תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"זו טכנולוגיה שעשויה להביא לשינוי תפיסה בעולם האמנות": ה-NFT צובר תאוצה ומגיע למוזיאון ת"א

"NFT אחד מסוגם" היא תערוכה ראשונה במוזיאון ת"א המוקדשת למדיום האמנותי החדש. רז סברו מייסד ומנכ״ל NFT Tel Aviv, סוכנות בוטיק לניהול וקידום אמנים ישראלים בעולם ה-NFT, שלוקחים חלק בתערוכה, מסביר מדוע המדיה החדשה תלך ותתפוס יותר ויותר מקום בעולם האמנות ולמה אמנים, אספנים ומשקיעים יפיקו ממנה תועלת

יצירתו של כפיר זיו, POP IT UP #6 / צילום: NFT Tel Aviv
יצירתו של כפיר זיו, POP IT UP #6 / צילום: NFT Tel Aviv

הכתבה בשיתוף סוכנות NFT Tel Aviv

לדמיאן הירסט, אחד האמנים הנועזים המוערכים בעולם, קולקציית NFT משלו - The Currency. מדובר באוסף של 10,000 יצירות שלהן גרסת NFT וגם גרסה פיזית. כל יצירה כוללת נקודות צבעוניות ומאפשרת לרוכשים להכריע כעבור תקופה אם לשמור את הגרסה הדיגיטלית ב-NFT או את זו הפיזית. אם יעדיפו את הווירטואלית - הרי שהיצירה הפיזית תושמד.

הפרויקט היה להצלחה מסחררת ונרכש על ידי עשרות אלפי משקיעים. המכירה יצרה תקדים ועשויה לשנות לחלוטין את הדרך בה פועל ממסד האמנות בעידן הדיגיטלי. כך מסביר רז סברו, מייסד ומנכ״ל NFT Tel Aviv, סוכנות בוטיק לניהול וקידום אמנים ישראלים בעולם ה-NFT.

אבל לפני הכל כדאי להסביר מה זה NFT ולמה מדובר ביותר מעוד Buzz Word. 
NFT הם ראשי תיבות של - Non-fungible token אסימונים ייחודיים בלתי ניתנים לשכפול ומעין ייצוג דיגיטלי של נכס וירטואלי בעל זהות ייחודית. NFT נרכש באמצעות מטבעות דיגיטליים ונשמר בארנק דיגיטלי. רז מסביר כי "יצירת אמנות NFT נסחרת ברשת בלוקצ'יין (ממש כמו הביטקוין או האת'ריום). כל נכס דיגיטלי שנרשם כ-NFT מקבל מספר סידורי שמעניק לו את הייחודיות שלו ולכן קל להימנע בעולם האמנות ב-NFT מזיופים. זאת מכיוון שניתן לזהות בוודאות את המקור על פי ה-ID של היצירה, שמעניק אישור בעלות על הנכס הדיגיטלי".

עולם האמנות כך נראה קיבל בזרועות פתוחות את הטכנולוגיה החדשה ונלהב להשתמש בה. עדות לכך היא התערוכה "NFT אחד מסוגם" - תערוכה יוצאת דופן וראשונה מסוגה במוזיאון תל אביב לאמנות, שתפתח בתאריך 5/7/22. לדברי סברו מעבר לצפייה ביצירות השונות, ניתן יהיה ללמוד באמצעותה מדוע משקיעים, שעד כה היו עסוקים בבורסה או בנדל"ן, בוחרים לשים היום את המטבעות הדיגיטליים שלהם על יצירות NFT וכיצד אמנים וסוחרי אמנות יכולים גם הם ליהנות מהפוטנציאל בתחום. "מדובר במהלך חסר תקדים מצד מוזיאון תל אביב לאמנות - להרים את הכפפה ולהפגיש אנשים עם NFT", הוא אומר ומוסיף כי היה זה רק עניין של זמן עד שעולם האמנות ידביק את הפער שנוצר בינו ובין הטכנולוגיה המתקדמת.

רז סברו, מייסד ומנכ״ל NFT Tel Aviv / צילום: NFT Tel Aviv
 רז סברו, מייסד ומנכ״ל NFT Tel Aviv / צילום: NFT Tel Aviv

בתשובה לשאלה כיצד ה-NFT משפיע על עולם האמנות? אומר רז כי "טכנולוגיית ה-NFT עשויה להביא עמה שינוי תפיסה - אם עד עכשיו אמנים מכרו את יצירותיהם פעם אחת וזו הייתה הכנסתם, היום בעידן ה-NFT, אמן יכול לקבל תמלוגים (אחוזי רווח) גם ממכירות עתידיות של יצירותיו כפי שנקבע בחוזה שהוא חלק מרכישת היצירה ב-NFT. הוא גם יכול לקבוע מה אחוז הרווח ממנו יהנה בכל מכירה עתידית. כמו כן, בעבר לאמן לא היה מעקב אחר הדרך ואודות הרווחים שיצירותיו הניבו עם הזמן. בזירת ה-NFT ההתנהלות היא שקופה וניתן בכל רגע נתון לראות איזה ארנק דיגיטלי מחזיק את היצירה וכמה הוא שילם עבורה. חשוב לומר גם כי מדובר בכל סוגי האמנות לרבות ציורי שמן, ציורים על קנבס, ציורים דיגיטליים, פסלים, מוזיקה ועוד".

