הבורסה בת"א | סיקור שוטף

לאחר שהליכוד דחה את מתווה ההסתדרות - העליות בבורסה נחלשו בנעילה

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ומדד ת"א 90 הוסיף כ-0.6% לערכו • יום המסחר התנהל בתנודתיות גבוהה שצפויה להימשך גם בימים הקרובים, לאור הדיונים בנוגע לחקיקה בעניין עילת הסבירות • מניית טונדו סמארט זינקה לאחר שהחברה דיווחה על חתימת מזכר הבנות לשת"פ עם קרן אמריקאית • ביום חמישי הבורסה לא תפעל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:01

העליות בבורסה המתנו לקראת סיום המסחר בת"א לאחר שהליכוד דחה את מתווה ההסתדרות, בטענה כי הוא "מעקר לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות".

מדד ת"א 35 ננעל בעליות של כ-1% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שזינק בכ-3.8%. מנגד, ת"א ביומד עלה בכ-1.1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות תמר פטרוליום , נפטא , קמטק , ישראמקו יהש , אנרג'יקס  ואקויטל .

מנגד, בלטו לשלילה מניות ג'נריישן קפיטל , שוב אנרגיה , פריון נטוורק  וורידיס 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בירידות של כ-0.5%.

15:04

נמשכת המגמה החיובית בבורסה בת"א. מדד ת"א 35 עולה בכ-2% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א נפט וגז קופץ בכ-4.1% בהובלת מניית תמר פטרוליום  שקופצת בכ-16%.

שותפות מדיפרס בריאות , המשקיעה בחברות מיכשור רפואי ובריאות דיגיטלית, דיווחה לפני זמן קצר כי חברת פי-קיור, אחת מחברות המטרה של השותפות, התקשרה בהסכם שיתוף פעולה עם חברת PTP האמריקאית, במסגרתו תקדם PTP את פתרון הקרנת הפרוטונים של פי-קיור בבתי חולים ברחבי ארצות הברית.

13:57

העליות בבורסה בת"א מתחזקות. מדד ת"א 35 מזנק בכ-2% לאחר שבפתיחת המסחר ירד בכאחוז אחד. ברקע: מתווה הפשרה שפרסם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. בין היתר, כוללת ההצעה ריכוך משמעותי של הנוסח המוצע לצמצום עילת הסבירות וכניסה להידברות אינטנסיבית בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע ליתר חלקי הרפורמה המשפטית לתקופת זמן ממושכת. על פי מתווה זה, לא תקודם חקיקה נוספת הנוגעת לרפורמה לתקופה של שנה וחצי אלא בהסכמה רחבה של לפחות 75 ח"כים.

עליות חדות רושמות מניות נפטא , קמטק , אלקטרה , ישראמקו יהש  ואלקטרה .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרים במגמה דומה.

13:00

שינוי כיוון בבורסה לעליות, על רקע דיווחים שונים בנוגע למגעים אינטנסיביים להגיע לפשרה בנוגע לחוק "עילת הסבירות". מדד ת"א 35 עבר לעלייה של כ-1% ומדד ת"א 125 מטפס בכ-0.7%. מדד הנפט והגז מזנק בכ-3.5%. 

12:38

מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.7%. 

מדד הנפט והגז מזנק ביותר מ-3%, בהובלת מניית תמר פטרוליום שקופצת ב-17%. איש העסקים אהרן פרנקל רכש כ-20% ממניות חברת תמר פטרוליום  מהגופים המוסדיים הראל ומגדל ומקרן הגידור ברוש בתמורה של כ-300 מיליון שקל. הרכישה, תביא את אחזקותיו של פרנקל בחברת תמר פטרוליום לשיעור של 24.99% ממניות החברה.

12:03

הירידות בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.7%. ת"א בנקים 5 יורד בכ-1% ומדד הבנייה נסוג בכ-1.3%. מנגד, מדד ת"א נפט וגז מזנק בכ-3%.

