הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה בת"א החריפו בסיום: מדד הבנקים צנח ב-3.3%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של 2.5%, ת"א 90 השיל 2.2% ומדד ת"א בנייה צנח ב-3.5% • מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל • כחלון הודיע שעוזב את תפקידו כיו"ר יונט קרדיט

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

הירידות בבורסה בת"א החריפו בשעה האחרונה של המסחר, במקביל לירידות חדות בוול סטריט. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של 2.5%, ת"א 90 השיל 2.2%, מדד הבנקים צנח ב-3.3% ומדד ת"א בנייה נפל ב-3.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל.

שורה ארוכה של מניות רשמו ירידות של יותר מ-5%, ביניהן מיטרוניקס , אלקטריאון , דוראל, ישראל קנדה , קבוצת אשטרום, פורסייט , דמרי , גולף וג'נסל.

16:22

ירידות חדות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-2%, ת"א 90 משיל 1.6% ומדד ת"א בנייה צונח ב-3.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.52 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות האב , דיסקונט השקעות , מגדלור, דלק רכב  ובונוס ביוגרופ .

14:05

המגמה השלילית בבורסה ממשיכה להתרחב, כאשר מדד הדגל ת"א 35 נופל כבר ב-1.8% וגם ת"א 90 ששמר על ירידה מתונה יחסית עד כה, מאבד 1.5%. מדד הנפט וגז מחק את העלייה שרשם ונסוג ב-0.1%, מדד הבנקים יורד ב-1.8%. 

בשוק האג"ח, התשואות על אגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך קופצות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-5 נקודות ל-3.28%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1 מיליארד שקל, ואת המחזורים הגדולים ביותר מרכזים הפועלים ולאומי שיורדים ב-1.6% ואחריהם דיסקונט שנחלש ב-2.2%. בראש ת"א 35 אופקו עדיין מצליחה לשמור על עלייה קלה לאור ארביטראז' חיובי, בתחתית מיטרוניקס שמוחקת מעל ל-5%.

ירידות חדות רושמות נופר אנרג'י , גולף , ביומיט , ישראל קנדה , אלקטריאון וחנן מור. לעומת זאת מניית מגדלור נוסקת ב-15% וגם על בד , קבוצת גאון, חד, סאפיינס  ובאפ מטפסות.

12:35

הירידות בבורסה מתחזקות. ת"א 35 יורד ב-1.6%, ת"א 90 משיל 0.7%, ת"א 125 מאבד 1.3% מערכו ומדד הבנקים נסוג ב-1.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-780 מיליון שקל.

מדד הנפט וגז ממשיך לבלוט כנגד המגמה עם עלייה של 0.4%, כאשר מניות הגז נהנות מהרוח הגבית של הסכם ייצוא הגז לאיחוד האירופי שנחתם אתמול. רציו פטרוליום קופצת ב-4.8%, אנרג'יאן וגבעות בכ-2%, ניו-מד (לשעבר דלק קידוחים) ותמר פטרוליום מוסיפות 1.3%.

בשוק המט"ח, הדולר שוב מתחזק מול השקל ועולה ב-0.1% ל-3.45 שקלים. ירידת האירו התמתנה והוא נחלש ב-0.5% ונסחר תמורת 3.60 שקלים.

11:35

יונט קרדיט  דיווחה שהיו"ר משה כחלון, שר האוצר לשעבר, התפטר מתפקידו. לאחר שהתגלו אי סדרים בפעילות הצ'קים, החברה דיווחה הבוקר שעולה חשש לבעיה גם בתחום ההלוואות ושייתכן שבעלי השליטה העמידו ערבויות אישיות בגין אותן הלוואות. "לצערי הרב וכפי שידוע לכם, אנו מבינים כיום כי ייתכן וקיימת לחברה חשיפה כספית משמעותית, אשר נגרמה בגין אירועים שהתרחשו לפני הצטרפותי לחברה", כתב כחלון לבעלי החברה. "נוכח התפתחויות אלה, ובלב כבד, החלטתי להודיע לבעלי השליטה על סיום תפקידי כיו"ר דירקטוריון החברה ודירקטור בה באופן מידי".

11:00

הירידות בבורסה מעמיקות במקביל לצניחת החוזים העתידיים בוול סטריט, כשברקע גם הבורסות באירופה יורדות בשיעורים של כ-2%.

מדד ת"א 35 יורד ב-1.3%, ת"א 125 מאבד 1.2% ות"א 90 נחלש ב-1.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדדי הבנקים והפיננסים בולטים בירידות של כ-1.6% בעוד שמדד הנפט וגז מחק את הירידה שרשם ועבר לעלייה של כ-0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-390 מיליון שקל.

