הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים עלה ב-1.3%, אלקטרה צריכה ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.25% • דוחות מעולים לאל על, אך המניה ירדה בכ-3.5% • 
לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקל: האחים זלקינד נפטרים מ"סבן אילבן" • במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:31

הבורסה בתל אביב ננעלה גם היום בעליות שערים - מדד ת"א 35 עלה ב-0.25% ומדד ת"א  90 ב-0.1%. 

מדדי הפיננסים בלטו לחיוב: מדד מניות הביטוח עלה ב-1.7% ומדד הבנקים הוסיף 1.3% לערכו. מנגד, מדדי הנדל"ן ירדו עד 1.6% עקב המשך העליה בתשואות האג"ח.

מניות שבלטו במדד ת"א 125 - נקסט ויז'ן , נאוויטס פטר יהש . ופרטנר , ירדו אלקטריאון , דלק רכב  ואל על 

 בשוק האג"ח ההיצעים נמשכים וכך גם עליית התשואות - לאחר שחצתה את אתמול את רף ה-5%, הוסיפה היום תשואת האג"ח הממשלתית ל-10% 8 נקודות בסיס, 5.06%. תשואת האג"ח לשנתיים ב-4.5%. 

16:42

לרשימת הגופים הבינלאומיים שכשלו בניסיון לקלוע לטעם הצרכן הישראלי הצטרפה השבוע באופן רשמי רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן" שסיימה את דרכה בקול ענות חלושה, לאחר שנה וחצי בלבד ששבה הספיקה "לשרוף" כ-70 מיליון שקל מכספי הזכיינית אלקטרה צריכה .

עם פרסום תוצאותיה של אלקטרה צריכה לרבעון הראשון של 2024 דיווחה החברה כי השלימה את מכירת 8 הסניפים שהפעילה "סבן אילבן" בתל אביב תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד למתחרה המקומית רשת "סבן אקספרס", שבבעלות אודי סעדה, אסף קמרי וטוני זיו. בכוונת הרוכשת להסב את שם המותג הבינלאומי "סבן אילבן" למותג שלה ולהפעיל את הסניפים שרכשה לצד 113 הסניפים שלה כיום.

15:51

חברת התעופה אל על  פרסמה את תוצאות כספיות חזקות גם ברבעון הראשון של 2024 לאור השפעות מלחמת "חרבות ברזל". עד כמה מדובר ברבעון חזק, יכולה ללמד השורה התחתונה: אל על הרוויחה ברבעון הראשון של 2024 לא פחות מ-80.5 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מדובר בתוצאה הטובה ביותר של אל על ברבעון בודד, ולמעשה בתוצאות כה חזקות ששקולות לשני שלישים מרווחי השנה שעברה, 2023, שהייתה גם היא טובה מאוד עבור החברה. 

15:08

חברת ההשקעות אלקו , השולטת בחברות אלקטרה, אלקטרה צריכה, אלקטרה נדל"ן, ובאלקטרה פאוור ומחזיקה בדיסקונט השקעות, דיווחה כי סך ההכנסות לרבעון עלו בכ-4.4% לכ-4.9 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-4.69 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במקביל, החברה רשמה ברבעון הראשון לשנת 2024 הפסד המיוחס לבעלי המניות של כ-41.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי מיוחס לבעלי המניות בסך של כ-13 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. בדוחות החברה צוין כי ההפסד ברבעון נובע בעיקר מירידה בחלקה של החברה בתוצאות אלקטרה נדל"ן ברבעון ומהפחתת השקעה בדסק"ש.

13:23

המדדים המרכזיים בבורסת תל אביב נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח בולט לחיוב ועולה ב-1%. מדד ת"א בנקים 5 מוסיף לערכו 0.8%.

במסגרת עונת הדוחות, חברת דוראל אנרגיה  ציינה בתוצאותיה הכספיות כי ההכנסות המצרפיות מפרויקטים מניבים ומסחר בחשמל גדלו בשיעור של כ-120% והסתכמו לכ-57 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת כ-25 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות על בסיס Non-GAAP הסתכמו לכ-55.8 מיליון שקל, גידול של כ-255%. 

עוד דיווחה החברה כי ה-EBITDA המצרפי מפרויקטים מניבים ומסחר בחשמל ברבעון הראשון גדל ב-20% והסתכם לכ-24.7 מיליון שקל. ההון העצמי המיוחס לבעלים של החברה הסתכם בכ-1.97 מיליארד שקל. 

