הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ת"א ננעלה באדום; העלייה של מדד הבנקים נמחקה, דסק"ש קפצה 5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7%, ות"א 90 נחלש ב-0.4% • בול מסחר זינקה בקרוב ל-40%, לאחר שדיווחה על מזכר הבנות שלפיו צחי אבו ישקיע כ-30 מיליון שקל בחברה • ירידות בוול סטריט • ומה צפוי בהחלטה הבאה של בנק ישראל והפד לגבי הריבית?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בתל אביב הסתיים בירידות: מדד ת"א 35 השיל 0.7%, ת"א 125 ירד ב-0.6%, ומדד ת"א 90 נחלש בכ-0.4%. בקרב המדדים הענפיים בלטו לרעה מדדי הטכנולוגיה ומניב חו"ל שירדו ביותר מ-1%. בצד החיובי מדד הביטוח עמד בראש עם עלייה של 0.8%, לאחר שמדד הבנקים מחק את כל העלייה שרשם וננעל בירידה של 0.1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.61 מיליארד שקל, כשאת המחזור הגבוה ביותר ריכז בנק לאומי . בלטה לחיוב דיסקונט השקעות  שקפצה ב-5.2% ובול מסחר שזינקה בקרוב ל-40% לאחר מזכר ההבנות עם צחי אבו (ראו בעדכונים קודמים).

בשוק האג"ח נרשמו עליות קלות של כ-0.1% במדדי תל בונד המרכזיים, ואילו בשוק הממשלתיות נרשמו ירידות של עד 0.8% בשקליות לטווחים ארוכים, כך שמדד תל גוב שקלי 10+ ירד בכ-0.5% בסיכומו של יום.

במט"ח - הדולר נחלש ב-0.2% לאחר קביעת השער היציג, ושערו כעת 3.65 שקלים. לעומת זאת האירו מטפס ב-0.2% ל-4.00 שקלים, והליש"ט עולה ב-0.3% ל-4.55 שקלים.

15:45

אייסקיור  הודיעה על כוונתה להימחק ממסחר בבורסה בתל אביב. יום המסחר האחרון במניותיה יהיה ב-20 ביולי 2023, והן תימחקנה ב-24 ביולי. מניות החברה יימשיכו להיסחר בבורסת הנאסד"ק בוול סטריט.

אנלייבקס  הדואלית הודיעה כי משרד הפטנטים והסימנים המסחריים של ארה"ב אישר את בקשת הפטנט שלה, שיספק לה הגנת קניין רוחני נוספת עד 2036 לפחות למוצר Allocetra לטיפול בתאי T לשיפור או הפחתת גידולים. 

14:33

מגמה מעורבת בבורסה כעת: מדד ת"א 35 רושם ירידה מזערית, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%. מדד הבנקים מטפס ב-1.2%, ומדד הביטוח עולה ב-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-770 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר מזרחי טפחות , מגדל ביטוח , ישרס, שופרסל , בול מסחר  ותורפז.

13:08

נמשכת המגמה השלילית בבורסה: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-512 מיליון שקל בלבד.

מניית בזן  עולה בכ-2%. האנליסט ירון זר מאקסלנס ברוקראז' מעניק למניה מחיר יעד של 1.2 שקלים, גבוה ביותר מ-20% ממחיר המניה לפני פתיחת המסחר היום. לדבריו, צפויות בין שנתיים לשלוש שנים טובות לחברה. זאת על רקע המחסור העולמי בסולר, שאליו מצטרפת התנודתיות במחירי הגז הטבעי ביבשת האירופית. זר מעריך כי בשנתיים הקרובות ימשיכו מחירי הגז הטבעי ביבשת לשמור על רמות גבוהות.

עוד בולטות בעליות תורפז, מגדל ביטוח , מזרחי טפחות , בינלאומי , אלקו, ליבנטל ואייסקיור מדיקל .

12:07

נמשכת המגמה השלילית בבורסה: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.7%. מדדי הבנקים והביומד, מנגד, רושמים עליות קלות. מחזור המסחר מסתכם בכ-318 מיליון שקל בלבד.

