הבורסה בת"א | סיקור שוטף

אדום בוהק בנעילה בת"א: המדדים המובילים צנחו בכ-7%; יום של פדיונות בקרנות הנאמנות

מדד ת"א 35 ירד ב-6.5% ומדד ת"א 90 צלל בכ-8% • ת"א בנייה איבד 9.5% מערכו • בניגוד למגמה השלילית, קמטק וטבע נסחרו במגמה חיובית • התשואות על אגרות החוב הממשלתיות זינקו • מדד הפחד זינק בחדות • הדולר התקרב ל-4 שקלים במסחר באופציות במט"ח

ירידות חדות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות חדות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:20

על פי הערכות בשוק, הישראלים פדו בהיום כ-1.5 מיליארד שקל בקרנות נאמנות. מדובר בסכום גבוה אך נזכיר כי בשיא הלחץ של המשקיעים בתקופה הקורונה נפדו מהקרנות גם 10 מיליארד שקל ביום. בשוק מעריכים כי נראה שהציבור נמצא כרגע ב"מוד מלחמה" ופחות חושב על תיק ההשקעות.

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים חדות על רקע המצב הבטחוני: מדד ת"א 35 ירד בכ-6.5% ומדד ת"א 90 איבד מערכו 8%. את המגמה השלילית הוביל מדד ת"א בנייה שצלל בכ-9.5%, ת"א נדלן ירד בשיעור דומה, ת"א נפט וגז איבד מערכו 9.2% ות"א בנקים 5 צלל בכ-8.7%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.19 מיליארד שקלים.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בירידות של כ-2%. מדד תל גוב שקלי 10 + צלל בכ-2.5%.

בלטו לשלילה מניות הכשרת הישוב , נכסים ובנין , איסתא , אקויטל  ונופר אנרג'י .

במסחר באופציות על שער הדולר-שקל, הדולר נסחר סביב רמה של 3.95 שקלים.

15:00

המגמה האדומה בבורסה נמשכת: המדדים המרכזיים ת"א 35 ומדד ת"א 90 יורדים בכ-6%. מדד ת"א בנקים ות"א פיננסים צוללים בכ-7%. 

מחזור המסחר עומד על כ-1.8 מיליארד שקלים. 

מניית איסתא  מובילה את המגמה השלילית במדד ת"א 125 ויורדת בכ-13%. מנגד, אורמד פארמ , טבע  וקמטק  נסחרות בעליות שערים.

חברת התובלה הימית צים , שמנייתה נסחרת בנאסד"ק, הודיעה על העמדת כל האוניות והתשתיות שלה בעדיפות ראשונה לטובת מדינת ישראל. בשלב זה, עוד לא התקבלה בחברה פנייה כלשהי מהמדינה אך בצים מציינים כי יעמידו את האוניות והתשתיות "לטובת הצרכים הלאומיים של מדינת ישראל, בעדיפות ראשונה".

14:07

מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מאבדים מערכם 5%. מדד ת"א גז ונפט מאבד מערכו 7.2% ומדד ת"א ביטוח יורד ב-7%.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות חדות של 1.4%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות נסחרות בירידות של כ-3%.

את המגמה השלילית מובילות מניות שיכון ובינוי , דלק קבוצה , ניו-מד אנרג יהש , אנלייט אנרגיה  ומליסרון .

13:05

בניגוד למגמה האדומה בבורסה, מניות טבע  וקמטק  נסחרות בעליות של כ-3% כל אחת, ולמעשה הן שתי המניות היחידות שעולות במדד ת"א 125.

קמטק, יצרנית ציוד בדיקה לתהליך ייצור השבבים, נהנית מהמומנטום חיובי בתחום השבבים בתקופה האחרונה, מה שדוחף את מחיר המניה כלפי מעלה. מתחילת השנה מניית החברה זינקה בכ-217%.

טבע מנגד, הציגה בימים האחרונים ביצועים חלשים ועלתה מתחילת השנה בכ-7% בלבד. כעת נראה כי המשקיעים מנצלים את הירידות במחיר המניה, מה שמייצר מומנטום חיובי נכון לכתיבת שורות אלו.

המגמה האדומה בבורסה בת"א נמשכת: מדד ת"א 35 צולל בכ-7% ומדד ת"א 90 יורד בכ-7.5%. 

