תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

המירוץ לסטארט-אפ ניישן: מה גורם לאלפי צעירים יהודים להתמחות מקצועית בארץ?

מדי שנה מביא ארגון מסע לישראל אלפי צעירים יהודים להתמחות במאות חברות ועסקים שפועלים בארץ: מפייבר ועד מכבי תל אביב, מאלמביקה ועד IBM • מי שאחראי על השמתם ורווחתם הוא מרכז הקריירה של הארגון • "תהליך המיון הקפדני שלנו כולל אבחון וראיון אישי - על מנת להתאים את ההתמחות לכל מועמד ומועמדת ולחבר אותם למעסיק הנכון עבורם", אומר בראיון איליה רבקין, מנהל מרכז הקריירה של מסע

אירוע Design your next step של ארגון מסע / צילום: ארגון מסע
אירוע Design your next step של ארגון מסע / צילום: ארגון מסע

הכתבה בשיתוף ארגון מסע

הדרך להזניק את הקריירה הבינלאומית עוברת דרך חברות ישראליות. על כך יעידו אלפי צעירים יהודים מחו"ל שמגיעים לישראל ומשתלבים כמתמחים בחברות ובתאגידים במשק המקומי. הכלכלה הישראלית החזקה, תעשיית ההייטק הפורחת והרצון להתחבר לישראל ולחוות בה חוויה משמעותית - מהווים גורמי משיכה מרכזיים לכל אותם צעירים, רגע אחרי שסיימו את הלימודים באוניברסיטה או בקולג'.

דו"ח של המכון הישראלי לדמוקרטיה מצא כי להתמחויות יש השלכות על ההשתלבות בשוק העבודה. הן תורמות לניסיון המקצועי ולמיומנויות העבודה של המתמחים, משפיעות על גובה השכר בהמשך הקריירה ומקצרות משמעותית את הזמן הנדרש למציאת עבודה קבועה. וכשכל זאת משולב בטיולים ברחבי הארץ, דיור וחוויה אישית, חברתית ותרבותית - מה הפלא שצעירים יהודים רבים רואים את ישראל כיעד מרכזי להתמחות.

מי שמוביל כיום את תחום ההתמחות עבור אלפי צעירים יהודים הוא ארגון מסע, באמצעות מרכז הקריירה שלו, שאחראי על פיתוח תוכניות הקריירה וההשמה של הארגון. מאז נוסד על ידי ממשלת ישראל והסוכנות היהודית בשנת 2004, מביא מסע לישראל מדי שנה כ-12 אלף צעירים יהודים. רבים מהם משתלבים כאן במסגרות תעסוקתיות שונות כמתמחים ללא שכר וכן כעובדים מן המניין. המתמחים מגיעים מצפון אמריקה ומאמריקה הלטינית, מאירופה ומאוסטרליה, ומכל מקום שבו קיימת קהילה יהודית, כ-60 מדינות. מרביתם מגיעים עם סיום התואר הראשון, עד גיל 35 ולפרק זמן של כ- 4 חודשים עד שנה. כולם עוברים דרך מרכז הקריירה המקוון של מסע, הדואג להשמה מיטבית עבורם בשוק המקומי - ונמצא בקשר גם עם המועמדים וגם עם המעסיקים.

הקשר עם המעסיקים הוא דו כיווני, מרכז הקריירה של מסע פונה אליהם ומציע השמתם של מתמחים בהתאם לתחומי העניין, ואילו המעסיקים מצידם פונים בבקשה לגייס עבורם מתמחים למחלקות השונות בחברות.

לדברי איליה רבקין, מנהל מרכז הקריירה של מסע: "מדי שבוע אני מקבל פניות באינטרנט וטלפונים מחברות שונות שמעוניינות במתמחים שלנו. ישנן חברות שאנחנו עומדים איתן בקשר כבר שנים רבות, והרחיבו את מעגלי ההתמחות אצלן בחברה, כך שבמחלקות השונות שלהן יש מתמחים העוסקים בתחומים שונים ובשפות מגוונות".

עוד הוא מוסיף כי "יש לנו במרכז מאגר של מאות משרות בכ-30 תחומים שונים - החל מהייטק ופיננסים, דרך דיפלומטיה, משרדי ממשלה והתמחויות בכנסת ועד בריאות, חינוך וספורט. הצעירים יכולים באמצעות פלטפורמה מקוונת לבחור את המקום בו הם מעוניינים להתמחות וכן את התוכנית שאיתה יגיעו לישראל. כמו כן, עומדות בפניהם אפשרויות לבחור אם להתגורר בבאר שבע, בתל אביב, בירושלים או בחיפה".

ארגון מסע מזמין מעסיקים נוספים להצטרף למספר מסלולים שונים של קליטת משתתפי מסע קריירה במגוון המסלולים: עובדים בשכר ומתמחים>>  

רבקין מספר כי "לפני שהם נוחתים כאן, עוברים הצעירים את תהליך המיון הקפדני שלנו הכולל אבחון וראיון אישי - על מנת להתאים את ההתמחות לכל מועמד ומועמדת ולחבר אותם למעסיק הנכון עבורם. תהליכי המיון המוקפדים נועדו להבטיח הצלחה בהתמחות ושביעות רצון הן של המתמחים והן של המעסיקים".

