הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה החריפו בנעילה: קמטק צנחה ב-7.9%, אפולו קפצה ב-9%

מדד ת"א 35 נפל ב-3% ומדד ת"א 90 נסוג בשיעור של כ-3.4% • מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל • לאומי: "היפוך של העקום עלול להעביר לשווקים מסר חזק של חשש מפני מיתון המשמש ובא וזה עלול להיות סיגנל שלילי לשוקי המניות"

מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock
מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:52

ירידות חדות בנעילה בבורסה. מדד ת"א 35 נפל ב-3% ומדד ת"א 90 נסוג בשיעור של כ-3.4%. מדד הבנקים ב-2.9% ואילו מדד הנפט והגז, שבמשך היום רשם עלייה קלה, ננעל בירידה של 0.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל. 

ירידות בולטות רשמו טבע, ישראכרט, קמטק, אלקטריאון, דמרי, אזורים, נובה, אאורה, אלקטרה וטאואר.

מנגד, עליות חדות רשמו מור גמל, אינטרקיור , אפולו פאואר , קבוצת דלק וראדא 

15:15

מחריפות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 נופל כעת ב-2.9% ומדד ת"א 90 נסוג בשיעור של כ-2.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל.

בבנק לאומי מתייחסים, בסקירה השבועית שפרסמו, לנתוני האינפלציה בארה"ב שפורסמו בשבוע שעבר: "מדד חודש פברואר צפוי לעלות במידה ניכרת גם כן והקצב השנתי צפוי לעלות עוד יותר במדד הבא. החשש העיקרי מפני מהלך של הידוק מהיר מדי או במדרגות גדולות מדי של העלאת ריבית על ידי הפד הוא בגרימה לעקום התשואות להתהפך (כפי שאכן קורה בפועל ובמהירות לאחר פרסום המדד) , תוך שהתשואות לפדיון בחלק הקצר של העקומות עולות במהירות בתגובה למהלך גדול ומהיר של הפד, כאשר התשואות בטווחים הארוכים אין פועלות כך, זאת משום שהן מעוגנות בגורמים הבסיסיים שאינם תומכים בעלייה כה מהירה של התשואות".

"היפוך של העקום, ובפרט רמת תשואות לפדיון הגבוהות בטווח של שנתיים לפדיון מאשר אלו של 10 שנים לפדיון, עלול להעביר לשווקים מסר חזק של חשש מפני מיתון המשמש ובא וזה עלול להיות סיגנל שלילי לשוקי המניות ולאמון הצרכנים והעסקים באופן כללי יותר", מציינים בלאומי.

13:35

התמתנות מסויימת במגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נופל כעת ב-2.7% ומדד ת"א 90 נסוג בשיעור דומה. מחזור המסחר מסתכם בכ-920 מיליון שקל.

מניות סקטור הנפט והגז בולטות לחיוב, ביניהן קבוצת דלק, אנרג'יאן  ונאוויטס. מנגד, ירידות חדות רושמות קמטק , אלקטריאון , טאואר, אזורים, טבע  ושפיר.

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות הארוכות ירידות של כ-0.1%-0.2% ומדד התל בונד המרכזיים יורדים בשיעורים דומים.

11:40

המדדים המובילים בת"א ממשיכים לאבד גובה, ויורדים ביותר מ-3%. מדד ת"א 35 משיל כ-3.1% בהובלת נובה  וטאואר , מדד ת"א 125 יורד ב-3%, כאשר רק ארבע חברות במדד נסחרות בירוק - אנרג'יאן, קבוצת דלק, נאוויטס וראדא.

מדד הבנקים  נחתך ב-3.3% כשדיסקונט מוביל את הירידות ונסוג ביותר מ-4%. מדד הטכנולוגיה יורד ב-3.3%, מדד הבנייה  ב-3.5% וגם מדדי הביטוח והפיננסים נחלשים. מחזור המסחר גבוה יחסית לשעה זו ועומד על כ-600 מיליון שקל.

מור גמל ממשיכה לרכז עניין ביומה הראשון בבורסה ומזנקת ב-17.6%, ועוד עליות יפות רושמות אינטרקיור, אנרג'יאן, טונדו סמארט (ראו עדכון קודם), וגם קבוצת דלק, רציו פטרוליום  ונאוויטס מטפסות על רקע העלייה במחירי הנפט הגולמי.

