הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים נפל בכ-2%, מדד הקלינטק קפץ

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.7%, מדד ת"א 90 ירד בכ-0.2% • מדד הקלינטק קפץ ב-1.9% ומדד הבנייה עלה ב-1.7% • האג"ח השקליות לטווחים ארוכים רשמו עליות חדות בעקבות המדד הנמוך • גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "נראה שהאינפלציה בישראל עברה את שיאה"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:52

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.7%, מדד ת"א 90 ירד בכ-0.2%. מדד הבנקים בלט בצד האדום עם צניחה של כ-2% ומנגד מדד הקלינטק קפץ ב-1.9% ומדד הבנייה עלה ב-1.7%. מחזור המסחר היה נמוך והסתכם בכ-558 מיליון שקל בלבד.

עליות חדות רשמו בין השאר אאורה , קמטק, נאייקס , אנרג'יקס, אפריקה מגורים , אפולו פאוור  ופריורטק. אלקטריאון המשיכה לרכז מחזור גבוה, קפצה בעוד כ-8% והשלימה עלייה של כ-70% ב-6 ימי מסחר. 

מנגד, ירידות בולטות רשמו מיטרוניקס , לייבפרסון , פועלים , פריון, מזרחי טפחות , אודיוקודס  ופלסאון.

בשוק האג"ח, באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נרשמו עליות חדות כאשר מדד תל גוב שקלי 10 + קפץ בכ-1.5%. מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של עד 0.2%. 

14:46

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ואילו מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.1%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-408 מיליון שקל בלבד.

עליות חדות רושמות בין השאר אלקטריאון אאורה , אפולו פאוור , אוגווינד , אבוג'ן ודיסקונט השקעות .

13:47

המגמה המעורבת בבורסה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.6% בעוד מדד ת"א 90 עולה ב-0.1%.

בשוק האג"ח, העליות באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים מתחזקות כאשר מדד תל גוב שקלי 10 + מזנק בכ-1.6%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית מיטרוניקס  שנסחרת בירידות חדות. במקביל, מניות לייבפרסון , אורמד פארמ  ופריון נטוורק  נסחרות במגמה שלילית.

12:20

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ואילו מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.1%. מדד מניות הבנייה בולט עם עלייה של כ-1.5%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-232 מיליון שקל בלבד.

עליות בולטות רושמות בין השאר קמטק, אאורה , אפולו פאוור , שיכון ובינוי , נובה, ישראל קנדה  ואקסיליון.

חברת אנרג'יקס  מדווחת על עסקת ענק לרכישת פאנלים לפרויקטים עתידיים בהספק כולל של כ-5 ג'יגוואט חשמל, בעלות מוערכת של כ-1.5 מיליארד דולר. לדברי החברה, העסקה הינה הגדולה ביותר שחתמה אנרג'יקס בתולדותיה והנה כחלק מהרחבת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם First Solar להבטחת זמינות פאנלים לפרויקטים שהחברה צופה שתקים בשנים 2026-2030, מרביתם בארה"ב.

בשוק האג"ח, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות חדות לאחר שמדד המחירים לצרכן של חודש יוני הפתיע לחיוב. מדד תל גוב שקלי 10 + קופץ בכ-1.3%. מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות.

יונתן  כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירה שפרסמו כי "סביר להניח שמדד יוני הנמוך מסמן מפנה במגמת האינפלציה ולכן בנק ישראל עשוי להתחיל להוריד את הריבית כבר בתחילת 2024". לגבי שוק האג"ח הם כותבים כי "ההתמתנות בסביבת האינפלציה והייסוף בשקל מקנים עדיפות לאפיקים השקליים בכל המח"מים. זאת בהנחה שמגמת הפיחות בשער השקל לא תתחדש, צפויה התמתנות נוספת באינפלציה, ירידה מתונה נוספת בפרמיית הסיכון של ישראל וירידה בתשואות הארוכות בארה"ב".

11:22

ירידות במסחר בת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.3%. ת"א בנקים 5 יורד ב-0.9% ות"א בנייה בולט לחיוב ועולה בכ-1.3%.

10:40

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.1% לערכו. בולט לחיוב מדד ת"א בנייה שמזנק בכ-1.3%.