בקרב המדדים הענפיים, מדד מניות הבנקים נופל בשיעור חד ביותר, בכ-8.5%. מבט על ההיסטוריה של המדד מזכיר את ימי פרוץ מגפת הקורונה בשנת 2023, אס נפל המדד ב-23 במרץ באותה שנה ב-7.2%.

במקביל, מדד ת"א אנרגיה צולל בכ-10% נכון לכתיבת שורות אלה. עד פרוץ המלחמה, המדד היה אחד הבולטים בעליות - מתחילת השנה וטרם פתיחת המסחר הבוקר הוא זינק ב-42%. אירוע אחד הקפיץ אותו בסוף מרץ ושינה את כיוונו: האפשרות להשקעה בשותפות ניו-מד אנרג'י המחזיקה בנתח ממאגר לוויתן, על ידי בריטיש פטרוליום וחברת הנפט הלאומית של אבו-דאבי (ADNOC) לפי שווי של 14 מיליארד שקל לשותפות. 

במקביל, הנפילות החדות בעת פתיחת המסחר בבורסה, מזניקות את מדד הפחד המקומי ( VTA35 ) בשיעור דרמטי. בזמן שמדד ת"א 35 נופל בכ-7% בבורסה, כנראה ש"טבעי" שמדד הפחד שהוא למעשה נגזרת של מחיר האופציות על אותו מדד, מרקיע היום (א') וקופץ ב-61% לרמה של 21.7 נקודות. המדד מזנק בבת אחת לרמות שבהן ביקר בעת חודשי ההפגנות הסוערות מוקדם יותר השנה. מאז סוף מארס האחרון הוא נסחר מתחת לרמת 20 הנקודות.

11:57

במסחר באופציות על שער הדולר-שקל, הדולר נסחר סביב רמה של 3.95 שקלים. בשוק המניות מדד ת"א 35 צולל בכ-7% ומדד ת"א 90 יורד בכ-8%.

בשוק החוב המקומי, הירידות במדדי התל בונד הקונצרניים מתחזקות ובשעה זו הם נסחרים בירידות של כ-1.5%. מדד תל גוב שקלי 10 + צולל בכ-3.4%.

11:28

מתחזקות הירידות בבורסה בת"א: ת"א 35 מאבד מערכו 6.5% ומחזירות את ת"א 35 לתשואה שלילית מתחילת 2023. במקביל ת"א 90 צולל בכ-7.4%, ת"א בנקים 5 יורד בכ-8.2% ות"א גז ונפט משיל מערכו 10%.

10:50

המגמה השלילית בשוק המניות המקומי נמשכת: ת"א 35 צולל בכ-5% ות"א 90 יורד ב-6%. מדד הבנייה מאבד מערכו כ-7.5%.

בשוק החוב המקומי תשואות האג"ח הממשלתיות והקונצרניות מזנקות: מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של כ-1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים מזנקת ב-25 נקודות בסיס לרמה של 4.51%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות נסחרות בירידות שערים של 2.5%.

10:44

חברת ישראייר גרופ  פרסמה לפני זמן קצר עדכון בדבר השפעת הלחימה בעזה על פעילות החברה:

"החברה מבקשת לעדכן כי לאור המלחמה בעזה קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקושים למוצרי הקבוצה, בעיקר בתחום הפעילות של התיירות הנכנסת. פגיעה זאת עלולה לבוא לידי ביטוי בחלק מטיסות החברה, שתוכננו להתבצע באמצעות מטוסים חכורים, שנחכרו לתקופות קצרות. קיים חשש כי חלק מטיסות אלו יתבטלו בשל העובדה כי הצוותים הזרים, המפעילים טיסות אלו, ביקשו לעזוב את ישראל לאלתר. זאת ועוד, חלק מטייסי החברה גויסו בצווי .8 לפיכך, החברה מעריכה במועד זה כי במהלך הימים הקרובים, היא תידרש לפעול בלוח טיסות מצומצם מהתכנון המקורי. לצמצום פעילות זאת, לפי שעה, אין השפעה מהותית תוצאות החברה, אולם ככל שהלחימה תימשך, יכולות להיות לכך השפעות מסוימות על תוצאות הרבעון הרביעי".

