הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; הום ביוגז זינקה במעל ל-60%, אינטליקנה ב-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.1%, ואילו ת"א 90 צלל בכ-1% • ביוליין זינקה בכ-30% לאחר שפרסמה דוחות בסוף השבוע וזינקה בוול סטריט • מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט, ותתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל, כאשר הכלכלנים מעריכים שהיא תישאר ברמתה הנוכחית, 4.75%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:02

נעילה מעורבת בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 עלה בכ-0.1%, בעוד ת"א 90 צלל בכ-1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט וגז בלט לחיוב כשעלה בכ-1.2%. מנגד, מדד ת"א ביטוח ירד בכ-1.2%.

מחזור המסחר היה נמוך יחסית והסתכם בכ-430 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות זפירוס , או פי סי אנרגיה , תורפז  ודלק קבוצה .

מנגד, מניות ג'נריישן קפיטל , רבוע נדלן , סאמיט , אקויטל  ואופקו הלת'  ננעלו בירידות שערים. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות שערים של כ-0.1%-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד בכ-0.5%.

14:53

מגמה מעורבת בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט - גז מזנק בכ-1.3%.

בולטות לחיוב מניות זפירוס , או פי סי אנרגיה , תורפז , דלק קבוצה  ודנאל .

מנגד, אלקטרה צריכה , קמטק , רבוע נדלן  וג'נריישן קפיטל  נסחרות בירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות של כ-0.4%.

13:20

מגמה מעורבת בבורסה כעת: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3%, ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה. 

מניית אינטליקנה  מזנקת ב-20% במחזור גבוה לאחר שהחברה דיווחה ביום שישי על השלמת המיזוג עם חברת הנדל"ן ריי, לפי הערכת שווי של 143 מיליון שקל. 

בסוף השבוע פרסמה חברת סנטינל וואן את הדוחות שלה לסיכום הרבעון הפיסקאלי השני (שהסתיים בסוף יולי), דוחות שהיו טובים יותר מהצפוי. מנכ"ל ומייסד החברה תומר וינגרטן התראיין במקביל ל-CNBC ומדבריו אפשר להסיק שהחברה אינה עומדת למכירה (זו גם הייתה הכותרת שפורסמה ב- CNBC): "ברור שיש כמות בלתי נתפסת של שמועות וספקולציות בשוק. אני חושב שאפשר לראות מהמספרים שלנו שאנחנו חברה שצומחת בשיעור דו-ספרתי, ומציגה ביצועים גבוהים", אמר וינגרטן. "אנחנו מתמקדים בנתיב העצמאי בלבד. הצגנו שיפור לא-ייאמן בשולי הרווח יחד עם צמיחה מדהימה, אז בסך הכול כרגע, עבורנו זה פשוט לעשות את הטוב ביותר שאנחנו יכולים כדי לייצר חדשנות ולהגן על הלקוחות שלנו". 

11:55

עליות קלות בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.1%. 

מניית חברת הום ביוגז , העוסקת בפיתוח ושיווק מערכות ביוגז להפקת אנרגיה באמצעות מיחזור פסולת אורגנית, מזנקת בכ-86% לאחר שדווח ביום חמישי האחרון כי אחת מבעלות השליטה בחברה שוקלת לפרסם הצעת רכש ולמחוק אותה מהבורסה. 

עוד בולטות לחיוב מניות תורפז , דנאל , אנרג'יאן  ונאוויטס פטר יהש .

10:45

נמשכת המגמה המעורבת בתל אביב: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח עולה בכ-0.5%. מנגד, ת"א ביומד משיל מערכו כ-0.3%.

מניית חברת ביוליין , העוסקת בפיתוח תרופות למגוון מחלות, מזנקת בכ-33%. זאת לאחר שפרסמה דוחות בסוף השבוע האחרון וזינקה בוול סטריט לצד אופטימיות של המשקיעים לגבי תרופות שמפתחת החברה לטיפול בסוגים שונים של סרטן.