10:35

הירידות בתל אביב מתחזקות במהרה. מדדי ת"א 35 ו-125 משילים כבר מעל ל-3%, ת"א 90 יורד ב-3.3%. מדד הנפט ממשיך לבלוט כנגד המגמה, היחיד בירוק, ועולה ב-0.4% בהובלת קבוצת דלק. מחזור המסחר עד כה מסתכם ב-295 מיליון שקל.

מדד הבנקים נחתך ב-3.5%, כשדיסקונט , מזרחי טפחות  והבינלאומי  מוחקים כמעט 4% כל אחד, פועלים  יורד ב-3.4% ולאומי  מאבד 2.8%. מדד ת"א פמילי  נסוג ב-3.8% בשל ירידות חדות של לוינשטין נכסים , נורסטאר  ואשטרום .

בצד החיובי, מור גמל מזנקת כבר ביותר מ-20%, אינטרקיור עולה 11% ועוד עליות יפות רושמות אפולו פאוור, אנרג'יאן , נאוויטס , ראדא ובית הזהב .

10:00

המסחר בתל אביב נפתח במגמה שלילית, כצפוי. ת"א 35 יורד ב-2.5%, ת"א 90 ב-2.3%. מדד הבנקים משיל 2.6%. מנגד, מדד הנפט הוא היחיד שבולט כנגד המגמה עם עלייה של 0.6%, על רקע הזינוק במחירי הנפט.

מניית מור גמל  של מור בית השקעות  החלה להיסחר הבוקר לאחר שהושלמה הנפקתה ביום רביעי האחרון לפי שווי של 669 מיליון שקל. החברה מרכזת את עניין המשקיעים ומזנקת ביומה הראשון בת"א. עוד עליות נרשמות לטובת אינטרקיור  שפתחה ארביטראז' חיובי בוול סטריט, אפולו שדיווחה על עסקה עם אמזון (ראו עדכון קודם), וקבוצת דלק .

את עיקר הירידות החדות מרכזות הדואליות, בהן קמטק, אורמד, פורסייט, נובה, קומפיוג'ן וטאואר. במדד ת"א 35 כלל החברות נסחרות באדום, כשאת הירידות מובילה נובה  שמשילה 6.5%.

09:15

אפולו פאוור  דיווחה שהחברה הבת סולארפיינט קיבלה הזמנה מאמזון צרפת להתקנת מערכת סולארית לייצור חשמל שתותקן על גג מבנה לוגיסטי ומדרכה סולארית בשביל הגישה לאתר. היקף ההזמנה כ-750 אלף אירו. טונדו סמארט  הודיעה על זכייה בפרויקט לאספקת הפתרונות הטכנולוגיים שלה לבקרת תאורת לד בנמל פיראוס ביוון. הפרויקט יימשך 5 שנים והיקפו כ-600 אלף שקל.

בלייד ריינג'ר  עידכנה שעודד פרוכטמן מונה לתפקיד מנכ"ל החברה החל מ-1 באפריל, בכפוף לאישור תנאי כהונתו באספת בעלי המניות. המנכ"ל הנוכחי והמייסד המשותף, אסף פרידלר, ביקש לסיים תפקידו ויכהן כמנהל פעילות עסקית.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה אדומה

יום המסחר בבורסה התל אביבית ייפתח בירידות חזקות, לאחר יומיים אדומים בוול סטריט על רקע נתוני האינפלציה בארה"ב והסכסוך הרוסי-אוקראיני (ראו הרחבה בהמשך).

את השבוע שעבר סיימו המדדים בת"א בעליות (שהיו מספיק חזקות כדי להביא את ת"א 35 ו-125 לתשואה חיובית מתחילת השנה). ת"א 35 עלה בשבוע שעבר ב-2.9% (ומתחילת השנה הוסיף 0.4%), ת"א 90 התקדם 0.3% (ומתחילת השנה עלה ב-3.9%) ות"א 125 קפץ ב-2.1% (ומתחילת השנה התחזק 1.3%). בקרב המדדים הענפיים בלטו לחיוב מדדי הביומד והבנקים שעלו ב-6.1% וב-4.8%, בהתאמה.

2. סופ"ש של ירידות בוול סטריט

בעוד שהבורסה המקומית חמקה מהלחץ על השווקים בימים חמישי ושישי וסיימה את השבוע בעליות, בוול סטריט המדדים סיימו בהפסד - בעיקר בשל הירידות החדות בשישי. בשבוע כולו S&P 500 ירד ב-1.8% ונאסד"ק מחק 2.2%. 

