הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות בנעילה בת"א; מדד הבנקים נפל ב-1.9%, מדד הבנייה בכ-2.3%

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.6% ומדד ת"א 90 רשם ירידה של כ-1.3% במקביל לירידות קלות בבורסות אירופה וארה"ב • דוחות חזקים לנקסט ויז'ן: צמיחה של 72% בהכנסות • בבריטניה אין מסחר בשל חגיגות הכתרת המלך צ'ארלס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.6% ומדד ת"א 90 רשם ירידה של כ-1.3% במקביל לירידות קלות בבורסות אירופה וארה"ב. מדד הבנקים נפל ב-1.9%, ומדד הבנייה בלט עם ירידה של כ-2.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.55 מיליארד שקל.

ירידות חדות רשמו בין השאר אשטרום , אקרו , ישראל קנדה , ג'י סיטי , אאורה, סלקום, נופר, דוראל אנרגיה  וסייברוואן .

מנגד, בצד הירוק בלטו סקופ, אייסקיור מדיקל , טלסיס , אורביט , טבע , קבוצת דלק, קנון ופריון.

בשוק האג"ח נרשמו ירידות של עד 0.8% בגזרת האיגרות הממשלתיות השקליות ומדדי תל בונד הקונצרניים שמרו על יציבות.

16:03

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.2% ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.8%. מדד הבנקים בולט בירידה של כ-1.3%, ומדד הבנייה יורד ב-1.5%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-948 מיליון שקל.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.8% בגזרת האיגרות הממשלתיות ומדדי תל בונד הקונצרניים שומרים על יציבות.

15:00

ת"א ממשיכה להתנהל בירידות מתונות, כאשר שלושת מדדי הבורסה המרכזיים משילים 0.1%-0.5% מערכם. מדד הבנקים נסוג ב-1.2%, כאשר בנק הפועלים מוביל את הירידות ומאבד 1.4%.

הבורסה יודעת יותר טוב מכולם: האם קרפור תזעזע את שוק המזון? 

בראש מדד ת"א 35 ניצבת או פי סי אנרגיה  שקופצת ב-5% ואחריה קנון  שעולה ב-3%. בתחתית המדד קבוצת אשטרום שנסוגה ב-2.9% ועזריאלי  שמאבדת 1.5%. באשר למדד ת"א 90, בראשו סקופ שקופצת על אף דוחות פושרים ובתחתית לייבפרסון  עם ירידה של 4.6%, אחרי שאתמול סיימה את המסחר בקפיצה של 10%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-800 מיליון שקל, כשאת שני המחזורים הגבוהים ביותר בשעה זו מרכזות מניות לאומי ונייס.

13:30

מאקרו ישראל: הגירעון של ישראל עלה בחודש אפריל והגיע ל-0.3% מהתוצר, שהם כ-4.9 מיליארד שקל גירעון מצטבר לאורך 12 החודשים האחרונים - כך מפרסם היום (שני) אגף החשב הכללי במשרד האוצר. החודש האחרון אמנם הסתיים בעודף תקציבי נאה של כ-3.3 מיליארד שקל, אולם מדובר בירידה משמעותית לעומת נתוני אפריל אשתקד, שהסתיים בעודף יותר מכפול של 8 מיליארד שקל.

12:40

הבורסה עברה לירידות. מדד ת"א 35 משיל 0.2%, ת"א 125 יורד ב-0.3% ות"א 90 ב-0.5%. הירידה של מדד הבנקים העמיקה ל-1.1% וגם מדדי נדל"ן ובנייה יורדים בשיעורים דומים. בצד החיובי נותרו מספר מדדים ענפיים, בהם נפט וגז, ביומד, טכנולוגיה ותשתיות אנרגיה.

סקופ  בולטת לטובה בעלייה של 5.2% במחזור גבוה אחרי הדוחות שפרסמה הבוקר. החברה דיווחה על מכירות של 412.2 מיליון שקל (בהשוואה ל-422.5 מיליון ברבעון המקביל אשתקד), אך יחד עם זאת הרווח הנקי הסתכם ב-46 מיליון שקל לעומת 63 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בשוק האג"ח, מדדי תל בונד הקונצרניים רושמים עליות של 0.2% ובממשלתיות, מדד תל גוב שקלי 10+ של האיגרות לטווחים ארוכים, עולה בכ-0.1%. תשואת האג"ח ל-10 שנים ללא שינוי של ממש, 3.69%.

11:00

המסחר בבורסה מתנהל בעליות מתונות של 0.2% עד 0.4% במדדים המרכזיים. מדד הבנקים רושם ירידה קלה של כ-0.3%, כאשר לאומי , הפועלים  והבינלאומי  מאבדים גובה, מזרחי טפחות  יציב ודיסקונט  מטפס מעט.

נקסט ויז'ן בולטת בעלייה של כ-11% אחרי הדוחות (ראו בעדכון קודם) וגם טופ גאם מטפסת בהמשך לדיווח שלה. עוד עליות בולטות רושמות חנן מור , אב גד, קרסו מוטורס , קבוצת פסגות ואורביט.