12:06

מניית חברת ביטוחי הרכב ליברה  מזנקת בכ-13% לאחר שהציגה תוצאות חזקות לרבעון והציגה רווח כולל בסך של כ-11.1 מיליון לעומת הפסד של כ-1.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחברת הביטוח מסבירים כי המעבר מהפסד לרווח בתקופת הדוח בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נובע בעיקר מהמשך השיפור החיתומי בענף רכב רכוש לאור הגידול בפרמיה הממוצעת וירידה קלה בשכיחות הגניבות שהובילה לירידה בעלות התביעה הממוצעת. זאת לצד גידול ברווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה שהיקפו מסתכם בכ-380 מיליון שקל סמוך למועד פרסום הדוח והמשך התייעלות תפעולית בהוצאות החברה. שיעור סך ההוצאות מפרמיה ברוטו ברבעון הראשון לשנת 2024 הסתכם בכ-10.9% לעומת כ-12.8% ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון הראשון לשנת 2024 נרשמו רווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה בסך של כ-3.1 מיליון שקל בהשוואה להכנסות מהשקעות בסך של כ-1.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

11:22

עליות השערים בתל אביב נמשכות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.3%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח מוסיף לערכו 0.6% ומדד ת"א בנקים 5 משיל מערכו 0.2%.

במסגרת עונת הדוחות, קבוצת דנאל , העוסקת בתחומי משאבי אנוש ושירותי סיעוד לקשישים, דיווחה כי הכנסות הקבוצה ברבעון הראשון של 2024, עלו בכ-9.2% לכ-665.2 מיליון שקל, לעומת כ-609.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עוד דיווחה החברה כי בסיכום הרבעון הראשון של 2024, הרווח הנקי הסתכם בכ-25.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-26.6 מיליון שקל בשנת 2022. בדוחות החברה צוין כי השינוי נובע בעיקר מעלייה בהוצאות המימון שנבעה בעיקר משיערוך הלוואה המירה וריבית בגין חכירה.

מניית חברת ג'נסל  מזנקת בכ-16.5%. החברה, המפתחת טכנולוגיה להפקת חשמל ממימן ללא פליטות פחמניות, עדכנה הבוקר על עסקה עם חברת טלקום מרכזית באירופה בסכום של כ-4.9 מיליון דולר: העסקה כוללת אספקה, התקנה ותחזוקה של עשרות מערכות גיבוי אנרגטי מסוג GenCell® BOX שיספקו גיבוי אנרגטי של 72 שעות בעת הפסקות חשמל לאתרי תקשורת ובכך יבטיחו לרוכשת רציפות תפקודית. 

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.2%.

בולטות לחיוב מניות דנאל , ריטיילורס , דוניץ  ונאייקס .

מנגד, אינרום , דוראל אנרגיה , נכסים ובנין , פתאל החזקות  ודלק רכב  נסחרות בירידות שערים.

מניית אל על  עולה בכ-2% ומובילה את עליות השערים במדד ת"א 125 לאחר שדיווחה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. אל על הרוויחה ברבעון הראשון של 2024 לא פחות מ-80.5 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. מדובר בתוצאה הטובה ביותר של אל על ברבעון בודד, ולמעשה בתוצאות כה חזקות ששקולות לשני שלישים מרווחי השנה שעברה, 2023, שהייתה גם היא טובה מאוד עבור החברה. 

08:08

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות שערים קלות. אמש (ג'), מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה ות"א בנקים 5 קפצו בכ-2% כל אחד. 

את עליות השערים במדד ת"א 125 הובילה מניית טלסיס  שזינקה בכ-9% אמש (ג'). חברת השבבים, הציגה דוחות חלשים ביום ב' ומנייתה ירדה בתגובה ב-10% לאחר שהציגה ברבעון הראשון של שנת 2024 ירידה של 19% בהכנסות לסכום של 107.8 מיליון שקל. הרווח התפעולי צלל ב-32% לסכום של 32.3 מיליון שקל בלבד, והרווח הנקי נפל גם הוא בשיעור דומה.