"מסלול ההתמחות שלנו פועל כבר שנים רבות וזוכה להצלחה רבה ולביקוש שרק הולך ועולה, הוא אומר, "עם השנים הצטרפו אלינו עוד ועוד וחברות במקביל לגידול במספר המתמחים. יש לנו מתמחים בחברת כמו פייזר, IBM ודלוייט, ארנסט אנד יאנג, נטפים ובהרבה מאוד סטארט-אפים וחברות הייטק, שזוכים לביקוש גדול מצד צעירים יהודים".

מכירים היטב את המגמות והצרכים המשתנים בשוק

ארגון מסע הוא הגוף הגדול ביותר בישראל, שעוסק בהשמתם של צעירים יהודים מחו"ל בשוק התעסוקה המקומי. הפריסה הרחבה של הארגון והקשר עם קהילות יהודיות בעולם - מאפשרים לו להגיע לצעירים מוכשרים רבים.

לצד ההשמה זוכים הצעירים למעטפת רחבה, הכוללת ויזת סטודנט או ויזת עבודה, ביטוח רפואי, דיור, לימודי עברית באולפן, סיורים ברחבי הארץ ומדריך צמוד שמלווה את אותם בתחילת דרכם בישראל.

בנוסף למסלול ההתמחות, פיתחו במרכז הקריירה של מסע מסלולי השמה בשכר; ביניהם: מסלול הג'וניורס לצעירים "Fast Track Pro", עם ניסיון מקצועי של עד שנתיים; וכן מסלול "מסע טק" לטאלנטים בעלי ניסיון מקצועי בתעשיית ההייטק.

הצעירים המגיעים לישראל, בין אם להתמחות ובין אם לעבודה בשכר, מביאים עימם מיומנויות וכישורים שונים - היכרות עם תרבויות אחרות, שפות זרות ורעיונות חדשים, ובכך גם מפרים את החברות שבהן הם מתמחים או עובדים.

ג'יל קומר, מנג'רית ומנהלת צוות בקטליסט תל אביב, פרקטיקת הסטארט-אפים של דלויט / צילום: Adi Cohen Zedek
 ג'יל קומר, מנג'רית ומנהלת צוות בקטליסט תל אביב, פרקטיקת הסטארט-אפים של דלויט / צילום: Adi Cohen Zedek

ג'יל קומר, מנג'רית ומנהלת צוות בקטליסט תל אביב, פרקטיקת הסטארט-אפים של דלויט, שאחראית על חיבור לקוחות גלובליים של הפירמה לאקוסיסטם החדשנות המקומי, מספרת על התועלות שבקשר עם מסע: "שיתוף הפעולה של דלויט עם מרכז הקריירה של מסע הוא המפתח להצלחה שלנו בכל מה שנוגע לגיוס הון אנושי איכותי. מסע מהווה הזדמנות ייחודית לגיוס כישרונות מובילים מהעולם המחפשים לצבור ניסיון ולהשתלב 'באקוסיסטם' הישראלי. אנחנו בדלויט אוהבים לספק הזדמנויות לצמיחה אישית למשתתפי התוכנית של מסע, בזמן שהם מייצרים ערך מוסף לצוותים השונים בפירמה בזכות הייחודיות והמומחיות שהם מביאים מהרקעים השונים שלהם - אני קוראת לזה win/win".

ערך מוסף לכלכלה המקומית

במסע מספרים כי שנת 2021 הייתה שנת שיא בפעילות - עם עלייה כ-150% בביקושים להגיע להתמחות או לעבוד בישראל. על פי נתוני הארגון כ-30% מהצעירים המתמחים נשארים בישראל עם תום ההתמחות, חלקם הגדול הופכים לעובדים מן המניין בחברות בהן נקלטו. אחרים חוזרים לארץ המוצא כשהם מצוידים בניסיון מקצועי, ועם חיבור למקום בו התמחו ועם קשר עמוק יותר למדינת ישראל.

לדברי רבקין: "הצעירים ששבים לארצות המוצא הופכים לשגרירים הן של מקום העבודה שבו התמחו בארץ והן של מדינת ישראל. יש לנו מתמחים שהקימו מרכז לחברות בהן עבדו כאן במדינות הולדתם והביאו להרחבתן; יש ביניהם גם מי שחיברו בין החברה שבה התמחו לחברה החדשה שבה הם עובדים כיום ויצרו שיתופי פעולה בינלאומיים, וזהו ערך מוסף.

ארגון מסע מזמין מעסיקים נוספים להצטרף למספר מסלולים שונים של קליטת משתתפי מסע קריירה במגוון המסלולים: עובדים בשכר ומתמחים>>  

צרו איתנו קשר *5988