בשוק האג"ח, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות חדות לאחר שמדד המחירים לצרכן של חודש יוני הפתיע לחיוב. בתוך כך, מדד תל גוב שקלי 10 + עולה בכ-1.2%. מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות.

מניית קמטק  ממשיכה במומנטום החיובי לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח מערכות לשיפור וייעול תעשיית המוליכים למחצה, הודיעה ביום חמישי האחרון כי קיבלה הזמנות ל-42 מערכות ממספר יצרניות מובילות של מוליכים למחצה. 

10:05

שבוע המסחר בתל אביב נפתח בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.2% לערכו. בקרב המדדים הענפיים בולטים לחיוב ת"א נדלן ות"א בנייה שעולים בכ-0.8% כל אחד.

בולטות לחיוב מניות קמטק , ג'י סיטי , נובה , ישראל קנדה  ואאורה .

מנגד, בולטות לשלילה מניות מיטרוניקס , אורמד פארמ  ופריון נטוורק .

בלייבפרסון  נרשם עיכוב בפתיחת המסחר לצורך מיתון התנודות החדות במניה. 

חברת האנרגיה מודיעין יהש  דיווחה הבוקר על השתתפותה בביצוע תוכנית פיתוח בנכס הנפט North Park Basin בקולורדו, ארה"ב. תכנית הפיתוח עתידה להתחיל בסוף חודש יולי וצפויה להימשך כשלושה חודשים.

חברת התשתיות לסיכו , דיווחה הבוקר כי חברת פולדמיר בנין שבבעלותה, זכתה במרכז להקמת מבנה עבור גוף בטחוני במרכז הארץ הכולל, בין היתר, קומות משרדים, חללי עבודה ומרתף. החברה צופה כי סך ההכנסות מהפרויקט יעמדו על כ-120 מיליון ש"ח. 

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. ביום חמישי המסחר התנהל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 נסחר במגמה חיובית בעוד שמדד ת"א 90 רשם ירידות קלות. בסיכום שבועי, מדד הדגל של ת"א רשם תשואה חיובית של כ־2%. גם במבט ארוך טווח נרשמה תמונה מעודדת כאשר מדד ת"א 35 עבר לטריטוריה חיובית מתחילת השנה ועלה בכ־0.8%.

בארה"ב, המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת ביום שישי האחרון. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.3% מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.1% ומדד הנאסד"ק ירד בכ-0.2%. 

בסיכום שבועי, מדדי המניות בארה"ב הציגו ביצועים מרשימים כאשר מדד הדאו ג'ונס זינק בכ-2.3% - הזינוק החד ביותר מאז חודש מרץ, והנאסד"ק זינק בכ-3.3%.

עונת הדוחות בארה"ב נפתחה באופן רשמי בסוף השבוע האחרון כאשר הבנקים הגדולים דיווחו את תוצאותיהם הכספיות:  

בבנק וולס פארגו  דיווחו על רווח למניה של 1.25 דולר והכנסות של 20.53 מיליארד דולר - מעל התחזיות המוקדמות, בסיטיגרופ  דווח על רווח למניה של 1.37 דולר והכנסות של 19.4 מיליארד דולר, ובבנק ג'י.פי מורגן צ'ייס  דיווחו על רווח למניה של 4.37 דולר והכנסות של 41.3 מיליארד דולר ברבעון המסתיים כעת, כאשר הצפי עמד על 39 מיליארד דולר בלבד בשורת ההכנסות.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון  בולטת עם פער שלילי של כ-14.6% ומנגד קמטק עם פער חיובי של 5.6% . 

2. שוקי האג"ח

בשוק איגרות החוב המקומי נרשמו עליות שערים מתונות של כ־0.2% במדדי התל בונד הקונצרניים במהלך המסחר ביום חמישי. בהסתכלות שבועית, מדדי התל בונד רשמו ירידות שערים של 0.1%-0.2%. במקביל, איגרות החוב הממשלתיות ארוכות הטווח נסחרו בעליות קלות כשמדד תל גוב 10+ עלה בכ־0.5% במהלך יום חמישי.

אגרות החוב השקליות עשויות לרשום עליות נאות בפתיחת שבוע המסחר בעקבות מדד המחירים לצרכן של חודש יוני, שהפתיע לטובה ביום שישי האחרון (הרחבה בהמשך).