רבעון חזק לבנקים: זה הסכום שקיבלה המדינה כהיטל מלחמה 

עונת הדוחות המשיכה לצבור תאוצה אמש בבורסה המקומית: מניית חברת מנועי בית שמש  זינקה ב-8%, לאחר שדיווחה כי הרווח נקי שלה זינק ב-240% ברבעון הראשון. החברה מתחום התחזוקה של מנועי סילון לצרכים אזרחיים וצבאיים אשר מפתחת ומייצרת מנועים משל עצמה, רשמה הכנסות בסך 63 מיליון דולר - צמיחה של 40% מהרבעון המקביל אשתקד. הצמיחה הוסברה ב"גידול במכירות בשני מגזרי הפעילות של החברה", תחום המנועים בו היא מתחזקת מנועי סילון ותחום ייצור חלקים למנועים. מנועי בית שמש נמצאת בשליטת קרן פימי של ישי דוידי ומנוהלת על ידי רם דרורי. מתחילת השנה זינקה מניית החברה ב-60% והכפילה את שוויה ב-12 החודשים האחרונים, ל-1.7 מיליארד דולר.

למה יגאל דמרי בטוח שישראל הולכת ל"קטסטרופה" 

במקביל, רשת קמעונאות המזון שופרסל  הציגה צמיחה של 1.8% בהכנסות, שהסתכמו הרבעון ב-3.78 מיליארד שקל לעומת 3.72 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2023. הרווח הנקי עלה בכ-35% לכ-89 מיליון שקל בהשוואה לכ-66 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי הרבעוני במגזר הקמעונאות הסתכם ב-126 מיליון שקל בשיעור של כ-3.6% מסך ההכנסות. זאת בהשוואה לכ-116 מיליון שקל בשיעור של 3.4% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד.

בהמשך היום צפויות לפרסם את תוצאותיהן הכספיות חברות הפניקס , הראל השקעות , אזורים , אל על , אלוט , מבטח שמיר , מור השקעות , דנאל , הכשרת הישוב  וברקת .

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות שערים. הניקיי יורד ב-0.4%, ההנג סנג מאבד מערכו 1.5%, בורסת שנגחאי עולה ב-0.3% והקוספי יורד ב-1.3%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות קלות.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת: הנאסד"ק עלה ב-0.6% ושבר את שיא כל הזמנים כשנסחר סביב 18,815 נקודות. ה-S&P 500 עלה ב-0.1% והדאו ג'ונס איבד מערכו 0.6%. 

מניית אנבידיה  המשיכה במומנטום החיובי וזינקה בכ-7% לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות בשבוע שעבר. מתחילת השנה מניית ענקית השבבים זינקה בכ-137%. 

חמש המניות הגדולות במדד ה-S&P 500 מהוות כ-27% משוויו. לפי אנליסטים של Strategas ETF, משקל 5 המניות הגדולות במדד (מיקרוסופט , אפל , אנבידיה , אמזון  ומטא ) נמצא ברמה הגבוהה ביותר מאז 1980, בעיקר בגלל הזינוק של מניית השבבים אנבידיה. "העליות הנמשכות של מניית אנבידיה גרמו לשני דברים חשובים: שיא חדש לשווין של 5 המניות הגדולות ב-S&P 500, וזינוק בשווין של מניות השבבים בתוך המדד, מ-2% לפני עשור ל-11%". כך כתב אנליסט החברה טוד שון. 

2. שוקי האג"ח

תשואת האג"ח של ממשלת ישראל ל-10 שנים, שחצתה ביום שני את הרף של 5%, ירדה קלות ביום שלישי. חן הרצוג, כלכלן ראשי בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO, אומר כי עליית התשואות משקפת את השפעות המלחמה על המשק, וצופה כי "הריבית לא תרד בזמן הקרוב, וקיימות הערכות שלא תרד כלל במהלך שנה זו. נוסף על כך, הגירעון הממשלתי עולה מעל היעד של משרד האוצר".

באג"ח הממשלתית לשנתיים נרשמו ביקושים ביום אמש והתשואה בה ירדה ב-10 נקודות בסיס ל-4.42%.

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח 

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות הבוקר. התשואה ל-10 שנים עומדת כעת על 4.56% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.42%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ השקל נחלש קלות מול הדולר אמש - 3.68 שקלים לדולר. בשל היחלשות הדולר מול האירו, השקל נחלש מול האירו ב-0.6%, ונסחר ב-4 שקלים לאירו.

בסיכום חודשי, השקל התחזק מול הדולר בכ-2.5%. כלכלני בנק פועלים מופתעים מהמגמה והסבירו בסקירתם השבועית כי: "התחזקות השקל מפתיעה לאור הקיפאון המדיני, ובעיקר לאור עליית התשואות של האג"ח הממשלתיות בישראל".  

