הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; שיכון ובינוי קפצה ב-10%, קאנומד ב-18%

יום תנודתי והפכפך ננעל כשמדד ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 90 נסוג ב-0.7%, ומדד מניות הביומד צנח ב-1.9% • השבוע: החלטות ריבית בארה"ב ובבריטניה. איך יגיב בנק ישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

יום תנודתי והפכפך בבורסה ננעל כשמדד ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 90 נסוג ב-0.7%, ומדד מניות הביומד צנח ב-1.9%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר קאנומד, שיכון ובינוי שריכזה מחזור ענק, אילקס מדיקל, בזק , נופר אנרג'י , דניה סיבוס  ופריון.

מנגד, ירידות חדות רשמו אייסקיור מדיקל , הזדמנות , קמהדע , כלל ביטוח, דנאל , אפריקה מגורים , איירפורט סיטי ומבנה.

16:05

מגמה מעורבת בבורסה. ת"א 35 עולה ב-0.2%, ואילו ת"א 90 יורד בכ-0.3%. מדד הנפט והגז עולה ב-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-927 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות שיכון ובינוי, אילקס מדיקל, פרשקובסקי , לייבפרסון , מגדל וקבוצת דלק .

14:35

המסחר בבורסה מתנהל במגמה מעורבת. ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 125 מוסיף 0.3%, ואילו ת"א 90 יורד בכ-0.1%. מדדי הבנקים והנפט עולים ב-0.7% כל אחד, ומדד הביומד לעומת זאת נופל ב-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-705 מיליון שקל.

פאגאיה מתרסקת בכמעט 60% במסחר המוקדם בוול סטריט, וזו כנראה הסיבה
מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 100 אלף שקל פנויים
זו שהתרסקה וזו שהכפילה שווי: מה עשו המניות מגל ההנפקות של 2021? 

שיכון ובינוי ממשיכה לבלוט לטובה עם עלייה חדה של 11%, וכן קאנומד  (שדיווחה היום שהושלמה מכירת ההחזקות שלה בחוות הקנאביס הרפואי, כצעד בדרך להפיכתה לחברת נדל"ן), גולף, וילק ויומן אקסטנשנס .

מלבד שיכון ובינוי בולטות במדד הדגל או פי סי אנרגיה  שמוסיפה 2%, וגם אלקטרה  עולה בשיעור דומה. בתחתית המדד מבנה  שמשילה 1.8%. את מדד ת"א 90 מושכות מטה מג'יק, נאייקס, מספנות ישראל, תורפז ואלקטרה נדל"ן, ואילו בראש המדד דניה סיבוס ואילקס מדיקל .

12:30

מדדי המניות בבורסה נסחרים בירידות קלות של 0.1%-0.2%, כאשר מדד מניות הנפט וגז ממשיך לבלוט לטובה עם עלייה של 0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-400 מיליון שקל, וכעת שיכון ובינוי  מרכזת את המחזור הגדול ביותר מבחינה כספית, לאחר שדיווחה על עסקה משמעותית למכירת זכויותיה בפרויקט כביש אגרה בטקסס (ראו בעדכון קודם).

סילבר קסטל , שצללה אתמול בכ-13%, מתקנת היום ועולה ב-13.1%, וגם יומן אקסטנשנס, תפרון, גולף , וילק ואינטרקיור מתחזקות. לעומת זאת, שותפות הגז הזדמנות ישראלית  צונחת בקרוב ל-9%, וגם אריקה בי-קיור  ממשיכה במומנטום השלילי עם ירידה של 8%. יצרנית מכשיר הלייזר לטיפול בכאבים מחקה 93% משוויה מאז תחילת השנה. גם אייסקיור, קומפיוג'ן, פלורי וגב ים  מאבדות גובה.

11:10

החוזים העתידיים בוול סטריט שינו כיוון ועברו לירידות קלות, ואחריהם גם מדדי המניות בתל אביב (ובאירופה). ת"א 35 יורד ב-0.2%, וכך גם ת"א 125, ות"א 90 נסחר ביציבות. מדד הנפט עולה ב-0.2%, מדד הבנייה מוסיף 0.5% הודות לעלייה החדה של שיכון ובינוי. מדד הבנקים עבר גם הוא לטריטוריה השלילית ומשיל 0.3%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-210 מיליון שקל, כאשר את המחזור הגדול ביותר מרכזת קבוצת דלק.

10:55

שיכון ובינוי  מזנקת ב-10%, לאחר שדיווחה כי קיבלה הצעה מחייבת לרכישת זכויותיה (21.6%) בחברת הזכיין בפרויקט כבישי האגרה בטקסס, לפי שווי כולל של כ-1.95 מיליארד דולר. "אם החברה תחליט להיענות להצעה, ההתקשרות עשויה להביא לרישום רווח מהותי בדוחותיה", נכתב בדיווח. החברה תשיב להצעה עד 20 באוקטובר.

10:01

המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 125 ב-0.2%, ות"א 90 ב-0.1%. מדד הבנקים יציב, מדד הנפט וגז עולה ב-0.6%, ומדד הביומד נחלש קלות בהמשך לצניחה של יותר מ-2% אתמול.

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , אל על , לייבפרסון , נאוויטס  ודנאל .

פנאקסיה  וחברת הפארמה האירופית Neuraxpharm מרחיבות את שיתוף-הפעולה באירופה וחתמו על חוזה להפצת מוצרי קנאביס רפואי ברפובליקה הצ'כית. קאנומד  מתקדמת לקראת הפיכתה לחברת נדל"ן השלימה את מכירת זכויותיה בחוות גידול הקנאביס במושב משואה, בתמורה ל-8.3 מיליון שקל. כעת פעילות הקנאביס היחידה שנותרה בידיה היא בית המרקחת בפתח תקווה ומערכת האונליין.

