הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה בתל אביב הציגה - ניצחון מתוק על הטילים של איראן

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.4% • מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס: "חלק גדול מהסיכונים ככל הנראה כבר מתומחרים בשוק" • תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל בשיא של חצי שנה • מזרחי טפחות: "עליית מפלס החששות העולמי, על עליית מחירי הנפט שבאה עימה, מתדלקת גל אינפלציוני"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:00

המדדים המרכזיים בתל אביב ננעלו בעליות קלות בסיכום יום מסחר תנודתי. מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א תשתיות אנרגיה קפץ בכ-1.4%, ות"א בנקים 5 עלה בכ-0.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.1 מיליארד שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125, נקסט ויז'ן  קפצה ב-5% והובילה את העליות במדד. גם מיטרוניקס , אנרג'יקס , אלביט מערכות  ושוב אנרגיה  נסחרו בעליות.

מנגד, רבוע נדלן , ערד , מספנות ישראל , טבע  וטאואר  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות קלות. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים טיפסה ל-4.6%. התשואה על אג"ח לשנתיים ירדה קלות ונסחרה סביב 4.14%.

14:48

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס ות"א 90 עולה ב-0.2%. ת"א בנקים 5 קופץ בשעה זו בכ-1%.

בקרב מניות מדד ת"א 125, בולטת לחיוב מניית נקסט ויז'ן  שמזנקת בכ-5%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בירידות של כ-0.3%.

13:50

התנודתיות בבורסה המקומית נמשכת. הירידות במדדים המרכזיים מתמתנות ומדד ת"א 35 משיל מערכו כ-0.4%. בניגוד למגמה, מדד ת"א בנקים 5 נסחר בעליות של כ-0.5%.

למרות החששות כי התקיפה האיראנית תוביל לירידות חדות בבורסה המקומית, מתן שטרית, כלכלן ראשי בהפניקס מסביר כי: "בשבוע שעבר כבר ראינו עלייה בחששות ממתקפה איראנית, כאשר מדד ת״א 35 ירד מיום שלישי ועד הסגירה בחמישי במצטבר בכ-3.4%. חששות אלה השתקפו גם בשוק המט״ח וה-CDS. האירועים שהתרחשו הלילה (הצלחת היירוטים) המחישו את חוסנה של ישראל, דבר שמאזן ותומך בשווקים. כל עוד האיום האיראני לא ישבית את הפעילות הכלכלית, אין ממש השפעה על החברות שנסחרות בבורסה. המסחר היום מתנהל בירידות של כ-0.5%, תגובה מתונה יחסית למתקפה האיראנית, בפרט לאחר הירידות שנרשמו בוול סטריט בסוף השבוע האחרון. בנוסף, צריך לזכור כי חלק גדול מהסיכונים ככל הנראה כבר מתומחרים בשוק".

13:03

הירידות בבורסת ת"א מתחזקות: ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 נופלים ביותר מ-1%. מדד הבנקים מאבד 0.5%, ת"א בנייה יורד ב-1.1% ות"א נדל"ן נופל ב-1.5%. ת"א נפט וגז נחלש ב-1.3%.

אלביט מערכות , אנרג'יקס  ואנלייט אנרגיה  בולטות בעליות בת"א 35. בירידות בולטות טאואר , או.פי.סי , נייס , חברה לישראל  וטבע .

לצד אלביט, יש מניות ביטחוניות נוספות שבולטות בעליות: אירודרום , העוסקת באיסוף ועיבוד מידע באמצעות כטב"מים, עולה ב-6%; נקסט ויז'ן , המפתחת ויצרנית של מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי טיס עולה בכ-6% (ומשלימה זינוק של יותר מ-250% בשנה האחרונה); עין שלישית , שמייצרת מערכות לזיהוי עצמים עבור רחפנים וכלי רכב, קופצת בכ-9% ויצרנית המרעומים אארית תעשיות  מוסיפה 2%.

