בהלת הקורונה צבעה את הבורסה באדום בוהק: ת"א 90 צלל ב-3.3%, פתאל צנחה 7%

באיטליה עלה מספר הנדבקים ל-100 איש • כל מניות ת"א 35, מלבד פריגו, נצבעו באדום בוהק; ת"א 35 איבד 2.3%, מדד הבנקים צנח ב-2% • מחר הודעת הריבית של בנק ישראל; לידר: "קיים סיכוי לא מבוטל להורדה"

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:25

פתיחת שבוע דרמטית נרשמה היום (א') במסחר בבורסת ת"א, עם ירידות שערים חדות של 2.3%-3.25% בשני המדדים המובילים ת"א 90 ות"א 35 בהתאמה. ירידות השערים היו רוחביות, בהן בלטו מדדי הנדל"ן והביטוח, שנחלשו בכ-4%, בעוד מדד הבנקים הציג ירידות של כ-2% ומדדי היתר (SME150, SME60) ירדו בכ-3%. ירידות השערים הגיעו גם לאפיק האג"ח הקונצרני, שם נחלשו כל המדדים הבולטים, בעוד באפיק האג"ח הממשלתיות הנטייה הייתה חיובית.

הירידות שנרשמו עם פתיחת שבוע המסחר בתל-אביב הגיעו אחרי סיום שבוע שלילי שנרשם בארה"ב, במה שנראה כתפיסה שמרנית יותר בה אוחזים המשקיעים בשלב הנוכחי, על רקע התגברות החששות שלהם לגבי ההשלכות השליליות האפשריות של התפשטות וירוס הקורונה מסין לרחבי העולם. בשוק האמריקאי בלטו בצד השלילי מניות הטכנולוגיה (מדד הנאסד"ק איבד כ-2.5% ביומיים), על רקע החששות מהפגיעה האפשרית בהן.

יש לציין כי המגמה השלילית בשווקים נרשמת כשהמדדים המובילים נסחרים סביב רמות השיא שלהם, אחרי תקופה ארוכה של עליות שערים. גם שינוי הכיוון שנרשם בשווקים לפני כמה שבועות, בהשפעת התגברות החששות מווירוס הקורונה, לא היה משמעותי, ועיקר הירידות החדות שנרשמו בעקבות כך נמחקו בהמשך. בשוק המקומי, בסוף השבוע נודע לראשונה כי ישנם ישראלים שנדבקו בווירוס הקורונה.

בבית ההשקעות פסגות ציינו היום בסקירתם השבועית כי "עד שכבר התרגלנו להסביר למה השווקים פיתחו חסינות לקורונה, הגיעו היומיים האחרונים של השבוע שעבר והראו שכנראה עוד מוקדם מדי לחזור לנשום רגיל".

לפי פסגות, "היכולת להעריך עד כמה ועד מתי הקורונה תלווה אותנו הולכת ופוחתת, שכן מצד אחד הנתונים השוטפים מלמדים שמספר המקרים הולך וקטן, ודי ברור שהסינים מצליחים להשתלט על התפשטות הנגיף בסין עצמה". מצד שני, הוסיפו בבית ההשקעות כי "התפשטות הנגיף במדינות שמחוץ לסין צוברת תאוצה. לכן, בעוד שההערכות שהסינים יסירו את הסגר ויחזרו לייצר מתישהו לקראת סוף הרבעון נראות בהחלט סבירות, לא ברור בכלל עד כמה הפעילות הכלכלית מחוץ לסין תוגבל בשבועות הקרובים, אם בכלל, והאם מדינות מערביות ודמוקרטיות יכולות בכלל למנוע מהתפשטות הווירוס להפוך למגפה גלובלית".

לכן, לפי פסגות, "לא מפתיע שסימני השאלה מקשים מאוד על שוק המניות למצוא כיוון ברור".

בבית ההשקעות אינפיניטי ציינו היום כי "רמת הסיכון בשוק המקומי עולה עם הגילוי על נשאי קורונה בישראל, ומדובר בשעת מבחן למערכת הבריאות הישראלית, שתידרש להכיל את ההתפרצות תוך שימוש בכלים לא שגרתיים. במקביל, חברות עסקיות נדרשות להיערך ולבצע התאמות לצורך המשך פעילות עסקית תקינה, ולמצוא דרך להשלים מלאים בלי התבססות על השוק הסיני".

