הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה במגמה מעורבת; אאורה זינקה ב-11%, נובה איבדה 5%

שבוע המסחר המקוצר נפתח במגמה שלילית מתונה • אאורה קפצה לאחר הסכם אסטרטגי עם הפניקס להעמדת הון עצמי, עליות בולטות גם ללאונרדו וטבע • איך תשפיע ההסלמה הביטחונית על השוק? • השבוע יתפרסמו נתוני אינפלציה בארה"ב ובישראל וכן הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של הפדרל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

14:30

יום המסחר המקוצר בבורסה המקומית ננעל במגמה מעורבת, כאשר מחזור המסחר במניות היה נמוך מהרגיל בשל חול המועד והסתכם בכ-415 מיליון שקל. את המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו הפועלים ולאומי  מדד הבנקים סיים בירידה של 0.5% ואילו מדדי הבנייה, תשתיות אנרגיה, קלינטק וביטוח בלטו בעלייה של יותר מ-1% לכל אחד.

מדד ת"א 35 רשם ירידה קלה של 0.1%, כאשר בראשו טבע , אנלייט  וניו-מד אנרג'י  ובתחתית נובה  וקבוצת דלק . ת"א 90 לעומת זאת עבר לעלייה של 0.9%, כשאת פסגת המדד כבשה אאורה  עם זינוק חד של כמעט 11% לאחר ההסכם עם הפניקס (ראו בעדכונים קודמים) ואילו בתחתית בלטו פתאל וקמטק.

בשוק האג"ח מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים חתמו את היום בדומה לרמה שבה החלו אותו, ובשוק האג"ח הממשלתיות המגמה הייתה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10+, של האיגרות לטווחים ארוכים, פתח את שבוע המסחר כמעט ללא שינוי. תשואת האג"ח לעשור נותרה יציבה ברמה של 3.77%.

12:50

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% וכך גם ת"א 125 ות"א 90. הירידה של מדד הבנקים צומצמה לכ-0.8%, מדד הביומד משיל 1.2% ומדד הדואליות מאבד 1%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-260 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות אלארום, פינרג'י , שב"א , לודן וכאמור בעדכונים קודמים לאונרדו ואאורה. לעומת זאת נרשמות ירידות מהותיות לאנלייבקס, נובה, קמטק , בי קומיוניקיישנס ופתאל החזקות .

באג"ח - מדדי תל בונד הקונצרניים ללא תזוזה של ממש ונסחרים ביציבות, בעוד שמדד תל גוב שקלי 10+ יורד בכ-0.1%. המגמה בקרב האגרות הממשלתיות ארוכות הטווח מעורבת ונעה בין ירידות של 0.2% לעלייה של 0.3%. תשואת האג"ח ל-10 שנים 3.77%.

11:30

המגמה השלילית בבורסה נמשכת, אך הירידות התמתנו לשיעורים של 0.6%-0.4% במדדים המרכזיים. מדדי הנפט וגז, הבנייה והקלינטק עברו לעליות קלות.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-180 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר מרכז בנק הפועלים  ואחריו איי.סי.אל, לאומי ואלביט. אאורה ולאונרדו ממשיכות לרשום עליות בולטות בעוד נובה צונחת בקרוב ל-6%.

גפן מגורים  (קאנומד לשעבר) מזנקת בכ-12% אחרי שדיווחה על הסכם עקרונות לרכישת 51% מחברה העוסקת בהתחדשות עירונית, בתמורה ל-5 מיליון שקל. עוד דיווחה על הסכם לרכישת 50% מהזכויות ב-6 פרויקטי התחדשות עירונית באשקלון, בתמורה ל-10 מיליון שקל.

10:35

גם מדד הנפט וגז עבר לירידה של כ-0.3% וכעת כל מדדי הבורסה צבועים באדום. מדדי הדואליות, הבנקים והטכנולוגיה בולטים בירידות של 1%-1.4%.

בראש מדד ת"א 35 טבע שחזרה עם ארביטראז' חיובי וקופצת ב-1.8%, ואילו בתחתית נובה שצונחת בכ-5.3%. אנלייבקס  רושמת ירידה חדה של 17.5%, גם בשל ארביטראז' שלילי חזק. לעומתן זאת אלארום  ולאונרדו  (לשעבר ראדא) מטפסות.

10:01

המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 יורד בכ-1%, ת"א 125 משיל 0.7% ות"א 90 יורד ב-0.5%. מדד הבנקים בולט בקרב המדדים הענפיים עם ירידה של כ-1.3%, ובצד החיובי מדד הנפט וגז עולה ב-0.5%.

גם בשוק האג"ח הממשלתיות המגמה שלילית. מדד תל גוב שקלי 10+, של האיגרות לטווחים ארוכים, נחלש ב-0.4% כאשר הירידות של האג"ח הכלולות בו מגיעות עד לכ-1%. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ל-3.82%.

