הריצה למרכולים תדלקה את הבורסה: ת"א 35 קפץ ב-3.6%, שופרסל זינקה ב-13%

לאחר שביום חמישי האחרון הסתיים אחד משבועות המסחר הקשים בתולדות הבורסה, המסחר ננעל בעליות • ההכרזה על תוכנית חרום לאומית בארה"ב הביאה לעלייה חדה בשווקים

מדפים מלאים בסחורה לאחר חידוש המלאי / צילום: שני אשכנזי, גלובס
מדפים מלאים בסחורה לאחר חידוש המלאי / צילום: שני אשכנזי, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:00

היום הראשון לשבוע המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום (א') בעליות. ת"א 35 זינק ב-3.6% בהובלת מניות רשתות המזון. שופרסל זינקה בכ-13%. זאת לאחר שביום חמישי האחרון הסתיים אחד משבועות המסחר הקשים בתולדות הבורסה, שבסיכומו הציגה צלילה של כ-19% בתוך ארבעה ימי מסחר (בשל חופש פורים שבוע המסחר היה קצר מהרגיל). כל זאת, על רקע "בהלת הקורונה" שהובילה לצלילה במחירי הנפט ולהערכות על אודות מיתון בכלכלה העולמית.

ברקע לשינוי הכיוון במסחר עם פתיחת השבוע עומד סיום שבוע עם עליות חדות שנרשמו בבורסות וול סטריט, אחרי שגם שם המדדים המובילים הציגו ירידות חדות בערכם בשבוע שעבר.

בלידר שוקי הון ציינו כי "עד ליום שישי הירידות בשווקים התחזקו, על רקע התפשטות הקורונה באירופה ובארה"ב, בלבול לגבי תגובת הממשל האמריקאי, צלילה במחירי הנפט ועלייה חדה במחירי האשראי. ביום שישי ההכרזה על תוכנית חרום לאומית בארה"ב הביאה לעלייה חדה בשווקים. הפד הודיע על הזרמת נזילות של עד 1.5 טריליון דולר בשוק האשראי". עוד ציינו בלידר כי "קשה עדיין לאמוד את זמן ההימשכות של הקורונה בעולם, בפרט באירופה ובארה"ב. בכל זאת, נדמה שהסבירות להתאוששות V או בסוף הרבעון ראשון או אפילו בסוף הרבעון השני - בהחלט פחתה". לגבי השוק המקומי העריכו בלידר כי "המשק צפוי להתכווץ בשנה הקרובה".

בבית ההשקעות אקסלנס ציינו היום כי "לבנק ישראל יש המון עבודה לעשות ומעט מאוד זמן, לפני שהמצוקה תתחיל להפיל חברות. אמנם הבנק הכריז הבוקר על רכישת אג"ח ממשלתיות וביצוע עסקאות ריפו, אך זה לא מספיק. הוא חייב להתחיל לחתוך את הריבית אל מתחת לאפס, ולבחון בתנועה איך היא משתרשרת לעקום התשואות, לחברות, לפיקדונות הציבור ולבנקים. כל עיכוב ידרוש בהמשך פעולות אגרסיביות יותר".

בצד החיובי של מדד ת"א-35, כמה מניות רושמות היום קפיצות דו-ספרתיות, ובהן אנרג'יאן   והראל , שהיו בין המניות שירדו בחדות באחרונה, והיום הן עולות ב-18% וב-10%, בהתאמה.  

מדד הנפט והגז החבוט מטפס בכ-5%, אחרי קריסה של כ-43% בשבוע שעבר, ועלייה של 3.5% מציג מדד ביטוח פלוס, אחרי צלילה של כ-25% בשבוע שעבר. בין מניות האנרגיה, זו של קבוצת דלק  מטפסת היום בכ-14%, אחרי קריסה של כ-80% בשבוע שעבר, מתוכה צלילה של כ-51% שנרשמה ביום חמישי. בין מניות הביטוח, הפניקס  קופצת כ-5% ומניות מגדל  וכלל  עולות ב-1%- וב-5%, בהתאמה.

