הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ת"א ננעלה בירידות שערים; מניית ריטיילורס זינקה ב-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2%, ומדד ת"א 90 השיל מערכו 0.8% • השקל התחזק קלות מול המטבעות הזרים בשישי • עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2023 יצאה לדרך בוול סטריט • בעולם יפרסמו השבוע נתוני מאקרו שונים, בהם מדדי המחירים לצרכן בגוש האירו ובישראל ושיעור האבטלה בבריטניה ובסין

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה שלילית בתל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2%, ומדד ת"א 90 השיל מערכו 0.8%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביומד ירד ב-1.4%. מנגד, מדד ת"א רשתות שיווק טיפס ב-1.7%, ות"א בנקים 5 עלה ב-0.6%.

מחזור המסחר היה נמוך יחסית והסתכם בכ-550 מיליון שקל.

במדד ת"א 125 בלטה לחיוב מניית ריטיילורס  שזינקה ב-10% לאחר שדיווחה על משא ומתן לרכישת שליטה בתאגיד אוסטרלי, המפעיל כ-40 חנויות נייקי באוסטרליה ובניו זילנד וכ-11 חנויות של סמסונג.

גם מניות נאייקס , זפירוס  ונקסט ויז'ן  ננעלו בעליות.

מנגד, דנאל , רבוע נדלן , אקויטל  ופרטנר  ננעלו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה קלות ונסחרה סביב 4.1%.

15:44

חברת גב ים  השלימה ביום חמישי האחרון את השלב המוסדי בהנפקת אגרות חוב בדרך של הרחבת סדרת אגרות חוב צמודה (סדרה י') וסדרת אגרות חוב שקלית (סדרה ח') של החברה, המדורגות על-ידי מעלות S&P בדירוג AA. החברה דיווחה על ביקושים של 1.5 מיליארד ש"ח בהרחבת הסדרות הקיימות מתוכם בחרה גב-ים לגייס כ-660 מיליון ש"ח.

14:33

ריטיילורס , קמעונאית ההנעלה והלבשת הספורט שבשליטת קבוצת פוקס, דיווחה על משא ומתן לרכישת שליטה בתאגיד אוסטרלי, המפעיל כ-40 חנויות נייקי באוסטרליה ובניו זילנד וכ-11 חנויות של סמסונג. בשבוע שעבר דיווחה החברה על סגירת רשת אופנת הספורט דרים ספורט. במהלך החצי השנה הקרובה, תיסגר בצורה הדרגתית פעילות הרשת, שמונה 11 חנויות ואתר איקומרס, אותו מפעילה טרמינל איקס.

13:36

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.2%. מניות הביומד צוללות ב-1.1%. 

מניית כלל ביוטכנו  מטפסת ב-1% לאחר שדיווחה על טיפול בחולה ראשון בניסוי 2 Phase בחיסון 002-ELI בסרטן לבלב. 

לצד זאת, מניות נקסט ויז'ן ,אלקטרה צריכה , זפירוס , נאייקס  ונכסים ובנין  נסחרות בעליות שערים.

12:23

המדדים המרכזיים בת"א ממשיכים להיסחר בעליות קלות. 

קבוצת חנן מור  דיווחה לפני זמן קצר כי ביהמ"ש נענה לבקשת החברה והאריך את התקופה לעיכוב הליכים עד ליום 31.1.2024. 

מניית חברת סטורג' דרופ , העוסקת באגירת אנרגיה לייצור חשמל, חום וקור מזנקת בחדות לאחר שדיווחה כי קיבלה אישור עקרוני להתחלת פיילוט ביפן ומגעים להתקשרות בשת"פ עם Corporation Aisin (חלק מתאגיד טויוטה העולמית). הפיילוט הינו יצירת אינטגרציה בין מערכת אגירת האנרגיה שפיתחה החברה וגנרטור שפיתחה Aisin וזאת
לטובת פיתוח אבטיפוס שעל בסיסו הצדדים יוכלו לייצר מוצר משותף לטעינת כלי רכב חשמליים.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים קלות. במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + מטפס ב-0.4%.

10:54

עליות קלות בת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 מטפס ב-0.2%. בקרב המדדים המרכזיים, ת"א מניב חו"ל מטפס ב-0.8% ות"א ביומד משיל מערכו 0.6%.

שוב אנרגיה  עדכנה הבוקר כי חברת הבת שלה הודיעה על זכיה בהליך לבחירת יזם לתכנון, הקמה תפעול ותחזוקה של מערכות סולאריות לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו -וולטאית (PV) בשישה מחלפים לאורך כביש 6. 

10:02

שבוע המסחר בת"א נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות נפטא , אופקו הלת' , פריורטק  וקמטק .

מנגד, איי.סי.אל , תדיראן גרופ , בזא  טאואר  ופרטנר  נסחרות בירידות.