קבוצת יעקובי  זכתה במכרז של חברת החשמל לביצוע עבודות חפירה וכריית תעלות באזור הקריות בהיקף כספי של 28.7 מיליון שקל. תקופת החוזה שנתיים החל מנובמבר.

07:55

אתמול בערב דיווחה ריטיילורס  (זרוע אופנת והנעלת הספורט של פוקס ) על מכירת החזקותיה (49%) בפוט לוקר אירופה תמורת 5.8 מיליון דולר. החברה מעריכה כי תרשום בדוחות הרבעון השלישי הפסד ישיר לא מהותי כתוצאה מכך. בין הסיבות למימוש ההחזקות - ההחלטה של נייקי להפסיק למכור את מותגיה בחנויות צד שלישי, מה שהביא לירידה במכירות פוט לוקר (שגם כך אינה רווחית עבור ריטיילורס באירופה), ומנגד לעלייה בתוצאות נייקי, שגם את חנויותיה החברה מפעילה.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה שקטה

יום המסחר צפוי להיפתח בעליות קלות, בהמשך למגמה החיובית בוול סטריט אמש.

אתמול העליות בבורסה התחזקו לקראת הנעילה, על אף הפתיחה השלילית בוול סטריט. ת"א 35 הוסיף 1.2%, ת"א 125 עלה ב-0.95%, ות"א 90 ב-0.4%. מדד הבנקים בלט לטובה והתחזק ב-1.3%, בעוד שמדד ביומד צנח ב-2.2%, ומדד הנפט וגז נחתך ב-1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח, הדולר יורד ב-0.2% ל-3.44 שקלים, ואילו האירו והליש"ט עולים ב-0.3%, ושערם 3.45 ו-3.93 שקלים בהתאמה. הדולר יציב מול האירו, והם בשוויון מלא.

2. יום הפכפך בניו יורק הסתיים בעליות

החוזים העתידיים רושמים עליות קלות של 0.2%-0.3% הבוקר. אמש, לאחר יום מסחר תנודתי והפכפך במיוחד, וול סטריט ננעלה במגמה חיובית. הנאסד"ק עלה ב-0.7%, וגם S&P 500 עלה בשיעור דומה, ודאו ג'ונס התקדם ב-0.6%.

תשואות האג"ח יציבות אף הן לאחר שזינקו אתמול, בעוד המשקיעים מצפים להעלאת ריבית של 75 נקודות מחר, לאחר פגישת המדיניות בת היומיים של הפדרל ריזרב המתוכננת להתחיל היום. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות ל-3.49%, ותשואת האיגרת השנתיים זינקה ב-8 נקודות ל-3.94%.

3. מגמה חיובית באסיה

מדדי המניות העיקריים באסיה רושמים עליות בשעה זו. מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.4%, בסידני ובהונג קונג נרשמות עליות של כ-1.3%, בשנגחאי מתקדם המדד ב-0.5%, וגם בסיאול עולה הקוספי בשיעור דומה.

ביפן מדד המחירים לצרכן עלה באוגוסט לקצב שנתי של 3% לאחר עלייה של 2.6% ביולי, ומדד אינפלציית הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ל-2.8%, גבוה בעשירית האחוז מהתחזיות והרמה הגבוהה ביותר זה 6 שנים.

היום יפורסמו גם מדד המחירים ליצרן בגרמניה ומדד המחירםי לצרכן בקנדה. מחר צפויה כמובן החלטת הריבית הדרמטית בארה"ב, וביום חמישי תפורסם החלטת הריבית בבריטניה, שנדחתה בשבוע בשל מות המלכה אליזבת'. אנליסטים חוזים העלאה בשיעור של 50 נקודות, זה החודש השני ברציפות.

בשוק הקריפטו נרשמת התאוששות לאחר ירידות חדות שהחלו עם שדרוג בלוק האת'ריום. הביטקוין עולה ב-3% ל-19.3 אלף דולר, והאת'ר קופץ ב-4.6% ל-1,354 דולר. בשוק הסחורות החוזים על הנפט ללא שינוי.

4. פערים מעורבים לדואליות

המניות הדואליות המרכזיות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' מעורבים, והן לא צפויות להשפיע מהותית על ביצועי מדד ת"א 35.

קנון  עם פער שלילי של אחוז וטאואר  עם חצי אחוז, ולעומתן טבע  ונייס  עם פערים חיוביים של 1% וצפויות לטפס היום.

מחוץ למדד תבלוט ביוליין  בשל ארביטראז' שלילי חזק של 8%, וזאת לאחר שגם אתמול צללה בבורסה בכ-28%. גם קומפיוג'ן  ואייסקיור  יאבדו גובה. לעומתן, אלומיי , לייבפרסון  ופריון  פתחו פערים חיוביים.

5. איך החלטת הריבית מחר תשפיע על בנק ישראל?

"עליית ריבית חדה יותר בארה"ב אמורה לדרבן גם את בנק ישראל להאיץ את הקצב, אך ירידת מדד המחירים לצרכן באוגוסט בישראל עלולה לשבש את התוכנית", אומרים בהראל פיננסים, בהמשך לירידת המדד של אוגוסט ב-0.3%.

"על רקע המדד השלילי הנוכחי והמדדים הנמוכים יחסית הצפויים בחצי השנה הקרובה, בנק ישראל צפוי להתלבט בשאלה האם להעלות את הריבית שוב ב-0.75% בדומה לצעד שעשה הבנק המרכזי בגוש האירו והסיכויים הגוברים למהלך דומה גם של הבנק המרכזי בארה"ב, או להסתפק בעלייה של 0.5% בהחלטה הבאה ב-3 באוקטובר בדומה להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר באוסטרליה".