אאורה  בולטת לטובה לאחר הסכם אסטרטגי עם הפניקס  להעמדת הון עצמי ל-4 פרויקטים של אאורה בהיקף של 350 מיליון שקל. להפניקס זכות קדימה להעמיד הון בסך 250 מיליון שקל לפרויקט חמישי, כך שאם ההסכם ימומש במלואו יעלה סכום ההון העצמי ל-600 מיליון שקל.

09:25

אלקטרה פאוור  דיווחה על התקשרות לרכישת חשמל משלושה מתקני יצור סולאריים שאנרג'יקס תקים. החברה מעריכה שהיקף רכישת החשמל המצטבר במשך 20 שנות ההסכם יעמוד על כ-500 מיליון שקל. 

דוראל אנרגיה  הודיעה על סגירה פיננסית בסך יותר ממיליארד שקל עם בנק מזרחי וגופים מוסדיים נוספים. הסכם המימון כולל גיוס חוב בכיר של כ-575 מיליון שקל, מסגרת גישור מתגלגלת בסך 300 מיליון שקל ומסגרות נוספות בסך של כ-175 מיליון שקל. 

גילת טלקום  קיבלה הזמנות מלקוח ביטחוני ישראלי קיים שלה, לאספקת שירותי תקשורת לוויינית בהיקף של 1.2 מיליון דולר למשך שנה. ברנמילר  קיבלה מענק בסך 2.2 מיליון שקל מהמשרד להגנת הסביבה, לבניית והתקנת מערכת ה-bGen לפרויקט הפחתת פליטות במפעל טמפו.

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית, לאחר שבוע מסחר מקוצר בשבוע שעבר ולקראת מסחר חלקי ביותר גם השבוע (היום ומחר עד 14:30, בשלישי וברביעי הבורסה תהיה סגורה). המסחר ייפתח על רקע ההסלמה הביטחונית (על כך בהמשך) לצד הימשכות ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית.

השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? | ניתוח
דירה בב"ש או קרן השתלמות ל-20 שנה: איזו השקעה יותר משתלמת? | כסף בקיר
"כל האקשן נמצא במניות": כלכלני הטוויטר מגלים את כל הסודות, כמעט

המניות הדואליות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' מעורבים, וצפויות לתרום ירידה של כ-0.7% למדד ת"א 35. נובה  עם פער שלילי של 5.5% ואיי.סי.אל  עם כ-1.4%. בצד החיובי, טבע  עם פער של 2.2% ואורמת  עם כ-1%.

לרגל חג הפסחא, בוול סטריט ובבורסות אירופה לא התקיים מסחר ביום שישי. מחר תימשך החופשה בבורסות אירופה, אוסטרליה והונג קונג, אך בארה"ב עסקים כרגיל.

שריקת הפתיחה של עונת הדוחות האמריקאית צפויה ביום שישי עם פרסום דוחות הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים, בהם ג'יי.פי מורגן, סיטי, וולס פארגו ובלקרוק. ביום רביעי יתפרסמו תוצאות פירסט ריפבליק בנק. הדוחות צפויים לרכז עניין רב, בעיקר לאחר קריסת הבנקים הקטנים והחשש מפני משבר בנקאות נרחב בארה"ב. החל מהשבוע הבא יתחילו לזרום דוחות ענקיות הטכנולוגיה, הראשונה בהן טסלה שתפרסם ביום רביעי.

2. שוקי החוב

ביום שישי אמנם לא התקיים מסחר בוול סטריט, אך שוק האג"ח נותר פתוח ותשואות האיגרות של ממשל ארה"ב זינקו בחדות לאחר דוח התעסוקה (עליו בהמשך). תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ב-12 נקודות בסיס עד ל-3.41% ותשואת האג"ח לשנתיים נסקה ב-17 נקודות לרמה של 3.99%. 

בישראל, מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, עלה בכ-0.3% במהלך השבוע הקודם. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 3.77%, עדיין גבוהה משל מקבילתה האמריקאית.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שער הדולר זינק ב-1.4% ביום שישי עד לרמה של 3.61 שקלים. השקל איבד גובה גם מול האירו והליש"ט, שעלו ב-1.4% וב-0.8% בהתאמה, ושעריהם עומדים על 3.94 ו-4.48 שקלים בהתאמה. היום, כבכל יום ראשון, לא מתקיים מסחר במט"ח.

בזירת הסחורות לא נרשמו שינויים מהותיים במחירי הנפט ביום חמישי (וביום שישי לא התקיים מסחר), אך את השבוע סיימו הנפט האמריקאי ונפט מסוג ברנט ברמה גבוהה ב-8.5% בהשוואה לתחילת השבוע - וזאת לאחר הודעת קרטל אופ"ק על קיצוץ תפוקת הנפט היומית ביותר ממיליון חביות. מחיר הנפט האמריקאי 80.7 דולר לחבית ומחיר הברנט 85.1 דולר לחבית.