12:47

חברת מר , העוסקת בביצוע פרוייקטים ואספקת שרותים בתחומי התקשורת, האבטחה והבטחון, הודיעה הבוקר כי זכתה במכרז לתכנון וביצוע אתרי איסוף, לרבות מתקני פלדה נושאי מערכות ומתקני הרמה מול משרד הבטחון, בהיקף משוער של כ-20 מיליון שקל.

11:57

התנודתיות בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו כ-1%. מדד ת"א ביומד מוביל את המגמה השלילית וצולל בכ-3% גם מניות הנדל"ן והבנייה יורדות בכ-1%. מנגד, מדד ת"א בנקים 5 נסחר בשעה זו סביב רמות הבסיס. 

מניית נקסט ויז'ן  ממשיכה במומנטום החיובי הבוקר ומזנקת ב-4%. החברה, העוסקת בפיתוח וייצור מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס, דיווחה הבוקר על קבלת הזמנת בהיקף של כ-1.4 מיליון דולר. מתחילת השנה דיווחה החברה על 6 עסקאות בהיקף של כ-34.6 מיליון דולר.

11:20

ספקית פתרונות ה-SaaS לעסקים, לייבפרסון , נסחרת בירידות חדות לאחר שאיבדה בימים חמישי-שישי 17.8% מערכה במסחר בוול סטריט. החברה, בניהולו של ג'ון סבינו (שהחליף לפני מספר חודשים בתפקיד את המנכ"ל הוותיק, המייסד רוברט לוקאסיו, על רקע אי שביעות רצון המשקיעים) היא חברה אמריקאית ויש לה פעילות גם בישראל. לייבפרסון מצפה לרשום ב-2024 ירידה של 20%-24% בהכנסות ל-300-315 מיליון דולר, ולהציג EBITDA של 15-26 מיליון דולר, לעומת 25.8 מיליון דולר ב-2023.

10:46

מניות האנרגיה נסחרות בעליות על רקע ההערכות כי מחירי הנפט יטפסו בהמשך למתקפה האיראנית: רציו פטרוליום  מזנקת בכ-4%, ודלק קבוצה  מטפסת ב-2%.

גם המניות הביטחוניות רושמות עליות שערים כאשר אלביט מערכות  קופצת בכ-4%, ארית תעשיות  מטפסת ב-2.5%, נקסט ויז'ן  עולה ב-3% ועין שלישית  מטפסת במעל ל-7%.

10:23

המדדים המרכזיים בתל אביב עברו להיסחר בירידות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.6%.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות מטפסות לשיא של 6 חודשים. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.27% והתשואה על אג"ח ל-10 שנים עומדת על 4.61%.

10:06

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 יורד ב-0.5%. בולט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שקופץ ב-1.2%. מנגד, ת"א ביומד צולל בכ-2%.

בולטות לחיוב מניות אלביט מערכות , עזריאלי קבוצה , נקסט ויז'ן , אשטרום קבוצה  ואנרג'יקס .

מנגד, קבוצת אקרשטיין , קרסו מוטורס , מספנות ישראל , טבע  וזפירוס  נסחרות בירידות שערים.

09:22

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת המסחר בבורסה מסר הבוקר:

"הבוקר, יום ראשון, אנחנו פותחים את המסחר בבורסה כרגיל, כפי שפעלנו גם ב-8 באוקטובר. בורסה פתוחה משמעותה חוסן כלכלי של מדינה ואל לנו לפגוע בכך. בורסה פתוחה מסמלת למשקיעים שהשוק הפיננסי של כלכלת ישראל פועל גם בתקופות קשות וזו התשובה הכי טובה שאנחנו יכולים לתת לאויבים שלנו. שוק ההון עובד, הכלכלה עובדת ובדרך זו אנו שומרים על החופש הכלכלי של המשקיעים לפעול ולהגיב בבורסת ת"א- גם על שער החליפין שאנו צופים שתהיה בו תנועה ערה. מהזוית של המשקיע הישראלי- הציבור בארץ לצערי מאוד מנוסה באירועים מהסוג הזה, עד כמה שהאירועים מהסוג של הלילה האחרון הם דמיוניים ולכן אני חושב שלא נראה כאן התנהלות חריגה של פדיונות ענק, אבל כן נראה עליה במחזורים ועליה בתנודתיות. לאורך זמן מה שיקבע זו התגובה הצה"לית ואנחנו נמשיך ונעדכן".

