מבית פרטי בירוחם לדירת 4 חדרים בירושלים: איך בוחרים איפה לגור?

כתב גלובס עידן ארץ ואשתו החליטו לקנות דירה בירושלים ולתעד את התהליך בסדרת כתבות מיוחדת ● והפעם: למה דווקא בשכונת קטמונים, ואיך בוחרים כמה חדרים צריך? ● עידן ארץ קונה דירה, טור שני בסדרה

עידן ארץ | 22.06.2023

איור: גיל ג'יבלי

איור: גיל ג'יבלי

במשך חצי שנה, אשתי ואני חיינו כנוודים דיגיטליים. עברנו ממקום למקום בארץ, עם רכב מלא בציוד. פעם פה, פעם שם. חווינו הרבה, אבל באיזשהו שלב אמרתי די. אני רוצה לגור יותר מחודש-חודשיים באותו המקום. אז חתמנו על שכירות לשנה בתחנה שהכי אהבנו: ירוחם.

שוק הנדל"ן במשבר, ואלו הסיבות שדווקא עכשיו אני רוצה לקנות דירה | טור ראשון בסדרה

משהו בשקט של המדבר, בכוכבים בשמיים, בהרים הצחיחים, באנשים ובקהילות קסם לי מאוד. הייתי צריך את תחושת הריחוק הזאת, וגם היכולת לשכור בית פרטי במחיר זול במיוחד (ואפילו לקבל על זה הטבת מס) הייתה נוחה למדי. עם זאת, לירוחם היו גם חסרונות רבים: נסיעה ברכב של (לכל הפחות) שעה וחצי לכל כיוון כדי להגיע לעבודה, או שלוש שעות לכל כיוון בתחבורה ציבורית, היא נטל שהלך והצטבר. ליאור גם לא מצאה את עצמה ברמה החברתית, והקהילות שרלוונטיות אלינו מכילות בעיקר אנשים מבוגרים מאיתנו בהרבה. היא גם מתגעגעת מאוד לירושלים בה גרה במשך 8 שנים.

הבית בירוחם / צילום: עידן ארץ

 הבית בירוחם / צילום: עידן ארץ

אז אחרי שנה, אנחנו רוצים לקנות דירה בעיר הבירה של ישראל. זה שינוי רדיקלי למדי, שכולל בתוכו גם פשרות: העיר יקרה בהרבה, עמוסה ורועשת, וגם המצב הביטחוני יכול להיות מאתגר. אבל זו גם הזדמנות לשפר את איכות החיים במובנים רבים: היא קרובה לדברים שרלוונטיים אלי כמו משרדי ממשלה, עמותות וגופי תקשורת. מבחינת ליאור, שם נמצאים הרוב המכריע של החברים והקהילה שלה. וגם אני אזכה לחיי חברה נרחבים יותר בעיר.

כמה חדרים צריך?

אחרי שהחלטנו על המיקום, הפרמטר הבא הוא להחליט איזה גודל דירה מתאים לנו. דירות בישראל נוטות להיות גדולות יחסית לעומת מקבילותיהן באירופה, כנראה בשל גודל המשפחה הממוצעת בישראל שהיא גדולה בהרבה. בכך אנחנו מזכירים יותר את הבתים הגדולים בארה"ב, אך ללא המרחבים העצומים שמאפשרים אותם. בישראל, סוג הדירות הנפוץ ביותר שנבנו ב-2022 הוא דירות 4 חדרים. אחריהן, דירות 5 חדרים ואז דירות 6 חדרים ויותר. דירות קטנות יותר, של 3 חדרים ומטה, מהוות ביחד כ-20% בלבד מהתחלות הבנייה של 2022.

במובן הזה, אנחנו לא יוצאי דופן, ומחפשים דירת 4 חדרים. זו דירה גדולה יחסית, שתאפשר לנו סלון, חדר שינה, חדר עבודה - ובהמשך גם אפשרות לחדר ילדים. חדר העבודה הוא עניין קריטי, מכיוון ששנינו עובדים בעיקר מהבית. הקורונה שינתה סדרי עבודה רבים, ואנחנו בתוך הסטטיסטיקה הזאת. לכן, גם אם אחד מאיתנו יעבוד בסלון, התרחבות של המשפחה תחייב דירה של 4 חדרים. בנוסף, אנחנו רוצים שטח חיצוני לדירה: מרפסת, גג או חצר שיאפשרו לי את המרחב שאני כל כך צריך, במיוחד בעיר הגדולה בישראל.