הזהב החליף קידומת וכעת מחירה של אונקייה עומד על 2,008 דולר - עלייה של כ-1.4% בתוך שבוע ושל יותר מ-10% במבט חודשי.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות בשעה זו, בדומה למגמה בימי המסחר האחרונים. הביטקוין נסחר סביב 28 אלף דולר והאת'ריום על 1,852 דולר.

4. מאקרו

ביום שישי האחרון התפרסמו נתוני שוק העבודה בארה"ב. על פי הדוח, בחודש מרץ נוספו למשק האמריקאי 236 אלף משרות כשהצפי היה 229 אלף משרות. שיעור האבטלה נמוך במעט מהתחזיות ועומד על 3.5%, כשהצפי היה 3.6%. השכר לשעה עלה ב-0.3%, בהתאם לתחזיות האנליסטים.

מדובר בהאטה משמעותית של המשק האמריקאי, בהתחשב בכך שבחודש פברואר נוספו 326 אלף משרות ובינואר נוספו 504 אלף משרות, ועם זאת שיעור האבטלה ירד בהשוואה בפברואר, אז עמד על 3.6%.

ביום רביעי יפורסם מדד המחירים לצרכן האמריקאי, כשהצפי הוא לעלייה חודשית של 0.3% (ושל 0.4% במדד הליבה שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון) כך שקצב האינפלציה השנתי יסתכם ב-5.2%, ירידה מהותית בהשוואה ל-6% בפברואר. יחד עם זאת, מדד הליבה צפוי לעלות מ-5.5% ל-5.6% בראייה שנתית. ביום חמישי יפורסם גם מדד המחירים ליצרן. נתוני המאקרו החשובים הללו צפויים לעמוד בלב הדיונים של בכירי הפדרל ריזרב, שיחליטו בישיבתם ב-3 במאי אם להעלות שוב את הריבית בארה"ב, ובכמה. ביום רביעי בערב יפורסמו גם הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השווקים הפתוחים של הפד.

ביום שישי יפורסם גם מדד המחירים לצרכן בישראל. כיום האינפלציה עומדת על 5.2% בחישוב שנתי - הרבה מעל הרף העליון של היעד שקבע בנק ישראל, 3%. גם תחזית דירוג האשראי של מודי'ס לגבי ישראל צפויה להתפרסם ביום שישי.

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, התייחס בסקירתו הבוקר להסלמה הביטחונית ועל ההשלכות על התנהלות הבורסה בת"א.

"ניסיון העבר מלמד כי עם הזמן הפכה הסוגייה הביטחונית מהותית פחות מבחינת שוק ההון. הנחת העבודה היא כי כל עוד מדובר בסבבים קצרים ובחזיתות מצומצמות, הפגיעה בהתנהלות הכללית של המשק מזערית ולכן אין לה השלכות של ממש על פעילות השווקים ועל סנטימנט המשקיעים. רוב ההסלמות האחרונות היו מסוג זה", אומר מנחם.

עם זאת, לסבב הנוכחי עלולה להיות השפעה ניכרת יותר, מזהיר מנחם, ומפרט מדוע: "יש חששות כי הסבב יהיה ממושך מהרגיל. כמו כן, יש ריבוי חזיתות בעת ובעונה אחת בתוך המדינה וכן בגבול הדרום, הצפון ויו"ש, כשתוך כדי האירועים הביטחוניים נמשכת המחאה נגד החקיקה המשפטית. כל זה על רקע מועדים רגישים סמוכים (חול המועד פסח; רמדאן ובקרוב יום הזיכרון ויום העצמאות). בשל ריבוי הגורמים, גם הסיכוי להתלקחות, חלילה, גדל, גם אם לפי מומחים לצדדים אין עניין בכך. הדבר כבר משתקף בשער השקל, שפוחת ב-1.4% בהשוואה לשער היציג מיום שלישי. כל עוד ההסלמה נמשכת, השפעתה על התוצר ועל הפעילות הכלכלית עלולה להיות משמעותית יותר (כגון במקרה של מבצע שומר החומות)". 

מבחינת שוק המניות, גם לנוכח שבוע העבודה המקוצר וימי המסחר הקצרים היום ומחר,  מנחם מעריך שתיתכן תנודתיות גבוהה מהרגיל ובצידה תגובתיות חזקה להתפתחויות הביטחוניות בשטח. "יש לזכור כי גם כך סובלת הבורסה המקומית מביצועי חסר בהשוואה לבורסות חו"ל מתחילת השנה. מנגד, אם תושג רגיעה מהירה, יחסית, הדעת נותנת שהתנודתיות תפחת והשוק, אם אכן יגיב בירידות, יתייצב".