הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-3%, ומדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-1.1% • השקל התחזק בכ-0.5% מול הדולר ונסחר ברמתו הנמוכה מזה חמישה שבועות • האינפלציה בבריטניה הפתיעה לטובה

הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בבורסה ננעל בעליות חדות. מדד ת"א 35 זינק בכ-3%, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-1.1%. ת"א 125 עלה בכ-2.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים זינק בכ-4% ובכך השלים עלייה של 7.7% מתחילת חודש יולי.

מחזור המסחר הסתכם בכ-3.1 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות ארגו פרופרטיז , שפיר הנדסה , שטראוס  ונופר אנרג'י .

מנגד, בלטו לשלילה אפולו פאוור , ישראל קנדה , אאורה , וטאואר .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של כ-0.2%. תשואות האג"ח הממשלתיות השקליות בטווחים ארוכים עלו בכ-0.3%.

בימים האחרונים רשמה הבורסה המקומית עלייה מרשימה, ומתחילת החודש מדד ת"א-35 השלים עלייה של כ־8%. מה־9 ביולי, רשם ת"א 125 זינוק של כ-8.5% - הרצף הטוב ביותר השנה בהפרש גדול. במקביל, השקל רשם בימים האחרונים עלייה חדה מול הדולר והאירו. עם זאת, הפערים, בעיקר מול המדדים בארה"ב, עדיין משמעותיים. מתחילת השנה מדד ת"א-35 רשם עלייה של כ-5%, ומדד ת"א-125 טיפס בשיעור דומה. זאת לעומת עלייה של 18.6% במדד 500 S&P ושל 37% במדד הנאסד"ק.

המגמה החיובית בבורסה והתחזקות השקל בימים האחרונים מקבלות רוח גבית מהמשך המגמה החיובית בוול סטריט, בין השאר על רקע נתוני האינפלציה המעודדים שפורסמו לאחרונה בארץ ובעולם. בארץ פורסם ביום שישי כי מדד המחירים נותר ללא שינוי בחודש יוני והאינפלציה השנתית ירדה לקצב של 4.2%. בארה"ב פורסם בשבוע שעבר כי קצב האינפלציה השנתי ירד לשפל של שנתיים, מרמה של 4% במאי ל-3% ביוני.

גם דיווחים על מגעים ל"ריכוך" החוק לביטול עילת הסבירות תמכו בעליות שנרשמו בתל אביב ביומיים האחרונים.

16:59

עליות חדות נרשמות בבורסה בתל אביב לקראת סיום המסחר.

בשוק המט"ח, השקל ממשיך להתחזק מול הדולר ב-0.4% ונסחר סביב 3.57 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בשיעור דומה ונסחר סביב 4.01 שקלים.

חברת אבוג'ן , העוסקת בפיתוח מוצרים בתחום מדעי החיים, דיווחה לפני זמן קצר כי חברת הבת שלה, ביומיקה בע"מ, הציגה תוצאות ביניים חיוביות ממחקרים פרה-קליניים בתכנית לתסמונת המעי הרגיז (IBS).

16:02

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים בעליות חדות. ת"א 35 מזנק בכ-2.2% ות"א 125 עולה בכ-1.8%. מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.7%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה החיובית ומטפס בכ-2.4%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק קלות מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב 3.58 שקלים - הרמה הנמוכה מזה חמישה שבועות. מול האירו, השקל מתחזק בשיעור דומה ונסחר סביב 4.02 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים בכ-0.2%. תשואות האג"ח הממשלתיות השקליות בטווחים ארוכים עולות בכ-0.3%.

14:40

העליות בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 מזנק בכ-2% ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.5%. מדד הבנקים מזנק בכ-3% ומדד הביטוח ב-2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר ישראל קנדה , ארגו פרופרטיז , הכשרת הישוב , פועלים , לאומי, דיסקונט, שטראוס , ביו דבש  ויומן אקסטנשנס .

