הירידות בת"א התחזקו לקראת הסיום; המדדים המובילים איבדו 2%, מדד הבנקים נחתך 4%

מדד הנפט והגז התחזק ב-3.5%; דלק זינקה יותר מ-14% אך עדיין רחוקה כ-75% מהשיא • מניית מבנה איבדה קרוב ל-10% • מניות חברות הבדים הלא-ארוגים המשיכו לבלוט לחיוב: אבגול קפצה ב-14%, ומניות עלבד וספאנטק טיפסו בכ-9% וב-6%, בהתאמה

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

מה באפט יודע שאנחנו לא: מה אפשר ללמוד מהמהלך של המשקיע האגדי על המצב בענף התעופה. גיא בן סימון, עורך שוק ההון באתר גלובס בשיחה עם מיכל רז חיימוביץ' כתבת התעופה והתיירות

 

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסת תל אביב התנהל במגמה שלילית. זאת, אחרי שבסוף השבוע האחרון הסתיים המסחר בארה"ב בירידות על רקע פרסום נתוני שוק העבודה האמריקאי. 

בזירה המקומית, בסיכום שבוע המסחר החולף נחלש מדד ת"א-35 בכ-1%, ובכך השלים צלילה של כ-25% מתחילת השנה. מדד הנדל"ן בלט בצד החיובי עם טיפוס של כ-6%, שקיזז לו את הירידות מתחילת השנה לכ-26%.

בשל חג פסח, שבוע המסחר הנוכחי בבורסת תל אביב יהיה קצר מהרגיל ויכלול שלושה ימים בלבד.

למרות התנודתיות הגבוהה בשווקים, מנתוני הבורסה עולה כי בשבוע החולף בוצעו ארבע הנפקות אג"ח, שבמסגרתן גויס סכום כולל של קרוב ל-800 מיליון שקל על-ידי החברות גזית גלוב , אמות , שפיר הנדסה  ומיטב דש .

בית ההשקעות אופנהיימר בחן בסקירתו השבועית את הירידות החדות שנרשמו בשווקים בחודש מרץ ביחס לתקופות דומות בעבר בארה"ב. לפי אופנהיימר, "היסטורית, לאחר ירידות כה חדות, הציג מדד S&P 500 ביצועי יתר בתקופה של 6-12 חודשים לאחר מכן, אך בשלב הראשון רשם המדד לעתים המשך ירידות שערים". עוד ציינו בבית ההשקעות כי "לאחר ירידת מדד המניות לתחתית, ניתן לצפות לבחינה מחודשת של רמות התחתית בכ-6 שבועות לאחר מכן", ולפיכך הם שומרים על "גישה ניטרלית-זהירה לגבי שוק המניות".

באופנהיימר ממשיכים לתת עדיפות לאפיקי המומנטום בשוק המניות האמריקאי, "שהציגו ביצועי יתר גם מתחילת 2020", וממליצים על ענפי הטכנולוגיה והבריאות - "שני הסקטורים המדורגים בראש טבלת המומנטום", עם דגש למגזר השבבים בסקטור הטכנולוגיה ולסקטור הביוטכנולוגיה בתחום הבריאות.

בצד השלילי של מניות מדד ת"א-35 איבדה היום מניית מבנה  כ-10%. המניות הדואליות של לייבפרסון  , אורמת   ואיי.אפ.אפ   ירדו היום בסביבות 4%.

בין העולות במדד המוביל, מניית קבוצת דלק  קפצה ב-14%, אחרי עלייה דומה (כ-13%) שהציגה בסיכום שבוע המסחר הקודם. מתחילת השנה קרסה המניה בכמעט 80%.

גם מדד הנפט והגז בלט בצד החיובי היום, עם עלייה של יותר מ-3%, בהמשך לקפיצה של כ-12% שהציג בשבוע הקודם, אבל הוא עדיין בולט לשלילה מתחילת השנה, עם צלילה של יותר מ-50%. בין העולות הבולטות במדד היום, יחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום  ורציו  טיפסו ב-7%-5%.

עוד במסחר היום, מניות מגדל  וכלל ביטוח  שבו לבלוט לשלילה, עם ירידות של 7% ו-4%, בהתאמה, בעוד מדד ביטוח פלוס נחלש בכ-3.5%. מניות הפניקס  והראל  ירדו סביב 3%. בין מניות הבנקים, לאומי  נחלשה קרוב ל-6%, הפועלים  איבדה כ-4% והמדד הענפי ירד ב-4%.

מניות חברות הבדים הלא-ארוגים המשיכו לבלוט לחיוב, בהמשך לכיוון שהציגו ביום חמישי. היום קפצה מניית אבגול  ב-14%, ומניות עלבד  וספאנטק  טיפסו בכ-9% וב-6%, בהתאמה.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה שלילית, וגם במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה דומה.

14:50

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מאבד 1.7%, מדד הבנקים מאבד 2.9% ומדד ת"א 90 יורד ב-1.5%. 

דלק  מזנקת ב-12% אך עדיין רחוקה כ-75% מהשיא, מבנה  מאבדת 8%, אלביט מערכות  יורדת ב-2.5%, נייס  יורדת ב-3.3%, מניית מזרחי טפחות  מאבדת 3%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-700 מיליון שקל.

14:10

מתחזקות הירידות בבורסה, שלושת המדדים המובילים (ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90) יורדים ביותר מ-1%. מניות מבנה , קמטק, מיטרוניקס , אלוט ובית שמש בולטות בירידות חדות. 