באינפיניטי סבורים כי "נדרשת התאמה של תיק ההשקעות לאור הגברת רמת הסיכון בשוק המקומי".

הערכת בית ההשקעות היא כי "התנודתיות בשוק המניות תהיה גבוהה מאוד, אך שוק האג"ח לא צפוי להיפגע משמעותית. החברות הראשונות להיפגע הן חברות התיירות, התעופה והאופנה".

בזירת המאקרו המקומית, מחר (ב') צפוי בנק ישראל להודיע על שיעור הריבית במשק, ומרבית ההערכות בשוק הן כי הריבית תישאר ללא שינוי, ברמה של 0.25%.

בסקירה החודשית של UBS ציין הבנק כי קיימת חוסר ודאות לגבי השלכות התפשטות הקורונה, אולם לפי תרחיש הבסיס של הבנק, תושג שליטה על הווירוס עד סוף חודש מרץ.

עוד סבורים ב-UBS כי למרות חוסר הוודאות הקשורה לקורונה, הכיוונים מעולמות הפוליטיקה, הסחר והמדיניות הכלכלית תומכים בשוקי המניות.

במדד ת"א 35, מרבית המניות רשמו ירידות שערים משמעותיות, בהן פתאל החזקות  צנחה בכ-7%, המניות הדואליות של טאואר  ולייבפרסון  איבדו כ-5% ומניות חברות הנדל"ן המניב גזית גלוב  ומליסרון  ירדו בכ-5%.

שלל מניות בולטות נוספות רשמו במסחר ירידות שערים חדות, בהן מגדל, אטראו שוקי הון  ודלתא  שאיבדו כ-7.25% ו-5% בהתאמה.

עוד במסחר, מניות אלטשולר שחם גמל  ומטריקס  ריכזו עניין ואיבדו כ-3% ומניית אל על  צנחה בכ-6.3%. חברת פז נפט  פרסמה תוכנית אסטרטגית ומנייתה איבדה כ-4%. החברות אלקטרה  וישראל קנדה  עדכנו על הסכמי מכר של חלקות בפרויקט בו הן מחזיקות, ומניותיהן נחלשו בכ-3% ו-6% בהתאמה.

חברת סטרווד ווסט  עדכנה על תוספת ריבית לאג"ח א' בעקבות הורדת דירוג עליה הודיעה חברת S&P מעלות, ל-BBB עם תחזית שלילית, והסדרה צללה היום בכ-6%. 

15:00

הירידות בבורסה בתל אביב נמשכות בשעה זו, כאשר מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בכ-750 מיליון שקל עד כה, מחזור שנחשב גבוה יחסית לימי ראשון של השבוע. מדד ת"א 35 מאבד 2.4%, ת"א 90 צונח ב-2.9%, מדד ת"א ביומד מאבד 2.7%, מדד ת"א All Share נופל ב-2.95%. 

המניות פתאל החזקות  ומליסרון  צונחות ביותר מ-5% ומובילות את הירידות במדד ת"א 35, גזית גלוב  צונחת בשיעור דומה, שפיר הנדסה  נופלת ב-4.7%, לייבפרסון  צונחת ב-4.1%, בזק  צונחת ב-2.95%, מניות הביטוח הפניקס  והראל  מאבדות 3.6%. 

בנק ישראל צפוי להכריז מחר על גובה הריבית במשק. לפי כלכלני לידר שוקי הון, "למרות שהשוק לא צופה זאת, מחר קיים סיכוי לא מבוטל להורדת ריבית ו/או הודעה על תוכנית רכישת מט"ח לא מעוקרת, אם לא מחר אז בהחלטה הבאה. הסיכונים הגלובליים עלו בשל ההשפעה הממותנת של ווירוס הקורונה.יחד עם זאת, גורם זה עשוי לעכב את הורדת הריבית, כאשר בנק ישראל יעדיף לבחון את התפתחות הווירוס ומיגורו. יתכן שבמקום הודעה על הורדת ריבית, בנק ישראל יעדיף להודיע על תוכנית רכישת מט"ח לא מעוקרת. תוכנית מסוג זה משמעותה לחץ להורדת ריבית אפקטיבית, אך בלי להודיע על הורדה בריבית הרשמית".

