הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות חדות: ת"א 35 נפל ביותר מ-2%, האג"ח הממשלתיות צנחו, והשקל נחלש

האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים צנחו ב-1.8% • הדולר מזנק ל-3.69 שקלים, והאירו עולה ל-4.08 שקלים • מדדי הבנקים והבנייה צנחו בכ-4% • השווקים מתמחרים העלאת ריבית בארה"ב השבוע

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

ירידות חדות בנעילה בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של 2.2%, ות"א 90 צנח בכ-2.8%.  מדדי הבנקים והבנייה צנחו בכ-4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.7 מיליארד שקל. 

ירידות בולטות של יותר מ-5% רשמו בין השאר ישראל קנדה, מיטרוניקס, שפיר, אפריקה מגורים, פרטנר, מניבים ריט, מגה אור ונפטא.

מנגד, בצד הירוק בלטו נובולוג, ורידיס, פריון, ווינד באז, סיפיה וויז'ן  ומגוריט .

בשוק האג"ח, האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים צנחו ב-1.8%. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים ירדו בכ-0.4%.

בשוק המט"ח, הדולר מזנק בכ-1.6% ל-3.68 שקלים, והאירו עולה ל-4.08 שקלים.

16:38

מדד ת"א 35 יורד ב-1.7%, ות"א 90 צונח בכ-2.7%. מדד הבנקים נופל ב-2.6%, ומדד הנדל"ן צולל ב-3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל.

ירידות חדות רושמות בין השאר קרסו מוטורס , מימון ישיר , מיטרוניקס , מגה אור , ביג , נכסים ובנין  ושיכון ובינוי .

מנגד, עליות בולטות רושמות בין השאר נובולוג , ורידיס , פריון נטוורק , ווינד באז , מגוריט  וטראקנט.

בשוק המט"ח, הדולר מזנק בכ-1% מול השקל לאחר קביעת השערים היציגים ונסחר סביב 3.65 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ב-0.8% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

15:43

לאחר שהחוק לאישור ביטול "עילת הסבירות" עבר בכנסת, מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-1%, ות"א 90 צונח בכ-2.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל.

מיד בתום ההצבעה הדרמטית בכנסת ולאחר מאמצי תיווך שנמשכו עד הרגע האחרון בבית הנשיא, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר: "בימים האחרונים עשיתי כל שביכולתי כדי להביא לפשרה שבה חפץ רוב העם במדינת ישראל. הפערים שנותרו היו קטנים וראויים לגישור אבל כל מאמצי התיווך כשלו בגלל גחמות פוליטיות משני הצדדים. ההגה נמצא בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוחמצה כאן הזדמנות היסטורית לאחות את הקרעים בעם ולנווט את ישראל חזרה לשפיות. כפועל יוצא, המציאות שנוצרה כאן סדקה את האמון הבסיסי ביותר בין העם לנבחריו, תוך ערעור התשתית הערכית שעליה נבנתה מדינת ישראל. המדינה שלנו נקלעה למשבר שאנחנו עדיין לא קולטים את חומרתו והיקפו. המחיר שכולנו עלולים לשלם על כך ביטחונית, כלכלית, חברתית ובינלאומית, מעמיד בסכנה ממשית את ההישגים האדירים שצברה ישראל מיום הקמתה".

"אני עומד מאחורי הדברים שאמרתי בשבועות האחרונים, ומבהיר כי מרגע זה ואילך לכל התקדמות חד-צדדית ברפורמה, יהיו השלכות קשות. לא אאפשר להעמיק את השסע והקיטוב בעם. או שהדברים יתקדמו בהסכמה רחבה, או שלא יתקדמו כלל. ההסתדרות היא גוף על מפלגתי שמאגד את העובדות והעובדים מכל הקשת הפוליטית. כשותפה מרכזית להקמת המדינה ובנייתה, ההסתדרות תמשיך להיאבק ביתר שאת כדי לקדם סולידריות, שוויון וערבות הדדית. כבר בימים הקרובים אכנס את המוסדות העליונים של ההסתדרות מתוך כוונה להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק ולהפעילו בעת הצורך עד להשבתה מלאה".

15:23

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.6%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א נדלן משיל מערכו כ-2% ותב"א בנייה יורד בכ-1.7%.

ירידות בולטות רושמות מניות נפטא , תורפז , מיטרוניקס , ומימון ישיר .

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל ב-0.1% ונסחר סביב 3.61 שקלים. האירו נחש מול השקל ב-0.2% ונסחר סביב 4.01 שקלים.