12:50

נמשכות הירידות בתל אביב. חברת הדירוג S&P מעלות אשררה היום את הדירוג של פז ברמת AA מינוס עם אופק יציב . במעלות מציינים כיתחזית הדירוג היציבה משקפת את ההערכה שב-12-18 החודשים הקרובים תשמור פז על פרופיל עסקי יציב המשקף מעמד מוביל בשוק האנרגיה בישראל. עוד כותבים במעלות כי הערכת הפרופיל העסקי של החברה נתמכת בעיקר במעמד תחרותי גבוה המושפע לחיוב מהאינטגרציה האנכית ומהסינרגיה בין מגזרי פעילותה לאורך שרשרת הערך.

11:40

הירידות בתל אביב מתחזקות מעט, והמדדים המובילים מאבדים קרוב ל-1%. מדד הנפט והגז ממשיך לטפס ועולה ב-6%. את המגמה השלילית במדד ת"א-35 מובילה מניית לייבפרסון  , שנחתכת קרוב ל-6%. 

10:35

המדדים המובילים עברו לירידות שערים והם מאבדים כ-0.6%. מדד הנפט והגז נוסק ב-8%. תמר פטרוליום  קופצת ביותר מ-20%, מניית קבוצת דלק  עולה ב-18%, רציו פטרוליום , אנרג'יאן   ודלק קידוחים  מוסיפות כ-8% ונאוויטס  עולה יותר מ-6%.

מניית אורמת   מובילה את הירידות ומאבדת כ-4%. 

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון , מעריכים בסקירת המאקרו, הריביות ושוקי החוב השבועית כי "קיים סיכוי סביר להפחתת הריבית על ידי בנק ישראל מחר, לרמת השפל של 0.1%, גם אם אין משמעות רבה בהורדה זו. ההרחבות המוניטאריות של בנק ישראל כולל הפחתת הנפקות מק"מ תומכות בהמשך העלייה בתלילות העקום השקלי. ההנפקה של האוצר בחו"ל, לצד תכנית הרכישות של בנק ישראל, צפויה להפחית משמעותית את לחץ ההנפקות על השוק המקומי".

10:05

שבוע מסחר מקוצר בבורסה נפתח במגמה חיובית, בהובלת סקטור הגז והנפט. עליות חדות נרשמות במניות אנרג'יאן , בזן , דלק קידוחים, נאוויטס , רציו וקבוצת דלק 

מחיר הנפט זינק בקרוב ל-40% בשני ימי המסחר האחרונים. עם זאת, פגישה וירטואלית בין ראשי סקטור הנפט של רוסיה וערב הסעודית, שהייתה אמורה להתקיים מחר במטרה לצמצם משמעותית את התפוקה של שתי המדינות, תידחה ככל הנראה. אנליסטים בשוק הנפט מעריכים כי אם אכן הפגישה תידחה ולא יושגו הסכמות על הפחתה דרמטית בתפוקה, מחיר הנפט צפוי לצנוח עם פתיחת המסחר מחר. 

06:30

שבוע מסחר מקוצר בבורסה (בימים רביעי וחמישי לא יתקיים מסחר לרגל חג הפסח) ייפתח היום כשהשחקנים ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות המקומיות והגלובליות הקשורות להתפשטות נגיף הקורונה.

בארץ, מספר החולים בנגיף הגיע ל-7851 אנשים. מספר החולים במצב קשה עומד על 115, מתוכם 98 חולים מונשמים . מספר המתים עומד על 43 אנשים. 

בוול סטריט נמשכה התנודתיות בסוף השבוע, כשביום חמישי ננעל המסחר בעליות חדות וביום שישי בירידות של יותר מ-1% במדדי המניות המובילים. 

מחיר הנפט זינק בקרוב ל-40% בשני ימי המסחר האחרונים, מה שצפוי להעניק רוח גבית לסקטור הגז והנפט המקומי. עם זאת, פגישה וירטואלית בין ראשי סקטור הנפט של רוסיה וערב הסעודית, שהייתה אמורה להתקיים מחר במטרה לצמצם משמעותית את התפוקה של שתי המדינות, תידחה ככל הנראה. אנליסטים בשוק הנפט מעריכים כי אם אכן הפגישה תידחה ולא יושגו הסכמות על הפחתה דרמטית בתפוקה, מחיר הנפט צפוי לצנוח עם פתיחת המסחר מחר. 

בקרב המניות הדואליות צפויות אורמת , לייבפרסון  ונובה לאבד גובה לאחר שחזרו מניו יורק עם פערים שליליים. מנגד, פריגו  צפויה לעלות בחדות לאחר שחזרה עם פער חיובי של כ-6%. 

בארץ, רשות שוק ההון יוצאת במהלך שנועד לאפשר למוסדיים לדחות לוחות סילוקין של הלוואות ושל אגרות חוב לתקופה של עד שנה או להחליף סדרות אג"ח של חברות טובות שעומדות בשורת סטנדרטים אך שבגלל משבר הקורונה נקלעו לקשיים תזרימיים ניכרים. היום תפרסם הרשות, שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת, נייר התייעצות עם השוק שמטרתו ליצור מנגנון שייאפשר מסלול מקל וירוק להקלות על חברות לוות במיחזור או דחיית החוב שלהן, כך שישרדו את משבר הקורונה ויוכלו לשוב לפעילות בשוך המשבר תוך שישלמו את כל החוב שלהן למוסדיים ללא תספורות ועם פיצוי בדמות תוספת ריבית.