הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בת"א; מניית לאומי צנחה לאחר חשיפת גלובס

מניית הבנק האמריקאי ואלי נשיונל בנקורפ צללה אתמול בכ-20% בוול סטריט. הקריסה עלתה לבנק לאומי, שמחזיק בכ-14% ממניות הבנק לאחר שמיזג אליו את פעילותו בארה"ב אשתקד, בכמיליארד וחצי שקל משווי השקעתו • השקל צונח על רקע ההסלמה בדרום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.4%, ות"א 90 עלה בכ-0.8%. מדד רשתות השיווק בלט בעלייה של 1.7%. מנגד, מדדי הנפט והביומד איבדו גובה. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר דלתא גליל , אורמד , מיטב, איסתא, אלביט מערכות , רמי לוי , פז, אפריקה מגורים , ג'נסל וטופ גאם.

מנגד, ירידות חדות נרשמו בטרמינל איקס , ג'י סיטי , קבוצת דלק , חנן מור , אפולו ולאומי.

בשוק המט"ח השקל נחלש כעת, בין השאר על רקע ההסלמה המתרחשת בדרום. השקל נחלש משמעותית אל מול הדולר. זאת כאשר אנו יום לפני הודעת הריבית של הפידרל ריזרב, אשר צפוי להעלות את הריבית בארה"ב. שער החליפין של השקל מול הדולר עומד כעת על 3.64 שקלים למטבע, עלייה של 0.75% מתחילת היום, כאשר הקפיצה החלה ב-3 השעות האחרונות.

בשוק האג"ח רשמו הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 1.1% וצמודות המדד עלו בכ-0.5%. מדדי תל בונד הקונצרניים נסחרו ביציבות. 

15:40

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ות"א 90 עולה בכ-0.8%. מדד הבנקים נסוג מנגד בכ-0.1% וגם מדדי הנפט והביומד מאבדים גובה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

מניית לאומי  צונחת אולם מניות שאר הבנקים הגדולים עולות. מניית הבנק האמריקאי ואלי נשיונל בנקורפ צללה בכ-20% בוול סטריט. הקריסה עלתה לבנק לאומי, שמחזיק בכ-14% ממניות הבנק לאחר שמיזג אליו את פעילותו בארה"ב אשתקד, בכמיליארד וחצי שקל משווי השקעתו (ראו עדכונים קודמים). 

עוד בולטות בירידה סלקום , בזן  ודלק רכב. 

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 1.3% וצמודות המדד עולות בכ-0.5%. מדדי תל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. 

13:55

בעוד המדדים המרכזיים באירופה עברו לירידות קלות, בבורסה המקומית נותרת המגמה החיובית עם עליות של 0.2% עד 0.5% במדדי ת"א העיקריים. מדד הבנקים ממשיך לרשום ירידה של כ-0.5% וגם מדדי הנפט והביומד מאבדים גובה.

טופ גאם  מזנקת בכ-16% בהמשך לדיווח שפרסמה בבוקר (ראו בעדכונים קודמים) וגם מיטב, ג'נסל , אלומיי, פז נפט , אספן גרופ ואיסתא רושמות עליות בולטות. מנגד בולטת אינטליקנה  בצניחה של יותר מ-9% וגם חנן מור  מאבדת גובה לאחר שטיפסה ביותר מ-30% מתחילת השבוע.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-880 מיליון שקל, כאשר לאומי והפועלים מרכזים את שני המחזורים הגבוהים ביותר ולאחר מכן ניו מד אנרג'י.

12:20

מניית הבנק האמריקאי ואלי נשיונל בנקורפ  צללה בכ-20% בוול סטריט. הקריסה עלתה לבנק לאומי  - שמחזיק בכ-14% ממניות הבנק לאחר שמיזג אליו את פעילותו בארה"ב אשתקד - בכמיליארד וחצי שקל משווי השקעתו. ברקע הירידה החדה הורדת המלצה של חברת ההשקעות האמריקאית ריימונד ג'יימס, מ"קנייה חזקה" ל"תשואת שוק". בחברה ציינו שהורדת ההמלצה בוצעה בעקבות הרגישות הגבוהה של בנק ואלי נשיונל לריבית שהוא מעניק על הפקדונות ביחס לבנקים אחרים.

11:05

בית ההשקעות מיטב , שבשליטת אלי ברקת ומשפחת סטפק, דיווח הבוקר על הסדר פשרה במסגרת גישור בתובענה ייצוגית שנגעה לגביית דמי ניהול בניגוד להסכמים באחת מקופות הגמל שבניהולו. ההסדר, שנחשף לראשונה בגלובס, מוריד את היקף הפיצוי שחויב בית ההשקעות לשלם ל-100 מיליון שקל בלבד במקום כ-400 מיליון שקל. המניה מזנקת כעת ביותר מ-7%.

