הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א; נאוויטס פטרוליום זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ות"א 90 הוסיף כ-0.7% לערכו • השקל נחלש מול המטבעות הזרים בסוף השבוע • בשבוע הקרוב תתקבל החלטת ריבית בישראל, ויתפרסמו נתוני אמון צרכנים בארה"ב ואינפלציה במספר מדינות באירופה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:58

המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, מדד ת"א 90 הוסיף כ-0.7% לערכו. בקרב המדדים הענפיים בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שטיפס בכ-2.4%. מנגד, ת"א טכנולוגיה השיל מערכו כ-0.1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-691 מיליון ש"ח.

בלטו לחיוב מניות נאוויטס פטר , איידיאיי ביטוח , מימון ישיר , ורידיס  ופרטנר .

מנגד, בלטו לשלילה מניות אלקטרה נדלן , ארד , אלקו , נכסים ובנין , ושפיר הנדסה. 

בשוק החוב המקומי מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות של 0.3%-0.4%. באפיק הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.4%.

14:40

עונת הדוחות: חברת כאל הציגה גידול בהפרשות להפסדי אשראי בשל הריבית הגבוהה והשלכות מלחמת חרבות ברזל אשר הובילו לירידה קלה ברווח הרבעוני של החברה. הרווח ברבעון השלישי של השנה עמד על 79 מיליון שקל לעומת 86 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד וההפרשות להפסדי אשראי זינקו פי שלושה לכדי 93 מיליון שקל.

בחברת כרטיסי האשראי שתופרד בשנים הקרובות מבנק דיסקונט, ציינו כי העלות של ההקלות שנתנה החברה לתושבי העטוף וקו העימות לצד פעילות נוספת לטובת הנפגעים, יקזזו בהכנסות ויגדילו הוצאות בסך של 20 מיליון שקל, וההשפעה בגין כך תגיד בעיקר ברבעון הרביעי של השנה.

במקביל, כאל דיווחה על גידול של 13% במחזור העסקאות ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד לסך של 44.5 מיליארד שקל וגידול של כ-16% באשראי הצרכני, כשתיק האשראי עומד על יותר מ-9 מיליארד שקל.

חברת בתי המלון פתאל החזקות  צופה פגיעה קלה יחסית בהכנסות לשנת 2023 בעקבות מלחמת חרבות ברזל, בהיקף של עד 100 מיליון שקל. החברה הורידה את התחזית להכנסות של 7.4-7.6 מיליארד שקל, לעומת תחזית קודמת ל-7.4-7.7 מיליארד. גם התחזית לשנה הבאה יורדת מעט, כאשר החברה מעריכה צמיחה ל-7.8-8.2 מיליארד שקל, לעומת תחזית קודמת של 8.1-8.5 מיליארד שקל וזאת בעקבות הירידה הצפויה בתיירות לישראל. אבל הפגיעה בפתאל צפויה להיות יחסית קלה מאחר שרוב הפעילות של החברה (כ-80%) היא בחו"ל וישראל מהווה רק כ-20%.


ברבעון השלישי של 2023 פתאל דיווחה על רווח נקי של 124 מיליון שקל לעומת 96 מיליון אשתקד, וזאת על רווח לפני שכירות פחת והוצאות (EBITDAR) של 838 מיליון שקל, בהשוואה ל-692 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. ההכנסות ברבעון הגיעו ל-2.15 מיליארד שקל. מניית פתאל סגרה את הירידה החדה מאז פרוץ המלחמה והיא כעת נסחרת בתשואה חיובית של 3.7%.

14:10

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מוסיף כ-0.4%. מדד ת"א נפט וגז ממשיך לטפס וקופץ ב-2.5%. מנגד, מדד הבנקים יורד ב-0.7%.

כוכבת היום היא חנן מור  שמוסיפה כ-50% לערכה משעות הבוקר. 
גם מניית אורד  מזנקת בכ-20% לאחר שהודיעה על העברת השליטה לאורי דור והפניקס, ההעברה תתבצע בשבוע הקרוב.

קבוצת פסגות  עדכנה לפני זמן קצר על מגעים ראשוניים עם צד ג' לרכישת החזקות החברה בפסגות בית השקעות בע"מ ("פסגות בית השקעות").

בהודעה שפרסמה החברה הודגש כי "בעקבות פניית גורמי תקשורת לחברה, מתכבדת החברה לעדכן כי למועד זה מתנהלים מגעים בלתי מחייבים עם גופים שונים למכירת פעילויות ו/או חברות בפסגות בית השקעות, בתמורה כוללת של כ-320-340 מיליון שקל, על בסיס אפס חוב אפס מזומן ולפני מס. נכון למועד זה אין ודאות באשר להתקדמות המגעים לכדי עסקאות קונקרטיות וטרם התקבלו אישורי האורגנים המוסמכים בחברות הרלוונטיות להתקשרות בעסקאות מחייבות. החברה תשוב ותדווח בנושא בהתאם להוראות הדין".