רז עצמו נחשף לעולם הבלוקצ'יין וה-NFT כאשר חי מעבר לים והחליט לייעד את הפעילות שלו לאמנות. הסוכנות שבבעלותו מתמחה רק בנישה הייחודית של אמנות (Fine Art), והוא אומר ש"בניגוד לשאר העוסקים בתחום, היא אינה מתעסקת כלל בקולקציות 'רחבות היקף' כדוגמת The Bored Apes - תמונות דיגיטליות של קופי אדם אדישים למראה, אלא ביצירות אמנות שאינן בהפצה רחבה. הסוכנות מייצגת אמנים רבים, לדוגמה: אלעד נבון, אמן ישראלי הסובל מפוסט-טראומה עקב שירותו הצבאי יוצר קולקציית "PTSD" פסיכודלית דיגיטלית וג'ייק לוינסון, אמן יהודי המתגורר בסן-פרנסיסקו ומצייר יצירות דיגיטליות אוונגרדיות ועוד רבים.

יצירתו של אלעד נבון, I'm Die When I Smile / צילום: NFT Tel Aviv
 יצירתו של אלעד נבון, I'm Die When I Smile / צילום: NFT Tel Aviv

"עבור אמנים ה-NFT מציע יתרונות מדהימים כי אם בעבר אמן היה צריך להיכנס לגלריה מוכרת או מוזיאון נחשב כדי לקבל חשיפה, היום אפשר לזכות בחשיפה עולמית בן לילה ב-NFT, אומר רז. "אנחנו  ב-NFT Tel Aviv מציעים לאמנים ישראלים מוכרים וכן לאמנים בתחילת דרכם את כל הניהול של יצירת NFT: המרת היצירות (בין אם דיגיטליות ובין אם לא) ל-NFT, קידום ושיווק שנדרש בהתאם לפלטפורמות הנבחרות לשם כך וכן יצירת קשר עם מוזיאונים, תערוכות ואוצרי אמנות".

"ממש כמו לרכוש מניות"

בתערוכה "NFT אחד מסוגם" אשר תיערך במוזיאון תל אביב לאמנות תוצג בין היתר גם יצירתו של כפיר זיו, צלם המיוצג בסוכנות NFT Tel Aviv, החי בקו תל אביב מנהטן והציג בעבר ביריד האמנויות הנחשב Art Basel במיאמי. על החיבור שלו לתחום הוא מספר: "אהבתי את הרעיון של השקיפות - שאוכל לראות מי קנה את האמנות שלי וכמה שילמו עבורה ולקבל תמלוגים. יצרתי קולקציית NFT ששמה POP IT UP של 12 יצירות ב-NFT והיצירה שתוצג במוזיאון היא של פופקורן שצילמתי בטכנולוגיה של תלת ממד שדומה לצילום יהלומים. בתוך הפופקורן יש תאורה המייצרת אור פנימי. התמונות יוצגו במסכים ענקיים של 8 מטרים שמשווים לפופקורן עוצמה של פסל ועומקים ייחודיים".

שון טסה, אמן פופ ארט שאף הוא מיוצג בסוכנות, מוכר את יצירות האמנות שלו כחלק מקולקציית Actions Speak ב-NFT. "לקחתי סמלי תרבות כמו לברון ג'יימס, אלברט איינשטיין ומרילין מונרו וציירתי אותם ללא הפה שלהם - בכדי להעביר את המסר שהדמות מדברת בעד עצמה. יש כבר תוכניות להרחיב את הקולקציה. אני מאמין שב-NFT טמונים פוטנציאל משמעותי ורמה גבוהה של אמנות".

- רז, מה הערך של NFT עבור אספנים ומשקיעים?
"יצירת האמנות יכולה גם להיות מוצגת על מסך הטלוויזיה או כמסך על קיר הבית ויש לה ערך אסתטי עצום. אך מלבד זאת מדובר בתחום שצובר תאוצה בעולם, היצירות עשויות להעלות את ערכן מאוד והן יכולות להוות השקעה לטווח הארוך. אפשר להתייחס ל-NFT כמו אל רכישת מניות אך כאלה שאפשר גם ליהנות מהנוכחות שלהן על מסכי הבית".

- מה תייעץ למי שמעוניין להתחיל להשקיע באמנות ב-NFT?
"חשוב להבין איך עובד השוק כדי להימנע מתרמיות. ישנן קולקציות שנמכרות בטווח מחירים רחב וכדאי לזהות באילו אמנים להשקיע. אנחנו, בין השאר, גם מייעצים למשקיעים שמעוניינים להיכנס לשוק הזה. זה נדרש כי יש לקחת בחשבון שמדובר בארנק וירטואלי ובתנודות בערך המטבע שדומות לתנודות בבורסה, כך שיש לעקוב אחר השינויים ולזהות גם מגמות. בנוסף, השקיפות בתחום מעניקה ידע רב כי אפשר לראות, כאמור, אילו ארנקים מחזיקים באילו יצירות אמנות. ישנם גם אתרי אינטרנט שסוקרים ועוקבים אחר ארנקים של משקיעים נחשבים שהם כמו סמן ימני בתחום - ולפי ההשקעות שלהם אפשר לעיתים גם לזהות אילו אמנים חזקים בזירת ה-NFT".

בשורה התחתונה, מסכם רז סברו, ה-NFT משנה את כללי המשחק בקרב יוצרים שיכולים לקבוע כמה תמלוגים ירוויחו מכל מכירה עתידית של יצירתם, הוא גם יכול להוות עבור מי שמעוניינים בכך אפיק השקעה מסוג אחר. תערוכת "NFT אחד מסוגם" במוזיאון תל אביב מספקת הצצה לעולם החדש הזה, שככל הנראה רק ילך ויתפוס יותר מקום בסצנת האמנות.

לפרטים נוספים על NFT Tel Aviv, סוכנות בוטיק לניהול וקידום אמנים ישראלים בעולם ה-NFT הקליקו>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.