נראה כי התחזקות השקל מול הדולר נובעת בין היתר מהיחלשות הדולר בעולם בחודש האחרון, אך בסקירה של בנק אוף אמריקה מציינים הכלכלנים כי המגמה לא צפויה להימשך לאורך זמן: "הדולר נחלש במאי, בניגוד למגמה העונתית החיובית בדרך כלל, בהשפעת נתונים כלכליים אמריקאיים חלשים יותר (שכר, מדד המחירים לצרכן, מכירות קמעונאיות) לצד שיפור בסנטימנט בסין". להערכתם, "הירידות האחרונות בדולר עשויות להיעצר בטווח הקצר, שכן הכלכלה האמריקאית נותרה עמידה והפד צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים. התנודתיות הנמוכה בשווקים ותשואות יציבות מחלישות את כוחם של סוחרי שורט בדולר".

"התאוששות בסין עשויה לתמוך בצמיחת היבוא משאר העולם, שלרוב מובילה להיחלשות הדולר. עם זאת, ההשפעה של הגירוי בסין על היבוא עשויה להתעכב, ואי הוודאות סביב ההשפעה של הקלת מדיניות הנדל"ן מצביעה על כך שכדאי להמתין בסבלנות בשלב זה.

"לסיכום, הדולר עשוי להיחלש לקראת סוף השנה, יותר קרוב למועד הורדת הריבית על ידי הפד, שצפויה להתקיים על פי תמחור השווקים לקראת חודש דצמבר".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט רשמו עלייה של כ-1%. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 83 דולר וחבית מסוג WTI נסחרה ב-79 דולר. בחודש האחרון מחירי הנפט ירדו, ובבנק לאומי מייחסים זאת למספר גורמים: "נראה שההשפעה של החלטת ריבית הפד ופרסום הפרוטוקול של ישיבת הפד מאפריל, תרמה לירידה".

4. מאקרו

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר: "הנתונים האחרונים תומכים בהערכתנו כי האינפלציה תתקרב ל-2% בחודשים הקרובים הן בארה"ב והן בגוש האירו".

ביוליוס בר מסבירים את תחזיתם בכך ש"סקר מדדי מנהלי הרכש החודשי מצביע על תחזית כלכלית משופרת. "התוצאות הראשוניות של חודש מאי מראות האצה מסוימת בצמיחה הכלכלית. הפעילות התעשייתית באירופה משתפרת ומתחילה לסגור את הפער מול ארה"ב, וזה מעודד".

"בארה"ב, הפעילות התעשייתית נותרה מעט מעל רמת ה-50, המסמנת את הגבול בין התרחבות להתכווצות. לפיכך, תוצאות הסקר מצביעות על התרחבות מחזורית מתונה בארה"ב ועל יציאה ברורה מההאטה התעשייתית בגוש האירו, כאשר בריטניה ויפן עוברות מהתכווצות להתרחבות, מה שהופך את תחזית הצמיחה העולמית למאוזנת יותר.

"גם פרטי סקרי PMI חיוביים. לחצי המחירים ממשיכים להיות מתונים במקומות שונים, כאשר מחירי התפוקה התעשייתית בגוש האירו מצטמצמים ולחצי המחירים בשירותים מתמעטים. מחירי התשומות בשירותים נוטים להוביל את האינפלציה, והנתונים האחרונים תומכים בהערכתנו כי האינפלציה תתקרב ל-2% בחודשים הקרובים הן בארה"ב והן בגוש האירו".

"יתר על כן, מדדי PMI האחרונים מצביעים על האצה כללית בביקוש, בעוד שפרטים הקשורים להיצע מראים היצע בשפע, מה שמצביע על צמיחה טובה יותר עם אינפלציה מתונה". 

5. תחזית

הראלי במניות הבינה המלאכותית בהובלת אנבידיה , נראה כחזק ביותר שראה סקטור כלשהו בשנים האחרונות. החברות הגדולות מוציאות סכומי עתק על מרכזי מידע במטרה לא להישאר מאחור. במורגן סטנלי מציינים שני סגמנטים שצפויים להנות מהגל הבא של הראלי: הראשון, תחום הסמארטפונים והמחשבים האישיים שעשוי לעבור שדרוג שיאפשר פעולות מתקדמות יותר.

חברות כמו דל , שפועלת בתחום המחשבים האישיים ונהנית כעת מהביקוש לשרתים לשבבי בינה מלאכותית, יותר מהכפילו את ערכן בשנה האחרונה. השני, שכבת התוכנה וטייסי המשנה (co-pilots) שיאפשרו למשתמשים לנצל את הקידמה הטכנולוגית.