08:29

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות קלות. ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסה בתל אביב התנהל במגמה חיובית: ת"א 35 הוסיף כ-0.2% ות"א 90 טיפס ב-0.3%. את המגמה החיובית הוביל מדד ת"א בנקים 5 שעלה ב-0.9%. מנגד, מניות הביומד צללו ב-1.9%, בעקבות המגמה השלילית שרשמו מניות אופקו הלת'   ואנלייבקס 

25 מיליון שקל: הבנקים בדרך לקבל סכום משמעותי ראשון מפשיטת הרגל של פישמן  

רוב ימי המסחר של השבוע החולף הסתיימו עם ירידות קלות במדד ת"א 35, ובסיכומו השיל מערכו 0.8%. מניות הנדל"ן רשמו את ירידות השערים החדות ביותר השבוע כאשר מדד ת"א מניב חו"ל השיל מערכו 6.3% ות"א נדל"ן ירד ב-4.8%. 

מניית בית הזהב  בלטה בעלייה בשיעור דו-ספרתי לאחר דיווח על מכירת פעילות בתי האבות בבריטניה, ומנגד בלטה טוגדר פארמה  בירידה דו-ספרתית בעקבות החלפת התחייבות כלפי בעל שליטה להלוואה המירה.

גם אג"ח, גם מניה: האם זה יהיה הלהיט של משקיעי החוב השנה? 

בוול סטריט, המסחר ננעל ביום שישי האחרון במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס ירד ב-0.4%, ה-S&P 500 עלה ב-0.1% והנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס. בסיכום שבועי, מדד הנאסד"ק טיפס ב-3.1%, ה-S&P 500 עלה ב-1.8% והדאו ג'ונס הוסיף כ-0.3% לערכו.

עונת הדוחות לרבעון האחרון של השנה נפתחה באופן רשמי בוול סטריט כאשר מספר בנקים גדולים בארה"ב פרסמו את תוצאותין הכספיות: 

סיטיגרופ  דיווחה על הפסד נקי של 1.8 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2023, המהווה הפסד של 0.85 סנט למניה. בבנק מסבירים כי ההפסד נבע בעיקר מהפרשות בסך 5.3 מיליארד דולר שסיטיגרופ ביצעה הרבעון, כולל הפרשות משפטיות, הפרשות להפסדי אשראי, והפחתות נכסים.

סיטיגרופ צפויה לפרסם את תוכנית ההתייעלות שלה בחודשים הקרובים כדי להתמודד עם האתגרים הנוכחיים. הרבעון הרביעי סימן את הרבעון השביעי ברציפות של ירידה בהכנסות החברה. במקביל, הבנק הודיע כי יקצץ 10% מכוח העבודה שלו, כחלק משינוי ארגוני נרחב שמבצעת המנכ"לית החדשה, ג'יין פרייזר. 

ג'יי פי מורגן  פרסם כי הרווח למניה עמד ב-Q4 על 3.04 דולרים, מתחת לתחזיות המוקדמות שציפו לרווח למניה של 3.32 דולרים. במקביל, הכנסות הבנק הסתכמו בכ-39.94 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי המוקדם שעמד על 39.78 מיליארד דולר. 

בנק אוף אמריקה דיווח על רווח למניה של 70 סנט, מעל תחזיות האנליסטים שציפו ל-68 סנט למניה. במקביל, ההכנסה נטו של הבנק עמדה על 3.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2023, לעומת 7.1 מיליארד דולר שהציג בתקופה המקבילה אשתקד. 

עד כה, כ-6% מתוך חברות מדד ה-S&P500 דיווחו את תוצאותיהן הכספיות, כשמתוכן כ-76% דיווחו על הפתעה חיובית ברווחים ו-55% דיווחו על הפתעה חיובית בהכנסות. מכפיל הרווח העתידי על מדד ה-S&P500 עומד על 19.5, מעל הממוצע של ה-5 שנים האחרונות (18.9) ומעל הממוצע של ה-10 שנים (17.6).

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. פורסייט  בולטת עם פער שלילי של כ-8% ומנגד סייברוואן  עם פער חיובי של 28%. 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביום ה' סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי השיל מערכו 0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 ירדה קלות ועמדה על 4.12%. 

בסקירה השבועית שלו, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, ממשיך להמליץ על מח"מ בינוני בהשקעה באג"ח ממשלתיות, כאשר לדבריו בציפיות האינפלציה הנוכחיות קיים יתרון קל לאפיק הצמוד; וכן הוא ממליץ על דירוג AA באג"ח הקונצרניות. בבנק הפועלים, מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים, ציין השבוע כי הגופים הזרים הגדילו החזקות בשוק האג"ח באוקטובר בכ-4.5 מיליארד שקל, והוסיף כי הבנק נותר בהמלצה להחזקת התיק במח"מ בינוני, בעיקר בהחזקה ישירה באמצע העקום.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו ביום שישי בירידות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה על 3.93% והתשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 4.14%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי השקל נסחר בשינויים קלים יחסית מול הדולר והאירו. בסיכום שבועי, השקל נחלש מול שני המטבעות, כשההערכות הן שהפיחות בשקל מגיע על רקע המצב הביטחוני - החשש להחמרת המצב בצפון, וכן אי-הוודאות התקציבית. מתחילת השנה (לפני פחות משבועיים) הדולר התחזק מול השקל ביותר מ-3%.

