נעילה דרמטית בת"א: העליות נמחקו במהלך חד

ירידות של יותר מ-1% במדד ת"א 35 נמחקו לקראת סגירה • ברקע: המדדים בוול סטריט עברו לירידות של עד 0.6% • דלק מבקשת למחוק את דלק אנרגיה מהמסחר כבר בשבוע הבא • קולפלנט זינקה בכ-30% ברקע להסכם שיתוף פעולה עם חברת יונייטד ת'רפיוטיקס

בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המדדים המובילים בבורסה המקומית מחקו בסגירה את העליות שנרשמו לאורך יום המסחר, וזאת ברקע לתנודתיות המדדים בניו יורק. למרות פתיחה חיובית מוקדם יותר, המדדים המובילים בוול סטריט יורדים כעת 0.5%.

מדד ת"א-35  שעלה מוקדם יותר במעל ל-1%, עלה בסופו של יום ב-0.08%, מדדת"א- 90  נסגר ללא שינוי ומדד הבנקים עלה 1.1%.

מניית לאומי  עלתה 1.9% במחזור הגבוה בשוק, כיל  איבדה 0.8% במחזור השני בגובהו בשוק, מניית מזרחי טפחות  עלתה 1.4%, רמי לוי י זינקה ב-3%, בזן  נסגרה ללא שינוי. 

מניית ביוליין  איבדה 10%, מדיוי נפלה ב-6%, מניית אופקטרא  ירדה בשיעור דומה, מנייתפנטזי נטוורק  צנחה ב-5%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.2 מיליארד שקל.

16:30

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בטריטוריה הירוקה, וזאת ברקע לפתיחת שבוע חיובית בשוקי העולם. הבוקר באסיה הבורסה בשנחאי זינקה ביותר מ-4% על רקע הזרמות הון מצד הבנק המרכזי, המדדים באירופה נסחרים בעליות של עד 0.6%, המדדים בוול סטריט פתחו את שבוע המסחר העמוס דוחות בעליות של עד 0.5%.

רדהיל  מזנקת ביותר מ-6% לאחר שהחברה עדכנה היום אודות נתונים נוספים אשר התקבלו מניסוי שלב 3 ראשון עם תרופת RHB-104 לטיפול במחלת הקרוהן. התוצאות הראשוניות מהניסוי הוצגו היום בכנס United European Gastroenterology Week, ואלו כללו נתוני מובהקות סטטיסטית (p-value) משופרים של יעדים אשר הוצגו בעבר, ובכלל זה עבור היעד העיקרי של הניסוי - הפוגה (remission) במחלה בשבוע 26 של הטיפול (p=0.007), ועבור יעדים משניים ואחרים בניסוי ובכללם תגובה (response) בשבוע 26 של הטיפול (p=0.016), הפוגה מוקדמת במחלה בשבוע 16 (p=0.015), הפוגה במחלה בשבועות 16 ו- 52 (p=0.003) והפוגה יציבה של המחלה ( durable remission) כפי שנמדדה בכל הבדיקות משבוע 16 ועד שבוע 52 (p=0.018).

חברת או.אר.טי דיווחה כי הדירקטוריון אישר את ההסכם ההשקעה בחברה לפיתוח ועיצוב מוצרים סכום של 7 עד 7.5 מיליון דולר, וזאת במסגרת סבבי גיוס שעורכת החברה הטכנולוגית, שצפויה להופיע בדוחות או.אר.טי במסגרת נכסים פיננסים.

14:15

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בעליות חדות, כאשר מדד ת"א 35 עולה בכ-1%, ת"א 90 מטפס 0.35% ומדד הבנקים מזנק 1.8%.

קבוצת דלק  שבשליטת יצחק תשובה מבקשת להפוך את החברה הבת דלק אנרגיה לפרטית באופן סופי, כבר בחודש הבא. מזימון שפרסמה דלק אנרגיה לאסיפת מחזיקי איגרות החוב שלה, עולה כי ברצונה לבצע כבר כעת פירעון מוקדם של יתרת האיגרות שנסחרות בבורסה, ובכך להפוך סופית לחברה פרטית שאינה מדווחת.

אייזיק דבח, בעל השליטה ומנכ"ל חברת אופנת ההלבשה התחתונה דלתא , מחזק את הדירקטוריון שלו, ומצרף אליו את ריצ'י האנטר, שלמה שרף ורינה גזית, אחרי שבתחילת השבוע בעלי מניות החברה אישרו את המינויים.

קרן אייפקס מנהלת מו"מ למכירת בית ההשקעות פסגות לפי שווי של כ-2.5 עד 3 מילארד שקל. 