08:35

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית בצל המתקפה האיראנית. יונתן כץ, אסטרטג ראשי בלידר שוקי הון מעריך כי: "ההסלמה בעימות הישיר מול איראן צפויה לגרום לירידות חדות בשווקים ופיחות בשקל בשוק האופציות", אומר. ביום ראשון אין מסחר ישיר במט"ח אלא רק בשוק האופציות. אירוע נוסף שיכביד על הבורסה הוא הסגמנט השלילי שהופיע בשוק האמריקאי בשבוע שעבר, על רקע נתוני האינפלציה שהפתיעו לרעה בפעם הרביעית ברצף. אם עד לשבוע החולף הצפי היה להורדת ריבית בארה"ב בחודש יוני, כעת מבינים כי הפד לא יוריד את הריבית בקרוב. 

ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסת תל אביב התנהל בירידות שערים של כ-1% במדדים המובילים, על רקע החשש מהסלמה ביטחונית, השפעה נוספת היא מהירידות ביום רביעי בארה"ב, לאחר נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי זו הפעם הרביעית ברציפות (הפעם 3.5%).

את שבוע המסחר האחרון סיכם מדד ת"א 35 בירידה של 0.4%. מדד ת"א 90 הציג ירידה של 2.3%. מתחילת השנה ת"א 35 עדיין רושם תשואה חיובית של יותר מ-4%. על רקע התגברות המתיחות בין ישראל לאיראן והחרם הטורקי על יצוא של מוצרי תעשייה לישראל מדד הפחד עלה והגיע ל-26 נקודות.

ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים השבוע, בראשם מדדי ת"א ביומד ות"א דואליות שירדו בכ-6.6% ובכ-4.6%, בהתאמה. יוצאי דופן השבוע, מדד ת"א קלינטק שעלה בכ- 1.3%, מדדי ת"א בנקים 5 ות"א נפט וגז שעלו בכ- 0.7% כל אחד, ומדד ת"א מניב חו"ל שעלה בכ-0.4%.

מבין מניות ת"א בלטה לרעה מניית אל על , שמאז הנפקתה לפני כ-3 שבועות השלימה ירידה של יותר מ-10%. לכך הובילו שתי סיבות עיקריות: ראשית חזרתן המדורגת של חברות תעופה זרות לישראל, מה שפוגע בנתח השוק של אל על. השנייה היא גיוס הון בהיקף של 100 מיליון דולר שביצעה אל על. ביום חמישי דיווחה החברה כי השתמשה בחצי מהכסף כדי להחזיר חוב לבעלת השליטה בחברה, משפחת רוזנברג.

ייעץ לארדואן וניהל תיירות מרפא: הכירו את יו"ר שופרסל החדש 

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו ביום שישי בירידות חדות מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-1.2%, ה-S&P 500 ירד בכ-1.4% ביום הגרוע ביותר מאז ינואר, הנאסד"ק איבד 1.6%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס ירדו ב-1.6% ו-2.7% בהתאמה, הנאסד"ק איבד 0.5% השבוע. 

עונת הדוחות בארה"ב נפתחה באופן רשמח ביום שישי האחרון, כאשר פורסמו חלק מדו"חות הבנקים הגדולים: וולס פארגו, סיטי גרופ, וג'יפי-מורגן:

בנק ג'יי.פי מורגן  דיווח כי הרווח המתואם ברבעון הראשון של השנה עמד על 4.4 דולר למניה, לעומת הצפי של 4.1 דולר, וההכנסות עמדו על 42.55 מיליארד דולר, לעומת צפי של 41.85 מיליארד דולר. 

בנק וולס פארגו  רשם הכנסות של 21.1 מיליארד דולר, גבוה מהצפי שעמד על 20.4 מיליארד דולר. 