עוד במדד ת"א-35, מניית שופרסל  קופצה 14%-13%, על רקע הדיווחים על התנפלות קונים על סניפי המרכולים. מניות המתחרות רמי לוי , ויקטורי , יוחננוף  וטיב טעם  מזנקות גם הן, בטווח של 8%-5%.

בצד השלילי של המדד המוביל, מניות חברות הנדל"ן מליסרון  ואלוני חץ  צונחות בכ-7% וב-2%, בהתאמה, ומניות דיסקונט וטאואר מאבדות 4%-3%.

עוד במסחר היום, מניית אופקו   קופצת בכ-23%. ברקע למסחר, החברה עדכנה, כי "חברה בת מציעה בדיקות לזיהוי מחלת הקורונה".

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית, וגם במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה דומה.

14:40

מניותיהן של רשתות המזון בולטות בעליות על רקע הציפייה של המשקיעים לעלייה בפידיונות נוכח הריצה של הציבור לרכוש מזון. שופרסל  מזנקת ב-14%, ויקטורי  מזנקת ב-8% ומניית רמי לוי  ב-7.7%.

מדד ת"א 35 מזנק ב-2.6%, בהובלת מניית הפניקס  שמזנקת ב-9%. דלק קבוצה  מזנקת ב-8.8% לאחר התרסקות של כ-80% בחודש האחרון, אורמת טכנו  עולה ב-9% ופריגו  בכ-7%. מנגד, מליסרון  צונחת ב-6.3%, ועזריאלי קבוצה  ב-2% על רקע הוראות הממשלה על סגירת מרכזי בילוי ופנאי.

אחים נאוי  ופנינסולה  קיבלו בקשות פירעון של כ-400 מיליון שקל בגין ני"ע מסחריים שהנפיקו.

התדרדרות מצב השווקים בעקבות "בהלת הקורונה" מובילה את חברת אי.די.בי פתוח לעדכן אודות "חשש ממשי כי לחברה לא יהיו די מקורות לפרוע את חובותיה" ואת וועדת הביקורת שלה לדרוש מבעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, תשלום שישמש את החברה לתשלומים בשבועות הקרובים.

מניית בזן מזנקת ב-17%, הבינלאומי ב-6.75%, הראל השקעות מזנקת ב-10%, וחברה לישראל ב-13%.

13:00

הבורסה עברה לעליות חדות. מדד תא 35 מזנק בכ-3%, ת"א 90 עולה ב-1.2% ומדד הבנקים מטפס ב-0.8%. ברקע: מניותיהן של חברות המזון שופרסל , ויקטורי  ורמי לוי  מזנקות בכ-10% על רקע הריצה של הציבור לסופרים.

התמתנו הירידות במניות הקניונים ואופנה, עזריאלי  מאבדת 1.3% לאחר צניחה של 6% מוקדם יותר, מליסרון  מאבדת 4.5% לאחר ירידות של 7% מוקדם יותר.

12:00

מסחר תנודתי בבורסה בתל אביב. המדד המוביל, ת"א 35, חזר לעליות של 1.6% לאחר הירידות שנרשמו בשעה החולפת. מדד הבנקים צמצם ירידות של 3.5% לירידה של 0.7% כעת, מדד ת"א ביטוח עולה בכ-2% לאחר התרסקות של 40% מאז ה-19 בפברואר האחרון.

מניות הקניונים והאופנה מאבדות גובה ברקע להגבלות החדות. מליסרון  צונחת בכ-7%, עזריאלי ב-6.55%, ביג  נופלת ב-10%, פוקס  מאבדת 8%, וקסטרו  הודיעה על הוצאה של העובדים לחופשה ללא תשלום על רקע משבר הקורונה.

