תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מה חשוב יותר מנתונים פיננסיים בהשקעות?

הקשר ההדוק שבין סיכון לתשואה ידוע לכל - ככל שהתשואה גבוהה כך הסיכון לצדה עולה, אך האם זו נוסחה לינארית? לדברי אלחנן רוזנהיים, מייסד ומנכ"ל פרופימקס, שפועלת כבר כ-25 שנים בענף השקעות הפרייבט אקוויטי בנדל"ן גלובלי, התשובה היא שלילית: ניתן להקטין את הסיכון בהשקעה מבלי לפגוע בתשואה, באמצעות הבנת מאפייני ההשקעה ומתן דגש על פרמטרים שיסייעו בגידור משמעותי של הסיכון

מהשקעותיה של פרופימקס / צילום: Profimex
מהשקעותיה של פרופימקס / צילום: Profimex

טור דעה בשיתוף פרופימקס

פרופימקס פעילה בתחום השקעות הנדל"ן מאז שהותר למשקיעים ישראלים להשקיע מחוץ לגבולות ישראל; ביצענו יחד עם לקוחותינו מאות השקעות נדל"ן מחוץ לארץ ונטלנו חלק במאות השקעות נוספות, במסגרת 32 קרנות נדל"ן. הנבנו עבור לקוחותינו תשואות נאות מאוד, שעולות ברובן על צפי התוכנית העסקית (לצד מעט הפסדים כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי של 2008).

בשנים הראשונות לפעילותינו, עשינו טעויות ולמדנו מהן שיעור חשוב: הטעות הקריטית ביותר הייתה לעבוד עם האנשים הלא נכונים, בכל התחומים - עובדים, מנהלי השקעות, שותפים ונותני שירותים. אם יש דבר חשוב בהשקעות, זה עם מי אתה עושה עסקים. בהקשר זה, אני חוזר ומצטט את וורן באפט שאמר: "כאשר אתם תוהים על קנקנם של אנשים, חפשו אצלם שלוש תכונות: יושרה, אינטליגנציה ומרץ - אם לא תמצאו את התכונה הראשונה, שתי האחרות יחסלו אתכם". חבל שלעיתים לוקח זמן לגלות שאין לאדם איתו עושים עסקים את היושרה, ואז הנזק עלול להיות אדיר.

היופי והמורכבות בפרייבט אקוויטי הוא שיש שונות גדולה בין מנהלים שונים. כל אחד מהם יכול להיות חתום על ביצועים שונים לחלוטין, בהתאם לסט הכישורים שהוא מביא עמו. לכן חשוב מאוד לבחור את האנשים הנכונים להשקיע לצידם.

לצד סט הכישורים, חשוב לא פחות, ולעיתים אף יותר, לעבוד עם מנהל השקעה בעל מוניטין של יושרה אישית ומקצועית. בהקשר זה, אני ממליץ תמיד, לפני שמתחילים לעבוד עם מאן דהוא - לשוחח עם מספר גורמים שלהם נסיון עבודה קודם עם אותו מנהל, להתרשם מהעבר שלו, מהיסטוריית העמידה בהתחייבויות ובהסכמים שלו, והתנהלותו בהתאם למצפן מוסרי.

לפרטים בנוגע להצטרפות לקרן הנדל"ן המשקיעה בהזדמנויות משבר הקורונה או לתיאום פגישת היכרות, לחצו כאן>>

יושרה בהצגת היסטוריית ביצועים

בעת הצגת היסטוריית הביצועים שלו, על מנהל ההשקעות לתת גילוי נאות לאופן החישוב - פרק הזמן, מה נכלל בחישוב (האם נכללו הפסדים?), האם הנתונים הם לפני/אחרי עמלות או מסים - כל אחד מאלו עשוי להוביל לתוצאה שונה בתכלית. כמו כן, על מנהל השקעה לאפשר למשקיע, או למשקיע הפוטנציאלי לבחון את כלל ההשקעות שביצע ולקבל נתונים מלאים על כלל שנות פעילותו.