יונט קרדיט  דיווחה שלאחר בדיקה שנערכה על ידי בודק חיצוני ועל ידי רואה החשבון המבקר של החברה, עולה שייתכן שקיימת לחברה חשיפה בגין הלוואות שהעמידה, "שהינה גבוהה יותר באופן משמעותי ביחס לאמור בדיווחים הקודמים, וכי אין לחברה יכולת להעריכה בעת הזו". החברה ציינה שהיא בוחנת אם ייתכן שבגין חלק מהחשיפה כאמור הועמדו ערבויות אישיות על ידי בעלי השליטה בחברה. "חרף האמור, החברה ממשיכה לעבוד ולנהל את עסקיה באופן שוטף", ציינה.

עליות חדות במיוחד רושמות אביב בנייה עם זינוק של 19%, וגם סאפיינס, המשביר, פועלים איביאי, האב ואינטליקנה עולות. לעומתן, גולף, נלה דיגיטל, אקסיליון, הזדמנות ונאייקס מאבדות גובה.

10:01

ברקע הירידות שהולכות ומחריפות בחוזים העתידיים בוול סטריט (חוזי הנאסד"ק נופלים כבר ב-1.3%), המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 יורד ב-1%, ת"א 125 ב-0.8% ות"א 90 משיל 0.3%. מדד הבנקים יורד ב-1.4%.

המסחר במניית יונט קרדיט  לא נפתח לאחר שהחברה דיווחה שבכוונתה לדווח על "אירוע מהותי".

בראש ת"א 35, המניה היחידה במדד שנסחרת בעלייה, אופקו הלת' . בתחתית המדד מיטרוניקס  שמאבדת 2.3%. בראש ת"א 90 סאפיינס  ונטו מלינדה , בתחתית נובולוג , נפטא  וחג'ג' .

09:30

כחצי שעה לפני פתיחת המסחר בבורסה, והאווירה בשווקים הגלובליים משתנה: הירידה של מדד הנג סנג העמיקה, שנגחאי עברה אף היא לאדום. במקביל, החוזים בוול סטריט גם שינו כיוון ועברו לירידות של 0.3% עד 0.5%.

בשוק המט"ח, הדולר נסוג ב-0.6% לשער של 3.43 שקלים והאירו נופל ב-1.1% ונסחר ב-3.58 שקלים.

09:05

יבואנית המזון דיפלומט  הודיעה שהיא רוכשת את השליטה (51%) בחברת דורות, שמייצרת מוצרי ירק ותיבול קפואים, ב-75.8 מיליון שקל. יתרת יחידות ההשתתפות בחברה יוותרו בידי קיבוץ דורות.

מודיעין  דיווחה על התחלת קידוחי פיתוח בנכס הנפט North Park Basin בקולורדו, ארה"ב. תוכנית הפיתוח כוללת שישה קידוחים שיושלמו במשך כחצי שנה.

אלקטרה נדל"ן  דיווחה שהקרן הראשונה תמכור את מלוא זכויותיה במקבץ דיור בטקסס שבארה"ב בתמורה ל-72 מיליון דולר. הרווח לאחר מס, לרבות דמי הצלחה, שינבעו לחברה מהעסקה הם כ-0.5 מיליון דולר (1.7 מיליון שקל).

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה ירוקה

יום המסחר בתל אביב ייפתח במגמה חיובית, לאחר הערב החזק בוול סטריט ובמקביל למגמה מעורבת, חיובית בעיקרה, בבורסות אסיה. בשוק המט"ח, הדולר נסוג ב-0.6% לשער של 3.43 שקלים והאירו נופל ב-1.2% ונסחר ב-3.57 שקלים.

● האם אפשר להוריד את האינפלציה בלי מיתון? פאוול כבר ממש לא מתחייב לזה
● העלאת הריבית האגרסיבית מרמזת שהמיתון מעבר לפינה. למה בשווקים מרוצים?
● נתוני האינפלציה בישראל מעודדים, אבל הדרמה האמיתית היא בכלל בארה"ב

גם אתמול המסחר בבורסה הסתיים בעליות שערים, שהלכו והתחזקו לקראת צלצול הנעילה. מדד ת"א 35 קפץ ב-1.4%, ת"א 125 עלה ב-1.6% ות"א 90 נסק ב-2.4%. מדד הבנקים עלה ב-1.3%, מדד הנפט התקדם ב-1.7% ומדד הבנייה המריא ב-2.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

הדואליות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים וההשפעה על מדד ת"א 35 צנועה יחסית, עם ארביטראז' חיובי משוקלל של 0.2%. אופקו  צפויה לעלות לאור פער של 2.7%, נובה ולייבפרסון עם 1%. לעומת, טבע , אורמת  ואלביט מערכות  חזרו עם פערים שליליים קלים.