למה דווקא בקטמונים?

הדבר הבא הוא המיקום בתוך ירושלים. אנחנו מחפשים בשכונת קטמונים וסביבה, מכמה סיבות: קודם כל, המחיר. מבין שכונות ירושלים, זו נחשבת אחת הזולות. בקטמון הסמוכה הדירות יקרות בהרבה, ונמצאות מעבר להישג ידינו ברמה הכלכלית. במשך שנים, קטמונים הייתה שכונת עוני, החצר האחורית של קטמון הישנה ורחביה. עם השנים והג'נטריפיקציה הרמה הכלכלית של האוכלוסייה עלתה משמעותית. המחירים כמובן עלו בהתאם, אבל היא עדיין נשארה שכונה זולה יחסית במחירים של השכונות היהודיות הלא-חרדיות בירושלים. בנוסף, חלק ניכר מהשכונה הולך לפינוי בינוי. באזור שבו אנחנו מחפשים הפינוי בינוי עדיין לא קרוב, אך הוא מתוכנן להתבצע גם בעתיד. כלומר, זה יתן לנו לפחות כמה שנים לגור בדירה - ובהמשך יש פוטנציאל לעליית ערך הנכס בשנים הבאות.

סיבה נוספת שבחרנו בקטמונים היא שתהיה קרובה כמה שניתן לחברים הירושלמים שלנו, ועם אוכלוסייה מגוונת יחסית. כזאת שלא נרגיש בה זרים מצד אחד, ולא נחיה ב"נווה כמוני" שבו כולם נראים אותו הדבר. לא שזה יהיה קשה בירושלים, שהיא עיר מעורבת מאוד: על פי מכון ירושלים למחקרי מדיניות, בירושלים היהודית יש 35% חרדים, 20% דתיים, 25% מסורתיים ו-19% חילונים.

שכונת קטמונים / צילום: חגי אגמון-שניר, ויקימדיה

 שכונת קטמונים / צילום: חגי אגמון-שניר, ויקימדיה

צריך לזכור שירושלים היא לא לגמרי עיר, אלא ארכיפלג של שכונות: כל שכונה היא ייחודית מבחינת ההרכב שלה, ופעמים רבות השכונות מופרדות אחת מהשנייה בכבישים ראשיים עם מעט מאוד רצף עירוני. קטמונים, למשל, מכילה כ-90% יהודים לא-חרדים, ובכך הצביון שלה שונה למדי מהממוצע העירוני.

המיקום הוא חשוב ברמה התחבורתית - גם ליאור וגם אני משתמשים מעורבים בתחבורה. כלומר, חלק מההתנהלות שלנו היא עם רכב פרטי, וחלק עם תחבורה ציבורית. לכן, גם חניה נוחה ברחוב (או אפילו, רחמנא ליצלן, חניה בטאבו) וגם מיקום קרוב יחסית לתשתיות כמו הרכבת הקלה ואוטובוסים. במדד "מנתח תחבורה לישראל", כלי אינטראקטיבי שמנתח את נתוני התחבורה הציבורית ברחבי הארץ ופותח בשיתוף עמותת מרחב, קטמונים מקבלת ציונים שמתחילים ב-7, לעומת ציונים שמתחילים ב-8 בתל אביב. אך כמובן, זה עדיין עדיף על ציונים שמתחילים ב-6 בירוחם.

בנוסף, כדירה למגורים, חשוב לנו שהיא תהיה בנויה בצורה הגיונית, מרווחת ונעימה. העיצוב והמבנה של הבית משפיעים מאוד על איכות החיים ועל כל ההתנהלות היום-יומית, ודירה שבנויה בצורה בעייתית, גדולה ככל שתהיה - לא תספק את הנוחות שאנחנו מחפשים.

הבעיה היא שכל אחת מהדרישות הללו מצמצמת את האפשרויות, וכולן יחד על אחת כמה וכמה. גם תג המחיר עלול לעלות, וייתכן שיש דברים שנאלץ להתפשר עליהם. וכמובן, צריך לחפש לא מעט. על זה - בכתבה הבאה.

צרו איתנו קשר *5988