הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירוק; ישראכרט נפלה, מדד מניות הנפט זינק ב-3.5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.8%, מדד ת"א 90 ב-1.2%, מדד הבנקים קפץ ב-1.6% • מגמה חיובית באירופה, עליות גם בוול סטריט

עלוית בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עלוית בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

המסחר בבורסת תל אביב ננעל בעליות. מדד ת"א 35 הוסיף 0.8%, ת"א 125 התקדם ב-1%, ות"א 90 ב-1.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד מניות הנפט וגז המריא ב-3.5% בהובלת אנרג'יאן ונפטא, מדד מניות הבנייה הוסיף 1.5%, ואילו בצד השלילי מדד הקנאביס נחתך ב-2.6% בשל ירידות חדות של קנבוטק  ואינטליקנה . מחזור המסחר הסתכם בכ-1.93 מיליארד שקל. 

מדד הבנקים  קפץ ב-1.6%, כאשר בנק הפועלים  הוסיף 2.2% במחזור הגבוה ביותר בבורסה, לאחר הדיווח על ההסכם המתגבש עם ישראכרט  - שבתורה התרסקה בכ-16%.

15:55

הבורסה מתנהלת במגמה חיובית בעיקרה בשעה זו, כאשר את העליות מובילות בעיקר מניות האנרגיה (שמקפיצות את מדד הנפט וגז בקרוב ל-3%). עליות חדות במיוחד רושמות נפטא , אנרג'יאן , רציו פטרוליום  וקבוצת דלק .

מחזור המסחר מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, כאשר מניית ישראכרט  מרכזת מחזור חריג בגודלו של כ-35 מיליון שקל, וצונחת ביותר מ-14%. החברה דיווחה הבוקר שהגיעה להבנות לקראת הסכם אסטרטגי ל-8 שנים עם הפועלים , להנפקה ותפעול של כרטיסי אשראי עבור לקוחותיו. בהסכם החדש יתעדכן מודל התגמול בין הצדדים, כך שחלקו של הבנק בהכנסות מהפעילות המשותפת יגדל משמעותית

סייברוואן  הודיעה על שיתוף פעולה עם UTI (יוניברסל טראקס ישראל), היבואנית הרשמית של רכבי איסוזו, להתקנת מערכות הבטיחות של סייברוואן (שנועדו למנוע הסחות דעת נהגים ולזהות סימני עייפות וכדומה) בכ-100 רכבי איסוזו שמיועדים לליסינג.

14:35

מדד ת"א 25 מטפס בכ-0.9%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.1%, ומדד הבנקים מוסיף 1.7%. מדד הנפט והגז מזנק ב-2.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.05 מיליארד שקל.

אנרג'יאן  קופצת ב-4.6%, אפריקה מגורים  ב-7% ומיטרוניקס בכ-4%.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירתו השבועית כי בחוזים על ריבית הפד נרשמה תנודתיות גבוהה בשבוע האחרון, והיא ממחישה את חוסר הודאות של השווקים בנוגע למדיניות הפד. התמחור הנוכחי (העלאה של כ-80 נ"ב) מייחס הסתברות גבוהה יותר לעלייה של 0.75% בסוף החודש. אמנם הירידה במחירי הסחורות והירידה בציפיות לאינפלציה אינן דוחקות בפד כיום להפתיע את השוק בהעלאה גבוהה מהצפוי, אך מנגד, להערכתנו, על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה הפד לא יוכל להפתיע את השווקים עם העלאה נמוכה מזו המגולמת בשוק. התרחיש הסביר יותר הוא שבהעדר עלייה חדה במחירי הסחורות, עם דגש על הנפט, בשבוע הקרוב, שתוביל לעלייה מחודשת בציפיות לאינפלציה ובריבית, הפד יסתפק בהעלאה של 75 נ"ב. אחרת ייאלץ להגביר את הקצב להעלאה של 1%. כמו כן, בחינת אפקט הבסיס של האינפלציה ברבעון השלישי ב-2021, מעלה כי סביבת המדדים הייתה נמוכה יחסית, סביב 0.4% בממוצע, כך שהרף להתמתנות בקצב האינפלציה ברבעון השלישי גבוה למדיי, ויקשה על הפד למתן את מינון העלאות הריבית בתקופה זו. לפיכך הפחתת המינון תהיה לכל המוקדם ברבעון האחרון של השנה, וזאת בהנחה שלא תתחדש העלייה במחירי האנרגיה".

מעבר להחלטה הקרובה, כותב גוזלן, השוק מתמחר העלאת ריבית מצטברת לסביבה של 3.5%, עד לסוף השנה, יציבות ברמה זו ברבעון הראשון של 2023 ומעבר להפחתת ריבית באמצע 2023. מעבר מהיר מהעלאת ריבית להורדת ריבית אמנם אינו חריג בארה"ב (ב-3 מתוך 4 מחזורי העלאת הריבית האחרונים נע סביב 5-7 חודשים), אך אף אחד ממחזורים אלו לא התאפיין בנקודת מוצא של אינפלציה גבוהה כמו הנוכחית. המשמעות לכך היא שהתמחור של מעבר מהיר שכזה אינו טריוויאלי, ויחייב תרחיש שבו עוצמת הפגיעה בפעילות הריאלית ובשווקים הפיננסים תשכנע את הפד כי צפויה ירידה חדה בסביבת האינפלציה, גם אם האינפלציה בפועל (במבט ל-12 החודשים הקודמים) נותרה גבוהה יחסית.

