הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מהלך חד בנעילה: דחיית המכסים על סין הקפיצה את ת"א

הירידות שנרשמו מוקדם יותר נמחקו במהלך חד, על רקע הדיווח על דחיית המכסים על סין • המדדים עברו לטריטוריה הירוקה במהלך חד

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המדדים העיקריים בבורסה בת"א ננעלו בעליות, אותן הוביל מדד ת"א-90 שעלה בלמעלה מ-1%. הירידות שנרשמו מוקדם יותר נמחקו במהלך חד, על רקע הדיווח על דחיית המכסים על סין ובסופו של יום עברו לטריטוריה הירוקה במהלך חד.

מדד ת"א 35 עלה ב-0.35%, ת"א 90 טיפס ב-1.3% ומדד ת"א 125 עלה ב-0.6%.

מניית דלק עלתה בכ-2%, שיכון ובינוי בכ-1%, הפועלים ולאומי בלמעלה מ-0.5%.

חברה לישראל ירדה בכמעט 5%, כיל בכ-3.5%.

16:50

המסחר בתל אביב עבר לעליות ברקע לסנטימנט החיובי בניו יורק, שם המדדים קוטעים רצף ירידות של יומיים. מדד ת"א ללא שינוי, ת"א 90 מטפס ב-0.7%.

מניית דלק עולה ביותר מ-1% במסחר תנודתי. פועלים עולה ב-0.8%, ואורמת מטפסת ב-1%. מנגד, כיל יורדת ב-3%, חברה לישראל מאבדת כ-5%.

15:00

מניית כיל  מאבדת כ-4% במחזור חריג של 41 מיליון שקל בשעה זו. כלכלני דיסקונט ברוקראז' מעריכים כי מניית כיל יורדת בשל דוח USDA שפורסם אמש והצביע על כך שתפוקת התירס בשנה החקלאית 2019-2020 צפויה להיות גבוהה ביחס לתחזית האנליסטים בשוק (כ-13.9 בושל ביחס לצפי ל-13.2). הסיבה העיקרית לכך היא ששטחי הגידול צפויים להיות גבוהים ביחס לתחזית.

14:30

המגמה השלילית בבורסה נמשכת, לאחר שאתמול הסתיים המסחר בוול סטריט בירידות, במקביל למגמת ירידות במדדי המניות המרכזיים בבורסות אירופה. יום המסחר בניו יורק צפוי להיפתח בירידות קלות.

בשוק האג"ח נסחרות הממשלתיות השקליות הארוכות בעליות של עד 0.5%, ואילו מדדי התל בונד המרכזיים נסחרים ביציבות. בשוק המטבעות הדולר עולה כ-0.2% סביב רמה של 3.49 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.4% סביב 3.92 שקלים.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, התייחס בסקירתו השבועית להורדות הריבית האחרונות על ידי בנקים מרכזיים בעולם ולמדיניות בנק ישראל וכתב כי "מתחילת החודש הספיקו כבר 11 בנקים מרכזיים בעולם לבצע הורדת ריבית. זה המספר הגבוה מאז תקופת המשבר באירופה ועוד לא הגענו לסוף החודש. בינתיים, השקל שבר עוד שיא מול סל המטבעות לאחר שהתחזק בעוד כ-0.8% מתחילת החודש. להערכתנו, אם המצב לא ישתנה לבנק ישראל לא תהיה ברירה אלא להתערב במסחר במט"ח ו/או להוריד ריבית בחזרה לרמה של 0.1%".

בנוגע לעליות החדות בשוק האג"ח הממשלתיות בשבועות האחרונים הוא כותב כי "בשבוע האחרון נמשכה ירידת התשואות באג"ח הממשלתיות בעולם ובישראל. שווי האג"ח בעולם שנסחר בתשואה שלילית בעולם עלה לרמה של מעל 15 טריליון דולר. גם האג"ח הישראלית באירו לכ-4.5 שנים הצטרפה למגמה ונסחרת בתשואה של מינוס 0.15%. מלבד האינפלציה והציפיות לריבית שממשיכות למשוך את התשואות למטה, יש גורם נוסף שיקשה על תפנית בכיוון התשואות. הכסף שהוביל את התשואות לרמות נמוכות כל כך הוא בעיקר 'הידיים החזקות' של קרנות הפנסיה וקופות הגמל הישראליות".

עוד ציין כי "הריבית בתחתית והתשואה לעשר שנים ירדה מאז דצמבר ונמצאת ברמה הנמוכה ביותר אי פעם. לעומת זאת, המרווח בין האג"חים ל-10 ול-30 שנה קרוב לשיא והוא הגבוה ביותר בעולם. בתנאים אלו קיים סיכוי די גבוה שהירידה בתלילות שהתחילה בחלק הארוך של העקום תימשך. אגב, אם המגמה בכיוון התשואות תתהפך לעלייה, גם במקרה זה התלילות צפויה לרדת".