בשוק החוב נרשמים היצעים לאג"ח מדינה הארוכות - תשואת האג"ח לעשר שנים עולה ב-4 נקודות ל-4.27% ותשואת האג"ח לחמש שנים עולה ל-4.04%.
באופן דומה גם מדדי האג"ח הקונצרניות יורדים, מדד התל בונד 20 יורד בכ-0.2% ומדדי התל בונד 40 ו-60 משילים עשירית האחוז.

12:30

נמשכת המגמה החיובית בת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, מדד ת"א 90 מוסיף 0.8% לערכו, ומדד ת"א 125 עולה ב-0.5%.

מדד נפט וגז מזנק ב-2.8% ובתוכו בולטת מניית נאוויטס פטרוליום  שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. השותפות שעוסקת בחיפושי נפט וגז בארה"ב וקנדה דיווחה כי ההכנסות ממכירת נפט וגז הסתכמו לסך של כ-27.1 מיליון דולר, בכחצי מיליון דולר יותר מהרבעון המקביל אשתקד. הרווח (EBITDA) עמד על כ-17 מיליון דולר, תוספת של מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל ועלייה של 6.2%.

עוד במסגרת עונת הדוחות דור אלון  דיווחה כי הכנסות החברה עמדו על 2.12 מיליארד שקל לעומת 2.4 מילארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם לסך של כ-55 מיליון שקל לעומת הפסד של 6.5 מיליון שקל בשנה שעברה. 


עוד מניות שעולות במדד ת"א 125 הן איידיאיי ביטוח , קבוצת דלק , ניו מד אנרג’י  וקבוצת אקרשטיין .

11:12

מניית חנן מור  מזנקת בחדות לאחר שדווח כי הנושים בפרויקט "שדה דב" של הקבוצה קרובים להגיש בזמן הקרוב לביהמ"ש הסכמות שהגיעו אליהם עם הקבוצה בראשות חנן מור, לפיהן ימונה מנכ"ל מבנה לשעבר, דודו זבידה לבעל תפקיד שיגבש בחודש הקרוב הסדר חוב מולם. ההסכמות צפויות להגשה לפני שופט ביהמ"ש המחוזי, חגי ברנר, טרם דיון שקבע ביום שלישי הקרוב.

במסגרת עונת הדוחות, חברת ביטוח ישיר רשמה ברבעון השלישי של השנה רווח כולל של כ-52 מיליון שקל לעומת כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח נובע בעיקר משיפור בתוצאות החיתומיות בענפי הרכב, שהיו הפסדיים ברבעונים האחרונים עבור כל תעשייה הביטוח. נזכיר כי החברה, כמו המתחרות בענף, העלו מחירים בשל גל גנבות הרכב והעלייה בשכיחות התאונות. העליות בשוקי ההון במהלך הרבעון תרמו אף הן את שלהן לזינוק ברווח. הפרמיות ברוטו של ביטוח ישיר גדלו ביחס לרבעון המקביל אשתקד בכ-18% והסתכמו בכ-783 מיליון שקל, וזאת כתוצאה מגידול בכמות הלקוחות ובהיקף הפעילות בכל הענפים בהם פועלת החברה, וכאמור מתהליך התאמת התעריף לסיכון בענפי הרכב.

גם בנק יהב, ששייך לקבוצת מזרחי, פרסם את תואצותיו הכספיות לרבעון והציג ברבעון השלישי של השנה קיטון של כ-4% ברווח הנקי וזה עמד על כ-74 מיליון שקל. הירידה ברווח הנקי נבעה בעיקר מעלייה בהוצאות בגין הפסדי אשראי שהכפילה עצמה פי עשרה ל-45 מיליון שקל. זאת, בעקבות עדכון מודל ההפרשה להפסדי אשראי על רקע מלחמת חרבות ברזל והחשש, כמו בכל המערכת הבנקאית, כי לווים יתקשו לעמוד בהתחייבויות. מנגד חלה עלייה בהכנסות ריבית נטו עקב עלייה בהיקף הפעילות במגזר השיקלי ועלייה בריבית בנק ישראל. הכנסות הריבית נטו זינקו בכ-20% והסתכמו ברבעון השלישי של שנת 2023 בסך של 298 מיליון שקל.

10:37

המגמה החיובית בבורסה נמשכת: מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.8% לערכו.

