שכר והציפיות לאינפלציה מתוך סקר אמון הצרכנים טיפסו לאחרונה לרמות גבוהות. כמו כן, אם בעבר הקשחת תנאי האשראי במערכת הבנקאית לוותה גם בעלייה במרווחי האשראי בשוק איגרות החוב, עם דגש על איגרות החוב הלא מדורגות, וזאת מתוך השפעה זהה של הרעה בסביבת המאקרו וירידה בזמינות האשראי, הרי שכיום, אמנם נרשמה עליית תשואות ומרווחים, אך בעוצמה נמוכה משמעותית".

לפיכך, "צמצום האשראי הבנקאי אמנם יתרום להאטה בפעילות ובאינפלציה, אך כדי שתתקבל השפעה מספקת לריסון הפעילות להורדת האינפלציה תידרש הרעה משמעותית בתנאים הפיננסים עם דגש על עלייה במרווחי האשראי. בפועל, התנאים הפיננסים אמנם הוקשחו עד לרבעון האחרון של 2022, אך מאז הם במגמת שיפור, וכל עוד הם נעים סביב הרמות הנוכחיות הלחץ על הריביות יוסיף להיות כלפי מעלה, ומעלה את הסיכוי להמשך העלאת ריבית גם מצד הפד".

לדבריו, "התמחור בשווקים לעומת זאת, משקף את מיצוי תוואי העלאות הריבית ומפנה להפחתת ריבית בשליש האחרון של השנה. החלטות הריבית הבאות יושפעו במידה רבה מנתוני האינפלציה, ובעוד המדד הכללי אמור להוסיף ולרדת בחודשים הקרובים בהשפעת אפקט בסיס, הירידה באינפלציה הבסיסית מאתגרת יותר בהתחשב אינפלציה הבסיסית הדביקה שעלתה בחודשים האחרונים בקצב של כ-5% במונחים שנתיים. להערכתנו, כאשר תירשם עליית מדרגה משמעותית במרווחי האשראי, יהיה זה סיגנל יעיל יותר למיצוי תהליך העלאות הריבית ולמפנה לעבר תוואי הפחתת הריבית, ולהארכת המח"מ בתיק האג"ח".

"המכפיל העתידי של מדד s&p 500 עלה לאחרונה לכ-18.5, בהובלת העלייה במכפילים של ענפי הטכנולוגיה לכ-25. עליית המכפילים מתרחשת במקביל לעלייה בסביבת הריביות, כך שפרמיית הסיכון ממשיכה לנוע סביב רמות השפל של שני העשורים האחרונים ומשקפת פוטנציאל עליות מוגבל במדדים לצד מרווח ביטחון נמוך מפני זעזועים שליליים. חשוב לציין כי התמחור הגבוה בארה"ב אינו מאפיין את השווקים המובילים באירופה ובאסיה שרובם נסחרים במכפילים נמוכים יחסית, למרות שסביבת הריביות נמוכה יותר, כך שהם מציעים תמחור נוח יותר מאשר בארה"ב", כותב גוזלן.