הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א; מדד הביומד צלל בכ-4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.9% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.7% • מגמה שלילית בארה"ב ובאירופה • פריון פרסמה תוצאות מקדמיות לרבעון השני • ומה אפשר ללמוד מהפרוטוקולים של הפד?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:36

המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו בירידות שערים חדות. מדד ת"א 35 ירד ב-0.9% ות"א 90 צלל בכ-1.7%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד צלל בכ-4% ות"א בנייה ירד בכ-2.5%. מנגד, ת"א בנקים 5 עלה בכ-0.4%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.7 מיליארד שקלים.

את המגמה השלילית הובילו מניות זפירוס , חג'ג' , לייבפרסון  ואלקטרה נדלן .

מנגד, בלטו לחיוב מניות פריון נטוורק , תורפז , טבע וריטיילורס .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד קונצרניים נסחרו בירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו בירידות שערים. מדד תל גוב 10 + ירד בכ-0.8%.

בשוק המט"ח, בשעה זו השקל נחלש מול הדולר ב-0.6% ונסחר סביב 3.72 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.1% ונסחר סביב 4.03 שקלים.

16:09

הירידות בבורסה בת"א מתחזקות בדומה למגמה בעולם. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.6% ות"א 90 מאבד כ-1.3% מערכו. מבין המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 עולה בכ-0.5% ומדד ת"א קלינטק צולל בכ-2%.

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב רמה של 3.70 שקלים. מנגד, השקל מתחזק קלות מול האירו ונסחר סביב 4.02 שקלים.

חברת אלארום , העוסקת בפיתוח פתרונות לאבטחת מידע ארגוני, פרסמה 
את הטווח הראשוני לתוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה. על פי ההערכות, החברה צפויה לדווח על ביצועים חזקים בדוחותיה, ועתידה להציג רבעון עשירי ברציפות של עלייה בהכנסות וצמיחה ברווח ה-EBITDA המותאם.  

חברת סייברוואן , העוסקת בפיתוח מערכות למניעת תאונות דרכים, דיווחה לפני זמן קצר כי היא עתידה להתקין את מערכות החברה ב-20 משאיות ייעודיות לאיסוף זבל בישראל. 

15:00

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.5%. מדד הבנייה בולט עם ירידה של 1.4%, ומנגד מדד הבנקים עולה קלות.

ירידות בולטות רושמות בין השאר ג'י סיטי , אאורה , שיכון ובינוי , קרסו נדלן , אלקטרה נדלן , ישראל קנדה  ואפולו פאוור .

13:50

מתמתנות הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.5%. מדדי מניות הצמיחה, הבנקים והביומד רושמים עליות קלות.

עליות בולטות רושמות בין השאר פריון, קנזון , אל על , אלקטריאון , אוגווינד, טבע ותורפז.

מנגד, בצד האדום בולטות חנן מור , אירודרום קבוצה , סיפיה וויז'ן , אזורים , קמטק ואלקטרה צריכה .

בנק ישראל עדכן היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש יוני בכ-202 מיליארד דולר, גידול בסך של 2.27 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי עמדה על 38.9 אחוזים. הגידול מוסבר על ידי שערוך יתרות מטבע חוץ בסך של כ-3 מיליארד דולר. מאידך הגידול קוזז בחלקו על ידי העברות הממשלה לחו"ל בסך של כ-660 מיליון דולר והעברות המגזר הפרטי בסך של כ-27 מיליונ דולר.

12:10

מתמתנות הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.7%. מדדי מניות הצמיחה, הבנקים והביומד רושמים עליות קלות.

בשוק המט"ח הדולר מתחזק קלות לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.71 שקלים והאירו עבר לעלייה קלה ונסחר סביב 4.03 שקלים.

10:34

מגמה שלילית בבורסה, במקביל לירידות  באירופה ובחוזים על מדדי וול סטריט. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.7%.

