הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; עדיקה מחקה שליש משוויה, קוויק זינקה ב-45%

ת"א-35 איבד 0.3%, ת"א-90 ירד ב-1% ות"א-בנקים נסוג ב-1.1% • מחזור המסחר הסתכם בכ-3 מיליארד שקל • על אף הזינוק במחירי הנפט הגולמי, גם מדד הנפט וגז איבד גובה • חברת האופנה עדיקה התרסקה לאחר שפרסמה דוחות חלשים ואזהרת רווח

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:29

המסחר בבורסה הסתיים במגמה שלילית, אם כי בירידות מתונות יותר מאשר אלה שנרשמו בתחילת היום. ת"א 35 ות"א 125 ירדו בכ-0.5%, ת"א 90 השיל קרוב ל-1.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים ירד ב-1.4%, מדד הנפט נחלש ב-0.5% ומדד הטכנולוגיה ירד ב-0.3%. מדד הפיננסים נחתך ביותר מ-2%, מדד הביטוח צלל מעל 4%. 

מחזור המסחר היה גבוה והסתכם ב-3 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגדול ביותר ריכז בנק לאומי  שאיבד 2% ואחריו איי.סי.אל  - שעלתה בקרוב ל-4%, בהמשך לזינוק של 6.8% אתמול, ובכך היא ממשיכה לשמור על התואר החדש כחברה הציבורית הגדולה ביותר בת"א - עם שווי שוק של יותר מ-50 מיליארד שקל. בראש מדד הדגל אלביט מערכות , שקפצה 4.8%.

עוד עליות בולטות רשמו מניית קוויק , על רקע התכנון של אלקטרה צריכה  להפוך אותה לזרוע האונליין של הקבוצה, וגם קנבוטק , נקסט ויז'ן  ודוראל אנרגיה  עלו.

עדיקה  איבדה כשליש משוויה היום, לאחר שהתרסקה בהמשך לדוחות מאכזבים שפרסמה אמש שאליהם צירפה אזהרת רווח. גם בונוס ביוגרופ , פלוריסטם , רמי לוי , גזית גלוב  וכלל  ירדו משמעותית. הפניקס  מחקה כ-5% וסיימה בתחתית מדד ת"א 35, אחריה הראל השקעות נלה דיגיטל  צנחה ב-8.6% לאחר שעדכנה שהמגעים שהחלו באוקטובר לרכישת השליטה בחברה המחזיקה בשישה מותגים פרטיים וחנויות וירטואליות לממכר מוצרים בפלטפורמת Shopify, לא הבשילו לכדי הסכם מחייב.

15:50

האווירה בבורסה מתבהרת בעוד הירידות במדדים הגדולים מצטמצמות. ת"א 35 מחק כמעט את כל הירידה שרשם ומאבד פחות מ-0.2% בשעה זו, ת"א 90 עדיין מאבד כ-1%, ת"א 125 נפרד מ-0.4%. מדד הבנקים  משיל 0.9% וגם מדד הנפט  רושם ירידה דומה על אף הזינוק במחירי הנפט הגולמי שאמור היה לספק רוח גבית. מחזור המסחר עד כה מסתכם בקרוב ל-2 מיליארד שקל.

אפקון החזקות  הודיעה היום כי תשקיע בחברת צ'קראטק  10 מיליון שקל במסגרת הקצאת מניות פרטית, לפי 2.34 שקלים למניה (דיסקאונט של 10% על מחיר המניה בעת סגירת העסקה) וכן תקצה לאפקון ללא תמורה כתבי אופציה הניתנים למימוש במשך 3 שנים. אם תממש את האופציות, אפקון תהיה בעלת המניות הגדולה בחברה. במסגרת ההקצאה הפרטית גם בנק ההשקעות ווליו בייס, שהוביל את הגיוס, ישקיע 3 מיליון שקל וכן יו"ר צ'קראטק אבי כהן ישקיע 800 אלף שקל נוספים (באותו מחיר למניה).

חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט  דיווחה שקיבלה רישיון לאספקת חשמל בישראל. הרישיון יאפשר התקשרות עם צרכנים עסקיים, ביתיים ואחרים, ואספקת חשמל, אמצעים להתייעלות אנרגטית ועמדות טעינה לרכבים חשמליים.

איפה יעצור מחיר הנפט, מה ההשפעות על המשק ומה עושים עם תיק ההשקעות? כתב גלובס גיא בן סימון בשיחה עם ד"ר יעקב מימרן, גיאולוג ולשעבר הממונה על ענייני הגז והנפט במשרד התשתיות, עם נועם מאירוביץ', מנהל השקעות ממגדל שוקי הון, ועם מיטל בר דוד, אנליסטית אנרגיה מבנק מזרחי טפחות | דוח שווקים

14:35

מתמתנות הירידות בבורסה. מדד ת"א-35 מאבד 0.7%, ת"א-90 יורד ב-1.1% ות"א-בנקים נסוג ב-1.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות איי.סי.אל, קבוצת דלק, אלון גז, אלביט מערכות  וברנמילר .

