שוק ההון | סיקור שוטף

סגירה צורמת באחוזת בית: ת"א 35 צלל ב-4.5%, אל על התרסקה ב-7.4%

חברת התעופה אל על דיווחה על פגיעת וירוס הקורונה בהכנסותיה •ת"א 35 צלל ב-7.1% השבוע •  דלק צללה ב-9%, פריגו ב-17%, טבע ב-6% • הפאניקה בשווקים מעבר לים נמשכת: ירידות של 3% באירופה, וול סטריט צבועה באדום בוהק

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בטון צורם בצל הנפילות בשווקים מעבר לים נוכח התפשטות נגיף הקורונה מעבר לגבולותיה של סין.

מדד ת"א 35 צלל ב-4.5%, ת"א 90 איבד 0.3%, מדד הבנקים נפל ב-2.95%. מדד ת"א ביומד נפל ב-6.8%, מדד ת"א נפט גז 5.2%, ת"א גלובל בלו טק נפל ב-4.5%.

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 צלל ב-7.1%, ומתחילת השנה ירד ב-4.8%; ת"א 90 נפל ב-8.1%, ומתחילת השנה ירד ב-4.3%; מדד ת"א נפט-גז איבד השבוע 13.8%, ומתחילת השנה צלל ב-30%.

כל מניות מדד ת"א 35, מלבד אורמת , נצבעו באדום בוהק. אל על  התרסקה ב-7.5%, דלק  נפלה ב-7.9%, פריגו  קרסה ב-17%. לייבפרסון  נפלה ב-8.6%, גזית גלוב  צללה ב-7%, עזריאלי  ביותר מ-5%, מליסרון  בכ-5%, אנרג'יאן  איבד כ-3%.

16:16

חברת התעופה אל על  הודיעה כי היא צופה פגיעה של 50-70 מיליון דולר בהכנסות כתוצאה מהשלכות נגיף הורונה. בנוסף החברה מבטלת את הטיסות לאיטליה למשך שבועיים (מילאנו, ונציה, רומא וכן נאפולי בטיסות סאן דור) החל ממחר, יום שישי 28/2/20 ועד לתאריך 14/3/20. גם הטיסות לבנגקוק יבוטלו: מיום שני 2/3/20 ועד 27/3/20 (המראה אחרונה לבנגקוק ביום ראשון, 1/3/20 ומבנגקוק לת"א ביום שלישי, 3/3/20). כצפוי אל על נאלצת לדחות את פתיחת הקו שלה לטוקיו.

15:15

הירידות בבורסת ת"א מתחזקות ושלושת המדדים המובילים מאבדים קרוב ל-3%. אחרי יומיים של רגיעה יחסית שבו ירידות השערים החדות ביום המסחר החמישי והאחרון לשבוע, והאחרון לחודש פברואר.

החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה שלילית לקראת פתיחת המסחר שם ומגמה שלילית מאפיינת את המסחר גם בבורסות בולטות רבות נוספות ברחבי הגלובוס.

ברקע לכיוון השלילי המאפיין שוב את המסחר, שוב חלה עלייה בחששות המשקיעים מהמשך התפשטות וירוס הקורונה מסין, ומהשלכותיו על המשך הצמיחה הגלובלית.

מגמה שלילית נרשמת גם במסחר באג"ח הקונצרניות ובאפיק החוב הממשלתי כיוון המסחר חיובי.

כאמור, הירידות היום מגיעות אחרי יומיים של רגיעה ברף חששות המשקיעים מהווירוס הסיני, שנרשמה אחרי פתיחת שבוע דרמטית שהתאפיינה בירידות שערים חדות.

כך, בסיכום שבוע המסחר הנוכחי על רקע "בהלת הקורונה", הבורסה בתל-אביב נחלשת בכ-5%, ומתחילת השנה היא מציגה ירידה של כ-3%.

בלאומי שוקי הון העריכו היום, כי "בימים הקרובים המסחר התנודתי והעצבני יימשך ואולי אף יתגבר. זאת, לאור העובדה שחברות מתחילות לפרסם אזהרות רווח והכנסות כפי שהזהירה אתמול בלילה חברת מיקרוסופט".

יחד עם זאת, בלאומי שוקי הון הוסיפו, כי "נראה כי אם גם בעולם המערבי המגפה תיעצר בשלב מסוים, כפי שנראה המצב בסין, ייתרן שנראה התייצבות בשווקים. יש לזכור כי רמת הנזילות בעולם גבוהה מאוד והורדות ריבית בארה"ב, לצד ירידת התשואות החדה, יחזירו בשלב כלשהו את האטרקטיביות היחסית של שוקי המניות".

לפי לאומי שוקי הון, "התפשטות נגיף הקורונה בעולם המערבי צפויה להמשיך את התנודתיות והעצבנות בשווקים. עם זאת, נראה כי ירידות השערים בשוקי המניות בסופו של דבר ייצרו הזדמנויות השקעה על רקע העובדה כי לא צפוי מיתון בעולם".

הירידות שנרשמות היום הן רוחביות, ושוב עם המדדים שבולטים בצד השלילי נמנים הנפט והגז והביטוח, שיורדים ביותר מ-3.5%, עם ירידות של יותר מ-6% ביחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום , תמר פטרוליום  ורציו פטרוליום , וירידות של כ-5% במניות הראל השקעות  ושל 3.5% באלטשולר שחם גמל . עם הירידות היום, משלים מדד הנפט והגז צניחה של קרוב ל-30% מתחילת השנה, ואילו מדד הביטוח "מסתפק" בירידה של כ-13% מתחילת 2020.