בהראל פיננסים ציינו בסקירתם השבועית כי "ניתוח תמונת המאקרו בישראל מעלה כי נכון לעכשיו הנתונים תומכים בעליית ריבית מתונה במהלך שנת 2019, אשר תומכת יחד עם הצמיחה ונתוני הפירמות בהמשך חשיפה לשוק הישראלי, הן במניות והן באג"ח הקונצרני, תוך שילוב מסוים של דולר במח"מ קצר יחסית שנשען על ריבית גבוהה שרק תמשיך לעלות בחודשים הקרובים".

עוד הוסיפו כי "הכלכלה האמריקאית ממשיכה להראות צמיחה חזקה יחסית, הודות לאבטלה נמוכה, צריכה פרטית חזקה וגידול בקצב ההשקעות - וכל אלה יתמכו בהמשך העלאת הריבית בקצב מתון גם אל תוך השנה הבאה".

לפי הראל פיננסים, "הנתונים האלה ממשיכים לתמוך בשמירה על תיק השקעות הבנוי באופן שמותאם לתקופה וערוך לתנודתיות".

בהראל פיננסים ממשיכים לתת משקל גדול לשוק הישראלי בתיק המניות, וציינו בין היתר כי "שוק המניות המקומי בשבוע החולף בלט בעליות של כמעט 2% - בניגוד למגמה בעולם. מתחילת 2018 מדד ת"א 35 כבר עלה בשיעור כפול ממדד S&P 500 ובדומה למדד הנאסד"ק. מי שהוביל את העליות בשובע החולף היו חברות התרופות יחד עם מניית בנק דיסקונט וחברות הגז שהניבו תשואה ממוצעת של כ-20% ברבעון האחרון. כל אלה מדגישים היטב את המלצתנו לשמוע על חשיפה גדולה לשוק המקומי לנוכח התימחור הנוח בהשוואה העולמית, המשך הריבית הנמוכה (גם כאן בהשוואה עולמית) ולנוכח הצפי לתוצאות כספיות טובות גם בדוחות הרבעון החולף שעדיין לא התחילו להתפרסם".

לגבי אפיק החוב ציינו בהראל פיננסים כי "אנו ממשיכים להמליץ לשמור על מח"מ מוגבל ומיקוד באג"חים איכותיים".

לגבי החשיפה המט"חית בתיק ההשקעות בהראל פיננסים מסבירים כי ההמלצה היא להיחשף "בעיקר לדולר, הן באמצעות קרנות כספיות דולריות והן באמצעות מכשירים אחרים כמו מדד התל-בונד דולר, וזאת כדי ליהנות מהריבית הדולרית השוטפת הגבוהה ובנוסף ליהנות מהגנה על התיק במקרה של זעזועים בשוק ההון העולמי".

12:00

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בעליות נאות, וזאת בדומה לסנטימנט החיובי בעולם, כאשר הבוקר מדד שנחאי הסיני זינק ביותר מ-4%, ובאירופה מדד הדאקס עולה ב-0.6%. 

מדד ת"א 35 עולה בכ-1%, מדד ת"א 90 מטפס ב-0.5% ומדד הבנקים מזנק ב-1.7%. מניית לאומי  מרכזת את המחזור הגבוה בשוק ועולה 1.75%, אחריה כיל  שקופצת ב-1.2% ומניית רמי לוי  שעולה 1.4%.

מניית קולפלנט  מזנקת בכ-50% לאחר שהחברה הודיעה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת יונייטד ת'רפיוטיקס - אחת המובילות העולמיות בתחום מחלות הריאות.

מניית מיטב דש  מזנקת ביותר מ-8%. אתמול דווח כי קרן אייפקס במו"מ למכירת בית ההשקעות פסגות לפי שווי של 3-2.5 מיליארד שקל.  מדובר בשווי הגבוה פי ארבע מהשווי בבורסה של בית ההשקעות מיטב דש, השני בגודלו במשק.

09:45

המסחר בבורסה בת"א נפתח הבוקר במגמה חיובית. כך, מדד ת"א-35  ומדד ת"א-125  פתחו את היום בעליות. מדד הבנקים  מזנק, מדד הפיננסים, מדד הביטוח פלוס ומדד הביומד עולים, זאת לאחר שאתמול ננעל מדד הביומד בירידות חדות.

בולטות בעליות ארקו החזקות , מיטב דש , כלל עסקי ביטוח , מנורה , הראל השקעות , מטריקס  וההפניקס . ננו דיימנשן  קופצת בלמעלה מ-4%. בולטת בירידות אפריקה נכסים . ביוליין  שהתרסקה אתמול ב-30% התאוששה ורושמת עליות קלות.