13:05

מדד ת"א 25 מטפס בכ-0.9%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.3%, ומדד הבנקים מוסיף 1.7%. מדד הנפט והגז מזנק ב-2.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-720 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות כעת ישראל קנדה , פריון, נפטא , חילן, אנרג'יאן ודמרי.

חברת האב  עדכנה היום כי היא מנהלת מגעים ראשוניים עם מספר גופים זרים, בקשר עם השקעה מהותית במניות החברה במסגרת ה-PIPE של עסקת המיזוג עם ה-SPAC (מעבר להתחייבות הקיימת של 50 מיליון דולר).

11:05

מתחזקות העליות בבורסה, במקביל למגמה חיובית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב. מדד ת"א 25 מטפס בכ-0.8%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.1%, ומדד הבנקים מוסיף 1.6%.

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , פוקס , דלתא, פועלים וג'נסל.

מנגד, ירידות חדות רושמות ישראכרט, האב , קנבוטק ומקס סטוק.

בשוק המט"ח הדולר נחלש בכ-0.9% ונסחר סביב 3.45 שקלים, והאירו מנגד מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 3.50 שקלים.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 25 מטפס בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה.

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק, אנלייט, מיטרוניקס  וכלל ביטוח.

חברת תדיראן גרופ  דיווחה הבוקר כי חברת הבת אביאם, הפועלת, בין היתר, בתחום אגירת האנרגיה, חתמה על חוזה לאספקת מערכות לאגירת אנרגיה עבור אנרג'יקס  ותמורת סך כולל של 85 מיליון דולר (כ-300 מיליון שקל). המערכות שיסופקו הותאמו לצרכי אנרג'יקס. להערכת החברה, ההזמנות על פי ההסכם, צפויות להתבצע עד סוף שנת 2023.

09:25

חברת ישראכרט  דיווחה הבוקר כי הגיעה להבנות לקראת הסכם אסטרטגי עם בנק הפועלים  להנפקה ותפעול של כרטיסי אשראי עבור לקוחות הבנק. ההסכם הוא לתקופה  של 8 שנים, החל מאפריל 2022. בהסכם החדש יתעדכן מודל התגמול בין הצדדים, בהתאם לתנאי השוק החדשים בהם הוא נעשה, כך שחלקו של הבנק בהכנסות מהפעילות המשותפת יגדל באופן משמעותי. החברה עתידה לרשום ברבעון השני של שנת 2022 גידול בהיקף ההוצאות בסכום המוערך בכ-50 מיליון שקל, והיקף הוצאות רבעוני דומה בהתאמה להיקפי הפעילות על פני תקופת ההסכם.

08:42

בשוק המט"ח נפתח שבוע המסחר כשהדולר נחלש בכ-0.6% ונסחר סביב 3.46 שקלים והאירו מנגד מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 3.496 שקלים. 

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. צפי להמשך עליות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בעליות שערים קלות. זאתלאחר שאתמול מדדי ת"א 35 ו-125 טיפסו ב-1.45% ות"א 90 עלה ב-1.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד בנקים עלה ב-1.8%, ומדד הנפט וגז זינק ב-2.4%. בצד השלילי, מדד הביומד נחתך ב-1.9%, ומדד הקנאביס השיל 1.4%. 

2. מגמה חיובית באסיה

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר במגמה חיובית, בהובלת מדד ההנג סנג בהונג קונג שמזנק בכ-2.6%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 0.7%.

3. דוחות: בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס

עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת והיום יפרסמו תוצאות לפני פתיחת המסחר, בין השאר,  בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס. לאחר הסגירה תפרסם IBM תוצאות. בהמשך השבוע יפרסמו דוחות נטפליקס, טסלה, לוקהיד מרטין, יונייטד איירליינס ועוד הרבה חברות אחרות.

4. סחורות: הנפט עולה קלות

בשוק הקריפטו הביטקוין נסחר בעלייה קלה היום, סביב 21,300 דולר, האת'ריום מטפס בכ-4% ל-1,400 דולר.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט עולים בשיעורים קלים. חוזה על הברנט לספטמבר מטפס לרמה של 101.7 לחבית. גם הזהב רושם עלייה קלה ל-1,714 דולר לאונקיה.

5. הפועלים: בנק ישראל צפוי להעלות ריבית בקצב מואץ

ולסיום, לאחר פרסום המדד ביום שישי כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית כי בנק ישראל צפוי לאמץ את המודל של בנקים מרכזיים אחרים בעולם, ולנסות להעלות את הריבית בקצב מואץ בתקופה הקרובה ( front loading ). הבנק המרכזי של קנדה העלה את הריבית באחוז שלם, צ'כיה 1.25%, ארה"ב ונורבגיה 0.75%, שבדיה, אוסטרליה וניו-זילנד 0.5%.

"התאמת הריבית לקצב האינפלציה אמורה לצמצם את הסיכון שאינפלציה גבוהה תתבסס, והבנקים המרכזיים מתעדפים עתה את המלחמה באינפלציה תוך נטילת סיכון של האטה כלכלית שתצא משליטה. בשלב מסוים ההאטה בפעילות הכלכלית תאלץ את הבנקים המרכזיים להאט את העלאות הריבית, אך ההנחה היא שגם האינפלציה בפועל, ובעיקר הציפיות לאינפלציה ירדו אף הן, ולכן הריביות הריאליות יספיקו להגיע לריבית חיובית בישראל. אנו צופים ריבית בשיעור של 3.0% שנה מהיום". 

עוד הם מוסיפים כי "יהיה קשה לחמוק מהאטה מסוימת בפעילות הכלכלית בהמשך השנה, אך ההסתברות לגלישה למיתון בישראל נמוכה באופן ניכר מזו של אירופה או ארה"ב".