הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הבנקים, ההייטק והתקשורת משכו את הבורסה לירידות בנעילה

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.9%, ות"א 90 ירד בשיעור דומה • מדד הבנקים ירד בכ-1%, ומדד תקשורת וטכנולוגיות נפל בכ-2% • כלכלני לידר שוקי הון: "להערכתנו הפד יעלה את הריבית בהחלטתו בשבוע הבא, וסביר להניח שזו תהיה העלייה האחרונה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

הירידות בבורסה החריפו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 רשם בסיום ירידה של כ-0.9%, ות"א 90 ירד בשיעור דומה. מדד הבנקים ירד בכ-1%, ומדד תקשורת וטכנולוגיות נפל בכ-2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל.

עם זאת, בסיכום שבועי הבורסה ננעלה בעלייה, ומדד ת"א 35 סיכם שבוע עם תשואה חיובית של כ-4%. המגמה החיובית השבוע נתמכה בין היתר על־ידי נתוני האינפלציה המעודדים שפורסמו לאחרונה בארץ ובעולם. מתחילת חודש יולי מדד ת"א 35 עלה בכ-8%, והוא מצמצם פערים ביחס למדדים עולמיים, לאחר שהציג ביצועי חסר במחצית הראשונה של השנה, על רקע האי־ודאות הפוליטית בישראל.  

ירידות בולטות רשמו בין השאר קמטק , פרטנר , נופר אנרג'י , ג'י סיטי , משק אנרגיה , נובה, אאורה , בזן , ביו דבש ואבוג'ן.

מנגד, עליות חדות רשמו סיפיה וויז'ן , טראקנט, אוגווינד , אלקטריאון, ישראל קנדה , טבע , קבוצת דלק, יוחננוף ואקרו.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו תנודות מזעריות. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. 

16:05

ירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.9%. מדד תקשורת וטכנולוגיות בולט עם ירידה של 1.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

עליות חדות רושמות בין השאר אלקטריאון , טראקנט , סיפיה וויז'ן , חנן מור , בריל, ואוגווינד . האחרונה משלימה קפיצה של 160% מה-1 ביוני.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. 

15:04

הירידות בשוק המניות המקומי מתחזקות: מדד ת"א 35 יורד בכ- 0.5% ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח יורד בכ-1%.

בולטות לשלילה מניות פרטנר , ג'י סיטי , משק אנרגיה  ואלקטרה .

מנגד, בולטות לחיוב לייבפרסון , ישראל קנדה , איי.סי.אל , וחברה לישראל .

בשוק המט"ח, השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים. מול השקל, הדולר נחלש בכ-0.1% ונסחר סביב 3.59 שקלים. ומול האירו, השקל מתחזק בכ-0.1% ונסחר סביב 4.02 שקלים.

13:48

המדדים המרכזיים בבורסה מתנהלים לפי שעה בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.8%.

את מחזור המסחר הגבוה בבורסה מובילות מניות הבנקים לאומי , פועלים , מזרחי טפחות  ודיסקונט .

מניית חברת סיפיה וויז'ן  מזנקת בכ-51% לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח וייצור מוצרים לניטור פנים כלי רכב, דיווחה הבוקר כי המכרז בו זכתה להטמעת מערכת ה-Driver Sense בדגם רכב חדש של יצרנית רכב אירופאית, הורחב לשבעה דגמי רכב נוספים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים לפי שעה ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות של כ-0.1%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר בכ-0.1% ונסחר סביב 3.59 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.02 שקלים.

12:15

הירידות בבורסה מעמיקות, מדד ת"א 35 יורד 0.7%, מדד ת"א 90 נחתך 1.6%, ומדד ת"א 125 מאבד 1%.

ירידות חדות נרשמות במניות הנדל"ן והבנייה. בתחתית מדד הדגל אלקטרה  מאבדת כ-3.5%, שיכון ובינוי  ושפיר הנדסה  יורדות כ-2.8%.

בזירת המט"ח, הדולר נחלש 0.3% לשער של 3.58 שקלים, והאירו יורד 0.4% לשער של 4.01 שקלים.

11:25

המסחר מוסיף להתנהל במגמה שלילית, מדד ת"א 35 נסוג 0.2%, מדד ת"א 90 יורד 0.5%, ומדד ת"א 125 משיל 0.3%.