לצד זאת, תשואות האג"ח הממשלתיות שגאו בארה"ב ביום חמישי איבדו מעט גובה בשישי. לאחר שכבר נגעה ב-2%, תשואת האיגרת ל-10 שנים ננעלה על 1.91%.

ביום חמישי דווח על שיא בן 40 שנה בשיעור האינפלציה בארה"ב, שעלתה בינואר לקצב שנתי של 7.5%. הנתון היה גבוה מהציפיות, שכן כלכלנים ציפו לעלייה של 7.2%. מדד המחירים לצרכן (CPI) בינואר רשם עלייה של 0.6% לעומת צפי כלכלנים ל-0.4%. גם מדד הליבה עלה ב-0.6% (ללא מחירי דלק ומזון) לעומת צפי לעלייה של 0.5%.

3. הפלישה לאוקראינה קרבה?

בין הסיבות לנפילות בשווקים ביום שישי, החשש מפלישה לאוקראינה כבר בימים הקרובים. בסוף השבוע פורסם ב"שפיגל" הגרמני כי המודיעין האמריקאי נקב ביום רביעי כיום בו תתחיל פעולה רוסית צבאית נגד אוקראינה. הבית הלבן אמר שהוא עדיין לא יודע אם התקבלה ההחלטה לפלוש, אך פוטין אסף את כל הגורמים לעשות זאת במהירות ולכן נמסר לאמריקאים באוקראינה לעזוב בתוך 48 השעות הקרובות. כמה בעלות ברית של נאט"ו, כולל בריטניה, נורבגיה ודנמרק, מבקשות גם מאזרחיהן לעזוב את אוקראינה.

ההסלמה באזהרות של ארה"ב באה בעקבות מידע מודיעיני חדש שהראה עלייה נוספת במספר החיילים הרוסים ליד הגבול האוקראיני במקביל לאימונים אינטנסיביים יותר שעורך הצבא הרוסי.

 4. הדואליות יפילו את ת"א 35 

המניות הדואליות יכבידו על השוק ועל מדד ת"א 35 בפרט, לאחר שפתחו ביומיים הללו פערי ארביטראז' שליליים חזקים. הארביטראז' המשוקלל על מדד הדגל עומד על שיעור שלילי של יותר מ-1.1%.

נובה  וטאואר  עם פערים שליליים גבוהים מ-5%, טבע  ואופקו  עם 4%, לייבפרסון  3.5% ואורמת  3%. מחוץ למדד ת"א 35 בולטות פורסייט  עם פער שלילי של 9%, וגם אורמד , קמטק , פלוריסטם  וקומפיוג'ן  ירשמו ירידות.

המניה היחידה בת"א 35 ללא ארביטראז' שלילי היא איי.סי.אל  ששבה ללא שינוי ממשי. מחוץ למדד, אינטרקיור  צפויה לעלות בשל פער חיובי חד של קרוב ל-20%.

5. מחירי הנפט זינקו

על רקע החשש מהפלישה, מחירי הנפט הגולמי זינקו לשיאים של כ-8 שנים. מחיר חבית נפט אמריקאי (WTI) קפץ ב-4.5% ל-93.9 דולר, ונפט מסוג ברנט עלה ב-4% וחצה את רף ה-95 דולר לחבית. על אף המגמה הצפויה בשווקים, ייתכן שחברות האנרגיה יזכו לרוח גבית מספקת כדי להיסחר היום בירוק.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, ציין כי "זינוק מחירי הנפט עקב ההרעה הביטחונית ילחץ עוד יותר כלפי מעלה את האינפלציה הגלובלית. מנגד, לא ברור אם הידוק מוניטארי והקשחת תנאי המימון של המגזר העסקי יפתרו את הבעיה, שמקורה בצד ההיצע, לא הביקוש (בפרט במדינות אירופה, המתמודדות עם זינוק חודשי דו ספרתי של תעריפי הגז הטבעי)".

לדברי מנחם, "אם רוסיה לא תפלוש בסופו של דבר, אלא תסתפק, נאמר, במהלך סמלי או בהפגנת הכוח ובקבלת ערבויות שונות לגבי הקשר בין אוקראינה לברית נאטו, פרמיית הסיכון הביטחונית השלילית מאוד תפחת משמעותית; הדבר עשוי להוליך לתיקון מהיר, יחסית, של חלק מהירידות האחרונות".