חברת אינטרקיור , העוסקת ע"י "קנדוק" בתחום הקנאביס הרפואי ומשקיעה בחברות ביומד, דיווחה על הכנסות שיא בהיקף של 209 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023 ושל 102 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, המשקפים גידול של 14% ו-8% בהתאמה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי של החברה ברבעון השני של השנה הסתכם בכ-33 מיליון שקל (32% מההכנסות) והרווח הגולמי של המחצית הראשונה של השנה הסתכם בכ-68 מיליון שקל (33% מההכנסות).

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים במגמה מעורבת. אגרות החוב הממשלות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות שערים קלות.

10:01

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות בין השאר קבוצת דלק , טאואר, סאפיינס ואאורה. 

נקסט ויז'ן  מדווחת היום על קבלת הזמנה לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לכ-1.2 מיליון דולר. נקסט ויז'ן תספק את מלוא ההזמנה עד לתום המחצית הראשונה של 2024. בחודש שעבר דיווחה נקסט ויז'ן כי הכנסות החברה גדלו לכ-12.2 מיליון דולר ברבעון השני של 2023, צמיחה של 86% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי הסתכם ב-8.5 מיליון דולר, גידול של 95% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עמד על 6.1 מיליון דולר.

09:00

אורי אלטשולר (41) החל לכהן מהיום בתפקיד מנכ"ל רבוע כחול נדל"ן , זרוע הנדל"ן מניב ומגורים בישראל של קבוצת אלון ריבוע כחול. אלטשולר כיהן לאורך השנים בשורה של תפקידים ניהוליים, ביניהם כסמנכ"ל פיתוח עסקי ומכירות של ישראל קנדה.

חברת לוריאל השלימה את רכישת המותג האוסטרלי Aēsop (איסופ) בעסקה הנאמדת בשווי של 2.53 מיליארד דולר. לאיסופ כ-400 נקודות מכירה בארה"ב, אירופה, אוסטרליה, ניו זילנד ואסיה. המותג רשם מכירות של 537 מיליון דולר בשנת 2023 ולדברי החברה הוא צפוי להיות משווק בעתיד גם בישראל. מכירות לוריאל ב-2022 עמדו על 38.26 מיליארד יורו. לחברה 20 מרכזי מחקר ב-11 מדינות.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שביום חמישי מניות ההייטק הובילו את הבורסה לעליות בנעילה. מדד ת"א 35 רשם עלייה מזערית, מדד ת"א 90 טיפס בכ-0.6% ומדד ת"א טק עילית רשם עלייה של 1.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-3 מיליארד שקל. 

קמטק  קפצה ב-5.2% לשיא חדש, נופר אנרג'י  עלתה ב-6% אחרי הדוחות שפרסמה, וגם זפירוס  קפצה ב-10% לאחר הדוחות. 

בניו יורק ננעל המסחר ביום שישי במגמה מעורבת: מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.33%, S&P 500 עלה בכ-0.18% ואילו הנאסד"ק ירד בכ-0.02%. 

צפוף על המדף: עשרות חברות ישראליות עשויות להפוך בקרוב ליעד רכישה | בדיקת גלובס

ביום שני לא יתקיים מסחר בבורסות וול סטריט ובקנדה בשל Labor Day ("יום העבודה", הנחוג מדי שנה ביום שני הראשון של ספטמבר).

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. ביוליין  בולטת עם פער חיובי של כ-40% לאחר שפרסמה דוחות בסוף השבוע וזינקה בוול סטריט, בין השאר על רקע אופטימיות של המשקיעים לגבי תרופות שמפתחת החברה לטיפול בסוגים שונים של סרטן, טאואר  עם 2.3% ונאייקס עם 3% ומנגד נובה עם פער שלילי של כ-1.5% ונייס וקמטק עם 1.2%. 