10:39

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מתייחס הבוקר להשפעת המצב הבטחוני על שוק ההון המקומי: " בניגוד למבצעים השונים בדרום בשנים האחרונות, להם היתה השפעה מזערית על השווקים, למלחמה שהחלה בסוף השבוע צפויה להיות השפעה מהותית יותר. הסיבה לכך היא שהשווקים הם בסופו של דבר הם בבואה של הכלכלה הישראלית ואם במבצעים הקודמים בדרום הכלכלה הישראלית לא נפגעה באופן מהותי הרי שכיום תרחיש כזה הוא יותר מדי אופטימי. לכן, אם בעבר התגובה בשווקים היתה ליום-יומיים לכל היותר, סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר".

להערכת גרינפלד, הפגיעה הצפויה בפעילות הכלכלית מגיעה משני אפיקים: "ראשית, סביר להניח שהמלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, תקופה בה ניתן גם להניח שחלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים. איום כזה יגרום לצרכן הישראלי לצאת פחות החוצה ובאופן טבעי להקטין את היקף הצריכה. מעבר לכך, בתקופה של אי ודאות כבדה כל כך סביר להניח שגם היקף ההשקעות במשק, הן של המגזר הפרטי והן של הציבורי, ירד. כמובן, כל ההשפעות הנ"ל רק ילכו ויתחזקו במידה ומספר הגזרות בהן ישראל נמצאת במלחמה יגדל.

"שנית, ישראל מוצאת את עצמה במצב בו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם. הדעה הבינ"ל על ישראל גם כך אינה מזהירה בשנה האחרונה והחלטות מסוג זה, הכרחיות ככל שיהיו, עלולות רק לפגוע עוד יותר בתפיסה של ישראל בעולם.

"במצב כזה ההשקעות הבינ"ל בישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרונות עשויים להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע. לכן, סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים. כדאי לזכור שהיחלשות השקל באה לידי ביטוי גם בהתחזקות הלחצים האינפלציוניים ולכן מדיניות מוניטארית יציבה ואחראית יחד עם פעולות אקטיביות בכל הנוגע ליחסי החוץ ולהסברה בעולם עשויות לייצב חלק מהפגיעה בהיבט זה.

"מעבר לכך, כדאי להזכיר שמודי'ס תעדכן את דירוג האשראי של ישראל ביום שישי הקרוב. לא בטוח שפרוץ המלחמה ישפיע מיידית על דירוג האשראי שכן חברות הדירוג לא ששות לבצע שינויים מהותיים בתקופות של אי וודאות אבל ללא ספק תהיה לכך השפעה בדיונים במודי'ס וככל שהמלחמה תימשך כך גם הסיכון לדירוג האשראי של ישראל יגדל.

אז מה עושים עם הכסף? אמנם האופק לשוק הישראלי לא נראה כרגע טוב אבל למדנו שוב ושוב בעבר שקבלת החלטות על החסכונות ארוכי הטווח שלנו בתקופות כאלו מובילה בדרך כלל להפסדים ולא לרווחים. הקטנת החשיפה לשווקים כיום עשויה אמנם לחסוך הפסדים על הנייר אבל מכיוון שבדרך כלל אף אחד לא יודע מתי הזמן הנכון להחזיר את הכסף לשוק, בסופו של דבר מהלכים מסוג זה פוגעים בחוסך".

10:19

הירידות בבורסה מתחזקות: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 צונחים בכ-5%. ת"א ביטוח מוביל את המגמה השלילית וצונח בכ-7.5%.

על רקע ירידות השערים החדות המסחר במניות משק אנרגיה , פתאל החזקות , נטו מלינדה  ופז נפט  מתעכב לצורך מיתון תנודות.

10:08

לאחר עיכוב בפתיחת המסחר בבורסה, יום המסחר נפתח בירידות חדות. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 צונחים בכ-4%.

10:04

פתיחה אנגלית בבורסת ת"א: על רקע המתיחות הבטחונית, עיכוב בפתיחת המסחר בבורסת המקומית. יום המסחר צפוי להיפתח במגמה שלילית.

09:19

בשיחה הבוקר עם גלובס, רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות מתייחס להשפעה הצפויה של המצב הבטחוני על שוק ההון המקומי: "למצב הבטחוני צפויה להיות השפעה שלילית על המסחר בשוק ההון המקומי בכלל ועל שוק המט"ח בפרט. המתיחות מהמלחמה פוגעת בתאבון הסיכון של המשקיעים והביקוש לנכסים מסוכנים יורד, מה שצפוי להביא לירידות בשוק המניות ולפתיחת מרווחים בשוק החוב באגרות החוב הקונצרניות בדירוגים נמוכים. עם זאת, יש לציין כי היו בעבר מקרים שבהם השוק הפתיע והגיב בעליות לאירועים בטחוניים". 

