הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות בנעילה בבורסה; מדד ת"א מניב חו"ל נפל ב-1.8%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.7%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1% • סוכנות הדירוג פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ • השקל נחלש מול הדולר •  כלכלני בנק הפועלים: "תחזית האינפלציה שלנו ל-12 החודשים הקרובים עומדת על שיעור של 2.6%, תחת ההנחה שההאטה בפעילות הכלכלית תבלום יותר ויותר גם את מחירי השירותים"  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

יום תנודתי בבורסה ננעל בירידות. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.7%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1%. מדד ת"א מניב חו"ל נפל ב-1.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

ירידות בולטות רשמו בין השאר אפריקה מגורים , ארגו פרופרטיז , אקרו, נופר אנרג'י , בזק , ישראל קנדה , סאמיט  ואלקו.

מנגד, בצד הירוק בלטו מיטרוניקס , אשטרום , נכסים ובנין , ביו דבש , אלקטריאון  ונקסט ויז'ן.

בשוק האג"ח נרשמה מגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת.

16:12

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 נסחר ללא שינוי, וגם מדד ת"א 90 שומר על יציבות. מדד ת"א מניב חו"ל בולט עם ירידה של כ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.05 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח המגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות קלות.

15:04

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.3% לערכו. מדד ת"א מניב ישראל עולה בכ-0.8%.

עונת הדוחות: מג'יק  מדווחת על תוצאות כספיות לרבעון השני של 2023: ההכנסות עלו בכ-0.4% לשיא של הרבעון השני של כ-137.6 מיליון דולר לעומת כ-137 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול השפעת הפרשי שער, ההכנסות לרבעון השני צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-143 מיליון דולר.

הרווח התפעולי על בסיס Non-GAAP לרבעון השני עלה בכ-3.7% לשיא של הרבעון השני של כ-18.4 מיליון דולר לעומת כ-17.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול השפעת הפרשי שער, הרווח התפעולי על בסיס Non-GAAP לרבעון השני צמח בכ-7.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-19.1 מיליון דולר.

13:47

הבורסה עברה לעליות שערים לאחר שחברת פיץ' הודיעה כי הותירה את הדירוג של מדינת ישראל, ברמה של A+, וכי תחזית הדירוג נותרה יציבה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.5%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.72 שקלים. גם האירו נחלש ב-0.5% מול השקל ועומד על 4.07 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס להודעת פיץ': "גורם אי ודאות שהכביד על שוק המט"ח הוסר, היום, עם היוודע החלטת פיץ' להותיר על כנם הן את דירוג החוב של ישראל והן את האופק היציב. הותרת האופק חשובה ביותר היות ולרוב דירוג חוב של מדינה לא נוטה לרדת לפני שהאופק עצמו יורד לשלילי.בניגוד לחשש, ההתפתחויות מאז הדוח האחרון של פיץ' לא גרמו לכלכלניה להחמיר יתר על המידה את הטון בכל הקשור לחקיקה המשפטית".

"אולם הם לא הותירו מקום לספק: מדובר בחקיקה הנמצאת במחלוקת ציבורית קשה. החקיקה תשפיע לרעה על מדדי הדירוג אם מערכת הבלמים והאיזונים המוסדית תיחלש ותגרום לקשיי מדיניות, לסנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים, או להחלשת מדדי הממשל. הנקודה שנותנת פסק זמן למקבלי ההחלטות והן לשוק ההון היא שלפי התרחיש הבסיסי של כלכלני פיץ', לחקיקה המשפטית תהייה השפעה מוגבלת בלבד, מעבר להשלכות המחאה על הצריכה ודחייה של מספר השקעות. כמו כן, לפי פיץ' המצב כיום לא מעורר חשש לבריחת מוחות והון בסקטור ההי-טק".

"בשורה התחתונה, גם בצל החשש בעקבות הורדת הדירוג של ארה"ב לאחרונה, הדוח פחות חמור מכפי שחששו. טרם הפרסום לקחו בחשבון אפשרות שאופק הדירוג ירד - מה שלא קרה. מכאן השפעתו המהירה והחיובית על שער השקל. אולם, הדוחות הבאים בהמשך השנה כבר ייקחו בחשבון את האזהרות שנכללות בדוח הנוכחי ולכן נראה כי גם במבט קדימה נושא החקיקה המשפטית יוסיף למקד עניין של ממש. כך גם הנושאים הביטחוניים . מסיבה זו, ייתכן כי התיסוף הראשוני בשער השקל התקזז חלקית".