בתוך כך מדד ת"א 35 עבר לירידה של 0.2%, ת"א 125 התייצב ות"א 90 עולה ב-0.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים ללא שינוי, מדד הנפט וגז נסוג ב-0.3% על רקע הירידות שנרשמו אמש בחוזים של הנפט הגולמי וגם מדדי הנדל"ן עברו לירידות קלות.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות מאוד. מדד ת"א 35 כמעט ללא שינוי, ת"א 125 עולה בכ-0.1% ות"א 90 מתקדם בכ-0.3%. מדד הבנקים שסיים אתמול בירידה בניגוד למגמה בשוק מטפס ב-0.2%, מדד הנדל"ן מניב חו"ל עולה ב-0.9%.

בשוק המט"ח הדולר נחלש עתה בכ-0.2% ביחס לשקל ושערו יורד ל-3.61 שקלים. האירו והליש"ט נסוגים בכ-0.4% כל אחד, לרמה של 3.96 ו-4.51 שקלים בהתאמה.

טופ גאם  עדכנה כי השלימה את הפיתוח של המוצר הראשון שלה בטכנולוגיית מיקרו-אנקפסולציה, המכיל קפאין בצורת מתן של סוכריית גומי. החברה צופה כי תחל במכירת המוצר בחודשים הקרובים. "השימוש בטכנולוגיה הזו נועד למסך את טעמו המר של הקפאין ולאפשר צריכתו בדרך נוחה. שתי סוכריות גומי יהיו בעלות ריכוז קפאין הגבוה מכוס אספרסו", נכתב בדיווח. תוספי קפאין נפוצים לשימוש בעיקר בקרב ספורטאים.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

יום מסחר רגוע צפוי היום בת"א, לאחר נעילה יציבה בוול סטריט אמש. המניות הדואליות הבכירות בבורסה שבו עם פערי ארביטראז' שליליים בעיקר. אנלייט אנרגיה  עם פער שלילי של 1%, נובה 0.8% ואיי.סי.אל 0.6%, ואילו בצד החיובי בולטת נייס  עם ארביטראז' של 1.8%.

המשפחה שאספה עשרות דירות בתל אביב מנסה שוב לגייס חוב בבורסה
השקעה בזהב: חשיפה לסחורה שרושמת שיאים בתקופות של אי ודאות בשווקים  
ענקיות הטק מסתערות על ה־AI והעובדים משלמים את המחיר | ניתוח

אתמול מניות הנדל"ן הובילו את העליות בבורסה. ת"א 35 עלה ב-0.1%, ת"א 125 הוסיף 0.4%, ות"א 90 קפץ ב-1.3%. מדד הנדל"ן עלה ב-2.6%, מדד הבנייה קפץ ב-2.8%, ומדד מניב חו"ל זינק ב-3.1%. המדד הענפי היחידי שסיים את היום בטריטוריה השלילית הוא מדד הבנקים, שאיבד 0.6%.

חברת ננוקס  הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק מאז אוגוסט 2020, הודיעה אמש על קבלת אישור שיווק מה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, למכשיר הרנטגן שלה, שאמור לספק חלופה זולה, ניידת ודלת קרינה למכשירי רנטגן קיימים. המניה זינקה בתגובה בקרוב ל-70%, לשווי של כ-570 מיליון דולר. שוויה עדיין נמוך משמעותית מהשווי בהנפקה (800 מיליון דולר אחרי הכסף) ובהשוואה לשיא לפני כשנתיים, אז נסחרה סביב שווי שוק של 3.5 מיליארד דולר.

הבוקר החוזים העתידיים על מדדי המניות בארה"ב נסחרים ביציבות, לאחר שאתמול נותר ה-S&P 500 כמעט ללא שינוי, בעוד שנאסד"ק ודאו ג'ונס נסוגו ב-0.1%. באסיה המסחר חלקי (בורסות סין בחופש), ונרשמות עליות קלות למדדי ניקיי היפני, הנג סנג בהונג קונג והקוספי בסיאול. בסידני לעומת זאת נחלש מדד הדגל ב-0.7%.

2. שוקי החוב

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אתמול עליות מתונות של עד 0.1% במדדי תל בונד הקונצרניים ואילו מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, קפץ ב-0.4%. האיגרת ל-10 שנים דווקא ירדה קלות, והתשואה עליה עומדת כעת על 3.87%.

מסיכום שערכו בחברת מידרוג עולה כי היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות הסתכם באפריל בכ-1.4 מיליארד שקל, על ידי שמונה מנפיקים שונים, צניחה של 82% לעומת כ-7.5 מיליארד שקל באפריל 2022. במידרוג מציינים כי הירידה, שנרשמה בכל הסקטורים, נבעה בין היתר ממספר מופחת של ימי עבודה במהלך החודש בעקבות החגים, הריבית הגבוהה והסביבה הכלכלית הכוללת ומסנטימנט המשקיעים השלילי. היקף ההנפקות המצטבר מתחילת השנה (ינואר-אפריל) הסתכם בכ-22.8 מיליארד שקל בהשוואה לכ-30.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2022, ירידה של כ-25%.

בוול סטריט נרשמו אמש עליות חדות בתשואות האג"ח הממשלתיות, כאשר תשואת האיגרת ל-10 שנים זינקה ב-14 נקודות בסיס ל-3.59%. הבוקר היא נחלשת ל-3.55% בעוד שתשואת האג"ח לשנתיים ללא שינוי מהותי ועומדת על 4.13%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, נרשמת בשעה זו יציבות של השקל ביחס לדולר, ששערו עומד כעת על 3.62 שקלים. האירו והליש"ט נחלשים בכ-0.2% כל אחד, ועומדים על 3.97 ו-4.52 שקלים בהתאמה.