13:00

נמשך הלחץ על הבורסה בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה, כאשר באיטליה עלה מספר הנדבקים ל-100 איש. "ההתפתחויות סביב התפשטות וירוס הקורונה צפויות, בתרחיש מרכזי שמניח השתלטות על המגפה עד לסוף הרביע הראשון של 2020, להוביל לפגיעה מתונה בצמיחת המשק העולמי וכתוצאה גם בזו של המשק המקומי" כך לפי כלכני בנק לאומי. להערכתם מדובר בירידה של 0.1-0.2 נקודות אחוז ביחס לתחזית המקורית, אל מתחת ל-3%. "התממשות של תרחיש פסימי יותר, בעל הסתברות נמוכה יחסית, עלולה, לפי אומדננו, להאט את צמיחת המשק הישראלי בשנת 2020 באופן משמעותי יחסית, שמשמעותו צמיחה נמוכה מ-2% (ריאלי)".

11:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל תחת לחץ בהמשך לבהלת הקורונה בעקבות הדיווח על התפשטות הנגיף לאיטליה, שם מספר הנדברים עלה ל-100 איש, ועל האפשרות להדבקה בישראל. המדדים ת"א 90 ומדד ת"א נפט-גז מובילים את הנפילות בירידה של 3.3% כ"א. מדד ת"א 35 מאבד 2.5%, כאשר כל מניות המדד מלבד פריגו צבועות באדום בוהק.

מניות הביטוח והפיננסים, מניות האנרגיה ומניות חברות התעופה והתיירות מובילות את הירידות. מגדל ביטוח  צונחת בכ-5%, כלל עסקי ביטוח  בכ-4%, פנינסולה  יורדת בשיעור דומה, נאוי  מאבדת 4.5%, בשוק האנרגיה מניית אנרג'יקס  צונחת ביותר מ-4%, בתחום התיירות אל על  צוללת בכ-7%, פתאל החזקות  צונחת ב-5.4%, מניות הנדל"ן בולטות גם הן בירידות, כך גזית גלוב  צונחת בכ-5%, אלקטרה  צונחת ב-3%. 

"הקורונה עשתה עלייה לישראל ואנחנו כבר רואים את ההשלכות הראשוניות שלה עם הירידות בשוק המקומי", כך כותבים הבוקר בסקירה של המחלקה הכלכלית של בית ההשקעות אינפיניטי. "רמת הסיכון בשוק המקומי עולה עם הגילוי על נשאי קורונה בישראל, ומדובר בשעת מבחן למערכת הבריאות הישראלית, שתידרש להכיל את ההתפרצות תוך שימוש בכלים לא שגרתיים. במקביל, חברות עסקיות נדרשות להיערך ולבצע התאמות לצורך המשך פעילות עסקית תקינה, ולמצוא דרך להשלים מלאים בלי התבססות על השוק הסיני".

להערכת אינפיניטי, "נדרשת התאמה של תיק ההשקעות לאור הגברת רמת הסיכון בשוק המקומי. התנודתיות בשוק המניות תהיה גבוהה מאד, אך שוק האג"ח לא צפוי להיפגע משמעותית. החברות הראשונות להיפגע הן חברות התיירות, התעופה והאופנה. מצד שני, תעשיית המלונאות ובעלי הצימרים בישראל כבר מרוויחה לאור ביטולי החופשות בחו"ל והחזרה לחופשות בישראל. להערכתנו, בנק ישראל לא צפוי לשנות את הריבית וימשיך לרכוש מט"ח ביתר שאת".

10:00

בהלת הקורונה מתגלגלת לבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 צונח ב-2.2% בפתיחה, וזאת בצל החשש מהתפשטות הנגיף גם לישראל. באיטליה מתו שני אנשים מהשפעות הנגיף, ומספר החולים בדרום קוריאה הוכפל בסוף השבוע ל-433 איש. משרד הבריאות בישראל הודיע כי התקבל עדכון מדרום קוריאה, לפיו תשעה תיירים מקבוצה ששהתה בישראל בין התאריכים 8.2-15.12 אובחנו כחולים בקורונה לאחר חזרתם לדרום קוריאה.

מדד ת"א 90 מאבד 2.4%, מדד הבנקים צונח ב-2.5%, מדד הביומד מאבד 1%, מדד הנדל"ן צונח ב-2.9% ומדד ת"א נפט גז מאבד 2.3%.

מניות הבנקים בולטות בירידות חדות, מניית פועלים  נופלת ב-2.7%, מזרחי טפחות  צונחת 1.7%, דיסקונט  ב-2.7%. מניית לאומי  מובילה את הירידות מבחינת מחזור המסחר ויורדת ב-1.8%. טבע  צונחת ב-2.6%, אנלייט אנרגיה  צונחת ב-4%, בזק  נופלת ב-3%, מניית פריגו  עולה בכ-1% כנגד המגמה. למעשה, כל מניות מדד ת"א 35 צבועות באדום בוהק מלבד פריגו.