בצד השלילי, שותפות שור טק  מאבדת כ-4% (תיקון קל לאחר שזינקה אתמול בכ-17%) וגם נובולוג, לאונרדו  (ראדא לשעבר) וקבוצת אשטרום  נחלשות.

10:01

המסחר בבורסה בת"א נפתח ביציבות. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1%, ת"א 125 מטפס גם הוא בשיעור דומה ות"א 90 כמעט ללא שינוי. גם מדדי הבנקים והביומד ללא תנודה משמעותית.

בשוק האג"ח נרשמת יציבות הן במדדי תל בונד הקונצרניים והן בגזרת האיגרות הממשלתיות. תשואת האג"ח השקלית ל-10 שנים עומדת על 3.69%.

במט"ח - הדולר נחלש ב-0.4% ביחס לשקל ושערו 3.63 שקלים, האירו יורד ב-0.2% ל-4.01 שקלים.

09:30

נקסט ויז'ן  דיווחה על צמיחה של 72% בהכנסות הרבעון הראשון, שהסתכמו ב-8.5 מיליון דולר. הרווח הנקי גדל פי 2.5 ל-4.1 מיליון דולר. החברה הציבה יעד צמיחה של 70% לשנת 2023 וצופה הכנסות שנתיות של 44.2 מיליון דולר.

טופ גאם  חתמה על הסכם אספקה עם לקוח בינלאומי בתחום הביוטי, ותייצר עבורו פורמולציות ייחודיות של תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי וכן תפעל לפתח עבורו קו מוצרים חדשים. אורביט  דיווחה על קבלת הזמנת המשך למערכות תקשורת לוויינית עבור פלטפורמות ימיות בהיקף של 2.5 מיליון דולר ממפעיל מערכות לוויין גלובלי.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

צפי לפתיחה שקטה בבורסה הבוקר. שבוע המסחר בתל אביב נפתח אתמול במגמה חיובית, בהמשך לעליות החזקות שנרשמו בוול סטריט בשישי. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.7% ות"א 90 עלה בכ-1.1%. מדד הבנקים בלט עם עלייה של כ-1.5% ומדד הקלינטק קפץ ב-1.6%. 

השוק האמריקאי נכנס לתקופת המתנה, והירידות עלולות להיות כואבות | ניתוח טכני
הדילמה של הפד: בשוק צופים שהריבית תחל לרדת בקרוב, מה יכול למנוע זאת? 
עתיד הדולר והצרות בנדל"ן: מה למדתי בכנס השנתי של וורן באפט | טור אורח

גם בנק לאומי  התחזק אתמול, על אף שדיווח שהרווח ברבעון הראשון צפוי לצנוח בחצי בשל ירידת שווי ענקית של כמיליארד שקל בהחזקותיו בבנק ואלי נשיונל (14.2%), שאליו מוזגה פעילות לאומי ארה"ב. מניית מאפיות אנג'ל  ריכזה מחזור גבוה מהממוצע על רקע הסערה סביב השתתפות היו"ר החדש (והשר לשעבר) עמר בר־לב בהפגנות בשבוע שעבר - שגררה חרם של החרדים על המאפייה. המניה סיימה את המסחר בעלייה של 0.8%, כך שהמשקיעים לא התרשמו במיוחד מהקריאה לחרם

בוול סטריט החוזים יחסית יציבים, או רושמים ירידות של עד 0.1%. באסיה המגמה מעורבת. מדד ניקיי בטוקיו יורד בכ-0.7% ואילו בהונג קונג קופץ ההנג סנג ב-1% ובשנגחאי נרשמת עלייה של 1.6%. גם בסידני, שנזן וסיאול המדדים בטריטוריה החיובית. בבריטניה שוק המניות יהיה סגור היום, כחלק מחגיגות הכתרת המלך צ'ארלס.

בוול סטריט נמשכת עונת הדוחות השבוע, כשבין השאר צפויים דוחות פייפאל , AirBNB, אוקסידנטל פטרוליום ודיסני . גם ישראליות רבות ידווחו השבוע - בהן החברות הדואליות אורמת , אודיוקודס, גילת ולייבפרסון שיפרסמו מחר, ברביעי יתפרסמו תוצאות איי.סי.אל  וטבע  (בדוח ראשון תחת המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס) וביום חמישי יפרסמו נייס , נובה , אנלייט אנרגיה  ומטריקס. עוד יתפרסמו דוחות הישראליות שנסחרות רק בוול סטריט, בהן היפו, אאוטבריין וסימילרווב (שלישי), קורנית, טאבולה ואמדוקס  (רביעי) וסייברארק ופייבר (חמישי).

2. שוקי החוב

בשוק האג"ח הממשלתיות, נרשמו אתמול ירידות של עד 1% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים בעוד שמדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים עלתה מ-3.66% ל-3.69%.