"העיתוי לא יכל להיות טוב יותר": המהלך החדש של וורן באפט 

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, כחלק מהמאמץ הממשלתי בסין להוציא משימוש טכנולוגיות זרות, הממשל הסיני הודיע כי הוא מתמקד כעת בהפסקת השימוש בשבבים האמריקאים.

לפי הדיווח, בכירים בממשל הסיני הודיעו מוקדם יותר השנה כי התוכנית היא להוציא את את המעבדים הזרים משימוש בסין עד 2027, מהלך שיפגע בעיקר באינטל  וב-AMD , שתי ענקיות השבבים האמריקאיות.

בעקבות ההכרזה של סין, אינטל צללה ב-5% ביום שישי האחרון, ו-AMD צנחה ב-4.5%.

עוד לפי הוול סטריט ג'ורנל, נסיונות קודמים של סין להטיל מגבלות על שימוש בשבבים אמריקאים לא צלחו, בעיקר בגלל חוסר בשבבים תוצרת סין שיעמדו ברמת השבבים שמייצרות החברות הזרות. אך כעת המצב שונה, איכות השבבים תוצרת סין השתפרה, וחברות הטלפונים המקומיות כבר החלו להגביר את השימוש בשבבים המקומיים.

הגבלות על שימוש בשבבים זרים בסין יפגע בעיקר באינטל וב-AMD, אמרו אנליסטים לג'ורנל, מכיוון ששתי חברות השבבים מחזיקות בנתח השוק הגדול ביותר בסין.

2. שוקי האג"ח

גם בשוק האג"ח המקומי המגמה צפויה להיות שלילית במהלך יום א'. ביום חמישי התנהל שוק החוב בישראל במגמה דומה, בהמשך לאכזבת המשקיעים מנתוני האינפלציה בארה"ב. התשואות טיפסו כך שבאיגרת ממשלת ישראל לשנה עמדה התשואה על 4.2% ול-10 שנים התשואה טיפסה ל-4.56%, שיא של 5 חודשים. מתחילת השנה רשם מדד הממשלתיות תל גוב שקלי ירידה של 1.9% ואילו תל גוב צמודות 10+ ירד ב-3.3%.

מהאג"ח ועד מחירי הנפט: איך יגיבו השווקים אחרי המתקפה האיראנית?

גם בארה"ב התשואות טיפסו ביום שישי האחרון, כאשר באג"ח הממשל לשנתיים השיעור עמד על 4.89% ובזו ל-10 שנים התשואה היא 4.51%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

המתיחות מול איראן צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי בו המסחר ייפתח מחר (ב'), מחירי הנפט מצויים כבר כעת במחירים גבוהים לעומת החצי שנה אחרונה, חבית נפט מסוג ברנט נסחרת בשער של 90 דולר לחבית. מחירי הנפט האמירו לאחרונה לאחר שמדינות אופ"'ק פלוס הצהירו על קיצוץ בהפקות הנפט שלהן. הצטרפות איראן, אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, לתקיפות נגד ישראל הינה בעלת השלכות משמעותיות:

"המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי", מדגיש חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO . לדבריו, חסימת מיצרי הורמוז היא צעד בעל השלכות גורליות לעולם כולו: "דרך מיצרי הורמוז עוברים מדי יום 21 מיליון חביות נפט בשווי 1.8 מיליארד דולר, שהם כ-20% מצריכת הנפט העולמי. הגדלת הסיכון בנתיב שייט קריטי זה יכולה להביא לעליית מחירי הנפט אף מעבר למצב שהיה עם תחילת המלחמה באוקראינה".  

נתוני האינפלציה בארה"ב והחששות הגיאופוליטיים בישראל השפיעו לרעה גם על השקל במהלך השבוע. כך הדולר שנחלש בתחילת השבוע, שב להתחזק ורשם עלייה שבועית של 0.3% לעומת השקל, ונסחר ביום שישי בשער של 3.77 שקלים. במקביל, הדולר משלים השבוע התחזקות של 1% גם מול סל המטבעות (DXY), רובה ככולה ביום רביעי בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב.

גם מחר (ב') שבוע המסחר בשוק המט"ח צפוי להיפתח בהיחלשות של השקל מול המטבעות הזרים.