מניית קנבוטק  מזנקת ב-12% לאחר שהחברה דיווחה היום כי מוצרי ה-Integrative Colon שלה חיסלו מעל ל-90% מתאי סרטן המעי הגס במהלך ניסוי. המוצרים מבוססים על שילוב של מספר קנבינואידים מצמח הקנאביס, ומיצויי פטריות שונים. בניסוי נבחנה ההשפעה של מוצרי ה- Integrative Colon על מגוון של תת סוגי סרטן המעי הגס המייצגים שינויים מולקולריים שונים הנפוצים בתת - סוגים שונים של סרטן המעי הגס. בחברה מציינים כי בימים אלו קנבוטק מפתחת טכנולוגיה להתאמה אישית אשר צפויה לצאת לשוק, יחד עם המוצרים עצמם, בחציון השני של 2022 בישראל ובארה"ב.

13:10

הירידות נמשכות בבורסת ת"א גם בשעה זו. ת"א-35 מאבד 1.9%, ת"א-125 יורד ב-2% ות"א-90 נופל ב-2.2%. ת"א-בנקים צונח ב-2.9%.

הבנק הבינלאומי רשם רווחי שיא ב-2021. מדוחות הבנק שפורסמו היום עולה כי הרווח הנקי של קבוצת הבינלאומי הסתכם בשנת 2021 ב-1.4 מיליארד שקל, זינוק של 87% בהשוואה ל-750 מיליון שקל בשנת 2020. ברבעון הרביעי הסתכם הרווח הנקי ב-333 מיליון שקל בהשוואה ל-210 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2020, גידול של 58.6%. התשואה להון הגיעה בשנה החולפת ל-14.7% לעומת תשואה להון של 8.6% בשנת 2020 וברבעון הרביעי היא עמדה על 14%. מניית בינלאומי  יורדת ב-2%.

12:20

הירידות בבורסת ת"א העמיקו. ת"א-90 יורד ב-2%, ת"א-125 מאבד 1.8%, ות"א-35 נופל ב-1.7%. ת"א-בנקים צונח ב-2.7%.

מניית עדיקה  צונחת ב-33% ואילו קוויק  מזנקת ב-47%. ירידות בולטות יש גם במניות גולף , נורסטאר  ורמי לוי . קבוצת דלק  וראדא  בולטות בעליות.

11:00

נמשכת המגמה השלילית בתל אביב, במקביל לירידות חדות בבורסות אירופה. מדד ת"א 35 נסוג ב-1.5%, מדד ת"א 90 יורד בכ-1.7%, ומדד הבנקים צונח ב-2.6%.

ירידות בולטות רושמות גולף , נורסטאר , יוחננוף , באטמ, עדיקה, תדיראן , פוקס ורמי לוי.

קוויק  מזנקת ב-58%. קמעונאית המזון המקוונת דיווחה לבורסה כי היא מנהלת משא ומתן עם אלקטרה צריכה להקמת שותפות "לצורך ביצוע פעילות קמעונאית אונליין של מוצרים ושירותים, תחילה בתחום מוצרי סופר, מזון ולא מזון, ובהמשך בתחומים נוספים". אלקטרה צריכה תחזיק ב-51% מהבעלות בשותפות החדשה, וקוויק תחזיק ב-49%, מה שמותיר את קמעונאית המזון המקוונת עם מניות מיעוט. 

נקסט ויז'ן , חברת צמיחה טכנולוגית המפתחת, מייצרת ומשווקת פתרון צילומי, יום ולילה מיוצב לכלים קרקעיים ואוויריים כדוגמת מיקרו ומיני מזל"טים ורחפנים, מדווחת היום על תוצאותיה הכספיות לשנת 2021. ההכנסות בשנת 2021 הסתכמו ב-15 מיליון דולר, צמיחה של 91% ביחס להכנסות ב-2020, אז הן הסתכמו לכ-7.8 מיליון דולר. הרווח הנקי גדל ב-2021 לכ-5.7 מיליון דולר, כ-38% מסך ההכנסות, בהשוואה לרווח נקי של 2.15 מיליון דולר ב-2020.

10:00

מגמה שלילית בפתיחת המסחר בבורסה, במקביל לירידות בבורסות בעולם. מדד ת"א 35 נסוג ב-1.2%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.7%.

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , ראדא, נאוויטס  ואיי.סי.אל.

08:50

בשוק המט"ח, שבוע המסחר נפתח עם זינוק של הדולר בשיעור של כ-1% לרמה של 3.277 שקלים. האירו מנגד נחלש בכ-0.3% ונסחר סביב 3.566 שקלים.