13:15

ירידות קלות בבורסה. ת"א 35 יורד בכ-0.1% יחד עם מדד ת"א 90 ומדד ת"א 125. מדד ת"א בנייה עולה בכ-0.3%.

חברת פנינסולה , העוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינונים. דיווחה בתוצאותיה הכספיות כי הכנסות הריבית הסתכמו ברבעון השני בכ-41.2 מיליון ש"ח, גידול של כ-30% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח נקי הסתכם ברבעון השני בכ-14.3 מיליון ש"ח, גידול של כ-32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות קלות.

11:52

המדדים המרכזיים נסחרים בעליות שערים קלות: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מוסיפים כ-0.3% כל אחד. 

בולטות לחיוב מניות טאואר , פרשקובסקי , איסתא  ופוקס .

עונת הדוחות:  וואן טכנולוגיות  מדווחת על צמיחה בהכנסות ברבעון השני של שנת 2023 בשיעור של כ-13% לכ-881 מיליון. הרווח הנקי ברבעון עלה בכ-10% לכ-47 מיליון שקל. 

נקסט ויז'ן  מדווחת כי הכנסות החברה גדלו לכ-12.2 מיליון דולר ברבעון השני של 2023, צמיחה של 86% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי הסתכם ב-8.5 מיליון דולר, גידול של 95% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.73 שקלים. האירו נחלש ב-0.1% ונסחר סביב רמה של 4.08 שקלים.

10:52

ירידות קלות בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.4%.

בשוק האג"ח מדד התל בונד נסחרים בירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות ביציבות.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.74 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 4.09 שקלים.

10:24

עונת הדוחות: תדיראן גרופ  פרסמה דוח רבעוני מאכזב כאשר הציגה קיטון במחזור המכירות ברבעון השני של שנת 2023 בשיעור של כ-39% והסתכם לכ-416.9 מיליון שקל, לעומת כ-681.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון ירד בכ-42% והסתכם לכ-76.7 מיליון שקל (שיעור של כ-18.4%), לעומת כ-132.1 מיליון שקל (שיעור של 19.4%) ברבעון המקביל אשתקד. 

מליסרון  דיווחה בדוחותיה כי ה-NOI ברבעון עלה בכ-12% ל-338 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ה-FFO ברבעון גדל בכ-15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ועמד על 255 מיליון שקל והגיע לראשונה לקצב שנתי של למעלה מ-1 מיליארד שקל.

10:03

עליות קלות בפתיחת המסחר בת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, מדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס, ות"א 125 עולה בכ-0.2%.

בולטות לחיוב מניות מזרחי טפחות , דיסקונט , מליסרון , ופועלים .

מנגד, בולטות לשלילה מניות תדיראן גרופ , שפיר הנדסה , סאמיט  ותורפז .

08:37

בנק דיסקונט  פרסם דוח רבעוני חזק שסימן פתיחה מוצלחת למנכ"ל דיסקונט החדש, אבי לוי. הרווח הנקי ברבעון השני של השנה והראשון שלו (גם אם לא באופן מלא) מאז שנכנס לתפקיד עמד על כ-1.2 מיליארד שקל, זינוק של 75% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2022. במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח הנקי בכ-2.46 מיליארד שקל, עלייה של 48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

08:19

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת. הדולר מתחזק מול השקל ב-0.3% ונסחר סביב 3.73 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-0.3% ונסחר סביב 4.08 שקלים.

07:59 

בנק הפועלים  מפרסם את דוחותיו הכספיים לרבעון השני של שנת 2023, מהם עולה כי הבנק מסכם מציג רווח נקי בסך 1.9 מיליארד שקל, זינוק של 43% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ורווח יחסית דומה לרבעון הראשון של השנה, אז עמד הרווח הנקי על קצת יותר מ-2 מיליארד שקל.

בבנק הפועלים הסבירו כי תוצאות הפעילות משקפות את המשך יישום האסטרטגיה שאימץ הבנק בדגש על צמיחה אחראית בפעילות הליבה, וכן את השפעת סביבת הריבית והאינפלציה. בהתאם, תיק האשראי צמח במחצית הראשונה בשיעור של 2.9% תוך איזון בין מרכיבי סיכון, רווחיות וצמיחה, והמשך הצגת מדדי איכות אשראי גבוהים התואמים את תיאבון הסיכון של הבנק.

הבנק רשם ברבעון השני הכנסות מריבית בסכום של 4.3 מיליארד שקל, כ-250 מיליון שקל יותר מאשר ברבעון הראשון השל השנה וזינוק של 34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

07:42

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, מגמה שלילית נרשמה במדדי המניות בבורסה בסיום המסחר, לאחר נעילה שלילית בבורסות אירופה ובמדד הנאסד"ק בשישי. מדד ת"א 35 ירד בכ-1%, ת"א 90 רשם ירידה של כ-2%. את הירידות הובילו מניות הנדל"ן שצללו בכ-2.5%.