מניית טונדו סמארט  מזנקת לאחר שהחברה, העוסקת בניהול אנרגיה ותשתיות בערים חכמות, דיווחה על חתימת מזכר הבנות לשת"פ עם שחקן אסטרטגי בארה"ב. במסגרת ההסכם, הצפוי להיות מושלם עד סוף השנה, קרן השקעות אמריקאית המתמחה בתשתיות חכמות תקים עם טונדו מיזם משותף לצורך ייצור, שיווק ומכירה של פתרונות החברה בארה"ב. במסגרת ההסכם הקרן תשקיע בחברת הבת סכום של 25 מיליון דולר (כ-90 מיליון שקל) תמורת 45% ממניות החברת הבת, והחברה תעניק לחברת הבת רישיון בלעדי לשימוש בטכנולוגיה של החברה לטובת הפעילות בארה"ב תמורת 55%. מתוך סכום ההשקעה של הקרן סכום של 5 מיליון דולר יועבר לטונדו, ללא דילול בעלי המניות. שווי חברת הבת נקבע על 55.5 מיליון דולר אחרי הכסף.

כמו כן, ההסכם כולל אפשרות להתרחב לשווקים נוספים בדמות זכות סירוב ראשונה לקרן בכל הנוגע לשיווק מוצרי טונדו סמארט בקנדה ו/או בריטניה, בכפוף להתקשרות בהסכם חדש וביצוע השקעה נוספת מצד הקרן.

עוד בולטות בעליות תמר פטרוליום , ביו דבש , קמטק, טראקנט , ישראמקו  ורציו.

10:50

הירידות בבורסה מתמתנות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.5%. ת"א בנקים 5 יורד בכ-1%. מנגד, מדד ת"א נפט וגז מזנק בכ-3.2%.

חברת אלוני חץ  פירסמה תוצאות מקדמיות חלקיות לרבעון השני של השנה וציינה כי היא צפויה לרשום הפסדים מהתאמת שווי הוגן של נדל"ן להשקעה מחברות פרטיות מוחזקות של החברה בארה"ב ובבריטניה, בהיקף של כ- 560 מיליון ש"ח.

חברת אקוואריוס מנוע , העוסקת בפיתוח ומכירת מנועים וגנרטורים מבוססי בעירה פנימית מדווחת הבוקר כי דירקטוריון החברה החליט לאשר תכנית התייעלות לצמצום
משמעותי של הוצאות החברה השוטפות, שתכלול בין היתר הפחתת הוצאות תפעול וייצור באמצעות צמצום במצבת כוח האדם וצמצום התקשרויות עם קבלני משנה.

10:21

מתחזקות הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 יורד בכ-1.1%, ות"א 90 משיל מערכו כ-1%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לשלילה מדד ת"א ביטוח שצולל בכ-2% יחד עם מדד ת"א בנקים 5 שיורד בכ-1.8%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים הארוכים נסחרות בירידות כאשר מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.5%.

10:01

מגמה שלילית בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.9%, ות"א 90 נסוג בכ-0.1%. מדד הבנקים צונח ב-1.8%.

ירידות חדות רושמות בין השאר הפניקס, נאייקס , פריון, לאומי , פועלים  ודיסקונט .

חברת מאסיבית  פירסמה תוצאות מקדמיות חלקיות לרבעון השני ולחציון הראשון לשנת 2023. מכירות החברה ברבעון השני של 2023 הסתכמו לכ-4 מיליון דולר לעומת 2.1 מיליון דולר ברבעון המקביל - עלייה של כ-90%. החברה מכרה 7 מדפסות תלת מימד לעומת 5 מדפסות ברבעון המקביל. הכנסות החציון הסתכמו בכ-7.2 מיליון דולר לעומת 4.1 מיליון דולר בחציון המקביל, עלייה של כ-76%. החברה מכרה 15 מדפסות בחציון זה לעומת 10 בחציון המקביל, גידול של 50%.

08:30

נכשלה מכירת השליטה חברת הביטוח הפניקס  לקרן ההשקעות שלל ממשלת אבו דאבי ( ADQ ). הבוקר (א') מדווחת הפניקס כי בוטל מזכר ההבנות עליו הודיעה ב-13 בדצמבר אשתקד, לפיו קרנות השליטה בחברה, סנטרברידג' וגאלאטין פוינט קפיטל, בוטל "לאור המגבלות הרגולטוריות האפשריות אשר היו מתעוררות כתוצאה מרכישת גרעין השליטה על ידי הקונסורציום".

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

שבוע מסחר מקוצר בבורסה (ביום חמישי הבורסה לא תפעל לרגל ט' באב) צפוי להיפתח, ככל הנראה, במגמה מעורבת. התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך היום ובימים הקרובים, ברקע המאמצים להגיע לפשרה בנוגע לחקיקה בעניין עילת הסבירות. 

● לאחר רצף העליות האחרון: איך תגיב הבורסה להתפתחויות האחרונות?