למרות המתיחות הבטחונית, יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח כרגיל בשעה 10:00. מנחם מתייחס לכך ומסביר כי "השוק תמיד בעד המשכיות עסקית. אומנם הפעילות בבורסה לא תהיה מלאה היום מכורח הנסיבות אך קיום מסחר שגרתי בבורסה מהווה סימן להמשכיות". 

במקביל, רונן מתייחס לשאלתנו לגבי אופן ניהול ההשקעות בצל המתיחות הבטחונית ומסביר : "במצב הנוכחי, אופן ניהול ההשקעות תלוי בסוג המשקיע. משקיעים שונאי סיכון שמחפשים יציבות יעדיפו לפנות להשקעות סולידיות ולהקטין את החשיפה למניות. עם זאת, משקיעים וגופים מוסדיים שמחפשים הזדמנויות, יוכלו למצוא הזדמניויות במידה ואכן נראה ירידה חדה בנכסים המקומיים". 

בכל הנוגע לשוק המט"ח מנחם מסביר כי להערכתו קיימת סבירות שנראה פיחות בשקל בפתיחת שבוע המסחר במט"ח המקומי מחר (ב'). במקביל הוא מציין כי "במידה ונראה פיחות חד במטבע המקומי, שכבר פוחת מתחילת השנה ב-10% מול הדולר, קיים סיכוי מסוים שנראה התערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח המקומי, שמחזיק רזרבות של 200 מיליארד דולרים". במקביל הוא מתייחס להשלכות הלחימה על החלטת הריבית הקרובה של ישראל ומציין כי הוא מעריך שהסבירות להעלאת ריבית בהחלטה הקרובה תרד.

08:11

1. שוקי המניות 

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית על רקע המצב הבטחוני.
חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, הרצוג מציין הבוקר כי "שווקי ההון והדולר צפויים לשקף בימים הקרובים את העלייה ברמת הסיכון של כלכלת ישראל והמחירים הכלכליים הכרוכים בכך".

עוד גורם חשוב לכלכלה הישראלית יתרחש ביום שישי הקרוב, כאשר תפרסם חברת דירוג האשראי מודי'ס את הדירוג השני של ישראל לשנת 2023. בחברת הדירוג הביעו לא מכבר מורת רוח מחוסר הוודאות נוכח המשבר הפוליטי בישראל, מה שמעלה את החשש כי הדירוג של ישראל ירד מציונה הנוכחי, העומד על A1.

בדוח שעבר הורידה החברה את תחזית הדירוג של ישראל מחיובית ליציבה, בפגישות המשלחת בחודש שעבר, ראתה המשלחת את תוצאות המשבר הפוליטי המעיב על הכלכלה ואת הכנסות המדינה ממיסים יורדות ואת ההוצאות עולות. כתוצאה מכך, לא ברור מה תהיה החלטת חברת הדירוג.

ביום חמישי האחרון המסחר בתל אביב התנהל במגמה שלילית, ומדד ת"א 35 ירד ב-0.5%. בסיכום שבועי מדד הדגל של תל אביב ירד ב-0.8%. מתחילת שנת 2023 מדד ת"א 35 רשם תשואה חיובית מתונה של 1.7%, לעומת עלייה של 11% במדד S&P 500 בארה"ב (וזאת למרות שירד ב-7.7% מאז השיא של חודש יולי).

בארה"ב, המסחר בוול סטריט ננעל בסוף השבוע האחרון בעליות שערים: הדאו ג'ונס התחזק ב-0.9%, ה-S&P 500 הוסיף 1.2% והנאסד"ק טיפס ב-1.6%.  

לקראת הפתיחה הרשמית של עונת הדוחות לרבעון השלישי, מספר קטן של חברות שנסחרות בוול סטריט יפרסמו במהלך השבוע הבא דוחות כספיים. בין החברות שידווחו - יצרנית המשקאות פפסיקו, ספקיות שירותי ה-IT וויפרו ו-Infosys, חברת התעופה דלתא איירליינס, רשת המזון דומינו'ס פיצה והבנק ג'יי.פי מורגן.