בזירה הגלובלית, איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב עלו קלות ביום שישי האחרון. התשואה על אג"ח ל־10 שנים נסחרה סביב 3.83% בעוד שהתשואה לשנתיים נסחרה סביב 4.65%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשבוע החולף, השקל התחזק בשיעור של 2.7% מול הדולר ונסחר ביום שישי סביב 3.606 שקלים - הרמה הנמוכה מזה שלושה שבועות. מול האירו, השקל התחזק בשיעור מתון יותר של 0.3% במהלך השבוע החולף ונסחר סביב 4.04 שקלים ביום שישי.

הדולר נחלש בחדות מול השקל. אלו הסיבות 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר המגמה: "התחזקות השקל מול הדולר נובעת מהמגמה החיובית שנרשמה בשוקי המניות בארץ ובעולם לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב (יום ד'), יחד עם זאת, יש לזכור כי גם לאחר הייסוף של היומיים-שלושה האחרונים, השקל עדיין נמצא בתוך התחום של פיחות יתר שבנק ישראל מדבר עליו".

לדבריו, "משכך, תנועות לכל כיוון בטווח של 3.55־3.75 כפי שראינו בחודשיים האחרונים יכולות להימשך. השקל ימשיך להיות תגובתי לכל כיוון, הן לשוקי חו"ל והן להתפתחויות המקומיות". 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט רשמו ירידות של כ-2% במהלך המסחר ביום שישי. מחירה של חבית מסוג WTI עמד על 75.3 דולר וחבית נפט מסוג ברנט נסחרה סביב 79.6 דולר.

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן בישראל שפורסם ביום שישי האחרון נותר ללא שינוי בחודש יוני. ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2023 לעומת יוני 2022) עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.2%. התחזיות המוקדמות חזו כי המדד צפוי לעלות ב-0.2%-0.3% והנתון השנתי ירשום ירידה ל-4.4%-4.5%, או לכל היותר יישאר ברמה הנוכחית של 4.6%.

מדד המחירים לצרכן מפתיע לטובה ביוני; מחירי הדירות ממשיכים לרדת 
כלכלנים מנתחים: הסעיפים שאחראים להפתעה במדד המחירים ביוני, ואיך יגיב בנק ישראל? 

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות והפירות הטריים - שירדו ב-4.6%, ההלבשה והנעלה - שירדו ב-3.0% והריהוט והציוד לבית - שירד ב-0.8%.

הנתון המדאיג במדד הוא קצב עליית שכר הדירה - בעיקר עבור שוכרים חדשים. סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית אמנם עלה ב-0.5%, אך בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.9% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 9.8%.

בהמשך השבוע צפויים להתפרסם בישראל האומדן השלישי של נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של השנה ושיעור האבטלה הרבעוני.

ברחבי העולם יתפרסמו במהלך השבוע נתוני התמ"ג לרבעון השני בסין. באירופה יפורסם מדד המחירים לצרכן בגוש האירו, בגרמניה, בבריטניה ובקנדה. בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני המכירות הקמעונאיות, הייצור התעשייתי, ונתונים בשוק הדיור.

בוול סטריט עונת הדוחות לרבעון השני של השנה תצבור תאוצה כאשר בשבוע הקרוב חברות טסלה ונטפליקס יפרסמו את תוצאותיהן הרבעוניות יחד עם הבנקים הגדולים מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה.

5. תחזית

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס לנתוני האינפלציה שפורסמו ביום שישי האחרון ומרחיב על התחזיות להמשך: "נראה שהאינפלציה בישראל עברה את שיאה". בפמן נותן תחזית להמשך השנה ומדגיש ש"עליית המחירים צפויה להסתכם בכ-3%-3.5% ב-12 החודשים הקרובים". כך האינפלציה תעמוד בסוף שנת 2023 על 3.4%-3.9%, וחזרה ליעד הבנק (1%-3%) תתרחש במהלך 2024, לפי בפמן.

בנוסף, מעריך בפמן כי בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הבאה בספטמבר, והיא צפויה להתחיל לרדת בתחילת 2024. בפמן מדגיש שתחזית אופטימית זו נכונה "כל עוד שער החליפין לא ישוב לתוואי מהיר יחסית של פיחות".