14:33

המדדים המרכזיים חזרו להיסחר במגמה אדומה: ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 צולל בכ-1.6%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים יורדים בכ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל גוב 10 + יורד בכ-0.3%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל בכ-0.1% ונסחר סביב 3.61 שקלים. האירו נחלש מול השקל בכ-0.3% ונסחר סביב 4.01 שקלים.

למרות השמועות של גורם חיצוני שהביא לעלייה בשער השקל היום (ב') בשעות הבוקר, יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר בית השקעות מוסר בשיחה עם גלובס כי חוסר הוודאות הפוליטי הוא האלמנט השולט בתנודות החזקות בשוק המט"ח: "התשובה היא למעשה כמעט ברורה, אנו רואים שאין אלמנט מקרו כלכלי או אפילו שווקים בחו"ל המשפיעים על שער החליפין, חוסר הוודאות הפוליטי מביא לתנודות חזקות בשוק המט"ח".

כץ מדגיש שהתנודתיות מגיעה דווקא מהזירה הפוליטית ולא מגורם חיצוני, זאת באמצעות הצבעה על שאר שוקי ההון הישראלים המושפעים מהסנטימנט הכללי. "השוק מיטלטל מאופטימיות לפסימיות וחוזר חלילה, כאשר לקראת ההצבעה מסתמנת הרגשה שלילית בכל שוקי ההון, אנו רואים גם את שוק האג"ח וגם את המדדים בישראל נצבעים באדום ולכן מדובר במגמה הרבה יותר חזקה מאשר גורם אחד המוכר מטבע זר".

במידה והחקיקה תעבור כפי שהיא, כץ מעריך שהסנטימנט השלילי יגבר, והשווקים יגיבו בירידות. "השוק לא מגלם את החקיקה באופן מלא ויש לאן עוד לרדת מבחינת המניות בבורסה ושער החליפין של השקל". יתרה מכך, כץ צופה שהתוצאה הפוליטית תשפיע על תחזיות חברות הדירוג על רמת האשראי של ישראל, ואף עלול להביא לתחזית שלילית בעתיד.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI מוסיף על כך שהסנטימנט הסופי הוא הגורם המכריע בשאלה לאן פני השוק: "הסיכום הסופי, במקרה שאכן יושג, הוא זה שיקבע בסופו של דבר את כיוון השוק. שכן, גם עצירת החקיקה בסיבוב הקודם וניסיונות המו"מ בבית הנשיא לא הובילו להסכמות אלא לניסיון חקיקה חד צדדי, כך שיידרש מתווה אמין יותר בכדי להוביל לסגירת פערים נוספת ביחס למגמה העולמית".

14:18

שינוי מגמה בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ות"א 90 יורד בכ-0.8%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.5% מול השקל ונסחר סביב 3.60 שקלים. גם האירו נחלש מול השקל בכ-0.7% ונסחר סביב 3.99 שקלים.

13:56

הירידות בבורסה בת"א מתמתנות: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.9%.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בכ-0.1% מול השקל ונחסר סביב 3.61 שקלים. האירו נחלש בכ-0.3% מול השקל ונסחר סביב 4.01 שקלים.

13:24

התנודתיות בבורסה בת"א ממשיכה. הירידות בבורסה מתחזקות לאחר שדווח על כישלון במו"מ לפשרה על ביטול חוק עילת הסבירות. מדד ת"א 35 צולל בכ-1.1%, ות"א 90 יורד בכ-1.6%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לשלילה מדד ת"א בנקים שצולל בכ-2.3%.

את המגמה השלילית מובילות מניות אלטשולר שחם פנ , אלקו , פועלים ודלק קבוצה .

מנגד, בולטות לחיוב נובולוג , הכשרת הישוב , ורידיס  ופרטנר .

מניית חברת ווינד באז  טסה בכ-65% לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח מנגנון לייעול יצור חשמל ע"י טורבינות רוח, הודיעה לפני זמן קצר כי בעל השליטה בחברה, מר מנחם כהן, מנהל מו"מ מתקדם למכירת חלק מהחזקותיו בחברה (כ-26%) לאזרחים זרים, מאיחוד האמירויות ומבריטניה. ההסכם משקף אפסייד של 163% ביחס למחיר המניה. 

בשוק המט"ח המקומי נרשמת תנודתיות חריגה לאור ההתפתחויות בגזרה הפוליטית. נכון לשעה זו, הדולר מתחזק בכ-0.6% מול השקל, ונסחר סביב 3.63 שקלים. מנגד, האירו נחלש בכ-0.2% מול השקל ונסחר סביב 4.02 שקלים.

12:05

המסחר בבורסה מתנהל בתנודתיות הבוקר. כעת הירידות נחלשו: ת"א 90, ת"א 125 ות"א 35 יורדים בכ-0.1%. מדד הבנקים מאבד 0.5%.

