הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה בהובלת מניות האנרגיה; שופרסל ירדה בקרוב ל-4%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-1.2%, מדד ת"א 90 עלה ב-1.7%; מדד קלינטק זינק מעל ל-4% • יו"ר שופרסל נחקר ברשות התחרות, המניה איבדה גובה • הצעת חוק של הדמוקרטים בארה"ב הקפיצה את מניות האנרגיה המתחדשת • עדיקה: צפויים הפסדים כבדים ברבעון השני

עליות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עליות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:59

המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 התקדם ב-1.2%, ת"א 125 עלה ב-1.4% ות"א 90 הוסיף 1.7%. בקרב המדדים הענפיים, בדומה למגמה לאורך היום מדד הנפט וגז זינק ב-3.6% ומדד הקלינטק המריא ביותר מ-4%. מדד הבנקים עלה ב-1.3%, מדד הטכנולוגיה ב-1.6% ומדד מניות הנדל"ן ב-0.9%. מדד קנאביס לעומת זאת השיל 0.8%.

מחזור המסחר בת"א הסתכם היום ב-1.07 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגדול ביותר ריכזה קבוצת דלק  שזינקה בקרוב ל-6%. עוד בלטו לטובה מניות האנרגיה הירוקה, בראשן סטורג' דרופ  שזינקה ב-33% ונוסטרומו  עם עלייה של כ-12% (ראו עדכונים קודמים לפירוט). 

בצד השלילי, שופרסל  השילה 3.9% לאחר שדווח כי היו"ר איציק אברכהן נחקר ברשות התחרות, במסגרת החקירה בחשד לתיאום מחירים לכאורה בין חברות המזון. עוד בלטו בירידות עדיקה סטייל  ובעלת השליטה גולף , לאחר שפרסמה הבוקר את התחזיות המקדמיות שלה לרבעון השני של השנה, בו היא צופה הפסד של 14-15.5 מיליון שקל.

15:00

העליות בבורסה נמשכות. ת"א 35 עולה ב-1.3% כאשר בראש המדד אנרג'יקס ובתחתית שופרסל. ת"א 90 עולה ב-1.7% בהובלת נופר אנרג'י, דוראל אנרגיה, דלתא מותגים וקבוצת דלק עם עליות של 6%-7% כל אחת.

סטורג' דרופ  ממריאה ביותר מ-30% לאחר שהודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם קיבוץ מעלה הגלבוע במסגרת מכרז מטעם משרד האנרגיה, לבחינת הגדלת כיסוי שטח סולארי על גבי בריכות דגים ושיפור רמות החמצון בבריכות מכוסות PV, עם מערכת אגירת האנרגיה באוויר דחוס שפיתחה.

13:55

נמשכת המגמה החיובית בבורסה, עם עלייה של 1.3% במדד ת"א 35 ושל 1.9% בת"א 90, כשלצדם מדד הנפט וגז ממריא ב-3.9% ומדד קלינטק מזנק ב-3.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-680 מיליון שקל.

בבורסה פרסמו היום את סיכום חודש יולי ממנו עולה כי מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו  בכ-5%. בכל המדדים הענפיים נרשמו החודש עליות, בראשם מדדי ת"א-קלינטק  ות"א-תשתיות אנרגיה  שעלו בכ-9% בממוצע. בבורסה מציינים כי "האטרקטיביות של מדדים אלה צפויה להתגבר על רקע משבר האנרגיה באירופה - משבר שהחל בעקבות תקנות מגבילות לשימוש באנרגיה מזהמת, והחריף עם ניתוק יצוא גז ממדינות העימות".

מניותיהן של שלוש חברות האנרגיה - אנרג'יאן, דלק קבוצה, וניו-מד אנרג'י (יחידת השתתפות) יתווספו למדד ת"א 35 במועד העדכון החצי שנתי שיחול ב-8 באוגוסט. מניות אלה יחליפו את מניות לייבפרסון , מיטרוניקס  ושופרסל שיגרעו מהמדד במועד העדכון.

12:55

יו"ר שופרסל  איציק אברכהן נחקר בשעה זו ברשות התחרות, במסגרת החקירה בחשד לתיאום מחירים לכאורה בין חברות המזון. אברכהן זומן לחקירה נוספת בהמשך לחקירה של רשות התחרות על תיאום מחירים מנובמבר. בחודש האחרון נחקרו גם מנכ"ל שטראוס  גיורא בר-דעה ובכירים נוספים מהחברה.