מניות הנדל"ן מליסרון  ושיכון ובינוי  מאבדות כ-4%, אשטרום קבוצה  צוללת ב-6.4%, אלקטרה נדל"ן צוללת בכ-8%, פרשקובסקי צונחת ב-5% ומניית המלונאות פתאל החזקות  צונחת ביותר מ-5%.

אלטשולר שחם גמל  ומניית מור השקעות  צוללות בכ-5.5% כ"א. מניות נוספות שבולטות בירידות חדות, אל על  שנופלת ביותר מ-6%, להב  שמאבדת 5%, כך גם מנייתה של חברת האופנה פוקס , ומניית אלקטריאון  נופלת בכ-5%.

06:15

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לסנטימנט השלישי שנרשם בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, וזאת בצל נתוני מאקרו חלשים. הפעילות העסקית בארה"ב ירדה בפברואר לרמתה הנמוכה ביותר מזה יותר מ-6 שנים, כאשר חברות צמצמו פעילות על רקע התפרצות נגיף הקורונה והחשש שהיא תאט את הצמיחה הכלכלית, לפי סקר IHS Markit. מדד התפוקה המשולב לארה"ב ירד בפברואר ל-49.6 נקודות מ-53.3 נקודות בינואר. רמה מתחת ל-50 נקודות מציינת התכווצות כלכלית. בכך השלימו בורסות וול סטריט את שבוע המסחר בירידות בצל חששות המשקיעים מהתפשטות וירוס הקורונה והשפעותיו על הכלכלה העולמית, אם כי בסין נרשמת ירידה במספר הנבדקים ועלייה במספר המחלימים.

עם זאת, מספר החולים בדרום קוריאה הוכפל בסוף השבוע ל-433 איש. משרד הבריאות בישראל הודיע כי התקבל עדכון מדרום קוריאה, לפיו תשעה תיירים מקבוצה ששהתה בישראל בין התאריכים 8.2-15.12 אובחנו כחולים בקורונה לאחר חזרתם לדרום קוריאה.

יום המסחר האחרון בבורסה המקומית ננעל בירידות בהובלת מניות הבנקים. מדד ת"א 35 איבד 0.5%, מדד ת"א 90 השיל 0.8%, ומדד הבנקים נפל ב-1.4%. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 איבד 0.3% (ומתחילת השנה עלה ב-2.5%), ומדד ת"א 90 עלה השבוע ב-1.7% (ומתחילת השנה טיפס ב-4.1%).

בהמשך לפרסום הדוחות, טבע פרסמה בסוף השבוע האחרון את הדוח המורחב שלה ל-2019: בשנת 2019, שבה הסתיימה תוכנית ההתייעלות שהציג המנכ"ל קאר שולץ בסוף 2017, מספר העובדים צומצם ב-22.7% תוך שנתיים. מדובר בקרוב ל-12 אלף עובדים.

טבע חוזרת מוול סטריט עם פער ארביטרז' שלילי של כ-1%, נייס חוזרת עם פער שלילי דומה, וכך גם אלביט מערכות. טאואר ולייבפרסון חוזרות עם פער שלילי של 2.4% כל אחת, איי.אפ.אפ חוזרת גם היא בירידות של כ-2%.

ב-5 במרץ יצורפו למדדים המניות מיט-טק ויונט קרדיט, כך מסרה הבורסה ביום חמישי האחרון לגבי העדכון החודשי של מדדי המניות. מיט-טק תצורף למדדים: ת"א-טכנולוגיה, ת"א גלובל-בלוטק ת"א-צמיחה ות"א-AllShare. יונט קרדיט תיכנס למדדים: ת"א-פיננסים, ת"א ביטוח-פלוס, ת"א-צמיחה ות"א-AllShare.

עונת הדוחות נמשכת כאשר הבנקים ירכזו עניין. מזרחי טפחות יפרסם דוחות ביום שלישי, בנק לאומי - ברביעי. חברת מליסרון תפרסם דוחות ביום רביעי, וחברת התרופות אופקו הלת', הכלולה במדד ת"א 35, צפויה לפרסום דוחות ביום רביעי הקרוב. ביום חמישי פריגו תפרסם דוחות.