הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה התחזקו בסיום; מדד הבנקים צנח ב-2.2%

מדד ת"א 35 החל את היום בירידה קלה אולם בסיום רשם ירידה של 1.2% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.8% • מדד הביומד בלט עם עלייה של 1% • עלייה בגיוס הקונצרני: קרוב למחצית מהגיוסים במחצית הראשונה בוצעו ביוני • בשבוע הקרוב: החלטת הריבית של בנק ישראל ומדד יוני

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:56

מגמה שלילית נרשמה היום בפתיחת שבוע המסחר בבורסה, בין השאר על רקע פעילות הממשלה להמשך קידום החקיקה המשפטית ומנגד הפגנות ופעולות מחאה. מדד ת"א 35 החל את היום בירידה קלה אולם בסיום רשם ירידה של 1.2% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.8%. מדד הבנקים בלט בירידה של כ-2.2%, מדד הבנייה בכ-2% ומדד מניב ישראל נפל ב-2.1%. מחזור המסחר הסתכם ב-616 מיליון שקל. 

עליות בולטות רשמו בין השאר טבע , פריון, איי.סי.אל , אודיוקודס , אלקטריאון  ואפקון.

מנגד, ירידות חדות של יותר מ-4% רשמו בין השאר אזורים , רני צים , תורפז, פרשקובסקי , ג'נסל , אלקטרה צריכה וחג'ג'.

בשוק האג"ח הקונצרני רשמו ומדדי התל בונד המרכזיים ירידות של 0.2%-0.3%. בשוק הממשלתי רשמו השקליות לטווחים ארוכים ירידות של עד 0.6%.

15:15

מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-1.2%, ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.7%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א נדלן מוביל את המגמה השלילית ויורד במעל ל-2%. מנגד, ת"א ביומד מוסיף לערכו כ-1.6% - מניות פלסאנמור , בריינסוויי  וטבע , מובילות את המגמה החיובית במדד.

חברת נקסטקום , העוסקת בביצוע פרויקטים בתחום תשתיות תקשורת ובתחום תשתיות אנרגיה מתחדשת, דיווחה לפני זמן קצר על הרחבת שיתוף הפעולה עם חברת דוראל אנרגיה  להקמת ארבעה פרויקטים מסוג חוות סולאריות בתמורה כוללת של 40 מיליון שקל. בכך מכפילה נקסטקום, את היקף הפעילות שלה אל מול דוראל לכ-7 פרויקטים בתמורה כוללת המגיעה ליותר מ-80 מיליון שקל.

14:29

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים בירידות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.8%, ת"א 90 צולל בכ-1.4% ומדד מניב ישראל יורד ב-1.7%. 

שותפות נאוויטס  פרסמה היום לראשונה דוח משאבים מותנים לתגלית מוניומנט, תגלית נוספת של השותפות (20%) במפרץ מקסיקו, המשתלבת עם פיתוח תגלית שננדואה, בה היא מחזיקה ב-49%. נאוויטס מעדכנת כי על פי דוח המשאבים המותנים שהוכן על ידי מעריכת הרזרבות החיצונית NSAI, חלקה (20%) של נאוויטס בתזרים המזומנים המהוון בפרויקט יעמוד על כ-142 מיליון דולר. בנוסף, נאוויטס, תספק שירותי הפקה לנפט מפלטפורמת ההפקה של שננדואה הסמוכה. תמורת שירותי ההפקה והטיפול, נאוויטס תהנה מתזרים מהוון (בשיעור של 10%) של כ-118 מיליון דולר. סה"כ התרומה הכוללת של פרויקט מוניומנט לנאוויטס תעמוד על תוספת של כ-260 מיליון דולר.

13:42

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.8%, ת"א 90 צולל בכ-1.4% ומדד ת"א 125 יורד ב-1%.

את המגמה השלילית מובילות מניות תורפז , פלסאון תעשיות , זפירוס  ואזורים .

מנגד, פריון נטוורק , אודיוקודס , טבע  ואיי.סי.אל  נסחרים במגמה חיובית.