האירו נחלש בכ-1% מול השקל לרמה של 3.98 שקלים, והדולר נחלש ב-0.6% לרמה של 3.59 שקלים. 

11:15

העליות הקלות בבורסה נמחקו לאחר שהאופוזיציה הודיעה כי תחרים את ההצבעה בכנסת על ביטול עילת הסבירות. ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 יורדים כעת ב-0.3%. מדד הבנקים מאבד 0.6%.

11:10

התחזקות השקל ממשיכה: האירו צונח ב-1.2% ל-3.97 שקלים והדולר נופל ב-0.8% ל-3.58 שקלים.

חברת התרופות טבע  הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה שלה עם חברת הביופארמה Alvotech מאיסלנד, בתחום תרופות הביוסימילר. לחברות יש כבר שיתוף פעולה במוצרי ביוסימילר וההרחבה תכלול מסחור בלעדי על-ידי טבע בארה"ב של שני מוצרים נוספים שנמצאים כיום בפיתוח, שאותם אלבוטק תפתח ותייצר. ההסכם גם מעמיק את המעורבות של טבע בכל הנוגע לייצור.

נוסף על כך טבע תשקיע 40 מיליון דולר ברכישת אג"ח להמרה של אלבוטק, השקעה שתשמש את החברה להמשך מימון פיתוח צנרת המוצרים הביוסימלריים שלה.

10:50

עליות בבורסה: ת"א 35 מטפס ב-0.4%, ת"א 125 עולה ב-0.3% ות"א 90 מוסיף 0.2%. מדד הבנקים עולה ב-0.2%.

השקל מתחזק מול האירו ומול הדולר. האירו נחלש ב-1% לשער של 3.98 שקלים, והדולר מאבד 0.7% לשער של 3.59 שקלים.

10:20

מסחר תנודתי במט"ח היום. כעת האירו ודולר נחלשים בכ-0.1% מול השקל.

10:10

אחרי שנפתחה בירידות קלות, כעת נסחרת הבורסה במגמה חיובית. ת"א 35 עולה ב-0.4%, ת"א 125 מטפסים ב-0.3% ות"א 90 עולה ב-0.1%. מדד הבנקים נסחר ללא שינוי.

האירו והדולר מתחזקים בכ-0.1% מול השקל, לרמה של 4.03 שקלים ו-3.61 שקלים (בהתאמה). 

מניית ביג  עולה ב-2.7%. 

10:00

המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר עם ירידות קלות. ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 יורדים בכ-0.2%. מדד הבנקים יורד בכ-0.4%. 

08:39

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב 3.62 שקלים. מול האירו, השקל נסחר ביציבות סביב 4.02 שקלים.

07:49

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, המסחר התנהל בתנודתיות חריגה לאור הדיונים על ביטול עילת הסבירות. בבוקר, מדדי המניות התנהלו בירידות של כ-1%, ומדדי הבנקים והביטוח צללו בכ-2% כל אחד. לקראת שעות הצוהריים, עם פרסום הדיווחים על התקדמות לעבר פשרה בחקיקה המשפטית, על פי המתווה שפרסם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מדדי המניות בבורסה נצבעו בירוק בוהק, ורשמו עליות של כ-2%.

היום שאחרי עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל 

הזינוק החד במדדים לא החזיק זמן רב, ולקראת סיום המסחר, הליכוד פרסם הצהרה שהוא דוחה את מתווה ההסתדרות, והעליות בת"א התמתנו, כאשר מדד ת"א-35 ננעל בעלייה של כ-1%.

מניית טונדו סמארט  זינקה בכ-35% במחזור גבוה, לאחר שהחברה דיווחה ביום א' על חתימת מזכר הבנות בארה"ב. במסגרת ההסכם, הצפוי להיות מושלם עד סוף השנה, קרן השקעות אמריקאית המתמחה בתשתיות חכמות תקים עם טונדו מיזם משותף לצורך ייצור, שיווק ומכירה של פתרונות החברה בארה"ב. הקרן תשקיע בחברת הבת של טונדו 25 מיליון דולר (כ-90 מיליון שקל) תמורת 45% ממניות החברת הבת, וטונדו תעניק לחברת הבת רישיון בלעדי לשימוש בטכנולוגיה של החברה לטובת הפעילות בארה"ב תמורת 55% מההון. סכום של 5 מיליון דולר יועבר לטונדו, ללא דילול בעלי המניות. שווי חברת הבת נקבע על 55.5 מיליון דולר אחרי הכסף.

בארה"ב, הבוקר החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת.