רבוע נדלן , חברת הנדל"ן המניב והמגורים, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון והציגה רווח נקי של 65.7 מיליון ש"ח, גידול של גידול של כ-280% לעומת כ-17.3 מיליון ש"ח ברבעון השלישי של 2022. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 החברה הציגה רווח נקי של כרבע מיליארד ש"ח - זינוק של כ-23% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 ה-NOI ברבעון השלישי של 2023 הסתכם לסך של כ-90 מיליון ש"ח, גידול של 7% לעומת כ-84 מיליון ש"ח ברבעון השלישי של 2022. העלייה נובעת בעיקרה משיפור בתוצאות המרכזים המסחריים והנכסים המושכרים לסופרמרקטים ושטחי מסחר.

ה-FFO ברבעון השלישי של השנה הסתכם לסך של כ-85 מיליון ש"ח, גידול של כ-44% לעומת כ- 59 מיליון ש"ח ברבעון השלישי של 2022.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. באפיק הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + עולה ב-0.1%.

10:04

שבוע המסחר בת"א נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.4% ות"א 90 עולה ב-0.7%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט וגז מוביל את המגמה החיובית ומוסיף לערכו 1.4%. גם ת"א ביטוח מזנק ב-1.1%.

בולטות לחיוב מניות איידיאיי ביטוח , ישראל קנדה , נאוויטס פטר יהש  וקמטק .

מנגד, בולטות לשלילה מניות קנון , תדיראן גרופ , או פי סי אנרגיה  ופריון נטוורק .

09:03

אקונרג'י אנרגיה  מתחדשת  ונופר אנרג'י , דיווחו היום (א') על הפעלה מסחרית ותחילת הזרמת חשמל של הפרויקט הסולארי Ratesti (רטשטי) ברומניה. מדובר בפרויקט הסולארי הגדול ביותר ברומניה ובדרום מזרח אירופה, בהספק של 155 מגה-וואט, שהוקם בעלות של כ-102 מיליון אירו ויגיע להזרמה מלאה בשבועות הקרובים. הפרויקט יספק חשמל ל-100 אלף בתי אב ויחסוך מדי שנה זיהום בהיקף של 168 אלף טון פליטות של פחמן דו-חמצני ברומניה.

 08:20 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

שבוע המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. בשבוע החולף, רוב ימי המסחר בבורסה בתל אביב בשבוע האחרון הסתיימו בעליות שערים במדדי המניות המובילים, ת"א 35 ות"א 125. למעשה, שני המדדים התקרבו לרמות שלהם מלפני המלחמה, והיו רחוקים מאותן רמות ב-2%-3% בלבד. עם זאת, ביום חמישי המגמה במסחר הייתה תנודתית למדי ושני המדדים נעו בין ירידות לעליות של עד 0.3%.

היא הייתה החברה הישראלית עם השווי הגבוה ביותר - ואז מחקה 15 מיליארד דולר. עכשיו מנהליה מדברים 

ברמה ענפית, את הירידות בחמישי הובילו מניות חברות ההשקעה וההחזקות, וגם מניות הבנקים והביטוח נסחרו במגמה שלילית. לעומת זאת, מניות הביומד ומניות חיפושי גז ונפט נסחרו בעליות. מניות האנרגיה בלטו גם בעלייה של 29.4% מתחילת השנה (בעוד שמניות הביומד עם תשואה שלילית של 14.8%), וזאת בהשוואה לירידה בסך 0.7% במדד ת"א 35 מתחילת השנה.

לשם השוואה, מדד S&P 500 האמריקאי עלה מתחילת השבוע ב-1% ומתחילת השנה טיפס ב-19.2%, ומדד נאסד"ק עלה השבוע ב-1% ומתחילת השנה במעל ל-47%.

בבורסה בתל אביב, עונת הדוחות לרבעון השלישי בעיצומה, ובשבוע הקרוב יתפרסמו דוחות כספיים רבים. בין החברות שידווחו: חברות הביטוח הפניקס ואיי.די.איי ביטוח, הבנקים לאומי, דיסקונט והבינלאומי, רשתות הקמעונאות שופרסל, יוחננוף וטיב טעם, חברת המזון שטראוס וחברת ה-IT חילן.

גיל אגמון רוצה לקנות מניות של עצמו ב-115 מיליון שקל. זו הסיבה 

במהלך השבוע הקרוב יפורסמו גם מספר דוחות כספיים של חברות שנסחרות בוול סטריט, הבולטות שביניהן הן חברת אבטחת הסייבר Zscaler, חברות התוכנה Intuit ו-Snowflake, רשת החנויות Dollar Tree וכן Royal Bank of Canada.

 2. שוקי האג"ח 

במסחר באיגרות חוב בשוק המקומי נרשמה בחמישי מגמה מעורבת עם נטייה לירידות, הן במדדי התל גוב של איגרות החוב הממשלתיות והן במדדי התל בונד של האג"ח הקונצרניות, ורוב המדדים נסחרו סביב רמות הפתיחה שלהם.