מניית קבוצת דלק  ממשיכה לאבד גובה, על רקע חששות המשקיעים מרמות המינוף בקבוצה בעקבות העסקה לרכישת נכסי שברון בים הצפוני. זאת, למרות עוד שיחת ועידה שערכו היום הנהלת החברה והבעלים יצחק תשובה עם משקיעים ואנליסטים בניסיון להוריד את מפלס החששות בקרב מחזיקי מניות החברה.

עוד בולטות בירידות של עד 4% מניות כיל , סלקום , פרטנר , אמות  ושופרסל .

מנגד, אלקטרה נדלן  מזנקת ב-9% בעקבות הדוחות שפרסמה החברה הבוקר. עוד בולטות בעליות מניות מטריקס חילן , פריגו  ומלם תים .

בקרב המניות הקטנות בולטת בונוס ביוגרופ  לאחר שהחברה דיווחה בבוקר על קבלת אישור FDA (מינהל המזון והתרופות של ארה"ב) לשימוש במזרק ייחודי מתוצרת החברה, לשם העברה ושילוב של כלל הרכיבים של שתל חי של עצם אנושית בהזרקה. 

12:00

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 מאבד 0.5%, ומנגד מדד ת"א 90 עולה ב-0.15%.

מניית דלק  מרכזת עניין על רקע שיחת הוועידה שקיימו לפני דקות מנהלי החברה על רקע החשש ממינוף עסקת שברון.

מניית בונוס ביוגרופ  מזנקת על רקע אישור ה-FDA, חילן  מזנקת בכ-5% בהמשך לדוחות אתמול ועל הדיווח על רכישה.

תדיראן הולדינגס  דיווחה על תוצאות הרבעון השני, לפיהם הרווח הנקי עלה ב-32% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב-20.5 מיליון שקל ברבעון השני של 2019.

פנינסולה  פרסמה הבוקר את הדוחות לרבעון השני, לפיהם תיק האשראי המשיך לצמוח והסתכם ברבעון האחרון בכ-870 מיליון שקל, המהווה צמיחה של כ-50% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וצמיחה של 14% ביחס לרבעון הקודם. נכון להיום, תיק האשראי ממשיך לצמוח ועומד על 910 מיליון שקל. בשורה תחתונה, הרווח הנקי ברבעון הגיע לכ-8 מיליון שקל. לדברי אייל שני, אפסילון: "פנינסולה היא בין חברות האשראי היקרות יותר בשוק, אך המכפיל בהחלט ראוי לחברה שממשיכה באופן קבוע להציג צמיחה בתוצאות העסקיות".

11:00

המסחר בת"א מתנהל בשעה זו בירידות. ת"א-35 מאבד 0.6% ות"א-125 יורד ב-0.5%. מדד הבנקים מאבד 0.3% ואילו מדד הביומד עולה ב-0.5%.

חברה לישראל  יורדת ב-4.5% וכיל  מאבדת 3.8%. קבוצת דלק  עולה ב-2.7%, אופקו הלת'  מוסיפה 1.8% ואלקטרה נדלן  מזנקת ב-9%.

9:45

המסחר בבורסת תל אביב נפתח הבוקר בירידות. ת"א-35 ות"א-125 יורדים בכ-0.5%. ת"א-90 מאבד כ-0.3%. 

מניית כיל  נופלת מעל ל-2%, חברה לישראל  מאבדת 1.8% וטבע  יורדת בכ-1.7%. אופקו הלת'  התחילה את יום המסחר בעליות קלות של כ-1%. 

8:30

חברת שטראוס  דיווחה הבוקר על דוחות הרבעון השני של 2019, לפיהם העלייה ברווח התפעולי, לצד קיטון הוצאות המס, שקוזז בחלקו מגידול בהוצאות המימון, הביאו לעלייה של 15.4% ברווח הנקי, מ-110 מיליון שקל ברבעון השני של 2018 ל-127 מיליון שקל ברבעון השני של 2019. עם זאת, ההכנסות טיפסו ב-0.8% בלבד ל-1.33 מיליארד שקל, והרווח הגולמי טיפס ב-2.8% ל-558 מיליון שקל.

6:45

יום המסחר בבורסת ת"א צפוי להיפתח הבוקר (ג') על רקע הנעילה השלילית אתמול. מדד ת"א 35 איבד 0.6%, ומדד ת"א 90 ירד ב-0.4%. מניית מזרחי טפחות  איבדה 3% לאחר הדוחות, IFF  צנחה ב-3.1% ומניית אופקו הלת'  צללה ב-8%.

המסחר באסיה מתנהל הבוקר בירידות בהובלת מדד הנג סנג ההונג קונגי, שצונח ב-1.4%. המסחר בארה"ב ננעל אמש בירידות חדות של עד 1.5%. המסחר באירופה ננעל גם הוא בירידות. 

אחרי הורדת הדירוג בסלקום והתחזית השלילית לדירוג החוב של פרטנר, הגיעה אתמול גם הורדת דירוג רוחבית לחברות בקבוצת בזק . חברת הדירוג S&P מעלות הורידה את הדירוג של בזק, פלאפון ודי.בי.אס (yes), מרמה של ilAA לרמה של ilAA מינוס.

הבנק הבינלאומי  וחברת שטראוס   יפרסמו היום דוחות.