בשוק האג"ח האמריקאי המגמה מעורבת הבוקר. תשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת קלות ל-3.42% (אחרי שזינקה ביום שישי בכ־8 נקודות בסיס) ותשואת האג״ח לשנתיים כמעט ללא שינוי, ברמה של 3.92% (לאחר שדוח התעסוקה החזק שפורסם בשישי הטיס אותה בכ־18 נקודות). 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, שער הדולר היציג עלה ב־0.3% ביום שישי ל־3.64 שקלים, וכעת הוא יורד בכ-0.3% בהשוואה אליו ונסחר ברמה של כ־3.63 שקלים. האירו יורד בכ־0.2% בהשוואה לשער היציג מיום שישי (שנותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לחמישי) ושערו 4.01 שקלים. הליש"ט יציבה ברמה של 4.60 שקלים.

בשוק הסחורות נרשמות עליות קלות מאוד במחירי הנפט, לאחר שאלה רשמו עליות חדות של 4% בשישי. נפט מסוג ברנט נסחר סביב 75.5 דולר לחבית והנפט האמריקאי סביב 71.5 דולר. בחודש האחרון צנחו מחירי הנפט בכ־10.5%.

בשוק הקריפטו המגמה שלילית - הביטקוין מאבד כ-2% ונסחר ברמה של 28.2 אלף דולר, והאת'ריום מאבד 1.7% ויורד ל-1,863 דולר.

4. מאקרו

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים. הדרמה העיקרית בגזרה צפויה ביום רביעי עם פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב. על פי התחזיות, מדד המחירים לצרכן עלה ב־0.4% באפריל אך הקצב השנתי יוותר ללא שינוי בהשוואה למרץ, 5%. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים במיוחד, צפוי גם לעלות ב־0.4%, אך מוערך שהקצב השנתי ירד בעשירית האחוז, מ־5.6% ל־5.5%. ביום שלמחרת יתפרסם מדד המחירים ליצרן.

ביום חמישי תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באנגליה, שם צופים עלייה של 25 נקודות בסיס - מ־4.25% ל־4.5%. ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה של התוצר בממלכה, כשהצפי הוא שהתמ"ג עלה במרץ ב־0.1% (וכך גם ברבעון הראשון של השנה), וקצב הצמיחה השנתי ברבעון הראשון יעמוד על 0.2%.

בסוף השבוע צפויה סוכנות הדירוג S&P לפרסם את הדו"ח שלה על ישראל.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מציין בסקירתו השבועית כי הודעת הפד בשבוע שעבר "אותתה באופן הכי ברור שיש" שבבנק המרכזי האמריקאי החליטו על עצירה של העלאות הריבית. בשווקים אכן מתמחרים סיכוי של 9% בלבד להעלאת ריבית נוספת בפגישת ועדת השווקים הפתוחים של הפד ביוני.

"האינפלציה בארה"ב אמנם עדיין גבוהה אבל היא במגמת ירידה ברורה כבר מספר חודשים. חשוב יותר, חברי הפד מבינים דבר או שניים בכלכלה ולכן הם יודעים שיקח עוד מספר חודשים להעלאות הריבית שכבר נעשו לתת אותותיהן בכלכלה ובעיקר בשוק העבודה. בהתאם לכך, היו"ר ג'רום פאוול וחבריו מצפים שבמחצית השנייה של השנה שוק העבודה יחל להאט וקצב הגידול השנתי בשכר ירד לרמה של כ-3%. רמה כזו מתואמת עם אינפלציה של 2% לאורך זמן ושם חותרים בפד", כותב גרינפלד.

יחד עם זאת, בפסגות מצננים קלות את האופטימיות: "למרות שבשוק האג"ח הציפיות הן להפחתת ריבית כבר בספטמבר הקרוב, הסיכוי שזה יקרה לא גבוה. כדי שהפד ישתכנע שצריך להוריד ריבית לא מספיק שהמשק האמריקאי יכנס למיתון, מה שקורה ממש בימים אלו, אלא שגם איום האינפלציה יוסר. בפד יחכו לראות את שוק העבודה מאט מספיק וזה צפוי לקרות רק בסוף השנה כך שהריבית כנראה תוותר ברמתה יותר זמן ממה שהשוק מעריך כעת".

בניגוד לארה"ב, גרינפלד מעריך שלבנק ישראל יהיה קשה לעצור את העלאות הריבית. "בשבועות האחרונים נרשמו לא מעט עליות מחירים, בעיקר בשוק המזון. האינפלציה בישראל עדיין לא במגמת ירידה ברורה ובטח שלא מהירה כמו בארה"ב. יתרה מכך, הסביבה הפוליטית חברתית מייצרת עדיין חוסר ודאות לגבי שוק המט"ח. אלא אם מדד אפריל יפתיע באופן חריג כלפי מטה, סביר להניח שבבנק ישראל יעלו את הריבית פעם נוספת בפגישה הקרובה. סביר גם להניח שבבנק לא יאותתו שזו ההעלאה האחרונה כמו בפד אלא ירמזו להעלאות נוספות גם בהמשך".