הבנקים, עידן עופר ותשובה בראש: אלו החברות הכי "נדיבות" לבעלי מניות בבורסה

למרות ביצועי החסר של שוק המניות המקומי, היקף הדיבידנדים שחילקו החברות התקרב לשיא ועמד על כ-27 מיליארד שקל • הצטיינו הבנקים, שמאכלסים מחצית מהעשירייה המובילה, ואחריהם מגזר הנפט והגז • וגם: מדוע גדל חלקו של הציבור ברווחי החברות ב-2023

צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנת 2023 היתה מאכזבת מבחינת המשקיעים בבורסה בתל אביב, כשבסיומה רשם מדד ת"א 35 עלייה מינורית של כ-4% - הרחק מאחורי המדדים המובילים בוול סטריט ובורסות נוספות בעולם שהניבו תשואות של עשרות אחוזים. עם זאת, בכל הקשור לחלוקת רווחים, הצליחו החברות הנסחרות בבורסה המקומית להמתיק את גלולת הביצועים החלשים של שוק המניות.

מס רווחי היתר: הבנקים טוענים שהאוצר ירה חץ וסימן מטרה ושולחים איום לגבי שיקום המשק 
מה עשתה מניית פז מאז הפיצול ואיזה מענק יקבלו שלושת מנהליה הבכירים 

ניתוח שערך יובל צוק, מיחידת המחקר של הבורסה בתל אביב, מלמד כי 206 חברות הנסחרות בה חילקו אשתקד דיבידנדים בסכום כולל של כ-27.2 מיליארד שקל -ירידה לא משמעותית לעומת שנת 2022 שבה נרשם שיא כל הזמנים (28.6 מיליארד שקל שחולקו ע"י 233 חברות).

כך, על אף שבשנת 2023 חלו אירועים משמעותיים בישראל שטלטלו את שוק ההון והגבירו את אי-הודאות במשק, מהרפורמה המשפטית, דרך המשך העלאות הריבית ע"י בנק ישראל שהכבידו על הוצאות המימון של החברות, ועד מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר, המשיכו כ-40% מהחברות הנסחרות בבורסה לחלק את רווחיהן לבעלי המניות.

בד בבד, שיעור החזקות הציבור במניות הנסחרות בבורסה בתל אביב שהמשיך לעלות בהדרגה במהלך השנים האחרונות תרם לכך שחלקו של הציבור מתוך תקבולי הדיבידנד גדל. בשנת 2023 נרשם שיא בסך הדיבידנדים שחולקו לבעלי מניות מהציבור - כ-62% מהסכום שחולק (16.8 מיליארד שקל), לעומת כ-55% מהדיבידנדים (15.8 מיליארד שקל) בשנת 2022, כשהיתרה שולמה לבעלי העניין.

שיאניות החלוקה מקרב חברות במדד ת"א 35 מספרות את סיפור השנה שחלפה. בקרב עשר החברות שחילקו את הדיבידנד הנדיב ביותר, נמצאים חמשת הבנקים הגדולים, שנהנו מרווחיות גבוהה לנוכח עליית הריבית בארץ ובעולם. סך הדיבידנד שחולק ע"י הבנקים בשנת 2023 (8.2 מיליארד שקל) מהווה כ-30% מרווחיהם בארבעת הרבעונים האחרונים שדווחו.

הפועלים  ולאומי  היו השיאנים בגודל הדיבידנדים שחילקו בשנת 2023 לאחר שחילקו 2.4 ו-2.1 מיליארד שקל בשנה בהתאמה לבעלי המניות שלהם. עבור בנק הפועלים מדובר בחלוקה הגבוהה בתולדות הבנק, אשר רשם תשואת דיבידנד של 5.8%. בבנק לאומי מדובר בחלוקה הגבוהה מאז שנת 2007, כאשר הבנק רשם אשתקד תשואת דיבידנד של 4.7%.