בצד השלילי של מדד ת"א 35, המניות הדואליות של לייבפרסון   ופריגו   צונחות בכ-7%-6%, ומניות קבוצת דלק  ובזן  משילות מערכן כ-5%-4%.

מניית אורמת טכנולוגיות   נסחרת בעליות של כ-0.5%, אחרי צלילה של כ-13% שהציגה אתמול על רקע פרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2019.

מניית אל על  מאבדת 7%, לאחר שהחברה דיווחה היום כי נגיף הקורונה יגרום לפגיעה של עד 70 מיליון דולר בהכנסותיה.  

עוד במסחר, מניית דלתא  ממשיכה לאבד גובה על רקע החששות מהשפעות וירוס הקורונה על תוצאותיה הכספיות השנה, והיום היא יורדה בכ-5% אחרי שאתמול צנחה ב-9% לאחר פרסום דוחותיה הכספיים עם התייחסות להשפעות התפשטות הווירוס על פעילותה.

חברת באטמ   דיווחה היום, כי "פיתחה ערכת דיאגנוסטיקה לווירוס הקורונה", ומנייתה מגיבה לעדכון בזינוק של יותר מ-25%, במחזור מסחר גדול מהרגיל.

13:30

ירידות השערים מחריפות והמדדים המרכזיים מאבדים כ-2%. מניית אורמת   בולטת נגד המגמה ועולה ביותר מ-1%, לאחר שאתמול התרסקה בעקבות פרסום דוחות ועזיבת המנכ"ל.

בצד השלילי ממשיכה מניית לייבפרסון   להיחתך, ומאבדת יותר מ-7%. החברה לישראל  מאבדת 4.5%, בזן  יורדת ב-3.5% וירידה דומה נרשמת במניית מליסרון , שפרסמה אתמול דוחות

מניית חברת הביטוח מגדל מאבדת כ-2%. היום פורסם כי גיא פישר ינהל את חטיבת ההשקעות בקבוצה.

מניית באטמ   מרכזת מחזור חריג וטסה ב-25% לאחר שפרסמה כי פיתחה ערכת דיאגנוסטיקה לאבחון קורונה.

מדד הנפט והגז מאבד 3%, ומדד הבנקים יורד בכ-2% בהובלת צניחה של כמעט 3% במניית לאומי . אתמול פרסם הבנק את הדוחות השנתיים שלו.

מניית מידאס צונחת ב-7%, לאחר שנסקה אתמול ב-60% בעקבות עסקה עם רני צים.

11:00

ירידות שערים חדות של יותר מ-1.5% בשלושת המדדים המובילים בת"א. מדד הנפט והגז מאבד 2.5%. מניית לייבפרסון   מובילה את הירידות וצוללת בכ-6%, וכ-120 מתוך מניות מדד ת"א-125 נסחרות באדום. נגד המגמה בולטת מניית באטמ   שנוסקת בכ-16%, לאחר שהחברה הודיעה על פיתוח ערכה לאבחון קורונה. אופקו   רושמת אף היא עליות קלות.

בין היורדות הגדולות בולטות גם מניות אנרג'יאן   ופתאל .

10:00

המסחר בבורסת ת"א נפתח בירידות חדות של כ-1.2% במדדים. 

06:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח היום (ה') בהמשך לנעילה המעורבת אמש בוול סטריט, ובהמשך מגמה המעורבת שנרשמה אתמול במסחר בתל אביב. 

בינתיים, התפשטות נגיף הקורונה מחוץ לגבולותיה של סין ממשיכה להדיר שינה מעיני המשקיעים. אתמול (ד') דווח על הצטרפותן של נורבגיה, צרפת, אוסטריה וארה"ב לרשימת המדינות בהן דווח על נדבקים בקורונה. יו"ר רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) הזהיר מפני התפשטות הנגיף ואף אמר כי אנחנו על הסף לקבוע כי מדובר במגפה.

עונת הדוחות לרבעון הרביעי של השנה ושל 2019 כולה נמשכת. אורמת תמשיך לרכז עניין לאחר התרסקות של כ-13% אתמול עם פרסום הדוחות, לצד עזיבת המנכ"ל. מידאס תמשיך לעורר עניין לאחר שזינקה ב-61% אתמול על רקע ההודעה של רני צים על מזכר עקרונות לרכישת מניות השליטה בחברת הנדל"ן המקרטעת.

גם חלל תקשורת תרכז עניין לאחר זינוק חד אתמול כשהחברה עדכנה על הסכם שנחתם בינה לבין חברת yes "למתן שירותי תקשורת לוויינית", ועל מימוש אופציה להארכת הסכם שירותי תקשורת מהלוויין "עמוס 7".

אמש בניו יורק מדד הדאו ג'ונס איבד 0.45%, או 100 נקודות, מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.2%. הבוקר, החוזים העתידיים בניו יורק יורדים ב-1.4%.

אתמול בבורסה מדד ת"א 35 עלה ב-0.25%, ת"א 90 איבד 0.4%, ומדד הבנקים קפץ ב-1.5%.