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי מסרו הלילה בסיום דיון ממושך כי "נמשיך לעשות הכל כדי למנוע את הקרע והשיסוע בעם. אנו פועלים גם בשעות אלה אל מול כל הגורמים המעורבים, בניסיון להביא בשורה שתאחד את השורות. אין לנו מדינה אחרת ואנו רואים עין בעין את הסכנה הניצבת לביטחון המדינה. נמשיך להעמיד את עצמנו לכל מאמץ שיביא למניעת מלחמת אחים. לא נהסס לפעול מתוך אחריות לביטחון ישראל ולשלמותה. על כולם, משני צדי המתרס, להבין כי אנחנו נמצאים בשעה היסטורית וקריטית לעתיד מדינתנו. בימים האחרונים הגשנו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, המוכר גם לראשי האופוזיציה, ועל פי הבנתנו - הפערים ניתנים לגישור. במידה והצדדים לא יגיעו לפתרון מוסכם על פי הצעתנו, נתכנס היום (ראשון) בשעה 16:00 לקבלת החלטות בדבר המשך הצעדים". 

● חברת הדירוג שביקרה בישראל בשיא הסערה המשפטית והצפי להמשך

ביום חמישי הירידות בבורסה החריפו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 רשם בסיום ירידה של כ-0.9% ות"א 90 ירד בשיעור דומה. מדד הבנקים ירד בכ-1% ומדד תקשורת וטכנולוגיות נפל בכ-2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל. 

עם זאת, בסיכום שבועי הבורסה ננעלה בעלייה, ומדד ת"א 35 סיכם שבוע עם תשואה חיובית של כ-4%. המגמה החיובית בשבוע שעבר נתמכה בין היתר על־ידי נתוני האינפלציה המעודדים שפורסמו לאחרונה בארץ ובעולם. מתחילת חודש יולי מדד ת"א 35 עלה בכ-8% והוא מצמצם פערים ביחס למדדים עולמיים, לאחר שהציג ביצועי חסר במחצית הראשונה של השנה, על רקע האי־ודאות הפוליטית בישראל. 

בוול סטריט נרשמה ביום שישי מגמה מעורבת. מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ננעלו ביציבות, הנאסד"ק ירד בכ-0.2% לאחר שצנח בכ-2% ביום חמישי. 

● ההצבעה בכנסת, מחאות הענק ואיך תגיב הבורסה: מדינת ישראל נכנסת ליממה מכרעת 

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. נייס עם פער שלילי של כ-1.2%, טבע  עם 1.6% ופריון  בולטת עם כ-5% כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, קמטק  בולטת עם פער חיובי של כ-5.7% ולאונרדו עם 3%. 

עונת הדוחות לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2023 בוול סטריט צוברת תאוצה. השבוע יתפרסמו דוחות כספיים של ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט, אלפבית (גוגל), מטא (פייסבוק) ואמזון, וכן של ויזה, קוקה קולה, מקדונלד'ס, אקסון מוביל ופרוקטר אנד גמבל. רוב החברות הישראליות יפרסמו דוחות בשבועות שלאחר מכן. בנוסף לכך, השבוע הקרוב יפורסמו הדוחות של חברת הסייבר צ'ק פוינט, יצרנית השבבים טאואר וחברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ביום חמישי תנודות מזעריות. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. 

במסחר באג"ח ממשלת ארה"ב נרשמו עליות בתשואות ביום חמישי, כשתשואת האיגרת לתקופה של 10 שנים טיפסה בכ-10 נקודות בסיס ועמדה על כ-3.84% והתשואה על האג"ח לשנתיים קפצה ב-9 נקודות לרמה של כ-4.85%. ביום שישי נרשמה התייצבות בתשואות.

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר התייחס בסקירה שפרסם לכלכלה האמריקאית ומציין כי "האפשרות של נחיתה רכה, עם ירידה באינפלציה אך ללא מיתון, קורמת עור וגידים ועשויה להתממש. צריכה חזקה, ביקוש עצור, אבטלה נמוכה, עלייה בהכנסות, והגדלת ההשקעות בטכנולוגיה כל אלו, מניעות את הצמיחה. עם זאת, משתנים כמו עקומת התשואה ההפוכה מצביעים על כך שמיתון עשוי להתעכב אך הוא עדיין אפשרי. ההשפעות הממושכות של העלאות הריבית עלולות לגרום לחולשה בחודשים הקרובים".

