תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הטכנולוגיה שמאפשרת גידול צמחים בחללים סגורים, בהשקייה של פעמיים בשנה בלבד

חברת Tomgrow פיתחה את פלטפורמת ה-MediumX, המציעה חיסכון של 95% בתדירות השקיית הצומח • בחברה מסבירים כי מדובר בטכנולוגיה אופטימלית במיוחד לחללים סגורים ומקורים, כאשר הצמח שואב את החומרים הדרושים לו בעת הצורך ממצע הג'ל של הפלטפורמה

צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ
צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ

הכתבה בשיתוף Tomgrow 

הצמצום הניכר במרחבי הטבע והריאות הירוקות, לצד תהליכי אורבניזציה מואצים, הובילו לשינויים משמעותיים בעיצוב החלל האורבני המקורה. כך שאם בעבר חללים ציבוריים סגורים התאפיינו בגוון עיצובי פונקציונלי ותעשייתי למדי, הרי שכיום, כאשר רבים מבלים לפחות 75% מזמנם במקומות מקורים, מתחזקת הנטייה לשלב אלמנטים מהטבע בתוך המרחב האורבני המקורה. זאת במטרה לייצר מרחב ידידותי ואסתטי יותר, לשפר את איכות האוויר ואת רווחת העובדים ולהוביל לעלייה בערך הנכס. מגמה זו מתאפיינת לרוב בשילוב של צמחיה טבעית ירוקה בחללים פנימיים מקורים ושימוש בחומרים טבעיים כמו עץ.

לצד זאת, צמחיית פנים מצריכה תחזוקה שוטפת ועלויות תפעול גבוהות במיוחד. כאשר לרוב קשיי התפעול סובבים בעיקר סביב סוגיית ההשקיה, המהווה מרכיב חשוב ומרכזי בכל הקשור לגידול צמחים.

"העולם האורבני המקורה משלב כיום צמחיה רבה", אומר רותם ברקין - מנכ"ל חברת Tomgrow, אשר פיתחה פטנט (רשום) של מצע גידול ייחודי לצומח בשם MediumX. "העניין הוא שרבים מתקשים לגדל צמחים לאורך זמן - וכשמדובר בחללים גדולים כמו בתי מלון, או שדות תעופה, האתגר מורכב עוד יותר. זאת מאחר שיש צורך להתמודד עם כמויות הרבה יותר גדולות של צמחים, כך שהוצאות התפעול והתחזוקה גבוהות באופן משמעותי, לעומת בתים פרטיים. הדבר עשוי להגביר את התסכול בסופו של יום. הרי טיפול בצמחים לא מסתכם רק בהשקיה דו שבועית או יותר, כך שיש צורך לבדוק בנוסף אם אין מזיקים, לגזום עלים, לדאוג לניקוז יעיל של המים, ובאופן כללי - לבזבז זמן רב על תחלופה מתמדת, בעיות תפעול ובזבוז אדיר של מים ומשאבי אנוש".

מימין לשמאל: אריאל הלפרין, גדעון ברקין, רותם ברקין, רן בן אור / צילום: שמוליק בלמס
 מימין לשמאל: אריאל הלפרין, גדעון ברקין, רותם ברקין, רן בן אור / צילום: שמוליק בלמס

כאן נכנס לתמונה הפיתוח של חברת Tomgrow הישראלית. צוות החברה בשיתוף פרופ' רועי אמיר וד"ר עמית סיט מאונ' תל אביב, פיתחו את טכנולוגיית ה-MediumX, המאפשרת גידול צמחים באופן אוטונומי, ללא תלות יום יומית בבני אדם, תוך חיסכון של 95% בתדירות ההשקיה. כך שבשעה שצמחים הגדלים באדמה זקוקים להשקיה בתדירות גבוהה יחסית, צמחים שגדלים באמצעות MediumX זקוקים להשקיה מינימלית של פעם או פעמיים בשנה.

לפרטים נוספים על גידול צמחים אוטונומי הקליקו כאן>>

אז איך זה עובד: פלטפורמת ה-MediumX מורכבת ממצע ג'ל המהווה אלטרנטיבה לשימוש באדמה. מצע זה מורכב מ-99% מים וחומרי הזנה שונים המצויים בתוך רשת ננו מטרית (מיליארדית המטר), אשר ביכולתה לשמר את המים ואת שאר החומרים המזינים את הצמח. טכנולוגיה זו מאפשרת לצמח להתנהל באופן עצמאי, כאשר הוא שואב ממצע הג'ל את החומרים הדרושים לו בעת הצורך לפי המינון הדרוש. זאת ללא צורך בכלי השקיה מורכבים כמו צינורות וטפטפות המצריכים תחזוקה נוספת. בדרך זו הצמח נשמר לאורך זמן ואינו חשוף לנזקים הנובעים כתוצאה מחוסר או עודף בהשקיה ובדישון.