אחרי שני הבנקים, ממוקמת איי.סי.אל  (לשעבר: כיל) ענקית המחצבים שבשליטת עידן עופר שחילקה כ-1.8 מיליארד שקל דיבידנד, סכום נמוך יותר מזה שחילקה בשנת 2022 (3.9 מיליארד שקל). הירידה בסכום החלוקה מושפעת מהנפילה במחירי האשלג במהלך השנה שעברה שהקטינה את רווח איי.סי.אל והפילה את מניית החברה.

במקום הרביעי נמצא בנק מזרחי טפחות  שחילק דיבידנד בגובה של 1.4 מיליארד שקל בשנה שחלפה. אחריו, חברה שחזרה לחלק דיבידנד לאחר תקופה של שנים  - קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. בימי תחילת הקורונה של שנת 2020, כשמחיר הנפט צנח, נקלעה החברה למצוקת נזילות ונדרשה לממש נכסים כדי לעמוד בהתחייבויותיה. עם ההתאוששות החדה במחיר הנפט ובעסקי הקבוצה, חילקה החברה שמפיקה גז בים התיכון ונפט בים הצפוני 1.1 מיליארד שקל כדיבידנד.

 

שתי מחלקות מצטיינות נוספות המגיעות מסקטור הגז והנפט הן השותפות ניו-מד אנרג'י  (לשעבר  דלק קידוחים) שמוחזקת ע"י קבוצת דלק , וחילקה 947 מיליון שקל וחברת אנרג'יאן  שחילקה 782 מיליון שקל אשתקד . 

בבורסה מוסיפים כי תשואת הדיבידנד הענפית הגבוהה ביותר בשנה שעברה שייכת לענף אנרגיה נפט וגז (7.6%), בזכות שלוש החברות שהוזכרו ובנוסף בזן  (בית הזיקוק בחיפה) שחילקה 900 מיליון שקל. תשואת הדיבידנד השנייה בגובהה שייכת לענף הבנקים (5%) בזכות הדיבידנדים הגבוהים שחילקו חמשת הבנקים הגדולים.

נתון מעניין נוסף מלמד שתשואת הדיבידנד הממוצעת של כלל החברות הבורסאיות ב-2023 הסתכמה בכ-2.9%, בהשוואה לכ-2.8% בשנה שקדמה לה. אבל נתון זה אינו בהכרח חיובי, והוא נובע גם מהירידה בשווי השוק הממוצע של החברות עצמן, מה שהעלה כתוצאה מכך את נתון תשואת הדיבידנד. על כל פנים מדובר בתשואת הדיבידנד הממוצעת הגבוהה מאז שנת 2017.

קבוצת דלק חילקה את תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר

כשני שליש מהחברות הכלולות במדד ת"א 35 (23 חברות) חילקו דיבידנדים בסך של כ-16.5 מיליארד שקל, שהם כ-61% מסך הדיבידנד הכולל, כאשר תשואת הדיבידנד של חברות המדד הסתכמה ב-3%, בדומה לתשואה אשתקד. תשואות הדיבידנד הגבוהות ביותר שייכות לקבוצת דלק (14.1%), ניו-מד אנרג'י שבשליטתה (8.0%), ואנרג'יאן (8.4%). 

באשר לנתוני החלוקה של הדיבידנדים במדד ת"א 90, שכולל את מניות החברות שבאות אחרי אלה של מדד ת"א 35 (במונחי שווי שוק) הרי ששם חילקו 62 חברות סכום של 7.6 מיליארד שקל. במונחי תשואת דיבידנד המצטיינות הן בזן (23.4%), חברת נפטא  (19.8%) ושותפות ישראמקו  (8.8%) שמחזיקות בשרשור נתח משדה הגז "תמר". אחריהן נמצאות יבואניות הרכב קרסו מוטורס  (13.9%) ודלק רכב  (11%).

ומי היו הענפים הגרועים במונחי תשואת דיבידנד? בעיקר חברות שממוקדות בצמיחה מהירה בתחומי הטכנולוגיה. ענף הביומד שכולל 48 חברות, חילק 0 שקלים כדיבידנד. אחריו נמצא ענף הטכנולוגיה שכולל 150 חברות. 30 מהן חילקו דיבידנד בסכום של 1.9 מיליארד שקל, אך תשואת הדיבידנד עמדה על 0.9% בלבד .