בסקירתו השבועית מסביר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, כי מכיוון שהחדשות הפוליטיות משפיעות על השווקים לא פחות ואולי אף יותר מהחדשות הכלכליות בתקופה האחרונה, חשוב לציין מספר התפתחויות אחרונות יחסית חיוביות בחזית זו:

מסתמנת פגישה בין הנשיא האמריקאי לנשיא סין שעשויה להוביל להפחתת מתיחות בין המדינות. נציין שהפגישה תתקיים לאחר בחירות של אמצע קדנציה בארה"ב, מה שמעלה סיכוי שהנשיא האמריקאי יוכל להציג גישה פשרנית יותר כלפי הסינים. נוסיף שהירידות האחרונות בשוק המניות האמריקאי, שרגיש לנושא זה, עשויים לדחוף את הנשיא להגיע להסכמים עם הסינים. בעבר היה לנו "FED Put". כעת יכול להיות שיהיה לנו "Trump Put".

הסוגיה של רצח העיתונאי הסעודי תרד כנראה מהכותרות לאחר שהסעודים הציגו גרסה שככל הנראה סיפקה את הנשיא האמריקאי.

המשבר בין איטליה לגוש האירו, כמו כל משבר באירופה בשנים האחרונות שקשור לאחת ממדינות ה-PIGS, התחיל להתפשט גם לנכסים הפיננסיים של המדינות האחרות. מרווחי האג"ח האיטלקיות מעל גרמניה עלו לרמה הגבוהה מאז 2013 בשבוע שעבר ומשכו אחריהם גם את האג"ח של ספרד ופורטוגל.

זה מאלץ את האירופאים להפגין גמישות ביחס לממשלה באיטליה. בסוף השבוע נשמעו קולות הרגעה מצד קובעי המדיניות בגוש האירו שאמרו שלא יתערבו בתוכנית הכלכלית של הממשלה החדשה באיטליה. כדי לא להחריף משבר בשווקים הפיננסיים, האיחוד האירופאי ככל הנראה יצטרך להגיע לפשרות ביחס לאיטליה בשלב זה.

יחד עם זאת, צריכים לציין שבמקביל Moody’s הורידה דירוג אשראי לאיטליה ל-Baa3 עם תחזית חיובית. בקרוב גם S&P צפויה לפרסם החלטת דירוג לאג"ח ממשלת איטליה.

בארה"ב, ההסתברות לעליית ריבית ה-FED בסוף השנה שמתומחרת בשווקים נראית גבוהה מדי. אנו מעריכים שהיא גבוהה מ-50%, אך רחוקה מלהיות כמעט וודאית.

עונת הדוחות הכספיים בארה"ב בינתיים שוברת רצף של השנתיים האחרונות במהלכם שיעור החברות שמספקות הפתעות לטובה ביחס לתחזיות עלה מדי רבעון. לעת עתה, נרשמה ירידה במשקל ההפתעות לטובה מ-81% ברבעון השני ל-74% בשלישי. במקביל, עלה במעט שיעור החברות המאכזבות. שינוי זה הוא אחת הסיבות העיקריות לתנודתיות בשוק המניות בתקופה האחרונה.

06:30

המסחר בבורסה בתל אביב ייפתח היום (ב') על רקע הנעילה השלילית אתמול, זאת במחזור מסחר דליל ביותר במניות, שהסתכם ב-374 מיליון שקל בלבד. מדד ת"א ביומד התרסק אתמול בהובלת ביוליין  שהתרסקה ב-30%.

אינטרקיור  זינקה אתמול ב-10% במחזור השלישי בשוק, טבע  איבדה 1.2%, רציו  עלתה 2.4%, פריגו  ירדה בכמעט 3% וטאואר  איבדה כ-2%.

המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת, כשבורסות הונג קונג  ושנחאי  מזנקות, ובורסת טוקיו  בטריטוריה שלילית.

הממשלה אישרה אתמול את מינויו של משה ברקת לממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לאחר שנבחר על ידי שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו.

עם מינויו ברקת כבר עבר טבילת אש ראשונה עם חשיפת העיתונאית שרון שפורר ב"מקום הכי חם בגיהנום" לפיו הוא פיטר נהגת מחשש כי יעלילו עליו תלונות אודות הטרדה מינית. את הדברים תלה כי "מדובר במרחב אינטימי ואני מעדיף להיות זהיר כי מישהו עלול להעליל עליי".

נוכח ההד הציבורי ברקת פרסם התנצלות בעניין, ואמר: "מתנצל אם דבריי פגעו במישהו, כוונתי לא הייתה לפגוע בנשים, לרבות הנהגת".

הסכסוך בין משפחת גינדי למוטי בן משה עולה מדרגה, ומגיע להליכים משפטיים: הגינדים פנו לבית המשפט המחוזי בת"א בבקשה למנות בורר לסכסוך עם שותפתם לבעלות על הקניון, רבוע כחול  נדל"ן.

הקמתו של נמל הדרום מתקדמת, ואתמול עדכנו חברת ההנדסה שפיר הנדסה  וחברת הפרויקטים אפקון החזקות  על זכייה בחוזים במסגרת ההקמה בהיקף מצטבר של 730 מיליון שקל, העשוי לגדול בהמשך בכ-100 מיליון שקל נוספים.