הירידות מקיפות את רוב המדדים הענפיים הבולטים, מדד נדל"ן יורד 0.8%, מדד הבנקים נסוג 0.2%, וכך גם מדד נפט וגז. בניגוד למגמה, מדד ת"א רשתות שיווק מוסיף 0.1%.

10:34

הירידות בבורסה בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.5%.

חברת נקסט ויז'ן , המפתחת מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס, דיווחה כי קיבלה הזמנה לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כמיליון דולר. 

בשוק המט"ח, השקל מתחזק בכ-0.2% מול הדולר, ונסחר סביב 3.58 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 4.01 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרים בירידות של כ-0.1%

10:02

יום המסחר בבורסה בתל אביב נפתח ביציבות. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 יורדים בכ-0.1% כל אחד. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א גז ונפט שמוסיף לערכו כ-0.6%.

בולטות לחיוב מניות לייבפרסון , הראל השקעות , טבע  ואנרג'יאן .

מנגד, בולטות לשלילה מניות שיכון ובינוי , שפיר הנדסה , ומיטרוניקס .

08:25

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר ביציבות מול הדולר, סביב רמה של 3.59 שקלים. מול האירו, השקל נחלש קלות ונסחר סביב 4.02 שקלים.

07:42 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש, המסחר התנהל בעליות חדות, מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 3%, ואילו מדד הבנקים שהוביל את העליות, זינק בכ-4%. בכך משלים מדד הדגל של הבורסה בתל אביב עלייה של יותר מ־7% מתחילת חודש יולי וצמצם משמעותית את תשואת החסר שלו מול בורסות העולם מתחילת השנה. מה־9 ביולי, רשם ת"א 125 זינוק של כ-8.5% - הרצף הטוב ביותר השנה. 

רצף העליות החד ביותר השנה: הסיבות לראלי בבורסת ת"א 

חברת הזיקוק בזן  דיווחה לבורסה על תביעת פיצויים בגובה 148 מיליון שקל שהגישה נגד המדינה, בעקבות סירובה לאפשר לבזן להשכיר שטחים שהיא מחזיקה באזור מפרץ חיפה, באופן שגורם לה לטענתה לנזק כספי. מניית החברה הגיבה ביום רביעי בעלייה של כ־0.3%.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה חיובית. מדד הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס, הדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-0.3%, וה-S&P 500 עלה בכ-0.2%. 

אודיטי טק, החברה-האם של איל מקיאג' הישראלית, זינקה בכ-40% ביום המסחר הראשון שלה בוול סטריט. בעוד שבתחילה תכננה אודיטי להנפיק במחיר של 27-30 דולר למניה, היא העלתה את הטווח המבוקש בהמשך ל-32-34 דולר, ולבסוף התמחור נקבע על 35 דולר. אמש , מניית החברה נסחרה אמש במחיר של 49.10 דולר.

יופי של אקזיט: אורן הולצמן מכר מניות איל מקיאג' בנאסד"ק במעל 200 מיליון דולר 

במסגרת עונת הדוחות, נטפליקס  פרסמה את התוצאות הכספיות שלה לרבעון השני של שנת 2023: החברה דיווחה על הכנסות של 8.20 מיליארד דולר, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 8.27 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 3.29 דולר למניה ועקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.84 דולר למניה.

נטפליקס מציגה: גידול חד במספר המנויים ורווח גבוה מהצפי ברבעון השני 

בכל הנוגע למספר המנויים החדשים שהצטרפו לנטפליקס, החברה הציגה גידול של 5.9 מיליון מנויים ברבעון, המהווה קפיצה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל, ועקפה את התחזיות המוקדמות.

גם טסלה , חברת הדגל של אילון מאסק, פרסמה את התוצאות הכספיות לרבעון השני של השנה: החברה דיווחה על הכנסות של 24.9 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-24.5 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על רווח של 91 סנט למניה ועקפה את התחזיות המוקדמות שעמדו על רווח של 81 סנט למניה.

טסלה מכה את התחזיות, אך נתון אחד מטריד את המשקיעים 

מנגד, החברה דיווחה כי תזרים המזומנים החופשי עמד על מיליארד דולר, בניגוד לצפי שעמד על 2.18 מיליארד דולר. 

הבוקר, המסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב מתנהל במגמה מעורבת.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים.  באטמ   בולטת עם פער שלילי של כ-3.4%, ומנגד אופקו הלת'  בולטת עם פער חיובי של 1.2%.