חברת אורביט  מדווחת על קבלת הזמנה לאספקת מערכות עקיבה מדויקת בהיקף של כ-2.7 מיליון דולר מאינטגרטור בטחוני מוביל. אספקת המערכות צפויה במהלך שנת 2024.

13:15

העליות בבורסה נמשכות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.6% ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.3%. מדד הבנקים מזנק בכ-2.5% ומדד הביטוח ב-1.8%. מדד ת"א 35 משלים עלייה של יותר מ-7% מתחילת חודש יולי.

כחודש לאחר ההכרזה כי קבוצת Eshkol Power ENergies, שמונה את דליה אנרגיה ותעבורה, זכתה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול בתמורה לסכום חסר תקדים של כ-12.4 מיליארד שקל, חברת החשמל הודיעה היום (ד') על ביטול המכרז והליכה להתמחרות. מי שיוכלו להשתתף בהתמחרות אלו רק המשתתפות הקיימות במכרז, וזאת לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל. הצעד מגיע לאחר שבשבוע שעבר נודע כי דליה אנרגיה, שנותרה לבדה, אומנם הגדילה את הערבות ל-200 מיליון שקל - אך הכריזה כי לאחר שהפסידה כבר 100 מיליון כתוצאה מחילוט הערבות, הצעתה המעודכנת עומדת על 9 מיליארד שקל. 

בשוק המט"ח השקל מתחזק מול הדולר והאירו, לעומת השערים היציגים שנקבעו אתמול. הדולר נחלש בכ-1.2% ונסחר סביב 3.59 שקלים, והאירו נופל ב-1.5% ונסחר סביב 4.03 שקלים.

11:40

העליות בבורסה מתחזקות בהובלת מניות הבנקים והביטוח. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.7% ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.7%. מדד הבנקים מזנק בכ-2.2% ומדד הביטוח ב-1.9%. מדד ת"א 35 משלים עלייה של יותר מ-7% מתחילת חודש יולי.

המגמה החיובית בבורסה מקבלת רוח גבית מדיווחים על מגעים ל"ריכוך" החוק לביטול "עילת הסבירות". פרשן ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, פרסם הלילה טור ובו פרטים חדשים על השיחה שהתקיימה השבוע בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו. לדברי פרידמן, ביידן זימן אותו לבית הלבן וסיפר לו כי אמר לנתניהו: "נא עצרו עכשיו, אל תעבירו דבר כה חשוב ללא הסכמה רחבה - או שתשברו משהו בדמוקרטיה הישראלית וביחסים עם ארה"ב, וייתכן שלעולם לא תוכלו לתקן אותו".

עליות בולטות רושמות בין השאר לאומי , אלוני חץ , הכשרת הישוב , דיסקונט , עזריאלי , ביו דבש  ואוגווינד .

אלפרד אקירוב שלח אתמול (ג') מכתב לרשות שוק ההון בו הוא מגלה כי הוא בוחן מתווה להפיכת אלרוב נדלן , חברת הנדל"ן שבשליטתו, לחברה פרטית, כדי שיכול לרכוש את השליטה בכלל ביטוח . "החברה בוחנת בעת הנוכחית מתווה נוסף שלא נכלל במכתב (שנשלח בעבר לרשות) ואשר לפיו החברה לא תחשב כחברת שכבה לצורכי החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות", הסביר אקירוב במכתב שנשלח לאסף נחמני, מנהל מחלקת רישוי וממשל תאגידי ברשות שוק ההון, עם העתק למ"מ הממונה על שוק ההון עמית גל. כיום מחזיקה אלרוב בכ-15% מכלל, ואקירוב נמצא כבר תקופה ארוכה בתהליך מול רשות שוק ההון לקבלת היתר להפוך לבעל השליטה בה.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים עליות של עד 0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת.   

10:15

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.2%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר שיכון ובינוי , ישראל קנדה  ודוניץ.

10:04

מגמה מעורבת נרשמת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.1% ואילו מדד ת"א 90 רושם ירידה מזערית.

מניות נייס , אנרג'יאן ואפולו פאוור  בולטות בעליות חדות.

