הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה בתל אביב; השקל מתחזק בחדות מול הדולר והאירו

השקל מתרחק מנקודת השפל אליה הגיע בתקופה האחרונה • מדד ת"א 35 התקדם ב-1.5%, ת"א 125 הוסיף 1.6%, ות"א 90 התחזק ב-2.2% • מדד הביטוח קפץ ב-2.9% • מחר הבורסה לא תפעל, לרגל חג הפורים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:41

השקל חוזר לרמות שבהן היה לפני כשבועיים ומתרחק מנקודת השפל אליה הגיע רק בתקופה האחרונה. כעת הדולר נסחר סביב 3.58 שקלים - מדובר בשינוי יומי של יותר מ-2%. 

מוקדם יותר היום פורסמה בבלומברג סקירה לפיה השקל צפוי להיות אחד המטבעות החזקים ביותר השנה. לפי בלומברג, הצפי לשנת 2023 הוא שהשקל יתחזק ביותר מ-11%. האתר מסייג ואומר כי הסוחרים בשוק עדיין אינם בטוחים בנוגע למצב בישראל עקב הרגישות הגבוהה שעדיין קיימת בגלל הרפורמה המשפטית.

17:24

הבורסה בתל אביב ננעלה בעליות: מדד ת"א 35 התקדם ב-1.5%, ת"א 125 הוסיף 1.6%, ת"א 90 התחזק ב-2.2%, מדד התקשורת עלה ב-2.6%, ומדד הביטוח קפץ ב-2.9%.

אלקטריאון  איבדה 7.6%, אלקטרה צריכה  התחזקה ב-6.4%, תדיראן גרופ  הוסיפה 5%, ומגוריט  קפצה ב-5.5%.

17:00

עליות בתל אביב: מדד ת"א 35 מוסיף 1.5%, ת"א 125 עולה ב-1.6%, ת"א 90 מתחזק ב-2.1%. מדד הבנקים מזנק ב-2.3%, ומדד הביטוח קופץ ב-2.5%.

בנק מזרחי טפחות  מוסיף 4%, דיסקונט  מתחזק ב-2.8%, והראל השקעות  עולה ב-4.4%. חברת גיידליין , העוסקת באספקת מידע ממוחשב, קופצת ב-10.6%.

הדולר נחלש ב-2% ונסחר כעת סביב כ-3.586 שקלים.

16:07

נמשכת המגמה החיובית במסחר בבורסה בתל אביב: מדד ת"א 90 מזנק ב-1.6%, ת"א 125 ות"א 35 עולים בכ-1.35%. מדד מניב ישראל טס ב-2.7%, מדד מניב חו"ל מתקדם ב-1%. מדד הבנקים קופץ ב-1.8%.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד וחבר הכנסת בני גנץ הגיבו לדברי הנשיא הרצוג בנוגע לפשרה על הרפורמה במערכת המשפט ואמרו כי "על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית".

מניית שיכון ובינוי  בולטת בעליות כעת ומוסיפה כ-5.3% לערכה, מבנה  מתקדמת ב-3%, ואמות  עולה ב-2.6%.

מחזור המסחר מסתכם ביותר מ-1.6 מיליארד שקל נכון לשעה זו.

14:25

מגמה חיובית בבורסה: מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1.4%, ומדד ת"א 90 מזנק בכ-2%. מדדי הביטוח, מניב ישראל ומניב חו"ל קופצים ביותר מ-2.5%.

מחלקת המחקר של לידר שוקי הון פרסמה הבוקר סקירה על קבוצת דלק  עם המלצת "קנייה" למניה, במחיר יעד של 526 שקל, גבוה ב-38% ממחיר המניה בבורסה כעת. גלעד בן צבי, אנליסט האנרגיה של לידר שוקי הון, כותב כי "להערכתנו, המהלכים העסקיים והפיננסיים שהובילה בשנים האחרונות בהצלחה הנהלת הקבוצה, ויישומם בצורה נבונה, תוך עמידה ביעדים האסטרטגיים, הביאו לשיפור משמעותי במבנה המאזן של החברה ובגמישותה הפיננסית, ולירידה משמעותית במינוף. כל אלה מספקים רוח גבית לפעילות העסקית של הקבוצה בשנים הקרובות, ולפוטנציאל הצפת הערך שקיים בנכסי הליבה שלה".

לפי לידר "מודל ה-NAV של דלק קבוצה גוזר אפסייד ביחס למחיר השוק של המניה, ללא התייחסות להיקף המזומנים הרב שצפוי להיכנס לחברה בשנתיים הקרובות מהחברות המוחזקות, אשר עשוי, לדעתנו, להציף ערך נוסף לחברה".

בשוק המט"ח המקומי הדולר נחלש בכ-1.8% לעומת השער היציג שנקבע ביום שישי ונסחר סביב 3.60 שקלים, והאירו נחתך בכ-1.5% ונסחר סביב 3.83 שקלים.