לדבריו, "התמשכותם של תנאים פיננסיים מגבילים והידוק האשראי מהווים סיכונים להתרחבות כלכלית, שעלולים להוביל למיתון קל בסוף 2023 או בתחילת 2024. כאשר הידוק האשראי שוחק את הוצאות הצרכנים ואת רווחי החברות. במונחים של אסטרטגיות השקעה, מומלצת גישה ניטרלית לסיכון ולמניות, עם העדפה לאגרות חוב בדירוג גבוה, לרבות אגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות ואשראי בדירוג גבוה בשוק האירופאי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע המסחר האחרון התאפיין ברובו המשך ההתחזקות של השקל ביחס לדולר, במקביל לעליות במדדי המניות בבורסה. עם זאת, בחמישי ושישי הדולר שב והתחזק מול השקל וסגר את השבוע סביב 3.63 שקלים לדולר. גם האירו נחלש עד ליום רביעי, בחמישי התייצב וביום שישי שב להתחזק עד ל-4.04 שקלים.

בעולם, הדולר בתחזק מול המטבעות המרכזיים ב-3 ימי המסחר האחרונים ואינדקס הדולר רשם עלייה מצטברת של כ-1.4%. 

בשוק הסחורות, מחיר חבית נפט מסוג ברנט טיפס ביום שישי עד ל-81 דולר ומחיר חבית מסוג WTI עלה ל-76.8 דולר. בבנק לאומי כתבו בסקירתם האחרונה על שוקי האנרגיה כי ברקע של עליית מחירי הנפט מתחילת החודש עומדים מספר גורמים, ובהם היחלשות הדולר בעולם, מהלכי סעודיה להפחתת הייצור וגם שיפור מסוים בנתוני הפעילות הכלכלית בארה"ב.

4. מאקרו

ביום רביעי יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית הבאה שלו, שתתפרסם על רקע התקררות האינפלציה בארה"ב. באתר CME המנתח את הציפיות בשווקים מצאו כי ההסתברות להעלאת ריבית ב-0.25% לרמה של 5.25%-5.5% עומדת על 99.8%. בנוגע למועד הצפוי לתחילת הורדת הריבית, ב-CME טוענים כי אלו מכוונות עמוק לתוך שנת 2024.

למחרת, ביום חמישי, יתפרסם נתון הצמיחה לרבעון השני בארה"ב.

עוד נתוני מאקרו בולטים שיתפרסמו השבוע בעולם כוללים בין היתר את מדד מנהלי הרכש של גרמניה, צרפת ואירופה כולה, וכן של ארה"ב (ביום שני). ביום שלישי יתפרסם בארה"ב מדד אמון הצרכנים.

כמו כן יפורסמו במהלך השבוע נתון התמ"ג בקוריאה הדרומית ומדד המחירים לצרכן באוסטרליה.

5. תחזית

סקר מנהלי קרנות אירופיים שערך בנק אוף אמריקה, ובו השתתפו 262 אנשים המנהלים במצטבר 652 מיליארד דולר, העלה מספר תובנות בנוגע לדעותיהם על השווקים. רוב המשתתפים העריכו ששוק המניות האירופי יניב ביצועי חסר בטווח הקצר, אך צופים אפסייד בשנה הקרובה. מגזר הבנקאות האירופי הוא הסקטור המועדף עליהם, ואחריו הפארמה והביטוח. תחומי הנדל"ן, הרכב והכימיקלים הם אלה שנחשבים לפחות מועדפים על הנשאלים.

81% מהמשתתפים בסקר מעריכים שתהיה האטה בעקבות ההידוק המוניטרי באירופה, ו־55% צופים חולשה בצמיחה בארה"ב על רקע דומה. ברמה הגלובלית, 60% צופים האטה בצמיחה, אם כי רק 21% מצפים ל"נחיתה קשה". קונצנזוס נוסף בסקר נוגע לאינפלציה הגלובלית: 78% מעריכים שהיא תרד במהלך 12 החודשים הקרובים.

בנושא אחר, בבנק ג'פריס האמריקאי פרסמו סקירה לקראת דוחות חברות הסייבר בוול סטריט, והעריכו שהיסודות הכלכליים בתעשייה יציבים, אם כי הציפיות הגבוהות מהחברות עלולות לפגום בעליית המניות בטווח הקצר. בין המניות המומלצות שלהם בתחום - פאלו אלטו, פורטינט ו־Okta.