08:15

אזהרת רווח לעדיקה: טרם פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2021 כולה ולרבעון הרביעי של השנה בהמשך החודש, קמעונאית האופנה דיווחה אתמול בערב (א') לבורסה כי בעקבות פגיעה במלאי ובמכירות של החברה, היא צופה כי ההפסד לחברה בדוחות הרבעוניים השנתיים הקרובים יעמוד על 53-56 מיליון שקל. עוד נכתב בדיווח כי ברבעון הרביעי צפויה עדיקה  לרשום הפסד של 25-28 מיליון שקל, לעומת רווח נקי שרשמה ברבעון המקביל ב-2020. 

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה שלילית

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה שלילית. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.1%, ת"א 90 ירד ב-1.1%, ומדד הבנקים נסוג ב-1% בסיומו של יום תנודתי. מחזור המסחר הסתכם בכ-975 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו בזן, אלקטרה צריכה , אאורה, סקופ, איי.סי.אל , החברה לישראל, ברנמילר ובריל.

2. ירידות חדות באסיה, מגמה שלילית בחוזים

ברקע המלחמה באוקראינה, בורסות אסיה פתחו את השבוע במגמה שלילית מובהקת. מדד הנג סנג בהונג קונג צנח במהלך המסחר ב-4%, ולאחר מכן התמתנה הירידה וכעת הוא יורד ב-3.2%. מדד שנחאי מאבד כעת 1.5%, ומדד הניקיי בטוקיו צונח בכ-3%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 1.4% והתשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים יורדת לכ-1.70%. 

3. הנפט ממשיך בזינוק, גם הזהב

מחירי הנפט ממשיכים לעלות: החוזים העתידיים על נפט ברנט, הבנצ'מרק העולמי, עומדים כעת על 130 דולר - קפיצה של 10%. חוזה נפט אמריקאי מסוג WTI מטפס גם הוא, ועומד על 125.7 דולר - עלייה של 8.7%.

מוקדם יותר החוזים על נפט ברנט זינקו ל-139.1 דולר לחבית - שיא מאז יולי 2008. הזינוק במחיר בא על רקע דבריו של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, שאמר אתמול כי וושינגטון ובנות בריתה שוקלות לאסור על יבוא נפט וגז מרוסיה.

גם הזהב לא עוצר ומחיר האונקיה (חוזה לאפריל) מטפס ב-1.2% ל-1,990 דולר.

4. דוחות: הבנקים הגדולים יפרסמו תוצאות

השבוע צפויים להתפרסם בין השאר דוחותיהם של הבנקים הבינלאומי  (היום), הפועלים  (ביום שלישי), ודיסקונט ולאומי  ביום רביעי. עוד יפרסמו תוצאות אמות, נאייקס, תדיראן וסלקום. 

5. הפועלים: העלאת ריבית ראשונה בישראל כבר בחודש אפריל

ולסיום, בבנק הפועלים מציינים בסקירה השבועית כי הבנקים המרכזיים חשים שהם "מאחורי העקומה" בהתאמת המדיניות המוניטרית, ורמז לזה היה גם בעדות פאוול, בהם העריך שבכדי שהמשק ימשיך להתרחב וליצור משרות, נדרשת קודם כל יציבות מחירים. כלומר, "ההשלכות השליליות של המלחמה באוקראינה על הפעילות הכלכלית, לא צפויות בשלב זה להאט את עליות הריבית. אנו מעריכים שנראה לכן העלאת ריבית ראשונה בישראל כבר בחודש אפריל, והעלאה הבאה אחריה צפויה להיות קרובה יחסית. המשך העלאות הריבית מנקודה זו תלוי מאוד בהתפתחות מחירי הסחורות והתמסורת לאינפלציה".

מדוע תשואת האג"ח לעשר שנים בישראל הפכה להיות גבוהה מזו שבארה"ב? כלכלני הפועלים מציינים כי "המלחמה העלתה את הציפיות לאינפלציה מחד-גיסא, אך היא גם מעלה את הסיכון להאטה כלכלית. בארה"ב התשואות לעשר שנים הגיבו בירידה בשבוע החולף לרמה של 1.73%. בישראל לעומת זאת התשואות עלו לכ-1.9%. הלחצים האינפלציוניים בישראל נמוכים מאלו שבארה"ב, וגם השפעת עליית מחירי האנרגיה על האינפלציה היא מתונה יחסית בישראל. אנו מעריכים שההסבר נובע יותר מהתנהגות התשואות בארה"ב - כלומר ירידת התשואות בארה"ב היא תוצאה של תפיסת המשקיעים את האג"ח האמריקניות כחוף מבטחים, בתקופה שהסיכונים בשוק גבוהים, זאת לעיתים במנותק מהנתונים הכלכליים הבסיסיים, או מהצפי למדיניות המוניטרית העתידית. מנגד עליית התשואות בישראל משקפת כנראה צפי למדיניות הדוקה יותר לאורך זמן לאור העלייה באינפלציה".