אלחנן רוזנהיים, מייסד ומנכ"ל פרופימקס / צילום: Profimex
 אלחנן רוזנהיים, מייסד ומנכ"ל פרופימקס / צילום: Profimex

יושרה בעריכת התוכנית העסקית

אנו בפרופימקס פועלים מזה למעלה משני עשורים במודל של חבירה לשותף מקומי בעל התמחות סקטוריאלית, נוכחות מקומית וניסיון במימוש אסטרטגיות השקעה. אנו מעוניינים בשותפות עם מי שיש לו את מירב הכלים לאיתור ההשקעות הנכונות, לניהול השקעה ולמימושה בנקודת הזמן הנכונה למשקיע.

אנו בונים עם שותפנו לדרך תוכנית עסקית באופן גלוי ושקוף ועם יושרה והגינות. לפני כן, אנו בודקים האם למנהל ההשקעה יש ניסיון ומיומנויות על מנת לממש את התוכנית העסקית? האם נלקחו נתונים השוואתיים מתאימים? האם התוכנית נערכה בשמרנות מספקת? האם פרק הזמן שנקבע למימוש התוכנית העסקית הוא סביר? יש לזכור שבמונחים של תשואה שנתית, לעיתים קיצור של התוכנית העסקית עשוי להשפיע על התשואות.

יושרה בניהול ההשקעה

מנהל השקעות שקיבל ממשקיעים פאסיביים את המנדט לנהל את ההשקעה שמומנה מכספם, חייב בחובת נאמנות מוגברת כלפיהם בעת ניהול ההשקעה. הדיווח שלו למשקיעים חייב להיות מלא ושקוף; בכל החלטת השקעה נוספת שיקבל, עליו להוסיף למערך השיקולים גם את השאלה: האם הנכס הנוסף שהוא משקיע בו אינו מתחרה בנכסים קודמים, או שההחלטה שיקבל עלולה להשפיע עליהם בצורה כזו או אחרת.

יושרה במתן ייעוץ

חלק מהיועצים או המנהלים הפיננסיים מקבלים תגמול עבור לקוחות שהם מפנים לגוף ההשקעות. במקרים אלו, עשוי לצוץ חשש שהיועץ יבחר בהשקעה שהתגמול בגינה הוא הגבוה ביותר, ולא בהכרח בזו שמשרתת את צרכי המשקיע באופן המיטבי. במצבים אלה, בהם מי שממליץ או מקבל את החלטת ההשקעה עבור המשקיע אינו גוף ההשקעה עצמו, עליו לערוך גילוי מלא לגבי מערך האינטרסים שלו.

לעיתים קרובות אני רואה שיש אנשים שמוכנים לתת לגיטימציה לפעולות לא אתיות, אם יש רווח כספי לצידן. הרבה יותר משקיעים נפגעו מהונאות מיידוף כיוון שיועצים, בנקים, פמלי אופיסס ומתווכים, המליצו על השקעה עימו והתעלמו מתלונות ומתמרורי אזהרה, רק בגלל שגרפו מכך עמלות.

בשורה התחתונה, יושרה שזורה כחוט השני בכל תחומי החיים שלנו, וככלל אצבע יש תמיד להעדיף להיקשר בהסכמים, יחסים ושיתופי פעולה עם אנשים שראוי לתת בהם אמון. זכרו שמעבר לבחינת ההשקעה ומנהליה, יש לבחון גם את מידת ההתאמה של ההשקעה לצרכי המשקיע ולוודא שיש פיזור בין השקעות שונות עם קורלציה נמוכה ביניהן. אם המשקיע רוצה לגדר את הסיכונים בהשקעה, הוא חייב לתת משקל מהותי לכל הסעיפים המוזכרים מעלה ובעיקר למידת היושרה של כל החוליות בשרשרת ההשקעה.

לפרטים בנוגע להצטרפות לקרן הנדל"ן המשקיעה בהזדמנויות משבר הקורונה או לתיאום פגישת היכרות, לחצו כאן>>

*הכותב הוא מייסד ומנכ"ל פרופימקס, הפועלת בתחום השקעות הנדל"ן הגלובלי.

**פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

לכתבות נוספות של פרופימקס הקליקו>>   

צרו איתנו קשר *5988