בגזרת המאקרו, אגף החשב הכללי במשרד האוצר פרסם היום את נתוני הגירעון לחודש יוני. על פי הנתונים, הגירעון של ישראל בחודש יוני 2023 זינק ל-0.9% מהתוצר - שהם כ-15.4 מיליארד שקל גירעון מצטבר לאורך 12 החודשים האחרונים -  מדובר בעלייה משמעותית לעומת גירעון של 0.6% לפני חודש ו-0.3% בלבד לפני חודשיים. 

בשוק האג"ח, נרשמות ירידות במדדי התל בונד הקונצרניים בהובלת מדד תל בונד 20 שיורד ב-0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.4%.

12:25

נמשכת המגמה השלילית בבורסה, בין השאר על רקע פעילות הממשלה להמשך קידום החקיקה המשפטית ומנגד הפגנות ופעולות מחאה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7%, ות"א 90 נסוג בכ-1%. מדד הבנקים נופל ב-1.9%, מדד הבנייה ב-1.2% ומנגד מדד הביומד בולט עם עלייה של 1.4%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-216 מיליון שקל.

חברת ביג  מתכוננת להשבתת כל מרכזי הקניות של הקבוצה ביום שלישי הקרוב והודיעה הבוקר כי אם החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת, כל מרכזי ביג מקרית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו, ועם התקדמות החקיקה בכוונתם להחריף את צעדיהם.

זמן קצר לאחר הצהרת ביג, השר בן גביר קרא להחרמת מרכזי הקניות של הקבוצה, ובתגובה עשרות חברות הייטק וסטארט-אפים הודיעו כי יעבירו את תקציב רכישות המוצרים שלהם לחנויות במתחמי ביג.  

בשוק האג"ח נרשמת היום מגמה מעורבת בשוק הקונצרני, ומדדי התל בונד המרכזיים שומרים על יציבות. בשוק הממשלתי רושמות השקליות לטווחים ארוכים ירידות של עד 0.4%.

10:56

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ות"א 90 נסוג בכ-0.6%. מדד הבנקים בולט עם ירידה של כ-1.6%, ומנגד מדד הביומד עולה ב-1%. 

מניית איירטאצ'  מזנקת בכ-55% לאחר שהחברה דיווחה אתמול בלילה על התקשרות בהסכם עם חברת הודית לאספקה והתקנה של מערכות רובוטיות לניקוי פאנלים סולאריים. התמורה בהסכם לתקופה של 25 שנה, עומדת על כ-12 מיליון שקל והיא תשולם בהתאם לאבני דרך שנקבעו בין הצדדים. בנוסף, החברה מעריכה כי מתן שירותי תפעול ותחזוקה למערכות יניבו לה כ-8.4 מיליון שקל נוספים.

עוד בולטות בעליות טבע , אודיוקודס , פריון וגילת.

10:06

המסחר בבורסה נפתח בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 125 יורד בשיעור דומה.

בולטת לחיוב פריון נטוורק  שמזנקת בכ-5% לאחר שפרסמה ביום חמישי תוצאות ראשוניות חיוביות מהרבעון השני.

גם מניות טבע , ואיי.סי.אל  נסחרות במגמה חיובית.

מנגד, בולטות לשלילה אשטרום קבוצה  ומבנה .

רני צים  מדווח הבוקר כי דירקטוריון החברה החליט על יציאתה של החברה מתחום האנרגיה המתחדשת וכי יפעל למכירת החזקות רני צים בחברת הבת - צים אנרגיה מתחדשת. 

07:39

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוקי המניות 

יום המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת, זאת לאחר שהשבוע החולף התנהל במגמה דומה על רקע המבצע הצבאי בג'נין. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 עלה ב-0.8%, ת"א 125 הוסיף כ-0.9% לערכו ומדד ת"א 90 טיפס בכ-1.5%.