במהלך השבוע יתפרסמו בוול סטריט דוחות כספיים של כמה חברות וביניהן חברת האינטרנט Trip.com, חברת אבטחת הסייבר Zscaler וחברת הטכנולוגיה DocuSign.

יותר ממאה שנה מחירי הדיור בארה"ב הצביעו על מגמה אחת. ואז השוק השתבש | פרשנות

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ביום חמישי עליות של עד 0.2%. בשוק הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת. 

האם הנפקה תחלץ את אלקטרה צריכה מהמשקולת של רשת המזון קרפור | ניתוח

איגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד, בראשם מדדי תל בונד תשואות ותל בונד צמודות A, עלו ב־0.75% בממוצע באוגוסט, ואיגרות החוב השקליות בריבית משתנה - קונצרניות וממשלתיות - עלו ב־0.4% בממוצע. מדד תל בונד דולר עלה בחודש שעבר ב־3.5% לשיא כל הזמנים, בהשפעת התחזקות הדולר ביחס לשקל, ומתחילת השנה הוא עלה ב־13.5%.

מנגד, מדדי האג"ח הממשלתיות לטווח של 10+ שנים, צמודות המדד והשקליות, ירדו באוגוסט ב־2.2% וב־0.6%, בהתאמה.

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות עלו בסוף השבוע. תשואת האיגרת ל-10 שנים קפצה ל-4.18% ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה ל-4.87% - עיקר העלייה ביום שישי.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ ביום שישי שמר הדולר על רמה של כ-3.80 שקל ואילו האירו צנח בכ-1% ונסחר סביב 4.095 שקלים.

בעולם רשם הדולר התחזקות מול המטבעות המרכזיים ואינדקס הדולר טיפס בכ-0.6% ביום שישי.

בשוק הסחורות החוזים על הנפט עלו ב-2%-3% ביום שישי. חוזה לנובמבר על חבית מסוג ברנט ננעל ברמה של 89 דולר וחוזה על נפט מסוג WTI קפץ לרמה של 86.05 דולר לחבית.

4. מאקרו

ביום שישי התפרסמו נתוני שוק העבודה בארה"ב לחודש אוגוסט. לפי הנתונים נוספו באוגוסט 187 אלף משרות - גבוה מהצפי, אך מנגד האבטלה קפצה ל-3.8%. השכר הממוצע עלה בקצב שנתי של 4.3% - נמוך מעט מהתחזיות. הצפי היה לתוספת של 170 אלף משרות, ולקצב עליית שכר שנתית של 4.4%. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כותב בתגובה לנתונים שפורסמו בארה"ב כי "ככל שהעלייה בשיעור ההשתתפות תימשך, הדבר יעיד על אופטימיות של משקי הבית באשר לסיכוי למצוא עבודה ואופטימיות כלכלית בכלל. זה גם יכול להיות תוצאה של החלשות השפעת ההתפטרות מרצון שבאה בעקבות הקורונה. לכן, שיעור הבלתי מועסקים עוד עשוי לעלות".

לדבריו, "נתוני השכר היו אף הם פושרים בהשוואה לציפיות. השכר עלה 0.2% בחודש אוגוסט, מחצית משיעור העלייה בחודש הקודם ועשירית פחות ממה שצפו. ב-12 החודשים האחרונים עלה השכר לשעת עבודה ב-4.3%, קצת פחות מהשיעור שצפו ומקצב העלייה השנתי בחודש הקודם. עדיין, מדובר בעלייה גבוהה יותר מקצב עליית האינפלציה כך שכוח הקנייה של הציבור גדל. בשורה התחתונה, הדוח נותן לבנק הפדרלי תואנה לא להעלות את הריבית החודש, אך יש לזכור כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, שיתפרסם קודם לכן, עשוי להשפיע על התוצאות. מכל מקום, מלכתחילה בשוק רוב מכריע של הציפיות הן שהריבית לא תעלה מבחינה זו לא אמורה להיות לדוח התעסוקה השפעה של ממש על התנהלות השווקים בימים הקרובים".