השבוע יתפרסמו בתל אביב לא מעט דוחות כספיים של חברות מובילות, ביניהן שטראוס , אלביט מערכות , תדיראן גרופ , פרטנר  וגם הבנקים הגדולים - לאומי , הפועלים  דיסקונט   ומזרחי טפחות .

גם בוול סטריט עונת הדוחות לרבעון השני נמשכת, ובין הישראליות הנסחרות שם ידווחו במהלך השבוע נייס , מאנדיי , ריסקיפייד  וחברת התובלה הימית צים .

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

ניתוח טכני|דאו ג'ונס מתפצל מהמדדים האחרים בוול סטריט ולא נכנע למגמת הירידה

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות חדות. מדד הניקיי יורד ב-1.2%, ההנג סנג צולל בכ-2.4%, בורסת שנחאי מאבדת מערכה כ-1%, ומדד הקוספי יורד ב-1.1%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה מגמה שלילית אמש - גם בשוק הממשלתי וגם בקונצרני. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו ירידות של 0.3%-0.4%, ומדד תל גוב שקלי 10+ ירד בכ-0.6%. התשואה על האג"ח הממשלתית השקלית ל־10 שנים עלתה לכ-3.95%.

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות קלות. תשואת האיגרת ל-10 שנים נסחרת סביב 4.17%, ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה ל־4.90%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירה שפרסמו כי הסביבה הפיסקלית וגידול בהנפקות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יקשו על ירידת תשואות שם. "במודל התשואות שלנו, העלינו לפיכך את תחזית התשואות על אג"ח ממשלתית ל־10 שנים בארה"ב מ־4% ל־4.1%".

"בישראל, לנוכח האירועים הפוליטיים, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה", הם מציינים, "ולכן קשה להצדיק את פער התשואות השלילי מול ארה"ב. הסיכוי לרווח הון בהארכת המח"מ באפיק השקלי לא מפצה על הסיכון להפסד הון".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר המשיך להתחזק מול השקל ביום שישי, כשטיפס בעוד 0.3% עד לשער של 3.73 שקלים. בכך מתקרב המטבע האמריקאי לשיא ברמת 3.75 שקלים שקבע בתחילת יוני, שיא של 4 וחצי שנים. האירו, מנגד, נחלש בכ־0.3% ונסחר סביב 4.084 שקלים. 

הדולר מתקרב לשיא חדש מול השקל. אלו הסיבות 

מחירי החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בירידות של כ-1%. מחיר חבית מסוג ברנט נסחר סביב 86.07 דולר, ומחיר החבית מסוג WTI עומד על כ-83 דולר.

4. מאקרו

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים ברחבי העולם. בישראל צפויים להתפרסם נתוני האבטלה הרבעוניים בשעות הצהריים.

מחר (ג') צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בתמ"ג היפני והייצור התעשייתי בסין, יחד עם נתוני האינפלציה בישראל.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים מתייחסים בסקירתם לתחזיות האינפלציה והריבית שלהם בישראל: 

"העלאות הריבית שאמורות להילחם באינפלציה, דווקא מביאות לייקור של סעיף השכירות במדד המחירים לצרכן, אך לא לאורך זמן. בסופו של דבר הפגיעה בכוח הקנייה של משקי הבית אמורה לבלום גם את מחירי השכירות. בינתיים ניתן לראות שקצב עליית מחירי השכירות התמתן גם בארה"ב וגם בישראל, אם כי קצב העלייה עדיין גבוה. אנו מותירים את תחזית האינפלציה ל- 12 החודשים הקרובים על שיעור של 2.6%, תחת ההנחה שההאטה בפעילות הכלכלית תבלום יותר ויותר גם את מחירי השירותים, ובכלל זה את מחירי שכר-הדירה. שער החליפין נותר גורם סיכון שעשוי להביא לאינפלציה גבוהה יותר".

"אנו לא צופים שינוי בריבית בחודשים הקרובים, אלא אם יהיו הפתעות גדולות במדדי המחירים לצרכן, או שמגמת הפיחות בשער השקל תחריף. שוק הנגזרים מגלם הסתברות מסוימת להעלאת ריבית אחת לרמה של 5.0% באחת מההחלטות הקרובות, וירידה הדרגתית בריבית במחצית השנייה של 2024".