לעומת זאת, מתחילת השנה מדד ת"א 35 הציג תשואה שלילית של כ-1.9%, וזאת בהשוואה לתשואות חיוביות ברוב המדדים המובילים בעולם; כך לדוגמה, מדד S&P 500 עלה מתחילת שנת 2023 בשיעור של כ-15%.

בשבוע החולף בלטו לטובה במסחר מדד ת"א נדל"ן, שעלה ב-4.9%, ומדד ת"א בנייה, שעלה ב-5.1%. גם מדד הבנקים נסחר בעליות השבוע. לעומת זאת, מדד ת"א תשתיות אנרגיה ומדד ת"א קלינטק הציגו ירידות קלות.

מניית פריון נטוורק  בלטה ביום חמישי בעלייה, לאחר שפרסמה תוצאות ראשוניות חיוביות מהרבעון השני.

בארה"ב, וול סטריט ננעלה ביום שישי בירידות קלות על רקע נתוני תעסוקה מעורבים שפורסמו בצהרי היום (שעון ישראל).

הריבית כנראה תמשיך לטפס: הסימן המדאיג בנתוני התעסוקה בארה״ב 

על פי הנתונים, בחודש יוני נוספו 209 אלף משרות חדשות לעומת 339 אלף משרות בחודש שעבר, בעוד הצפי בשווקים ציפה לכ-225 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה ירד בחודש יוני ועמד על 3.6% בהתאם לצפי המוקדם.

השכר לשעה, עלה ב-0.4% בחודש יוני, מעל לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של 0.3%. 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק פועלים התייחס לנתוני שוק התעסוקה שפורסמו ביום שישי האחרון וציין כי מרבית הנתונים מעידים על המשך ההדיקות בשוק, במיוחד את שיעור האבטלה הנמוך והעלייה בשכר- המשפיע על לחצי האינפלציה במשק. עם זאת, שפריר מדגיש את הנתון החיובי של המועסקים הנוספים, אשר "עמד מתחת לציפיות, לאחר שב- 14 החודשים הקודמים נתוני התעסוקה היו חזקים מהציפיות".

עוד מוסיף שפריר כי "השוק ממשיך לתמחר העלאת ריבית בארה"ב בחודש יולי. ההסתברות להעלאה בפעימה הקרובה גבוהה ועומדת על 90%, ועוד כ- 40% להעלאת ריבית נוספת בהמשך השנה".

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. טבע  בולטת עם פער חיובי של כ-4.9% ומנגד  סייברוואן   עם פער שלילי של 6.7%%.

2. שוקי האג"ח

במסחר באיגרות חוב נרשמה ביום חמישי מגמה שלילית מתונה, עם ירידות ברוב מדדי התל בונד והתל גוב.

בבנק לאומי ציינו השבוע שבחודש שעבר, חודש יוני, חלה עלייה בגיוס החוב הקונצרני בבורסה בתל אביב. כך, החברות בבורסה גייסו סכום של יותר מ-13 מיליארד שקל, קרוב למחצית מהסכום שגויס בכל המחצית הראשונה של השנה.

הכלכלן הראשי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ואסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון, דודי רזניק, כתבו: "על רקע העלייה ברמת המרווחים צמודי-המדד לאחרונה, אנו ממליצים על הגדלה מחודשת של החשיפה לצמודי-מדד. "ככלל, מומלצת בעיקר השקעה בחברות בדירוגים גבוהים, במח"מ קצר-בינוני".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי האחרון, השקל התחזק מול הדולר ב-0.6% ונסחר סביב 3.69 שקלים. מנגד, השקל נחלש מול האירו ב-0.3% ונסחר סביב 4.05 שקלים. 

מחירי הנפט זינקו בכ-3% במהלך המסחר בסופ"ש בפגישת חברי OPEC+ בחודש יוני, ערב הסעודית החליטה על הפחתה מרצון של תפוקת הנפט שלה במיליון חביות ביום. בבנק לאומי מעריכים שמחיר הנפט יושפע בטווח הקרוב מההחלטה ומאינדיקטורים בנוגע להתפתחויות מאקרו-כלכליות, וכי הוא ינוע סביב 74-84 דולר לחבית בהמשך השנה.

מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עמד ביום שישי  לכ-78 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI נסחר סביב 73 דולרים.

4. מאקרו

ביום שני הקרוב תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל, וביום שישי - מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. עוד נתונים שיתפרסמו בישראל השבוע הם מדד אמון הצרכנים עבור חודש יוני, ועסקאות נדל"ן בדירות חדשות לחודש מאי.

ד"ר גיל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי, כתב בסקירת השוק האחרונה שלו, כי "על רקע המשך מגמת העלאות הריבית בעולם, ובעיקר היחלשות השקל, לא ניתן עדיין לפסול לחלוטין העלאת ריבית נוספת בישראל, אך ככל הנראה לא בהחלטה הקרובה של יום שני הקרוב".

בפמן חושב שאם סביבת האינפלציה בישראל תעלה מחדש, בעקבות היחלשות משמעותית מאוד נוספת של השקל, שבה השער יתייצב על כ-3.8 שקלים לדולר, "ייתכן שבנק ישראל יעלה עוד את הריבית במועד מאוחר יותר השנה".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק פועלים, מתייחס למדד המחירים לצרכן שעתיד להתפרסם ביום שישי הקרוב ומציין כי "התחזית למדד יוני היא בין 0.2% ל-0.3%, עלייה מתונה אשר תביא את האינפלציה השנתית ל-4.45%".

עוד מוסיף שפריר כי "מחירי המזון ללא פירות וירקות ומחירי הארוחות במסעדות צפויים לעלות בחדות, זאת יחד עם מחירי השכירות". התחזית לאינפלציה לשנה מהיום עדיין חיובית, והאנליסטים צופים שהאינפלציה תתכנס לתוך יעד בנק ישראל בשנה הבאה.

שבוע דרמטי בשוק המקומי: האם הריבית תעלה ולאן תגיע האינפלציה? 

ברחבי העולם יתפרסמו במהלך השבוע הבא מדדי המחירים לצרכן במספר מדינות בולטות, ביניהן ארה"ב, סין, גרמניה, צרפת וברזיל.

בארה"ב הנתון לחודש יוני יתפרסם ביום רביעי הקרוב. בחודש שעבר, מדד המחירים לצרכן עלה בארה"ב ב-0.4%, בדומה לציפיות בשוק. בקנדה באותו יום יפרסם הבנק המרכזי את החלטת הריבית שלו.

נתוני מאקרו נוספים שצפויים להתפרסם במהלך השבוע הבא כוללים את שיעור הצמיחה בבריטניה בחודש מאי וכן נתונים שקשורים לתעסוקה בבריטניה.

בוול סטריט יתפרסמו מספר דוחות כספיים שיפתחו את עונת הדוחות לסיכום הרבעון השני של 2023. בין החברות שיפרסמו דוחות בשבוע הקרוב - America Movil, פפסיקו, יונייטד הלת', ג'יי.פי מורגן, בלקרוק וסיטיגרופ.

5. תחזית

הפעילות במשק ממשיכה להיחלש, כך כתב אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. לדבריו: "להבדיל מארה"ב, שבה יש סימני התאוששות בצמיחה בתחומים מסוימים, רוב האינדיקטורים בישראל משקפים המשך האטה. ראשית, קצב הגידול השנתי של המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל ירד ל-1.3%, הנמוך ביותר מ-2009 למעט תקופת הקורונה".

"שנית, הפדיון של כלל ענפי המשק במחירים קבועים כמעט לא צמח בשנה האחרונה. שלישית, למרות עליית המחירים והגברת השימוש בכרטיסי אשראי באמצעות טלפונים ניידים, קצב הגידול השנתי ברכישות בכרטיסי אשראי ירד לשיעור הנמוך מאז שנת 2011. בשורה התחתונה, לדבריו, מרבית האינדיקטורים לפעילות במשק מצביעים על ירידה בקצב הצמיחה, בייחוד בצריכה הפרטית, ולא נראה שיש כעת גורם שיכול לבלום את המגמה".