הלחץ על קבוצת תשובה ממשיך. על רקע הירידה החדה בניירות הקבוצה, לצד עליית התשואות על האג"ח של דלק  לרמה המשקפת הסדר חוב, סיטיגרופ דורש להעמיד לפרעון הלוואה שניתנה לדלק ושמשועבדים עבורה 15% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים.

בהמשך להנחיות הממשלה, הולמס פלייס  הודיעה על סגירת מועדוניה והקפאת המנויים החל מ-15 במרץ ועד לקבלת הנחיות חדשות בענין. נוכח סגירת
המועדונים, החליטה החברה על הוצאת עובדיה ומנהליה לחופשה ללא תשלום עד להודעה חדשה. החברה מעריכה, כי השלכות יישום הנחיות הממשלה על תוצאותיה עלולות להיות בעלות השפעה שלילית מהותית, אך נוכח הנסיבות החברה אינה יודעת להעריך את משכן ועוצמתן.

דוניץ  צונחת בכ-9% בהמשך לדיווח לפיו י.ח דמרי משהה את המו"מ לרכישתה.

בצד החיובי בולטות מניותיהן של דלק ואנרג'יאן שמנתקות בכ-12% לאחר הנפילות החדות שנרשמו עם נפילת מחיר הנפט. פריגו ושטראוס מזנקות בכ-8%, אומרת ב-8% גם היא, כיל ב-6% ושופרסל מזנקת בכ-10%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-700 מיליון שקל.

הבנקים המרכזיים בעולם מודיעים על רכישות של אג"ח ממשלתיות בזמן שהממשלות מכריזות על הרחבות פיסקאליות, וגם בישראל בנק ישראל הכריז היום על הקלות מוניטריות ורכישות אג"ח, לצד תמיכה בשוק הריפו. לדברי אלכס ז'בסינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, היקף חסר תקדים של תמריצים עשוי להוביל להתאוששות מהירה מאוד אילו המגפה תיסוג.

"פעם זה היה אסור. אחר כך ניסו להכריז על זה בנפרד ואמרו שאין קשר בין הצעדים. כעת כבר לא מסתירים ולא מתנצלים. זה שלב חדש, אולי אחד לפני "helicopter money", כותר ז'בזינסקי בסקירתו השבועית. "בסופו של דבר, הצלחת הצעדים הכלכליים תלויה בעיקר בהתפתחות המגפה. אם המגפה בכל זאת תחלוף או תחלש משמעותית תוך פרק זמן קצר יחסית, תמיכה כל כך רחבה ע"י כלים המדיניות המוניטארית והפיסקאלית עשויה להביא להתאוששות מאוד מהירה של הכלכלות ולשלוח שווקים לתיקון חד.

"לכאורה, מדובר ביצירת יש מעין. הדבר שעלול לסכל שילוב בין הרחבות פיסקאליות ומוניטאריות זאת האינפלציה. בינתיים, השוק בכלל לא חושש מזה והציפיות הגלומות ירדו בחדות ברוב המדינות. נשאלת השאלה האם ההנחה הזו נכונה בעולם שסגר גבולות בניסיון למגר התפשטות המגפה ולמעשה נסוג מהגלובליזציה שתרומתה להורדת האינפלציה הייתה ניכרת", כתב ז'בזינסקי.

11:11

העליות שנרשמו בפתיחת המסחר בבורסה בתל אביב נמחקו. מדד ת"א 35 מאבד 0.65%, ת"א 90 יורד ב-0.55% ומדד הבנקים מאבד 3.5%. 

על רקע מהלכי הממשלה לסגור מקומות בילוי ופנאי, ולאחר הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום, מניות הקניונים והאופנה צוללות. מניית מליסרון צונחת 7.5%, עזריאלי נופלת בכ-6%, פוקס מתרסקת 13%.

מניית מזרחי טפחות  צוללת ביותר מ-6%, אלוני חץ  ב-7%, מניית בנק פועלים  נופלת ב-4.5%, לאומי  ב-1.5%. 