13:36

מתחזקות העליות בבורסה: מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1.5%, ומדד ת"א 90 מזנק בכ-2.2%. מדדי הביטוח, מניב ישראל ומניב חו"ל קופצים ביותר מ-3%, ומדד הבנקים מטפס בכ-2%.

בשוק האג"ח רושמים מדדי התל בונד המרכזיים עליות של כ-0.3%. האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עולים בשיעורים של עד 1%, בצמודות המדד המגמה מעורבת.

12:30

מתחזקות העליות בבורסה: מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1.1%, ומדד ת"א 90 מזנק בכ-2%. מדדי הביטוח, מניב ישראל ומניב חו"ל מזנקים ביותר מ-2%. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם לפני זמן קצר הודעה בנוגע לרפורמה המשפטית לפיה "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכול. שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו. המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוון הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט. הוא שומר על על המיעוטים בתוכנו, ושומר על מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית על בסיס עקרונות מגילת העצמאות". 

עליות בולטות רושמות כעת אפריקה מגורים , דלתא גליל , פתאל החזקות , תורפז, פוקס , דמרי, אלקו ותדיראן.

בשוק המט"ח המקומי הדולר נחלש בכ-1.1% לעומת השער היציג שנקבע ביום שישי ונסחר סביב 3.62 שקלים, והאירו נחלש בכ-1% ונסחר סביב 3.85 שקלים.

11:00

עליות קלות בבורסה: מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.1%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר שיכון ובינוי , אלקטריאון , אנלייט אנרגיה , אנרג'יקס ואיי.סי.אל.

בשוק האג"ח רושמים מדדי התל בונד המרכזיים עליות של כ-0.2%. האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עולים בכ-0.4%, בצמודות המדד המגמה מעורבת.

קרן JTLV3 ואיש העסקים צביקה בן צבי, הבעלים של חברת הלוגיסטיקה אורשר, הודיעו כי חתמו על עסקה מותנית עם חברת שמן תעשיות בשליטת חיים פינק, שבמסגרתה תמוזג הפעילות הלוגיסטית המשותפת של JTLV והבעלים של אורשר לתוך החברה הציבורית שמן תעשיות , תמורת הקצאה של 44.5% מהון שמן, שצפויה לשנות את שמה ל'שמן נדל"ן'. לאחר אישור המיזוג תהפוך שמן נדל"ן לזרוע הנדל"ן המניב בתחומי הלוגיסטיקה, התעשיה והאחסנה המשותפת, של כלל הגופים. 

10:05

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 שומר על יציבות, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.1%.

ירידות בולטות רושמות בין השאר קרסו מוטורס , סקופ, נאייקס  ומטריקס .

מנגד, קבוצת דלק  עולה ב-1.5%, ובזק מטפסת ב-1.1%.

חברת באטמ  דיווחה היום על רווח תפעולי של 3.1 מיליון דולר ב-2022, לעומת רווח תפעולי של כ-24 מיליון דולר ב-2021.

08:50

דניה סיבוס דיווחה הבוקר על הכנסות של כ-4.5 מיליארד שקל ב-2022, עלייה של 10% לעומת 2021. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-175 מיליון שקל והודיעה שתחלק דיבידנד בהיקף של כ-40 מיליון שקל.

08:35

בשוק המט"ח המקומי נפתח שבוע המסחר כשהשקל מתחזק מול הדולר והאירו. הדולר נחלש בכ-0.4% לעומת השער היציג שנקבע ביום שישי ונסחר סביב 3.648 שקלים, והאירו נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 3.88 שקלים.

07:42

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות 

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול ננעל יום המסחר בבורסה בעליות. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.8%, ות"א 90 טיפס ב-1.6%. מדדי הנפט והגז ומניב ישראל קפצו בכ-2%. מדד הבנייה בלט בעלייה של 2.7%, ומנגד מדד הבנקים ירד בכ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-600 מיליון שקל בלבד.

מחר (ג'), אגב, הבורסה תהיה סגורה ליום אחד, לרגל חג הפורים. 

● חוסר הוודאות עדיין כאן: מה אומר מדד הדופק של גלובס על מצב המשק?

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות עם נטייה לעליות.

באסיה המגמה חיובית במרבית הבורסות: מדד הנג סנג בהונג קונג רושם עלייה קלה, בטוקיו מטפס הניקיי ב-1.2%, ובסיאול עולה הקוספי ב-1%. בורסת שנחאי, מנגד, רושמת ירידה קלה.

במסגרת עונת הדוחות צפויות לפרסם היום תוצאות דניה סיבוס  ובאטמ . בימים הקרובים יפרסמו דוחות, בין השאר, בזן , סלקום , בנק הפועלים ומג'יק. 