מחיר חבית נפט מסוג ברנט רשם זינוק חד ביום שישי האחרון ועמד על 78.3 דולרים. על רקע העליות החדות במחירי הנפט בסוף השבוע האחרון - הקואלציה המערבית בראשות ארה״ב ביצעה ביום חמישי בלילה תקיפה נרחבת נגד מטרות של החות'ים בעקבות המצור הימי

המתקפה הלילית: משפט אחד שהושמט מהודעת הבית הלבן מגלה מה באמת רוצה ארה״ב 
●  פרשנות |התקיפה בתימן מועילה אך ורק לצד אחד: החות'ים 

בסקירתו השבועית, העריך הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל מיכאל בפמן כי מחיר הנפט יישמר השנה מעל 70 דולר לחבית; במקביל התייחס לשוק הגז הטבעי וכתב כי מחירי הגז הטבעי האירופי עלו לאחרונה מכ-28 אירו למגוואט/שעה לכ-33 אירו.

"הטמפרטורות הן מתחת לאפס באירופה, ותנאים קרים יותר צפויים להימשך לפחות עד לאמצע ינואר, מה שיגדיל את מספר ימי החימום. ביקוש מוגבר לגז עשוי לבוא לידי ביטוי גם עקב ניצול גבוה יותר של תחנות כוח של חשמל לגז, על רקע תחזיות לתפוקה נמוכה יותר של אנרגיה מתחדשת". בפמן העריך שהמחיר יתייצב בטווח של 30-40 אירו.

4. מאקרו

בארה"ב, מדד המחירים ליצרן (PPI, עלויות היצרנים) פורסם ביום שישי והצביע על ירידה של 0.1% בדצמבר (צפי לעלייה של 0.1%), והשלים עלייה שנתית של 1.0%.

האינפלציה בארה"ב מטפסת: מה יהיו ההשפעות על מתווה ריבית הפד? 

בשבוע הקרוב יפורסמו נתוני מאקרו שונים בעולם, וביניהם הייצור התעשייתי בגוש האירו, שיעור האבטלה בבריטניה ובסין, מדדי המחירים לצרכן בגוש האירו, גרמניה, בריטניה וקנדה, מכירות קמעונאיות בארה"ב, מכירות בתים קיימים בארה"ב והייצור התעשייתי ביפן.

בישראל יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ביום שני. על פי תחזיות הקונצנזוס, המדד צפוי לרדת בקצב חודשי ב-0.1% בדצמבר והקצב השנתי צפוי לרדת מ-3.3% לטווח של 2.7%-3.0%. עוד תפרסם הלמ"ס נתונים על עסקאות נדל"ן לספטמבר-נובמבר, את נתוני סחר החוץ ל-2023 ומשרות פנויות באוקטובר-דצמבר.

ביום שני לא ייערך מסחר בוול סטריט בשל יום מרטין לותר קינג. בשאר ימי השבוע, עונת הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2023 תמשיך לצבור תאוצה, ובין החברות שיפרסמו דוחות במהלך השבוע הבא ניתן לציין את הבנקים מורגן סטנלי וגולדמן זאקס, יצרנית האלומיניום אלקואה ויצרנית הנעליים בירקנשטוק שהונפקה לפני כשלושה חודשים בבורסת ניו יורק.

5. תחזית

מגמת העלייה הכללית בשוק ההון האמריקאי תיטיב גם עם מניות small cap (מניות קטנות), כך מעריך ארי ואלד, האסטרטג הטכני של אופנהיימר. ואלד מציין תבנית התנהגות של מניות small cap: "אפקט ינואר" של ביצועי יתר של מניות אלה ביחס לשוק הכללי.

בחינת התנהגות שוק המניות האמריקאי מצביעה לדבריו על עונתיות: מאז 1928, דצמבר היה חודש של ביצועי יתר של מניות מומנטום, משום שמשקיעים ממהרים למכור מניות "מפסידות" כדי לקזז הפסדי הון לצרכי מס; ואז, חודש ינואר הופך לחודש הגרוע ביותר לאסטרטגיה הזו, כי המניות "המפסידות" שנמכרו, נקנות מחדש. "תופעה זו מתפתחת כעת עם המניות ה'מפסידות' של 2023", כותב ואלד וממליץ לקנות בחולשה. בין מניות ה-small/mid cap (חברות בשווי עד 10 מיליארד דולר) שהוא ממליץ לקנות נמצאות גם חברות הטכנולוגיה הישראליות מאנדיי וטאבולה, כמו גם מניות חברת האנרגיה Dorian LPG, יצרנית משקאות האנרגיה Celsius וחברת הבנייה Tri Pointe Homes.