חברת אאורה  דיווחה היום כי תקים רובע אורבני ענק בלב נתניה, לאחר שקיבלה אישור הוועדה המקומית בעיר להפקדת התוכנית. לדברי החברה, מדובר במגה-פרויקט התחדשות עירונית, במסגרתו יוקמו 1,558 יחידות דיור חדשות, כ-11,000 מ"ר שטחים עיקריים למסחר ותעסוקה, מבני ציבור הכוללים קריית חינוך עם בית ספר, גני ילדים, מעונות ושטח ציבורי פתוח שכולל פארק ירוק בשטח של 4.5 דונם. החברה צופה הכנסות של כ-3 מיליארד שקל (לא כולל מע"מ) מהפרויקט, שיש לו שיעור חתימות מחייב של 80% מהדיירים הוותיקים. צפי אישור קבלת תוקף לתוכנית הוא כבר בשנה זו, ותחילת שיווקו צפויה בעוד כשנה. 

מניית בול מסחר  מזנקת בכ-23%, לאחר שהחברה דיווחה כי נחתם מזכר הבנות עם צחי אבו, לפיו אבו ישקיע כ-30 מיליון שקל תמורת הקצאה של 33% מההון, לפי מחיר של 4.249 שקלים למניה. 

10:50

נמשכת המגמה השלילית בבורסה, במקביל לירידות קלות באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.7%. מדד הביומד, מנגד, רושם עלייה קלה. 

בשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת, ובשוק הקונצרני נסחרים מדדי התל בונד המרכזיים ביציבות.

10:02

יום המסחר בבורסה נפתח בירידות: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.7%. 

ירידות בולטות רושמות בין השאר מגה אור , לפידות קפיטל , קרסו נדלן , אופקו, נייס  וריטיילורס .

מנגד, בצד הירוק בולטות פלסאון תעשיות , פז, סאמיט ודלק רכב .

09:00

בבריטניה פורסמו הבוקר נתוני האינפלציה. מדד המחירים לצרכן (CPI) הגיע ב-12 החודשים האחרונים (מרץ עד מרץ) לרמה של 10.1%, לעומת צפי ל-9.8% ובהשוואה לרמה של 10.4% בפברואר. בחודש שעבר רשם המדד עלייה של 0.8%, לעומת צפי לעלייה של 0.5%. מדד הליבה (ללא מחירי האנרגיה והמזון) עמד על 6.2%, לעומת צפי לרמה של 6% ובהשוואה ל-6.2% בפברואר.

08:35

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר ביציבות. הדולר נסחר סביב 3.647 שקלים, והאירו רושם ירידה מזערית ונסחר סביב 4 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול נרשמו עליות קלות בסיום המסחר בתל אביב. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.4%, ות"א 90 טיפס ב-0.45%. מדד הבנקים המשיך לבלוט עם עלייה של כ-1.8% ומדד הנפט והגז עלה ב-1.4%. מנגד, מדד הקלינטק ירד ב-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות. אמש ננעל המסחר בוול סטריט ללא שינויים משמעותיים. מדד הדאו ג'ונס ו מדד S&P 500 שמרו על יציבות. הנאסד"ק ירד ב-0.2%. 

● קרנות הגידור ברבעון הראשון: ניצחו את הבורסה בתל אביב אך הפסידו למדדים בחו"ל

באסיה המגמה מעורבת עם נטייה לירידות. מדד הנג סנג בהונג קונג רושם ירידה של כ-0.5%, בטוקיו נסוג הניקיי ב-0.3% ובסיאול עולה הקוספי ב-0.2%. בורסת שנחאי יורדת בכ-0.2%. 

● לקראת דוחות חברות הטכנולוגיה בוול סטריט: "אנו מגיעים עם ציפיות נמוכות"

עונת הדוחות בארה"ב נכנסת לקצב גבוה השבוע ובשבוע הבא. אמש פרסמה נטפליקס תוצאות אחרי סיום המסחר והיום תפרסם טסלה לאחר המסחר. מורגן סטנלי יפרסם היום לפני תחילת המסחר וחברת IBM לאחר המסחר, ופרוקטר אנד גמבל ביום שישי.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אנרג'יאן  בולטת עם פער שלילי של כ-2.5%, נייס  עם 2% ואופקו עם 3%. לאונרדו , מנגד, עם פער חיובי של 1.8%. 

● הטרנד הבא של ענקיות הטכנולוגיה: השקת מוצרי חיסכון פיננסי

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אתמול יציבות בקרב מדדי תל בונד הקונצרניים, בעוד שמדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, רשם עלייה של כ-0.3%. 

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמת יציבות כעת לאחר מגמה מעורבת אתמול. התשואה על האג"ח לשנתיים עלתה בכ-2 נקודות בסיס ל-4.21% ומנגד התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה בנקודת בסיס לכ-3.58%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי נרשמה אתמול יציבות, ושערי המטבעות המרכזיים נותרו כמעט ללא שינוי בהשוואה לשערים היציגים שנקבעו ביום שני. שער הדולר עומד לקראת פתיחת המסחר היום על כ-3.64 שקלים ושער האירו סביב 4 שקלים.