מחר (שני) תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל, כאשר הכלכלנים מעריכים שהיא תישאר ברמתה הנוכחית, 4.75%.

● הכלכלנים מעריכים: זה מה שיעשה בנק ישראל

עוד השבוע יתפרסמו מספר נתוני מאקרו בולטים ברחבי העולם, בין היתר המאזן המסחרי לחודש יולי בסין, ארה"ב וגרמניה, הצמיחה בתמ"ג באיחוד האירופי, שוויץ, דרום קוריאה ואוסטרליה.

בנוסף לכך, יפורסם שיעור האבטלה בספרד ונתוני תעסוקה בארה"ב. באוסטרליה תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי ביום שלישי. 

5. תחזית

סאמי שער, הכלכלן הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין בסקירה שפרסם כי "למרות האטה בכלכלה העולמית, ארצות הברית חוותה צמיחה ייחודית מאז הרבעון השני. למרות הצמיחה החזקה בארה"ב, הפדרל ריזרב אינו שוקל כעת מחדש את מדיניותו בשל תנאים מוניטריים ופיננסיים מגבילים ומתמשכים המשפיעים על הכלכלה. עם זאת, אם הפד יקבל ביטחון שהוצאה מוגברת של צרכנים לא תערער את ההשפעות של ריבית גבוהה יותר, עמדתם עשויה להשתנות".

לדבריו, "התוכנית של הפד כרוכה בשמירה על עלויות אשראי גבוהות כדי לשלוט בצמיחה הכלכלית ובעליות השכר, למרות שהתוצר האמריקאי צפוי להמשיך ולהאיץ ויש לו פוטנציאל להגיע לצמיחה שנתית של 5.8%. הלחץ לדיסאינפלציה שנגרם על ידי גורמי צד ההיצע פחת, כאשר אינפלציית הליבה ירדה מ-6.6% בספטמבר 2022 ל-4.7% ביולי 2023. למרות שאינפלציית הליבה הואטה וריבית הבנצ'מרק עולה כעת על שיעורי האינפלציה, הפד שואף לשמור על הריבית עד שהאינפלציה תגיע ליעד של 2%. גם אם העלאת הריבית האחרונה תסיים את מחזור המדיניות המוניטרית הנוכחית, הורדת הריבית הראשונה מהבנק המרכזי לא צפויה עד מרץ 2024 לפחות. בעוד שכמה אינדיקטורים מצביעים על האטה כלכלית אפשרית, כמו האטה בכלכלה העולמית והחלשת הסחר בארה"ב, גורמים כמו עלויות אשראי גבוהות כבר השפיעו על מגזרים רגישים לריבית מחוץ להוצאות הצרכנים".

עם זאת, הוא כותב, "ישנם לחצים שעלולים להוביל להאטה בהוצאות הצרכנים. החיסכון העודף מהמגפה הולך ומתמעט, ונותר רק חלק קטן. בנוסף, חידוש החזרי הלוואות לסטודנטים וההפחתה הנלווית בצמיחת ההוצאות הצרכניות עשויות להשפיע על צמיחת התמ"ג עד סוף 2023. תרחיש מרכזי צפוי, תלוי באם האינפלציה בארה"ב תתייצב מתחת ל-3%, עם צמיחה כלכלית בסביבות 1%, מה שיאפשר לפד לשמור על שיעור ריבית של כ-5.5% לפני שישקול הפחתת ריבית ב-2024. תרחישים פחות סבירים כוללים "נחיתה קשה" עם אינפלציה גבוהה המובילה העלאות ריבית אגרסיביות, או תרחיש שבו הפד שומר על ריבית יציבות למרות אינפלציה גבוהה מעט מהמטרה. ללא קשר לתוצאה, 2023 עשויה להיות שנה המסומנת בהשפעה הייחודית של הצרכן האמריקני על מגמות כלכליות, המאתגרת את התפיסה המסורתית של "אל תילחם בפד".