באסיה, המסחר מתנהל במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד בכ-1%, ההנג סנג עולה ב-0.3%, הבורסה בשנחאי משילה מערכה כ-0.3%, והקוספי יורד ב-0.1%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, אג"ח ממשלת ישראל ל־10 שנים ירדה אמש בכ-1.3% ונסחרה סביב 3.59%. אגרות החוב הממשלתיות לטווחים קצרים נחלשו אף יותר והציגו ירידה של כ־1.5% בממוצע בתשואותיהן.

במסחר באג"ח ממשלת ארה"ב נרשמות הבוקר עליות קלות בתשואות האג"ח הממשלתיות. התשואה על האג"ח ל־10 שנים עולה בכ־2 נקודות בסיס ועומדת על כ־3.76%. באג"ח לשנתיים התשואה עולה בשיעור דומה לכ־4.77%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

אמש, השקל הציג התחזקות מול המטבעות הזרים. מול הדולר, השקל התחזק בשיעור של 1.3% לשער של 3.58 שקלים למטבע. ביחס לאירו המטבע הישראלי התחזק בכ־1.6% לשער של 4.02 שקלים לאירו.

כלכלנים בשוק מייחסים את התנודתיות במטבע למשבר הפוליטי הפוקד את ישראל, ומציינים כי תנועות יומיות של כחצי אחוז בשער המטבע הפכו לדבר שבשגרה.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר ביציבות. מחירה של חבית נפט גולמי עומד בשעה זו על 75.3 דולר. כמו כן, מחיר נפט מסוג ברנט עומד על 79.5 לחבית. מחיר הזהב עולה קלות הבוקר לרמה של 1,987 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אמש פורסם מדד המחירים לצרכן בבריטניה שירד בחודש יוני מ־8.7% ל־7.9% בקצב שנתי. באינפלציית הליבה חל קיטון חודשי מ־7.1% ל־6.9%. אך נראה שלא יהיה בכך כדי למנוע מהבנק המרכזי של בריטניה להעלות את הריבית במדינה בתחילת אוגוסט.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, התייחס לנתונים אלו וכתב בסקירתו כי "חלק ניכר מהירידה ביוני במדד המחירים לצרכן בבריטניה מקורה בירידה באינפלציית הדלק ובמזון, ובהמשך לכך מדד המחירים לצרכן ליולי עתיד לרדת ל־7.0%. הירידה באינפלציית הליבה הייתה גדולה מהצפוי בשוק, ונבעה הן מירידה באינפלציית מוצרי הליבה מ־6.8% ל־6.4% וירידה באינפלציית השירותים, מ־7.4% ל־7.2%, שהושפעה ממגמת ירידה במחירי הטיסות, המסעדות והמלונות".

בארה"ב, פורסמו אישורי הבנייה אשר ירדו בחודש יוני ל-1.44 מיליון לעומת הצפי המוקדם שציפה כי אישורי הבנייה ירדו ל-1.49 מיליון. במקביל, התחלות בניית בתים חדשים ירדו בחודש יוני ב-0.8% בקצב חודשי, כאשר התחזיות המוקדמות עמדו על עלייה של 7.2%.

הבוקר בסין, הבנק המרכזי של הודיע על הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של 3.55%. גם ריבית היעד ל-5 שנים (4.2%) נותרה על כנה.

בהמשך היום צפויים להתפרסם מדד המחירים ליצרן בגרמניה, מדד הייצור של הפד של פילידלפיה ומכירות בתים קיימים בארה"ב.

במסגרת עונת הדוחות בארה"ב, היום חברות TSMC וג'ונסון אנד ג'ונסון יפרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון.  

5. תחזית

לקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב בארה"ב בעוד שבוע, ולאחר שבפגישתו האחרונה הוחלט "לדלג" על העלאה נוספת, בשוק מנסים לצפות כיצד ינהג הפד.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית כי "למרות שמדד המחירים לצרכן בחודש יוני היה נמוך יחסית, הפד צפוי להעלות את הריבית ב- 26 ביולי, זאת על רקע שוק עבודה מאד הדוק, האצה בקצב עליית השכר והתאוששות בפעילות בענפי השירותים (לפי מדד מנהלי הרכש ISM). סביר להניח שזו תהיה העלייה האחרונה". 

באתר CME המנתח את הציפיות בשווקים מצאו כי ההסתברות להעלאת ריבית לרמה של 5.25%־5.5% עומדת על 99.8%. בנוגע למועד הצפוי לתחילת הורדת הריבית, ב־CME טוענים כי אלו מכוונות עמוק לתוך שנת 2024.