פריון נטוורק  מזנקת במחזור גבוה לאחר שהחברה פרסמה הבוקר תוצאות מקדמיות לרבעון השני. הכנסות החברה צפויות לצמוח בכ-20% לעומת הרבעון המקביל לכ-176 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם ברבעון השני צפוי לזנק בכ-40% לעומת הרבעון המקביל לכ-40 מיליון דולר, ולהגיע לכ-23% מסך ההכנסות. פריון תפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני ב-2 באוגוסט, לפני פתיחת המסחר בנאסד"ק. 

עוד בולטות בעליות פורסייט , אוגווינד , ישראייר  ותורפז.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים ירידות של עד 0.1%, ואגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים יורדות ב-0.5%-0.7%. 

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.6% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.4%. 

ירידות בולטות רושמות בין השאר קמטק , מיטרוניקס , נאייקס , אופקו, מבנה  ואנרג'יאן .

מנגד, עליות בולטות רושמות תורפז , פסגות וסקופ.

08:40

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר מתחזק קלות לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.70 שקלים ואילו האירו יורד בכ-0.2% ונסחר סביב 4.015 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה צפוי ככל הנראה להיפתח בירידות. אתמול,  העליות בבורסה התחזקות בשעה האחרונה של המסחר, מדד ת"א 35 טיפס ב-0.7% ות"א 90 רשם עלייה של כ-1.2%. מדד הבנייה בלט עם קפיצה של 2.8% ומדד מניב חו"ל קפץ בכ-2.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל. 

בלטה בעליות מניית שיכון ובינוי  החבוטה, שזינקה בכ-12% במחזור ענק. החברה שבשליטת נתי סיידוף דיווחה שהתקשרה במזכר הבנות לא מחייב למכור לגוף מוסדי (ככל הנראה כלל ביטוח) 8% ממניות החברה הבת שיכון ובינוי נדל"ן תמורת 400 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 5 מיליארד שקל. שיכון ובינוי עצמה החלה אתמול את יום המסחר בשווי נמוך יותר של כ-4 מיליארד שקל.

החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות קלות לאחר פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה (על כך בהמשך). מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-0.2%, והדאו ג'ונס ננעל בירידה של כ-0.4%. מדד S&P 500 רשם ירידה של כ-0.2%. 

● סקטור השירותים הפיננסיים נהנה מהריבית הגבוהה - וגם מי שמשקיע בו

בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית בהובלת מדד ההנג סנג שצונח ביותר מ-3%. בטוקיו יורד מדד הניקיי בכ-2% ובסיאול נסוג מדד הקוספי ב-0.8%.

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת הבוקר. אופקו  בולטת עם כ-3%, קמטק  2.4%, לאונרדו 1.1% ומנגד פורסייט  עם פער חיובי של כ-20%. טבע עם פער שלילי קל של כ-0.3%. 

חברת טבע  בוחנת את האפשרות למכור את פעילות ייצור חומרי הגלם לתרופות שלה (TAPI), בעסקה שעשויה להגיע ל-2 מיליארד דולר, כך לפי פרסום בבלומברג אתמול. לפי הפרסום, טבע עובדת עם יועצים על עסקה כזאת, אם כי עוד לא הוחלט סופית אם למכור את הפעילות. 

● טבע רוצה להמציא את עצמה מחדש כחברת תרופות חדשנית

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אתמול במגמה מעורבת, וגם באגרות החוב הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת. 

בשוק האג"ח של הממשל האמריקאי, התשואה על אג"ח 10 שנים קפצה אתמול ב-10 נקודות בסיס לרמה של 3.95%. התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה ב-2 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.96%. 

מרווח עקום התשואות של ארה"ב הגיע לשפל של יותר מארבעים שנה ביום שלישי. העקום התהפך ביוני אשתקד, וההפרש בין תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים לבין מקבילתה ל־10 שנים עמד על 109 נקודות בסיס (הפרש בין תשואות). על פי רוב, התהפכות העקום מעידה על כך שהצפייה היא להאטה כלכלית בשווקים, כאשר מנגד, גידול בהפרש מחזק את הציפיות האלו. 