2. המדד בישראל הפתיע לטובה

מדד המחירים לחודש מאי עלה ב-0.6% "בלבד" - כך פרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בכך מדד מאי עמד מתחת לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים שצפו עלייה גבוהה יותר של 0.7%-0.8%.

עם זאת, קצב האינפלציה בחישוב שנתי עלה ל-4.1% במהלך 12 החודשים האחרונים - מעל תחום היעד העליון של בנק ישראל ב-1.1%. הדבר צפוי לדחוק בבנק ישראל להעלות את הריבית בישיבה הבאה בתחילת יולי.

3. הריבית בארה"ב זינקה - ואיתה מדדי המניות

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) החליטו על העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75% - קצב ההעלאה הגבוה ביותר זה קרוב ל-30 שנה - כך שהיא עומדת כעת בטווח של 1.5%-1.75%. תחזית הפד היא שעד סוף השנה הנוכחית תהיה הריבית ברמה של 3.4% (לעומת תחזית קודמת של 1.5%), ועד 2023 הפד צופה כי הריבית תעלה ל-3.8%.

המשקיעים הביעו אמון במדיניות הפד והקפיצו את המדדים. הנאסד"ק זינק ב-2.5%, S&P500 עלה ב-1.5% ודאו ג'ונס עלה ב-1%. במקביל, תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי ירדו בשיעורים גבוהים. תשואת האג"ח לעשור נחתכה ב-17 נקודות וירדה ל-3.31%, תשואת האג"ח לשנתיים נפלה ב-21 נקודות בסיס ל-3.22%.

הבוקר נסחרים החוזים בעליות של 0.3%.

4. מגמה מעורבת באסיה, הביטקוין מתאושש

השווקים באסיה נסחרים במגמה מעורבת בנטייה לעליות. מדד ניקיי היפני עולה ב-1.1% ואילו הנג סנג בהונג קונג יורד ב-0.6%. בסין, מדד עדרום קוריאה, טייוואן, הודו ואינדונזיה המסכים ירוקים, וגם באוסטרליה נרשמת עלייה קלה על אף ששיעור האבטלה עלה על התחזית והגיע ל-3.9%.

בשוק הקריפטו, שספג ירידות חדות מאז הסופ"ש, נרשמת התאוששות קלה. הביטקוין עולה ב-5% ונסחר סביב 22.2 אלף דולר והאת'ריום עולה ב-7% ל-1,216 דולר. בשוק הסחורות מחירי הנפט הגולמי יציבים, הברנט נסחר תמורת 119 דולר לחבית.

5. "נתוני המאקרו משרתים את השוק המקומי"

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, התייחס לנתוני המאקרו שפורסמו אתמול ועל השפעתם על הבורסה בת"א. "המדד הנמוך מהצפי בישראל והעליות שרשמו המניות והאג"ח בארה"ב לאחר הודעת הריבית שם משרתות את השוק המקומי ואמורות לספק לו תמיכה. לגבי מדד מאי, שעלה 0.6%, זה חודשיים שאינו מפתיע לרעה וקצב העלייה השנתי שלו (4.1%) אמנם גבוה מהיעד, אך לא מתחזק, בניגוד למצב בחו"ל. חשוב לא פחות - המדד לא הצביע על לחצים מכיוון ההיצע. במבט להמשך, עליית המדד הייתה בכל סעיפיו, לראשונה זה זמן, ומחירי התשומות בעולם עדיין גבוהים, כך שאתגריו לפניו".

מנחם ציין כי לעת עתה יוכל בנק ישראל להעלות בחודש הבא את הריבית בשיעור נמוך יחסית של כרבע אחוז ולהמתין למדדים הבאים.

"לגבי הריבית בארצות הברית, לאחר שעלתה בהתאם להערכות, הוסר גורם שהטריד את השווקים מאז הטלטלה שגרם מדד מאי הגבוה בארה"ב (עלה אחוז שלם). יחד עם אמירות די נוחות של הנגיד - החלטות הריבית תתקבלנה מדי פגישה ותצטרכנה להיות גמישות, או שה-Fed בחר להקדים את העלאות הריבית כעת ולהיות גמיש יותר בהמשך - השתפר הסנטימנט וחזר תיאבון הסיכון, מה שהוליך גם לפיחות הדולר ולירידה ניכרת של תשואות הפדיון על האג"ח. המשקיעים בארה"ב ימתינו כעת לעונת הדוחות כדי לראות אם הביטחון שמפגין ה-Fed בכלכלת ארה"ב תקנה לה אחיזה בתוצאות", מציין מנחם.

בשורה התחתונה, מסכם מנחם, התוצאה המשולבת של מדד נמוך בישראל, העלאת ריבית שתאמה את הציפיות בארה"ב והתבטאויות נוחות של הנגיד שם - ידידותית גם לשוק המקומי.