עונת הדוחות לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2023 בוול סטריט צוברת תאוצה. השבוע יתפרסמו דוחות כספיים של ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט ואלפבית ביום שלישי, מטא (פייסבוק) ברביעי, ואינטל בחמישי. עוד יפרסמו השבוע דוחות, בין השאר, ויזה, קוקה קולה, מקדונלד'ס, אקסון מוביל ופרוקטר אנד גמבל. השבוע גם חברות ישראליות יצטרפו לדיווחים, ביניהן חברת הסייבר צ'ק פוינט, יצרנית השבבים טאואר וחברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי .

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי מזנק בכ-1.3%, ההנג סנג צולל בכ-1.4%, בורסת שנחאי נסחרת בעליות של כ-0.1%, ומדד הקוספי עולה בכ-0.4%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו אמש ירידות של כ-0.1%. איגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של 0.4%-0.6%.

המסחר באג"ח ממשלת ארה"ב מתנהל הבוקר בעליות קלות. התשואה על אג"ח ממשלתי ל-10 שנים עומדת על 3.85% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.10%.

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, ציין כי "התמשכותם של תנאים פיננסיים מגבילים והידוק האשראי מהווים סיכונים להתרחבות כלכלית, שעלולים להוביל למיתון קל בסוף 2023 או בתחילת 2024. מומלצת גישה ניטרלית לסיכון ולמניות, עם העדפה לאג"ח בדירוג גבוה, לרבות ממשלתיות אמריקאיות, ואשראי בדירוג גבוה בשוק האירופי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע המסחר האחרון התאפיין ברובו בהמשך ההתחזקות של השקל ביחס לדולר, במקביל לעליות במדדי המניות בבורסה. השבוע, שוק המט"ח המקומי צפוי להיסחר בתנודתיות לאור הדיונים על ביטול חוק עילת הסבירות.

כיצד שוק המט"ח צפוי להגיב להחלטה על ביטול עילת הסבירות?  

בשוק הפורקס העולמי, הבוקר הדולר נסחר ביציבות מול האירו והליש"ט. מול הין, הדולר נחלש בכ-0.3%.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות. מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 81 דולר ומחיר חבית מסוג WTI עומד על 76.9 דולר.

מה מקפיץ את שוק הסחורות, ומדוע הן גורמות לנו לשלם יותר על לחם, שוקולד וטיסות

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, מציין בסקירתו השבועית, כי "לאחר מספר חודשי התמתנות, אנו מעריכים כי מחירי הסחורות העולמיים ישובו לספק תמיכה חיובית למדדי האינפלציה העולמיים בתקופה הקרובה. שוקי החיטה הם כמובן הנושא העיקרי מהשבוע האחרון, כאשר הצהרתה של רוסיה, שלפיה לא תאפשר עוד יצוא חיטה מאוקראינה דרך הים השחור מביאה לזינוק של קרוב ל-8% במחיר החיטה".

4. מאקרו

אירוע המאקרו המרכזי השבוע יחול ביום רביעי, אז יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית הבאה שלו, על רקע התקררות האינפלציה בארה"ב בחודשים האחרונים.

באתר CME, המנתח את הציפיות בשווקים, מצאו כי ההסתברות להעלאת ריבית ב-0.25%, לרמה של 5.25%-5.5%, עומדת על כ-99%.

למוחרת, ביום חמישי, יתפרסם נתון הצמיחה לרבעון השני בארה"ב, ובאותו יום יפרסם הבנק המרכזי של גוש האירו את החלטת הריבית שלו (צפי לעלייה נוספת של 0.25% לרמה של 4.25%).

5. תחזית

כלכלני חברת Global X מתייחסים בסקירה שפרסמו לעומת הדוחות בארה"ב וכותבים כי "אנחנו אופטימיים לגבי עונת הדוחות. סיבה אחת לכך היא הדוחות הטובים מהמצופה של בנקים כמו ג'יי-פי מורגן, וולס פרגו וסיטי, וזאת על רקע גידול הרווחים כתוצאה משולי הריבית. הבנקים מדגישים כי מצב הצרכן והכלכלה איתן, אולם יש גם סימנים מדאיגים שנובעים מהגידול באשראי הצרכני ובעלויות ההלוואה, שמגבירים את הסיכון להלוואות אבודות וחדלות פירעון של עסקים. הסכנה הזאת עומדת בעיקר מעל הבנקים האזוריים. תנאי השוק מורכבים, אך חוסנו של הצרכן ושל שוק העבודה תורמים לסנטימנט החיובי הכללי".

ככלל, הם מוסיפים, "החברות הרבה יותר אופטימיות בכל הנוגע לאינפלציה ופחות מודאגות מתרחיש של מיתון. לאחר שני רבעונים של ירידה ברווחיות, ייתכן כי אנו עדים למפנה חיובי, וגם האנליסטים מעדכנים את תחזיותיהם כלפי מעלה".