● בעלי מניות בסטארט־אפים מציעים אותן בהנחות של עד 70%. מה זה אומר על מצב הענף?

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל התחזק אתמול בערב ביחס למטבעות הזרים המרכזיים. שער החליפין שלו מול הדולר עמד על כ-3.7 שקלים לדולר ולעומת האירו על כ-4.02 שקלים לאירו.

בשוק הפורקס העולמי הדולר מתחזק ב-0.1%-0.2% מול האירו והליש"ט ובכ-0.4% מול הין היפני. 

בשוק הסחורות, נרשמו אתמול עליות במחירי החוזים על הנפט. מחירה של חבית נפט אמריקאי עלה בכ-3% וכעת הוא רושם ירידה קלה ל-71.7 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט טיפס בכ-0.5% וכעת הוא יורד ב-0.3% ונסחר סביב 76.4 דולר לחבית. 

4. מאקרו

אתמול פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה, שבמסגרתה הוחלט להשאיר את גובה הריבית ללא שינוי. מהפרוטוקולים עולה כי בפד צופים עוד העלאות ריבית בהמשך השנה, אם כי בקצב איטי יותר. 

בישיבה נאמר כי השארת הריבית ללא שינוי תאפשר לפד להעריך טוב יותר את ההשפעות של העלאות הריבית בשיעור מצטבר של כ-5% על שוק העבודה והפעילות הכלכלית. עוד נאמר שם כי "הכלכלה עומדת בפני רוחות חזיתיות על רקע תנאי אשראי קשוחים יותר עקב הריבית הגבוהה, הן לעסקים והן לאנשים פרטיים. התנאים האלה צפויים להשפיע על הפעילות הכלכלית אבל עוצמת ההשפעה עדיין לא ברורה מספיק". 

2 מתוך 18 המשתתפים בישיבה העריכו שהריבית לא צריכה לעלות יותר, 4 העריכו שעוד העלאת ריבית אחת של 0.25% תספיק בהמשך השנה ואילו 12 משתתפים צופים 2 העלאות או יותר. עם זאת, "חלק ניכר מהמשתתפים מעריכים כי לאחר תקופה של העלאות ריבית מהירות הגיעה העת למתן את הקצב בכדי לבחון את ההשפעות שיש למהלכים המוניטאריים על הפעילות הכלכלית". החלטת הריבית הבאה של הפד צפויה לקראת סוף החודש (ב-26 ביולי). 

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. בארה"ב יתפרסמו התביעות השבועיות לדמי אבטלה, סקר ה-ADP לשוק העבודה הפרטי בארה"ב ונתוני מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים. מחר יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה לחודש יוני.

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, ציינה בסקירתה השבועית כי "נגידי הבנקים המרכזיים ממשיכים לשדר מסרים ניציים התומכים בהמשך העלאות הריבית. במקביל, נתוני הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב עודכנו מעלה ומצביעים על צמיחה חזקה בשיעור של 2%".

לאחר פרסום הפרוטוקולים, ההסתברות המגולמת בשווקים להעלאת ריבית נוספת ביולי עלתה ל־89%, לעומת 73% לפני שבוע.

5. תחזית

בנוגע להחלטת הריבית של בנק ישראל (ביום שני בשבוע הבא), שמיר מציינת את ההאטה בצריכה הפרטית המשתקפת גם מנתוני הרכישות בכרטיסי האשראי. אך "על אף ההאטה המסתמנת, שיעור האבטלה במאי נותר יציב ברמה של 3.6%, לעומת 3.9% בממוצע לרבעון הראשון".

לפיכך שמיר מעריכה כי למרות הפיחות בשקל ולנוכח הפעילות הכלכלית האיתנה במשק, הוועדה המוניטרית בבנק ישראל תחליט להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מעריך כי "הריבית בישראל תתחיל לרדת מספר חודשים לאחר הורדת הריבית בארה"ב. זאת בשל העובדה כי שיעורי החיסכון בישראל עדיין גבוהים מאוד. האינפלציה ה'דביקה יותר' כאן וכך גם היחלשות השקל".