אופטימיות בת"א: המעו"ף טיפס 2.3% בהובלת הבנקים

החלטת מנהיגי אירופה על הקמתו של מנגנון פיננסי אחוד יצרה גל עליות בשוקי המניות בעולם ■ ישראמקו דיווחה על סימני גז משמעותיים ב"שמשון" ■ לאומי זינקה 5.5%, פועלים ב-4.5% ■ מחזור המסחר הסתכם ב-470 מיליון שקל

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בעליות חדות, על רקע התגובה החיובית של השווקים הגלובליים לפסגת מנהיגי האיחוד האירופי שהתקיימה בשבוע שעבר (חמישי-שישי), במסגרתה הוחלט על הקמת מנגנון פיקוח פיננסי ביבשת (מעין משרד אוצר כלל-אירופי). מחזור המסחר נותר נמוך והסתכם ב-470 מיליון שקל

החדשות המרעישות בפתיחת שבוע המסחר מגיעות כצפוי מאירופה, שם החליטו מנהיגי האיחוד האירופי על הקמתו של מנגנון פיננסי אחוד, מעין משרד אוצר כלל-אירופי, אשר מטרתו אחת: לפקח על הפעילות הפיננסית של כלכלות גוש האירו, במטרה "להרגיע" מעט את השווקים, להחזיר את אמון המשקיעים ביבשת, ולרסן את משבר החובות.

ואילו סמכויות יהיו למנגנון החדש? טיוטות האמנה להקמתו, אשר פורסמו בסוכנויות הזרות, נותרו (בכוונה) עמומות, אולם שתי הבשורות המרכזיות עבור אירופה כבר ברורות: הבשורה הראשונה הינה המנגנון יוכל להזרים הון למערכת הבנקאית ביבשת, הסובלת ממחנק אשראי קשה. אולם, הבשורה השנייה היא המשמעותית יותר לשווקים.

במסגרת תפקידו השני, יאפשר המנגנון "להקל" על כלכלות "חייבות" באירופה (דוגמת ספרד ואיטליה) להוריד את עלויות גיוס החוב שלהן. אולם בסעיף זה, יש לציין, בחרו מנהיגי אירופה להיות עמומים - ולא פירטו כיצד יבצעו את המהלך, ואם המשמעות היא כי תותר האפשרות להנפיק אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופאיות) ביבשת, או לחלופין כי למנגנון תהיינה האפשרות לרכוש בעצמו אג"ח ממשלתיות בשוק המשני.

מורה נבוכים לפסגת האיחוד האירופי

על רקע ההודעה על הקמת המנגנון, הגיבו בורסות אירופה בעליות חדות, בעוד הבורסות הפריפריאליות רושמות את העליות המשמעותית ביותר - מדד ה-FTSE MIB האיטלקי ומדד ה-IBEX הספרדי רשמו ביום ו' עלייה של 6.59% ו-5.66% בהתאמה. גם בוול סטריט הגיבו בחיוב להודעה של מנהיגי אירופה.

למרות ההתנגדויות: יעד הגירעון עלה היום

ובמשק המקומי, ממשלת ישראל אישרה היום את הכפלת יעד הגרעון מ-1.5% ל-3% מהתמ''ג (כ-27 מיליארד שקל). נזכיר כי ראש הממשלה ושר האוצר החליטו בשבוע שעבר, כפי שנחשף באתר "גלובס", להכפיל את יעד הגרעון על מנת למנוע העלאת מסים גדולה מדי.

על אף ההתנגדות המפורשת של הממונה על אגף התקציבים, גל הרשקוביץ שחשף את הסתייגותו, ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שהתבטא בחריפות חסרת תקדים נגד ההחלטה, ראש הממשלה ושר האוצר העלו את ההצעה להצבעת הממשלה.

עליות חדות בבנקים

מניות הבנקים זינקו לאחר ראלי במניות הבנקים באירופה ובארה"ב ביום שישי. נציין את לאומי ופועלים .

חברת מזור רובוטיקה מדווחת על שתי מכירות של מערכת ה- Renaissance לשני בתי חולים המתמחים בניתוחי גב ועמוד שדרה, האחד באורלנדו פלורידה והשני ב אל פאסו טקסס.

סקטור הגז-נפט עמד במוקד, בעוד השותפות ישראמקו מאשרת את החשיפה ב"גלובס" מהשבוע שעבר ומדווחת על גילוי סימני גז טבעי משמעותיים בקידוח "שמשון". עובי השכבה הנושאת גז טבעי (נטו) הינו כ-19 מטר. מבחני ההפקה יתחילו בימים הקרובים ויימשכו כ-35 יום.

מניית אי.די.בי זינקה בעוד אג"ח החברה עולות עד כ-5%, לאחר שהקבוצה עדכנה היום כי קיבלה את הסכמות 8 הבנקים המלווים שלה בארץ ובחו"ל למכירת כלל תעשיות לאיש העסקים לו בלווטניק. מאי.די.בי נמסר כי הגיעה עם הבנקים להסכמה על אמות המידה הפיננסיות בעינן תתבצע העסקה.

חברת כיל הודיעה הבוקר כי חתמה על הסכם להקמתה של תחנת כוח חדשה בסדום. התחנה מתוכננת לפעול באמצעות גז טבעי. התחנה תהיה בעלת כושר ייצור של 330 טון קיטור לשעה וכושר ייצור חשמל של כ-250 מגה-וואט. עלות פרויקט זה מוערכת בכ-320 מיליון דולר. פרויקט הקמת התחנה מתוכנן להתחיל ברבעון השלישי של 2012 ולהסתיים במחצית השנייה של שנת 2015. (לסיפור המלא)

אליעזר פישמן פתח הבוקר את המסחר בבורסת תל אביב במסגרת חגיגות חצי יובל להפרטת חברת כלכלית ירושלים שבשליטתו. פישמן אמר כי "רוב חייה של כלכלית, מאז יציאתה לבורסה - הייתי היו"ר שלה. היום יש לחברה הון עצמי של מיליארד דולר, ואני קניתי ב-50 מיליון דולר; לא חושב שהתוצאה כל כך רעה, ולא חושב שקניתי את כלכלית בזול. היא אף פעם לא הייתה במצב טוב יותר למרות המשבר".

גם נכסים ובניין עמדה במוקד, לאחר שדיווחה על עסקה למימון מחדש של מגדל HSBC בניו-יורק. במסגרת העסקה, יעמיד הבנק JP מורגן לחברה 400 מיליון דולר למימון מחדש של הבניין, כאשר העסקה תייצר לה מזומנים נוספים בהיקף של 150 מיליון דולר. זאת, לאחר דיווח מקדים של החברה על מגעים לעסקה.

חברת טאו שבשליטת אילן בן-דב פנתה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה בבקשה להקפאת הליכים - כפי שנחשף באתר "גלובס". בית המשפט נתן צו הקפאת הליכים לחברה עד יום שני. עו"ד אלי זהר מונה כנאמן להקפאת ההליכים ולהשלמת גיבוש הסדר הנושים עם החברה. (לסיפור המלא)

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]