סלע נדלן  רושמת עלייה חדה לאחר שהחברה, הפועלת כקרן ריט, פרסמה היום את דוחותיה הכספיים. סך הכנסות החברה מדמי שכירות ותפעול נכסים למחצית הראשונה לשנת 2023 הסתכמו ב-174.8 מיליון שקל לעומת 146 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 20%. העלייה נובעת בעיקר כתוצאה מגידול במצבת הנכסים וכן מהשכרות וחידוש הסכמי שכירות קיימים בעליית מחיר, לרבות כתוצאה מעליית המדד. ה-NOI במחצית הראשונה הסתכם ב-160 מיליון שקל, עלייה של 19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ה-FFO הריאלי במחצית הראשונה הסתכם בכ-119.6 מיליון שקל, עלייה של כ-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. החברה צופה גידול ב-FFO לשנת 2023 עד לכ-236 מיליון שקל .

09:00

מאקרו בריטניה: מדד המחירים לצרכן לחודש יוני רשם עלייה של 0.1% לעומת צפי לעלייה חודשית של 0.4%, וירידה לקצב שנתי של 7.9% לעומת צפי כלכלנים לרמה של 8.2%, ולעומת 8.7% במאי. מדד הליבה רשם עלייה של 0.2% ביוני לעומת צפי לעלייה של 0.4%. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד הליבה ב-6.9% לעומת צפי לעלייה של 7.1%. 

08:24

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהשקל מתחזק מול הדולר והאירו, לעומת השערים היציגים שנקבעו אתמול. הדולר נחלש בכ-0.8% ונסחר סביב 3.606 שקלים, והאירו יורד בכ-1% ונסחר סביב 4.048 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 זינק בכ-2.3%, ות"א 90 טיפס בכ-1.9%. בקרב המדדים הענפיים ת"א בנקים זינק בכ-3.3%, ות"א פיננסים ות"א ביטוח עלו בכ-2.8% כל אחד. מחזור המסחר הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.

אתמול נתמכו העליות החדות בדיווחים על מגעים ל"ריכוך" החוק לביטול "עילת הסבירות" ועוד "יום שיבוש" במשק. מדד הדגל ת"א 125 השלים עלייה של כ-3.5% מתחילת החודש. מדד הקלינטק המשיך לבלוט גם אתמול והשלים עלייה של כ-10% בשבעה ימים. 

● מניות או אג"ח? מה הוא אפיק ההשקעה המומלץ לדעת בכירים בשוק

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת. אתמול נרשם עוד יום של עליות בוול סטריט, על רקע דוחות טובים של חברות מובילות. מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.8%, והדאו ג'ונס זינק בכ-1.1%. 

היום יפרסמו דוחות, בין השאר, טסלה ונטפליקס (לאחר סיום המסחר בניו יורק). 

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של כ-0.7%, ומנגד מדד ההנג סנג יורד בכ-1.2%, והקוספי נסוג בכ-0.3%.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אלביט מערכות , איי.סי.אל , טאואר, אורמת  וקמטק  עם 1%-2% כך שהן צפויות לרדת הבוקר. 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אתמול בעליות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל סביב רמת הבסיס.  

● "אנו בית השקעות רווחי וצומח": כעת פסגות יצטרך לשכנע גם את בעלי המניות 

לדברי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, "בשוק איגרות החוב המקומי, התמחור הנוכחי משקף הסתברות נמוכה יחסית להעלאת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל, תוך חזרה של האינפלציה אל היעד בשנה הקרובה. להערכתנו סיכוני האינפלציה והריבית גבוהים יותר, הן לנוכח שוק העבודה ההדוק והן על רקע פוטנציאל הפיחות הנובע מניסיונות החקיקה המחודשים של הממשלה. כמו כן תמהיל האינפלציה המקומי דומה למדי לזה שבמדינות המפותחות, כך שהאינפלציה הדביקה בהן והמשך העלאות הריבית צפויות להערכתנו לאפיין גם את המשק. מכאן שתמחור האינפלציה וסביבת הריביות בשוק נמוכות מדי להערכתנו".