בלידר שוקי הון המליצו השבוע בסקירתם השבועית על מתן עדיפות לאפיקים הארוכים בשוק האג"ח, לנוכח רמת אי ודאות גבוהה לגבי ההתפתחויות הצבאיות והגיאופוליטיות בישראל.

בשוק החוב האמריקאי, אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים זינקו בסוף השבוע האחרון כאשר התשואה על אג"ח ל-10 שנים נקבעה על 4.47% התשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 4.95%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי האחרון, השקל נחלש מעט מול הדולר ומול האירו, כך שמתחילת שבוע המסחר האירו התחזק מול השקל בשיעור של כ-0.7% ואילו הדולר התחזק בשיעור מתון יותר של כ-0.1%. בהשוואה לשערי המטבע של לפני המלחמה, השקל חזק יותר מול הדולר ודומה לשערו מול האירו. מתחילת שנת 2023, הדולר התחזק מול השקל בשיעור של 6% והאירו התחזק מולו ב-8.5%.

הדולר עשוי לאבד את מעמדו ולכלכלת ארה"ב מצפה קטסטרופה 

במסחר בנפט, מחירי הנפט ירדו ביום שישי האחרון בכ-2.5%, לקראת פגישת קרטל אופ"ק שצפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב. חבית מסוג ברנט נסחרה סביב מחיר של 80.2 דולרים.

בבנק לאומי כתבו השבוע כי לנוכח המלחמות בישראל ובאוקראינה ניתן היה לצפות שמחירי הנפט יזנקו לנוכח פוטנציאל להפרעות באספקה. אולם "נראה שההיצע בשוק רב יותר ביחס לחששות שהיו קודם לכן, מה גם שייצור הנפט בארה"ב עלה לרמת שיא".

4. מאקרו

ביום שני הקרוב תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ולהערכת כלכלנים במשק, הריבית תישאר גם החודש ברמה שאליה הגיעה כבר במאי - 4.75%. המעבר למתווה של הורדות ריבית, שיתמכו בכלכלה המאטה בעקבות המלחמה ובמשקי הבית והעסקים המתקשים לשלם חובות, יידחה ככל הנראה לתחילת 2024. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מסביר כי "הצריכה הפרטית בישראל הייתה חלשה מאוד עוד לפני המלחמה, וללא הורדת ריבית יקשה על המשק להתאושש לאחריה". עם זאת, גם הוא מעריך שהריבית לא תרד במהלך 2023, שכן "בנק ישראל הכריז שהורדה לא תתבצע כל עוד התוכנית למכירת דולרים נמצאת על השולחן, והיא תישאר שם כנראה עד שהמלחמה תסתיים". 

בין נתוני המאקרו שיפורסמו ברחבי העולם בשבוע הקרוב ניתן לציין את מחפשי העבודה בצרפת, שיעור הצמיחה לרבעון השלישי בארה"ב וכן אישורי בנייה, מכירות בתים חדשים ומדד אמון הצרכנים. עוד יתפרסמו מדדי המחירים לצרכן בספרד, גרמניה וגוש האירו, והחלטת הריבית של הבנק המרכזי בניו זילנד. בישראל תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתוני יצוא שירותים לספטמבר ורכישות בכרטיס אשראי לאוגוסט עד אוקטובר.

5. תחזית

עם סיום עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה בוול סטריט, אנליסט הבנקים הראשי של אופנהיימר, כריס קוטובסקי, העריך השבוע כי ביצועי החסר של מניות הבנקים בארה"ב סותרים את מצבו הפונדמנטלי של ענף הבנקאות, אשר בפועל מפגין שיפור ברווחיות. בסקירה שכותרתה "זה לא כל כך רע", העריך האנליסט כי עיקר החשש של המשקיעים מגיע מהערכה להפסדי הון על החזקות הבנקים באיגרות חוב ארוכות. אולם הוא סבור שגם חשש זה כבר מגולם היטב בתמחור מניות הבנקים, שנסחרות בדיסקאונט של כ-50% ביחס לשוק המניות הכללי. קוטובסקי מציין כי מתחילת השנה מניות הבנקים בארה"ב הציגו ביצועי חסר כשירדו בכ-19%, לעומת עלייה של כ-19% במדד S&P 500 הכללי.

"אנו ממשיכים לראות עדויות לכך שהתעשייה הפחיתה באופן קיצוני את סיכון האשראי שלה", ציין קוטובסקי. מניות הבנקים עליהן הוא ממליץ הן סיטי, גולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה, UBS, מורגן סטנלי וג'פריס.