2. שוקי האג"ח

יום המסחר בשוק החוב המקומי צפוי להיות תנודתי על רקע המתיחות הבטחונית. המסחר בשוק החוב התנהל ביום חמישי ברובו בעליות שערים גם במדדי התל גוב של איגרות החוב הממשלתיות וגם במדדי התל בונד של האג"ח הקונצרניות. מדד תל גוב-כללי עלה בכ-0.1% ומדד תל בונד 20 עלה בשיעור דומה.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, המליץ השבוע בסקירתו השבועית לנצל את עליית התשואות בארה"ב לצורך הארכת התיק למח"מ בינוני-ארוך. לגופים מוסדיים הוא ממליץ להתחיל להאריך מח"מ גם בשוק המקומי, אך זאת בעיקר באמצעות שוק הנגזרים. לדבריו, השוק ממשיך לתמחר התחלת הורדה של הריבית בישראל בשנה הקרובה.

בארה"ב, ביום שישי האחרון נרשמה עליית תשואות קלה באגרות החוב הממשלתיות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה קלות ועמדה על 4.79%. התשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 5%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי צפוי להיפתח מחר (ב') עם היחלשות השקל מול המטבעות הזרים. השקל עבר פיחות חד בשנה האחרונה ומצב הלחימה צפוי להחמיר את שווי המטבע בעולם. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, אומר לגלובס הבוקר כי "הפעילות הכלכלית ממשיכה גם בצל לחימה אך התגובה תהיה עצבנית לנוכח הנסיבות". 

"עוד פיחות בשקל": הכלכלנים מעריכים - זה מה שיקרה היום בבורסה ובשוק המט"ח 

בשוק המטבעות נסחר הדולר ביום שישי בשער של כ-3.84 שקל, והאירו נסחר בכ-4.07 שקל. לשם השוואה, בסוף ספטמבר (סוף השבוע שעבר) שער הדולר עמד על 3.82 והאירו היה דומה לשערו כעת.

בנק אוף אמריקה העריך השבוע, לאחר התחזקות הדולר ברמה העולמית, שלמטבע האמריקאי יש השנה יותר אפסייד מתחזיות הקונצנזוס בנוגע לדולר, אך החל מהמחצית השנייה של שנת 2024 הם מזהים דאונסייד גדול יותר.

מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחר ביום שישי האחרון סביב 84.4 דולרים, ירידה לעומת השיא האחרון מהשבוע שעבר, של מעל 94 דולר.

4. מאקרו

בתחום המאקרו יתפרסמו השבוע מספר נתונים בולטים ברחבי העולם. בין היתר יפורסם נתון הייצור התעשייתי בגרמניה לחודש אוגוסט, המכירות הקמעונאיות בבריטניה, אישורי בנייה באוסטרליה והלוואות חדשות בסין. בגרמניה יפורסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר והצפי הוא לעלייה של 0.3%, בדומה לעלייה בחודש שעבר. בארה"ב יתפרסם באותו יום מדד המחירים ליצרן ולמחרת - מדד המחירים לצרכן, כמו גם נתוני אבטלה. ביום חמישי יתפרסם גם מדד המחירים לצרכן בסין וביום שישי יפרסמו את הנתון הזה ספרד וצרפת.

5. תחזית

ארי ואלד, האסטרטג הטכני הראשי באופנהיימר, מעריך בסקירה השבועית שלו שהירידה האחרונה במדד S&P 500 יוצרת הזדמנות השקעה. זאת בשל שילוב של מצב "מכירת יתר" לפי פרמטרים טכניים, ושל עונתיות חיובית היסטורית של סוף השנה. לדבריו, מסורתית מתאפיין הרבעון הרביעי בחוזק של מדד S&P 500. הוא צופה גם התייצבות בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב סביב רמת שיא אחרונה של 4.6%. המניות עליהן הוא ממליץ כעת הן חברת מחשוב הענן Veeva Systems, חברת השבבים NXP, חברת האנליטיקה datadog וחברת אבטחת הסייבר CrowdStrike.

בנושא אחר, בנק ברקליס ממליץ על מניית טבע בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 14 דולר, שגבוה ב-52% מהמחיר הנוכחי בבורסת ניו יורק. בבנק מציינים ששיתוף הפעולה עליו דיווחו השבוע טבע וסאנופי חיובי, מהווה ולדיציה מצד שחקנית חזקה בתחום האימונולוגיה ויחזק את המבנה הפיננסי של טבע - מה שיאפשר לה להאיץ את החדשנות שלה.