4. מאקרו

ביום שני תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האינפלציה בישראל לחודש מרץ. בהראל צופים עלייה ל-2.9% מהרמה הנוכחית של 2.5% ב-2024; בבנק הפועלים צופים שהאינפלציה בסוף השנה תעמוד על 3.2% בעקבות עליית מחירי הנפט והפיחות בשקל (4.2% מתחילת השנה). בהתייחס לציפיות האינפלציה בשווקים, לטענת הפועלים "זו מתומחרת ברמה של כ-2.7% - נמוך באופן משמעותי מהערכתנו". בבנק מעריכים כי שלושת מדדי המחירים הקרובים יעלו בחדות, בשיעור מצטבר של 1.6%.

במהלך השבוע יתפרסמו בישראל גם נתוני האבטלה ועדכון לנתוני הצמיחה במשק לרבעון הרביעי של השנה שחלפה.

ביום חמישי תפרסם הבורסה את המניות שייכנסו וייצאו מהמדדים בעדכון הקרוב שיבוצע בתחילת חודש מאי.

בארה"ב יתפרסמו נתוני מדד המכירות הקמעונאיות, נתוני התחלות בנייה ומכירות בתים לחודש מרץ ומדד הייצור של פילדלפיה. בבריטניה ובאירופה יתפרסמו מדדי המחירים לצרכן לחודש מרץ.

ביום חמישי האחרון הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הותיר את הריבית ללא שינוי, אך מתגברות ההערכות בשוק שמועד הורדת הריבית הראשונה באירופה מתקרב. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בחברת הראל, ציין כי "הצמיחה החלשה, בדגש על ענף התעשייה, המשך הירידה המהירה יותר מהציפיות באינפלציה ל-2.4% במרץ (אומדן ראשוני) והירידה במדד המחירים ליצרן למינוס 8.3%, תומכים בכך".

ובאשר לריבית בארה"ב, החלטת הריבית הבאה של הפד, הבנק המרכזי האמריקאי, תתקבל ב-1 במאי. לאחר נתוני האינפלציה הגבוהים מתגברות ההערכות בשוק ההון שהפד ידחה שוב את הורדת הריבית, כשהחוזים על ריבית הפד (CME) משקפים צפי לתחילת הורדה רק בחודש ספטמבר (דחייה מסבירות גבוהה ליולי).

לדברי בנק העושר יוליוס בר, הסיכויים להורדת ריבית גם בפגישת הפד בחודש יוני פחתו משמעותית, במיוחד אם מדד הליבה של הוצאות הצריכה האישית PCE)) שיפורסם בסוף החודש יצביע על תחזית אינפלציה גבוהה יותר.

בבנק דיסקונט, אסטרטג השווקים הפיננסיים שמואל קצביאן, עדיין מעריך עם זאת שיהיו השנה שתיים או שלוש הורדות ריבית בארה"ב.

5. תחזית

יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות מתייחס להשפעות הגיאופוליטיות על האינפלציה בעולם ובפרט בישראל: "עליית מפלס החששות העולמי, על עליית מחירי הנפט שבאה עימה, יחד עם נתוני האינפלציה הגבוהים בארה"ב מתדלקת, בצורה משמעותית, נראטיב של שידור חוזר של גל אינפלציוני דומה לזה של היציאה מהקורונה. לאור רמות הריבית הגבוהות כמובן, זה מיתרגם בעיקר לעלייה בציפיות הריבית בטווחים הקרובים. בישראל, ספציפית, תנועת השוק מצטרפת לאי הורדת הריבית, בשבוע שעבר. ובמבט קדימה, לכדי התיישרות לכ-2 הורדות בלבד, בשנה הקרובה.

"התנועה הזו באה בניגוד בולט יחסית לפעילות הצרכנית, כפי שזו מתבטאת בנתוני הקצה, כמו גם בסנטימנט הצרכני המדווח. כנ"ל, בניגוד לשידור הקודם, גם עודף החיסכון של הצרכנים לא ניכר להערכתנו באותה המידה, או לפחות לא הומוגני באותו אופן".