הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; אקסיליון קפצה בכ-20%, מאסיבית ב-16.6%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.1%, ואילו ת"א 90 רשם עלייה של 0.3% • בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה • וול סטריט בחופשת יום העצמאות האמריקאי

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:25

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.1%, ואילו ת"א 90 רשם עלייה של 0.3%. מחזור המסחר הסתכם ב-998 מיליון שקל.

בנק ישראל הותיר היום, כצפוי, את הריבית במשק ללא שינוי. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מציין כי "בנק ישראל השאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.1%, אך עשה צעד ראשון לקראת צמצום של כלי הרחבה הכמותיים . על פי הודעת בנק ישראל, הצורך בתוכנית למתן הלוואות לטווח ארוך למערכת הבנקאית, בריבית של מינוס 0.1%, כנגד הלוואות שניתנו לעסקים קטנים וזעירים פחת והפעלת כלי זה תופסק בתחילת אוקטובר השנה או בתום ניצול המסגרת של 40 מיליארד שקל".

"לגבי תכנית רכישת האג"ח הממשלתי, לא חל שינוי בנושא זה ויש כיום בתכנית יתרה לא מנוצלת של כ-20 מיליארד שקל. בנק ישראל יבחן בהמשך את התוכנית. להערכתנו, כוונת בנק ישראל הינה לצמצם את ההתערבות בשוק, בצורה מדורגת ולאחר שישתכנע שלצעד זה לא תהיה השפעה שלילית על השוק". 

15:25

עליות בולטות רושמות כעת מניות מאסיבית , עדיקה, מיטרוניקס , חילן וקבוצת דלק.

13:30

חברות הביטוח הפניקס, מגדל וכלל דיווחו היום לבורסה כי בית המשפט העליון אישר בקשה לאישור תביעה כייצוגית שהוגשה בטענה שהחברות גבו תשלום המכונה "תת שנתיות" שלא כדין. מדובר בתביעה הגושה לפני מספר שנים, וביולי 2016 ביהמ"ש המחוזי אישר את הבקשה כתובענה ייצוגית. ב-2018 העליון ביטל את ההחלטה, אך לאחר שקיים דיון נוסף נתן אתמול פסק דין (ברוב של 4 נגד 3 שופטים) שלפיו יבוטל פסק דינו מ-2018 כך שהחלטת האישור של המחוזי תחזור ותעמוד על כנה, בקשת האישור תתקבל והתביעה תנוהל לגופה בבית המשפט.

מניית מגדל ביטוח  מאבדת כ-1.1%, כלל  נסחרת ביציבות והפניקס  עולה 0.8%.

12:25

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר בירידה של כ-0.1%, ואילו ת"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות כעת מניות ג'נסל , באטמ, אקסיליון  וישראל קנדה. 

10:37

הבורסה עברה לירידות, ושלושת המדדים הגדולים משילים כ-0.15% כל אחד.

המשביר מזנקת 7.4% לאחר שדיווחה על תום כהונתו של עמית ברגר כדירקטור חיצוני. ברנד מטפסת 7.7%, שרין עולה 7.5%, באטמ 5.8%. אורביט עולה 4.3% בהמשך לדיווח על קבלת הזמנה מאינטגרטור אירופאי מוביל בסך של כ-6.3 מיליון דולר למערכות תקשורת לוויינית מסוג OceanTRx4 Mil.

10:04

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה מעורבת. ת"א 35 ו-125 רושמים ירידה קלה, ת"א 90 נסחר ביציבות עם נטייה לעליות.

רציו פטרוליום  מאבדת כ-5% עם פתיחת המסחר, וגם קבוצת דלק , אלומיי  ודמרי רושמות ירידות. בליץ  רושמת עלייה של 9.4%, שמיים  ושרין טכנולוגיות  עולות מעל 7.5%. באטמ, שכאמור דיווחה על חוזה חדש, מטפסת כ-7%.

9:10

חברת הטכנולוגיה באטמ  דיווחה על קבלת חוזה בהיקף של 10 מיליון דולר מלקוח ממשלתי ותיק, לפתרונות אבטחת סייבר מתקדמים. 

פלסאנמור  דיווחה שחתמה על הסכם עם המרכז הרפואי סורוקה לביצוע ניסוי במכשיר אולטרסאונד שפיתחה, ומאפשר מעקב זקיקים ביתי בהליכי הפרייה חוץ גופית.

7:45

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר ככל הנראה ייפתח במגמה מעורבת, כאשר אתמול נרשמו עליות שערים קלות בלבד למדדים הגדולים. ת"א 35 עלה פחות מ-0.1%, ת"א 90 התקדם 0.2%. מחזור המסחר הסתכם בחצי מיליארד שקל בלבד. 