מחזור המסחר בשעה זו בשו המניות מסתכם ב-320 מיליון שקל, מחזור גבוה יחסית לימי ראשון בשוק המקומי. 

10:10

תל אביב בעקבות וול סטריט. הבורסה נפתחה בעליות לאחר הזינוק החד ביום שישי האחרון בוול סטריט, שם המדדים זינוק בכ-10% על רקע הצהרת ממשל טראמפ על מצב חירום בארה"ב. 

מדד ת"א 35 מטפס בכ-1%, מדד ת"א 90 עולה ב-0.45%.

שוק האג"ח מטפס על רקע הצעדים שעליהם הכריז בנק ישראל. על רקע הטלטלה בשווקים, והירידות בשוק האג"ח, לראשונה מאז 2009 בנק ישראל צפוי לרכוש אג"ח בשוק הפתוח ולספק תמיכה לשוק הריפו על מנת לספק נזילות למוסדות הפינסיים במשק, כך נמסר הבוקר מבנק ישראל.

10:00

עיכוב בפתיחת המסחר המסחר בבורסה בתל אביב על רקע תנודה חריגה מעלה, בהמשך לעליות החדות שנרשמו בוול סטריט ביום שישי האחרון, שם המדדים זינקו בכ-10% עם ההכרזה על מצב חירום בארה"ב.

06:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע הצעדים שעליהם הכריזה אמש הממשלה שייכנסו בתוקף החל מהבוקר, בניסיון לבלום את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על הפסקת פעילותם של כל בתי העסק הקשורים לתרבות הפנאי. בנוסף, ייסגרו גם גני הילדים והפעוטונים ממחר וישנו איסור להתקהלות של מעל 10 אנשים. 

בסוף השבוע האחרון בוול סטריט הבורסות זינקו בחדות לאחר הכרזת מצב חירום בארה"ב. בהמשך לצניחת המדדים בוול סטריט בכ-10% ביום חמישי, הריבאונד בשישי היה קיצוני לא פחות. מדד דאו ג'ונס זינק ב-9.36%, מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 זינקו גם הם בשיעור זהה. עם זאת, בסיכום המפולת שנרשמה בשבוע שעבר המדדים בוול סטריט התבססו בטריטוריה דובית (נפילה של 20% מהשיא).

פער הארביטרז' על מניות ת"א 35 מסתכם בכ-2%. מניית נייס חוזרת עם פער ארביטרז' חיובי של יותר מ-6%, טבע עם פער חיובי של 3.3%, פריגו עם פער חיובי של 6.8%, כיל עם פער חיובי של 6%, איי.אפ.אפ עם פער חיובי של 10%, ואורמת טכנולוגיות עם פער חיובי של 8%. אופקו הלת' חוזרת עם פער ארביטרז' חיובי של 25%.

מניות הקניונים יירכזו עניין בצל החשש ממרד שוכרים לאחר שקבוצת האופנה פוקס הכריזה כי היא תקפיא את תשלומי דמי השכירות והניהול שהיא משלמת לחברות הקניונים והמרכזים המסחריים עבור כ-700 חנויות הקבוצה בישראל. זאת, כבר עבור החודש הקרוב, כשההקפאה תיכנס לתוקף בעוד כשבועיים וחצי בלבד, לדברי בעל השליטה ומנכ"ל פוקס הראל ויזל. מהלך זה נעשה אגב קריאות של רשתות נוספות להפחתת התשלומים לחברות ניהול הקניונים והמרכזים המסחריים.

בסיכום השבוע האחרון באחוזת בית, מדד ת"א 35 צלל ב-18.6%, ומתחילת השנה ירד ב-25.6%; מדד ת"א 90 איבד 21.4% השבוע, ומתחילת השנה ירד ב-28.3%; מניות הנפט והגז שבלטו גם השבוע בירידה חדה של 42.6%, השלימו ירידה חדה של כ-65% מתחילת השנה.