במסחר באג"ח הממשל האמריקאי, התשואות מתייצבות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-3.77%, והתשואה על האג"ח לשנתיים על כ-4.74%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק אתמול בחדות מול הדולר והאירו. הדולר נחלש בכ-0.8% ונסחר סביב 3.605 שקלים והאירו ירד בכ-1% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי "לומברד אודייר", וקיראן קאוושיק אסטרטג המט"ח של הבנק, מציינים בסקירה שפרסמו כי "תנועות המחיר בשקל עשויות להיות מושפעות מדיונים מתמשכים על הרפורמה המשפטית. אם תתקבל הצעת חוק מרוככת בנושא ביטול עילת הסבירות, זה יכול להביא הקלה מסוימת, אבל עדיין מומלץ להיזהר לגבי המטבע.

"האיזונים החיצוניים החזקים של ישראל עלולים להיחלש עקב תיקון במגזר הטכנולוגי, שיוביל להפחתה בתזרימי השקעות זרות ישירות, וזה צפוי לגרום לפיחות של השקל. אנו מאמינים שהשווי ההוגן של הדולר צפוי לעלות בסופו של דבר לכיוון 3.80 שקלים", הם כותבים.

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט רושמים ירידות קלות. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עומד על כ-79 דולר וחבית מסוג WTI נסחרת סביב 75.5 דולר.

4. מאקרו

הבוקר יתפרסם בבריטניה מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שצפוי לרשום עלייה חודשית של 0.4% וירידה לקצב שנתי של 8.2%, לעומת 8.7% במאי. 

● זוג עם עשרות דירות בתל אביב נכנס לבורסה: משפחת וינברג גייסה 77 מיליון שקל

בהמשך היום יתפרסם גם בגוש האירו מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שצפוי לרשום עלייה חודשית של 0.3% וירידה לקצב שנתי של 5.5%, לעומת 6.1% במאי.

בארה"ב יתפרסמו היום נתוני לקיחת משכנתאות, אישורי בנייה והתחלות הבנייה. 

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית, בעקבות מדד חודש יוני בישראל שהפתיע לטובה (נותר ללא שינוי), כי ההאטה בפעילות הכלכלית צפויה להמשיך ולמתן את מחירי שכר־הדירה, וכי נראה ש"נייבא" פחות אינפלציה מהעולם. מנגד, "עליית השכר הממוצע בשנה האחרונה הייתה גבוהה, וצפויה להשפיע על מחירי השירותים המקומיים", ציינו. "אנו מפחיתים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לרמה של 2.6%, זאת לאור התמתנות האינפלציה בעולם, הייסוף בשער החליפין, ובהשפעת מדדי החודשיים האחרונים".

5. תחזית

ארי ואלד, האסטרטג הטכני של אופנהיימר, מציין בסקירה שפרסם כי לחצי האינפלציה בארה"ב הולכים ופוחתים, כאשר שיעור האינפלציה במשק האמריקאי ירד מתחת לשיעור ריבית הפד, העומדת על 5.25%. יחד עם זאת, הוא כותב, "חשוב לציין כי הורדה מהירה מדי של שער הריבית עלולה להאיץ מחדש את להבות האינפלציה, כפי שכבר התרחש בארה"ב בשנות ה-70, ובכך לסכן את הכלכלה ושוקי ההון". לכן, ואלד מעריך כי ריבית הפד אמורה להישאר ברמתה הגבוהה לאורך זמן, כפי שקרה בשנות ה-80, ולא מנעה אז את הראלי בשוק המניות.

על אף היחלשותו האחרונה של שער הדולר מול סל המטבעות, מעריך ואלד כי הדבר תואם את החולשה בשוקי הסחורות, ובכך אינו מהווה סכנה ללחצי האינפלציה. יתרה מזאת, "בהסתכלות היסטורית, הפגין מדד ה-500 S&P ביצועים חזקים במיוחד דווקא בתקופות של ירידת מחירי הסחורות". בנוסף, ממשיך ואלד לצפות להתאוששות במניות הקטנות והבינוניות בארה"ב.