מי שבכל זאת בלטו לחיוב הן תאת טכנולוגיות שזינקה 32%, אקסיליון שעלתה 11%, אופטיבייס שטיפסה 10% וביוליין שהתקדמה 8.6%. במדד ת"א 35 בלטו לחיוב פריגו (2.4%), הפניקס (2.2%) וסאפיינס (1.5%), ומנגד אנרג'יאן, אשטרום, אלקטרה וטבע רשמו ירידות של 1.5%-3%.

2. הודעת הריבית של בנק ישראל

החלטת הריבית של בנק ישראל תפורסם היום בשעה 16:00, כאשר הבנק צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%. בשוק מעריכים שהבנק ימשיך להביע התחייבות להרחבה מוניטארית, למרות העלייה בסביבת האינפלציה. לצד זאת, חטיבת המחקר עשויה לעדכן תחזיות ברקע לנתוני המאקרו והחשש מהגל הרביעי של הקורונה. בנק ישראל עשוי לאותת על עתידה של תוכנית רכישות האג"ח עליה הכריז בשנה החולפת במסגרת תוכנית הסיוע למשק.

3. רשות ני"ע תמנע חוסר שיוויון במידע

רשות ניירות ערך פרסמה אתמול שורת המלצות שנועדו לשפר את תהליך ההנפקה ולוודא שהמשקיעים, פרטיים ומוסדיים, לא ייפגעו ממנו. ההמלצות, שהן למעשה הנחיות, גובשו בעקבות ביקורת שערכה הרשות בחודשים האחרונים והן כוללות בין היתר איסור קבלת הזמנות השקעה בשלב הבדיקה התקדימית שמבצעת החברה לפני ההנפקה, הגדרת פרק זמן מינימלי בין פרסום טיוטת התשקיף לקבלת ההצעות, חובת חשיפת כל המידע בפני המשקיעים, ועוד.

ברשות קוראים לבחון גם תיקון חקיקה שיאפשר להרחיב את תמהיל הגופים המשתתפים בהנפקה הנעשית על פי הצעה לא אחידה, וכך לייצר תמחור טוב יותר של ההנפקה.

4. וול סטריט בחופשה, מסחר מעורב באסיה

היום לא יתקיים בוול סטריט מסחר בשל חופשת יום העצמאות האמריקאי. החוזים העתידיים על המדדים נסחרים בירידות קלות של עד 0.15% לדאו ג'ונס. ביום שישי התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים ירדה לרמה של 1.43%. 

באסיה מתקיים הבוקר מסחר מעורב, כאשר בטוקיו מדד הניקיי מאבד 0.5% והמדד ההונג קונגי משיל 0.2%. מנגד, שנחאי וסידני מתחזקות ב-0.15% ושנזן נסחרת ביציבות.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות יחסית כאשר את הירידה הגבוהה ביותר מבין המטבעות המובילים רושם הדוג'קוין שמאבד 4.3% ונסחר תמורת 23 סנט. הביטקוין סביב 34.3 אלף דולר, האת'ריום כ-2,270 דולר.

5. איך התחלואה המתחדשת תשפיע על המשק?

ולסיכום, בנק הפועלים התייחס בסקירה הכלכלית השבועית למספר ההדבקות החדשות שנמצא במגמת עלייה, ועל הסיכוי שנראה בהמשך הגבלות על פעילויות פנאי שכוללות התקהלויות. "לאור שיעור ההתחסנות הגבוה, משקי הבית לא משנים את הרגלי הצריכה של מוצרים ושירותים, ולכן גם אין לעליית התחלואה השפעה על הפעילות הכלכלית בשלב זה. הרכישות בכרטיסי האשראי (ממוצע יומי) עלו ביוני בכ-2.5% לעומת מאי, בין השאר על רקע הקושי לטוס לחו"ל והקדמת חופשות לחודש יוני בשל העומסים הכבדים בחודשי הקיץ. תחושת הכסף הזול, שמקורה בהזרמות הממשלה למשקי הבית, והריביות הנמוכות, מעלים את הביקושים בשוק הנדל"ן, ומשקיעים הגדילו את חלקם לכמעט 20% מכלל הדירות הנמכרות. ביצועי המשכנתאות שוברים כל חודש שיאים חדשים. הגידול המתמשך בצריכה הפרטית, הפעילות בנדל"ן והצפת הערך בחברות ההיי-טק צפויים להזניק את נתון הצמיחה של הרבעון השני במשק לשיעור דו-ספרתי".