בשוק הנפט הגולמי המסחר יציב הבוקר לאחר שאמש נרשמו ירידות של עד כ-2% במחירי החוזים - שהתמתנו לקראת סיום יום המסחר. חבית נפט מסוג ברנט נסחרת במחיר של 79.3 דולר ונפט אמריקאי במחיר של 75.8 דולר. מחיר הזהב ללא שינוי, 1,981 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמו אתמול ירידות חדות של כ-5% בשווי המטבעות הפופולריים, וגם הבוקר המגמה שלילית. הביטקוין יורד כעת בכ-2% ל-27.9 אלף דולר (עדיין גבוה בכ-2% בהשוואה לרמתו לפני שבוע) והאת'ריום מאבד כ-1% ונסחר סביב 1,828 דולר.

4. מאקרו

הבנק המרכזי באוסטרליה העלה את הריבית ל-3.85%, בעוד התחזיות בשוק היו שהיא תיוותר ללא שינוי בשיעור של 3.60%.

בשעה 12:00 שעון ישראל יתפרסם נתון ראשוני לחודש אפריל של מדד המחירים לצרכן בגוש האירו. על פי התחזיות, המדד יעלה מקצב שנתי של 6.9% במרץ ל-7%, כאשר העלייה החודשית צפויה להיות גבוהה ולהסתכם ב-0.9%. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, צפוי להיוותר באותו קצב שנתי כמו בחודש הקודם (5.7%), לצד עלייה חודשית של 1.1% ברמות המחירים. המדד המשולב (HICP), שמשקף את האינפלציה ההרמונית במדינות גוש האירו לאחר האחדה והתאמה, צפוי להסתכם ב-7.5% בקצב שנתי - כמו בחודש מרץ.

מחר (רביעי) בערב תתפרסם החלטת הריבית של הבנק הפדרלי בארה"ב. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, כותב כי התמונה שעולה מהנתונים שפורסמו לאחרונה בארה"ב לא ממש תומכת במסר "יוני" מהפד, "אך אנו מעריכים שלצד עליית ריבית בשיעור של 25 נקודות בסיס, בסיכוי גבוה הוא יעביר איתות שאם קצב האינפלציה יירד בחודשים הבאים, הריבית עשויה להישאר ללא שינוי. כלומר, הפד עשוי לשלוח מסר על סוף תהליך עליית הריבית. אנו חושבים שהאינפלציה תרד בחודשים הקרובים, אך בסיכוי גבוה עליית הריבית לא תספיק כדי להחזיר את האינפלציה ליעד, מה שעלול להוביל לחזרתה בשנה הבאה".

ביום חמישי תתפרסם הודעת הריבית בגוש האירו. לפי רוב ההערכות, הריבית תעלה בעוד 25 נקודות בסיס. להערכת זבז'ינסקי, "ה-ECB עשוי לספק הפתעה 'ניצית' ולהעלות ריבית ב-50 נקודותבניגוד לקונצנזוס, אך הוא עדיין נמצא בסיכון להישאר 'מאחורי העקום' במלחמתו נגד האינפלציה".

5. תחזית

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, מעריך כי ההרעה במערכת הבנקאית לא בעוצמה שתמנע מהפד להעלות את הריבית מחר. נזכיר כי אתמול דווח על רכישת בנק פירסט ריפבליק ע"י ג'יי.פי מורגן, צעד שבהחלט מרגיע את המשקיעים.

"בדומה להחלטת הריבית הקודמת בארה"ב, גם הפעם ברקע הדברים נרשמת הרעה במערכת הבנקאות, אך סביבת האינפלציה הגבוהה, המשך לחצי שכר גבוהים ותנאים פיננסיים שהשתפרו לאחרונה יובילו להעלאת ריבית נוספת. להערכתנו, הציפיות בשוק למפנה להפחתת ריבית במחצית השנייה של השנה אינן עקביות עם תמחור נכסי הסיכון", הוא כותב בסקירתו.

"סביבת האינפלציה הגבוהה והדביקה ולחצי השכר הגבוהים, מספקים תמיכה להעלאת ריבית נוספת בארה"ב, של 25 נ"ב. להערכתנו תידרש הרעה משמעותית בתנאים הפיננסיים כדי שהפד יעביר את הפוקוס מהאינפלציה לעבר הצמיחה/יציבות פיננסית בעוצמה שתוביל אותו להפחתת ריבית".

גוזלן מתייחס גם לצמיחה המתונה מהצפוי בגוש האירו ברבעון הראשון, אך מדגיש שהיא הייתה טובה מההערכות שאפיינו את תחילת השנה. "החולשה העיקרית טמונה בפעילות התעשייה לעומת התאוששות מהירה בשירותים. סביבת האינפלציה הדביקה ושוק העבודה ההדוק תומכים בהמשך העלאת הריבית בגוש האירו ביום חמישי".