בשוק הפורקס העולמי הדולר נסחר ביציבות או בתזוזות מזעריות מול האירו, הליש"ט, הין היפני והיואן הסיני.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות קלות במחירי הנפט והזהב. חוזה על חבית נפט אמריקאי עומד על 80.8 דולר (חוזה ליוני) ומחיר נפט מסוג ברנט על 84.6 דולר לחבית. מחיר הזהב עומד על 2,015 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות כעת. הביטקוין נסחר ברמה של 30.2 אלף דולר והאת'ריום סביב 2,090 דולר.

4. מאקרו

היום יתפרסמו נתוני האינפלציה בבריטניה (שצפויה לרדת מ-10.4% בפברואר ל-9.8% במרץ) ובגוש האירו (שם היא צפויה להיוותר ללא שינוי ברמה של 6.9%).

בארה"ב יתפרסם "ספר הבז'" של הפד הסוקר את מצב הכלכלה באזורים שונים בארה"ב.

אתמול פורסם כי התמ"ג הסיני צמח ברבעון הראשון של 2023 ב-4.5%, הנתון הגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון אשתקד ומעל התחזיות שצפו צמיחה של 4%. כלכלת סין נפתחה מחדש לאחר שבוטלו רוב ההגבלות הנוקשות של הקורונה שהיו בתוקף במשך כמעט שלוש שנים, כך שהציפיות היו גבוהות. בהשוואה לרבעון האחרון של 2022 צמח המשק הסיני ב-2.2%, כך על פי פרסום של הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של סין.

עוד פורסם כי המכירות הקמעוניות זינקו במרץ ב-10.6% (קצב שנתי), הרבה מעל הצפי לעלייה של 7.4% ושיפור מהותי בהשוואה לעלייה של 3.5% שנמדדה בפברואר. הייצור התעשייתי צמח ב-3.9% במרץ, נמוך בעשירית האחוז מהתחזיות המוקדמות, אך עלייה משמעותית בהשוואה למדידה של 2.4% בחודש הקודם. שיעור האבטלה ירד מ-5.6% ל-5.3%, כשהתחזיות היו שיירד ל-5.5%.

5. תחזית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, התייחס בסקירתו השבועית לנתוני האינפלציה האחרונים שפורסמו בישראל וארה"ב. "האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-5% ובמבט קדימה, אנו צופים המשך ירידה באינפלציה בחודשים הבאים כאשר "יצאו" מהחישוב השנתי המדדים הגבוהים מהשנה שעברה (אפריל-יוני), שהושפעו מפרוץ המלחמה באוקראינה "והפתיחה מחדש" לאחר גל האומיקרון. יחד עם זאת, אנו צופים שהאינפלציה תישאר מעל ליעד בנק ישראל לאורך כל השנה, ואינפלציה של 3% ב-12 החודשים הבאים. זאת לאור שוק העבודה ההדוק, תוספות השכר בסקטור הציבורי, העלייה בתחילת החודש של שכר המינימום וכמובן הפיחות בשקל".

"להערכתנו", הוא כותב, "נתונים אלו תומכים בעלייה נוספת של רבע נקודת אחוז בריבית בנק ישראל בהחלטה הבאה במאי".

לגבי ארה"ב הוא מציין כי "האינפלציה בארה"ב ירדה יותר מהערכות המוקדמות ל-5% במרץ, בהובלת המשך ירידה במחירי האנרגיה, עלויות השילוח, ההאטה בביקוש למוצרים ו"היציאה" מהחישוב השנתי של המדד הגבוה (1%) במרץ בשנה שעברה (פרוץ המלחמה באוקראינה). "יציאה" זו תבלוט גם ב-3 המדדים הבאים (אפריל-יוני) שיתרמו לירידה באינפלציה הכללית לכיוון ה-3%".

עם זאת, "הבנק המרכזי רחוק מלהכריז על "ניצחון" על האינפלציה מכיוון שאינפלציית השירותים , ללא מוצרי המזון והאנרגיה, האיצה ל-5.6%, בהובלת השכירות, הנופש ומחירי התחבורה. זאת, לצד חוזקו של שוק העבודה (ולחצי השכר) תומכים בעלייה נוספת של רבע נקודת אחוז ע"י הפד בעוד חודש, במיוחד שבשבועיים האחרונים נרשמה רגיעה בחששות סביב היציבות של המערכת הבנקאית".