המצע של MediumX ניתן לתכנות כמו תוכנת מחשב, באמצעות חיישן המנטר, סורק ומעביר מידע לענן באופן קבוע אודות מצב הצמח, בין אם מדובר בסוג וכמות הדשן, קצב ההשקיה וכמות המים, או רמת החומציות בצמח. מה שחוסך זמן תפעול יקר וצורך במעקב אנושי יום יומי - גורם המהווה מחסום כלכלי בקרב חברות רבות לאור התחלופה המתמדת בצמחים.

  • צילום: יח''צ

    צילום: יח''צ

  • צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ

    צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ

  • צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ

    צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ

 

"מדובר בפתרון משודרג המאפשר לתחזק צמחיה טבעית ללא חשש מאכזבות לאורך הדרך. מה שמהווה יתרון משמעותי עבור בעלי עסקים רבים, המתמודדים לא פעם עם התסכול הרב הכרוך בגידול צמחים במתחמים גדולים", מסביר ברקין.

לסייע לענף החקלאות

מעבר לנושא התפעול או הטיפול בצומח תחת שטח מקורה בתנאים שאינם אופטימליים, חברת TomGrow אשר הוקמה בשנת 2018, הציבה לעצמה מטרה לשנות את האופן בו צמחים ויבולים גדלים וכך לסייע גם לענף החקלאות.

"שינויי האקלים הקיצוניים פוגעים ביבול החקלאי ויוצרים שיבוש בעונות הגידול" מסביר ברקין "מצב זה מוביל בסופו של דבר לצמצום באספקת המזון, בשעה שהביקוש אליו רק הולך וגדל. בעתיד, עלול להיווצר מצב בו מדינות רבות לא יוכלו לגדל זנים מסוימים בתנאים המסורתיים לאור שינויי האקלים, מה שעשוי להוות בעיה הן עבורן והן עבור המדינות המסתמכות על אותם גידולים. כך שלא תהיה לנו ברירה, אלא לייצר פתרונות חלופיים עבור גידולים שונים, ללא תלות בתנאי מזג האוויר".

חקלאות מקורה יכולה לתת מענה לבעיה שהוזכרה מעלה: גידולי פנים, בשילוב הטכנולוגיות המתאימות, יאפשרו לייצר יבול רב, ללא תלות בתנאי האקלים ובעונות השנה. "זה אחד העקרונות המרכזיים שהנחו אותנו בעת הפיתוח של MediumX", אומר ברקין. "אחד היתרונות המובילים במצע הג'ל של הפלטפורמה הוא היכולת לגדל גידולים חקלאיים בכל מזג אוויר לרבות מדינות מוכות בצורת. כמו כן, מצע הג'ל בפלטפורמה מאפשר ניתור ובקרה קפדנית ועל הגידולים כך שתפוקת תוצרי הגידול גבוהה יותר ורמת הטעם הרבה יותר טובה ומחודדת".

צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ
 צמחים בתוך הטכנולוגיה של TOMGROW / צילום: יח''צ

השאיפה לייתר את הצורך באדמה

נכון לעכשיו פלטפורמת MediumX נמכרת בעיקר לבתי מלון וחברות הייטק, בשאיפה להוביל לגידול משמעותי בצמחיה בחללים הציבוריים בכל העולם. כאשר בעתיד החברה צפויה לפנות לקהלים נוספים, תוך מיקוד בענף החקלאות. "בנוסף לגידול עציצים במתחמים מקורים גדולים, ה-MediumX ערוך להתמודד עם גידולים חקלאים רבים, בין אם מדובר בירקות ופירות, תבלינים מוכרים כמו - טרגון, נענע, חסות ורוקט וכלה בגידול קנאביס", מסביר ברקין. "כאשר המטרה היא להיות שחקן משמעותי ומוביל בשוק החקלאות ולהוות אלטרנטיבה סביבתית ואפקטיבית יותר לשימוש בכבול - מצע גידול נפוץ שהתברר בשנים האחרונות כגורם מזהם התורם להתחממות הגלובלית, לדברי ברקין.

הוא מסכם ואומר כי לצד יכולת הצמחייה האוטונומית לחללים מקורים, מצע הגידול של MediumX עשוי להוות גורם חשוב בענף החקלאות ואלטרנטיבה לשימוש באדמה, באמצעות יכולות טכנולוגיות מתקדמות המסייעות ליצור יבול מדויק ואיכותי יותר.

לפרטים נוספים על גידול צמחים בטכנולוגיית MediumX הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988