● להשלים עם האפשרות שתקבלו החלטות שגויות: איך משקיעים כסף בתקופה מבלבלת

2. שוקי האג"ח

באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. זאת לאחר שביום שישי נרשמו עליות חדות בדומה למגמה בשוק המניות, ותשואות האג"ח הממשלתיות צנחו. התשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת כעת על כ-3.94% ותשואת האג"ח לשנתיים יורדת בכ-2 נקודות בסיס ל-4.84%.

בשוק האג"ח המקומי ננעל אתמול המסחר כשהאג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עלו בשיעורים של עד 0.8%, בצמודות המדד המגמה הייתה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים טיפסו בכ-0.1%. 

● ניתוח טכני: מדד S&P 500 צפוי לדרדר את השוק מתחת לשפל של אוקטובר

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של כ-0.9% בחוזים על הנפט הגולמי. נפט אמריקאי מסוג WTI יורד ל-79 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט נסחר סביב 85 דולר לחבית. הזהב רושם עלייה קלה לכ-1,861 דולר לאונקיה.

בשוק הפורקס העולמי נפתח שבוע המסחר כשהאירו, והין מתחזקים בכ-0.1% מול הדולר, ואילו הליש"ט נחלשת בכ-0.1%. 

בשוק המט"ח המקומי, שער הדולר היציג עלה ביום שישי ב-0.6% לרמה של 3.66 שקלים, האירו והליש"ט עלו ב-0.4% וב-0.6% בהתאמה, ושעריהם היציגים נקבעו על 3.88 ו-4.39 שקלים בהתאמה. לאחר קביעת היציג הדולר נותר ללא שינוי, ואילו האירו והליש"ט עלו ב-0.2% וב-0.4% נוספים בהתאמה, ל-3.89 ו-4.41 שקלים.

בשוק הקריפטו נרשמות היום ירידות קלות: הביטקוין נסחר סביב 22,350 דולר, והאת'ריום סביב סביב 1,560 דולר.

4. מאקרו

היום (ב') לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים. בין השאר יפורסמו נתוני אינפלציה בשווייץ, נתוני מכירות קמעונאיות בגוש האירו ומדד מנהלי הרכש במגזר הבנייה בבריטניה.

בימים שלישי ורביעי ב-17:00 שעון ישראל צפוי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול לשאת דברים בפני הוועדה הכלכלית המשותפת בוושינגטון, וכן יתנהל שלב שאלות ותשובות שכמו תמיד עשוי לטלטל את השוק. ביום שישי יפורסם הנתון החשוב של השבוע - דוח התעסוקה בארה"ב שגם ישפיע על המתרחש בשווקים. הצפי הוא לתוספת של 210 אלף משרות בפברואר ושיעור אבטלה של 3.4%, בדומה לחודש ינואר.

עוד ביום שלישי יפורסמו החלטת ריבית, נתוני מכירות קמעונאיות ונתוני יבוא ויצוא באוסטרליה. ביום רביעי יפורסמו נתוני צמיחה בגוש האירו (כאשר צפויה עלייה של 0.1% בתמ"ג הרבעון הרביעי, קצב עלייה שנתי של 1.9%). בארה"ב יתפרסמו (ב-15:15 שעון ישראל) נתוני סקר ה- ADP כשהצפי הוא לתוספת של 195 אלף משרות בסקטור הפרטי בפברואר. לאחר מכן (ב-17:00) יתפרסם נתון המשרות הפתוחות בפברואר, שצפוי לעמוד על כ-10.6 מיליון.

ביום חמישי יפורסמו נתוני צמיחה ביפן, מדד המחירים לצרכן בסין, בשישי תפורסם החלטת הריבית ביפן, נתוני צמיחה בבריטניה וכאמור דוח התעסוקה בארה"ב.

5. תחזית

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כותבים בסקירה שפרסמו, בעקבות חתימת הסכם השכר החדש בין משרד האוצר וההסתדרות, כי "הסכם שכר סביר בסקטור הציבורי תומך בעלייה מתונה בשכר בחמש השנים הבאות. הסרת איום השכר במשק תומכת בהתמתנות בלחצי האינפלציה, והסכם זה צפוי להתקבל בחיוב על ידי בנק ישראל".

כעת, הם מציינים, האיום העיקרי לסביבת האינפלציה עבר לתחום שער החליפין של השקל. "במידה ותושג פשרה בנושא הרפורמה המשפטית והלחץ לפיחות בשקל ייפסק, אזי סביבת האינפלציה בשנים הבאות צפויה להיות מתונה יחסית ותיכנס ליעד האינפלציה. כמובן, שעדיין קיימת אי-ודאות גדולה לגבי השאלה אם תושג פשרה סבירה או לא. ללא פשרה מאוד ייתכן שינוי בהתייחסות של חברות האשראי לדירוג של ישראל ושינוי לאופק דירוג שלילי תוך המשך לחץ ליציאת הון וצמצום בנכונות של חברות הייטק להשקיע בישראל".