מניות הנדל"ן מזנקות בחדות בבורסה בת"א; מה עומד מאחורי המגמה?

הבורסה בת"א נסחרת היום (ה') בעליות בהובלת מניות הנדל"ן, שרשמו ירידות חדות מתחילת השנה • על רקע המגמה החיובית בענף, החלטת הריבית של הפד אמש, בה דווח כי יהיו 3 הפחתות ריבית ב-2024

ריבית נמוכה מיטיבה עם חברות הנדל"ן / צילום: Shutterstock
ריבית נמוכה מיטיבה עם חברות הנדל"ן / צילום: Shutterstock

הבורסה בת"א נסחרת היום (ה') בעליות חדות, כאשר מדד הנדל"ן מוביל את המגמה הירוקה עם עליה של 4.3%. בפילוח למרכיבי הסקטור, מי שמובילות את העליה הן מניות הנדל"ן המניב בישראל (המדד עולה ב-4.2%), יחד עם יזמיות הבנייה בישראל ולבסוף חברות הנדל"ן המניב בחו"ל. לשם השוואה, מדד ת"א 35 עולה ב-1.9% ומדד ת"א 125 עולה בשעה זו ב-2%.

טלטלה במט"ח לאחר החלטת הפד- האם בנק ישראל יוריד את הריבית? 
תחזית הפד: האינפלציה תתקרר מהר יותר ב-2024, יהיו שלוש הפחתות ריבית; תשואות האג"ח צונחות 

הסיבה לזינוק היום היא החלטת הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, שהתקיימה אתמול (ד') בערב. חברי הפד אומנם הותירו את הריבית ברמה של 5.25%-5.5% אך אותתו על שלוש הורדות ריבית בשנת 2024. למעשה, הבנק המרכזי האמריקאי נתן את האישור לשווקים לכך שהוא כבר רואה את האינפלציה נעצרת וחוזרת לתחום יעד יציבות המחירים שלו (כ-2% בממוצע).

ריבית נמוכה מיטיבה עם חברות הנדל"ן

לגובה הריבית יש השפעה ניכרת על חברות הנדל"ן. כאשר הריבית עולה, שיעור ההיוון של החברות עולה ולכן שווי הנכסים יורד והחברות נאלצות לרשום הפסדי שיערוך, חלקן כבר נאלצו לרשום ירידות ערך של מיליארדי שקלים. מעבר לכך, חברות הנדל"ן הן חברות ממנופות - הן לוקחות הלוואות גדולות לצורך הפעילות. כשהריבית אפסית זה משחק לטובתן אבל כשהריבית עולה עלויות המימון שלהן מתייקרות מאוד, הן צריכות לשלם עוד מאות מיליוני שקלים החזרי ריבית על ההלוואות ולא כולן מצליחות לעמוד בכך. זאת הסיבה למשל לקריסתה של חברת חנן מור.

בנטרול יום המסחר הנוכחי, מדד הנדל"ן עלה רק בחצי אחוז מתחילת השנה (וכולל היום הוא משלים עליה של כמעט 5%). במקביל, מניות הנדל"ן המניב עדיין נמצאת בטריטוריה השלילית מתחילת השנה אבל כולל העליות היום הן מתקרבות לאיזון (ירידה של 0.4% בלבד). מדד מניות הנדל"ן המניב בחו"ל עובר לטריטוריה הירוקה בעקבות העליות היום (ה') ומדד הבניה מוביל עם עליה של 5.1% מתחילת השנה (לעומת 1.1% עד אתמול).

ולמרות זאת, המניות המובילות עדיין נמוכות בעשרות אחוזים מאז השיא שרשמו בתחילת שנת 2022. כך בקרב היזמיות - ישראל קנדה  בתשואה שלילית של 52%, דמרי  במינוס 26%, אפריקה מגורים  במינוס 23%, אזורים  במינוס 27%, אקרו  עם נפילה של 49%, פרשקובסקי  גם היא עם נפילה דומה, וחנן מור  מחקה 94% מערכה. בניגוד למגמה בתחום, מניית חברת ההתחדשות העירונית אאורה  של יעקב אטרקצ'י בולטת לטובה עם תשואה חיובית של 21% מתחילת שנת 2022, ותשואה כוללת של 450% תוך שלוש שנים.

אצל מניות הנדל"ן המניב - עזריאלי קבוצה  נמוכה ב-27%, מליסרון  מובילה עם ירידה של 6.8% בלבד, ביג  עם ירידה של 27%, אלוני חץ  עם נפילה של 52%, ג'י סיטי  גם היא עם נפילה של יותר מ-50%, מגה אור  עם ירידה של 45%, אפי נכסים  עם ירידה של 29%, סאמיט  עם ירידה של 34%, מבנה  מחקה 19% מערכה ואלקטרה נדל"ן  עם ירידה של 45%.