12:15

העליות בבורסה נמשכות, מובלות בעיקר על ידי מניות האנרגיה - הן המסורתית (בהן קבוצת דלק שמרכזת את המחזור הגבוה בבורסה, נאוויטס  וניו מד אנרג'י ) והן של האנרגיה המתחדשת (בהן נוסטרומו, נופר אנרג'י, דוראל אנרגיה ואוגווינד ). מדד מניות הנפט וגז ומדד הקלינטק ממריאים ב-3.4% כל אחד, מדד תשתיות האנרגיה עולה ב-2.5%. מדדי הבנקים והטכנולוגיה עולים בכ-1.5% כל אחד. מחזור המסחר מסתכם ב-430 מיליון שקל עד כה.

בניגוד למגמה בשוק, פרקומט  צונחת ב-16% (לאחר ירידה של 17% ביום חמישי). המניה כמעט והכפילה את ערכה מאז שהונפקה בתחילת יולי. גם מניותיהן של קנאשור , טקטונה , ביומיקס  ומור גמל ופנסיה  מאבדות גובה.

סבוריט  הודיעה שתחליפי הבשר שהיא מפתחת (שמודפסים בתלת ממד ומבושלים באתר באמצעות רובוט-שף) יגיעו לחדרי האוכל של האוניברסיטאות בקולורדו ודנבר, בשיתוף פעולה עם חברת ההסעדה סודקסו. פנאקסיה  הודיעה שהדירקטוריון החליט להמשיך בהליכי רה-ארגון והתיייעלות, בהם צמצום עלויות כוח האדם ב-20%. בנוסף, החברה בודקת הקמת מפעל חלופי ובוחנת אם להמשיך את הייצור בישראל או להעבירו למלטה. עוד מסרה בדיווח פרטים לגבי היקף מכירותיה בגרמניה.

11:15

המסחר בבורסה ממשיך להתקיים בעליות של 1.3%-1.5% במדדי המניות המרכזיים, כשלצדם מדד הנפט וגז ממריא ביותר מ-3% וכך גם מדד קלינטק. בצד השלילי מדד הקנאביס שמאבד 1.3% בשבוע האחרון שלו לפני מחיקה מהבורסה.

נוסטרומו  מזנקת ב-15% הודות להצעת החוק של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב למאבק בשינוי האקלים, שכוללת, בין היתר, זיכוי מס בשיעור של עד 30% להשקעה במתקני אגירת אנרגיה תרמית בבניינים, תחום התמחותה של נוסטרומו. ההצעה טרם אושרה ע"י בתי הנבחרים או הבית הלבן. לצדה בולטות לטובה עוד מניות מעולם האנרגיה המתחדשת, בהן דוראל , נופר , אנלייט  ואורמת . אנרג'יקס  גם מטפסת אחרי שהודיעה שהושלמו עבודות ההקמה של חוות הרוח 4 Banie בפולין, בהספק של 56MW. עלות ההקמה צפויה להסתכם ב-260 מיליון שקל, והחברה מעריכה שהכנסותיה מהחווה ב-2023 ינועו בין 60-55 מיליון שקל.

עשות  עולה ב-2.5% אחרי שפרסמה דוח לרבעון השני, ועברה מרווח של 4.8 מיליון שקל אשתקד להפסד של 3.4 מיליון שקל השנה. ההפסד נובע מהוצאה חד פעמית של 12.7 מיליון שקל כתוצאה מרכישת החזקות תעש, מהם 10 מיליון שקל כמענק לעובדים. בנוסף הודיעה על התקשרות עם תעש בעסקה לאספקת חודרנים בסך 22 מיליון שקל.

יבואנית הרכב אוטומקס מוטורס  פרסמה גם היא תוצאות (וולנטריות ולא מבוקרות) שלפיהן ההכנסות ברבעון השני צמחו ב-6.7% והסתכמו ב-107 מיליון שקל, והרווח הגולמי יותר מהכפיל את עצמו בהשוואה לאשתקד והסתכם ב-15.2 מיליון שקל.

10:17

מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.2%, מדד ת"א 90 עולה בכ-1.4% ומדד הנפט והגז קופץ ב-3.1%.

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.1% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.9%. מדד הנפט והגז קופץ ב-2.1% על רקע עליית מחירי הנפט בעולם בסוף השבוע.

עליות בולטות רושמות פוקס , קבוצת דלק, אנרג'יאן , נייס, אלקטריאון  ואנלייט.

09:15

חברת האופנה המקוונת עדיקה סטייל , צפויה להמשיך ולהציג הפסדים כבדים גם עם פרסום התוצאות הרבעון השני של השנה, הצפוי במהלך חודש אוגוסט הקרוב. עדיקה שנמצאת בהליך מכירתה לחברה האם (60.1%), רשת גולף , מדווחת הבוקר את התחזיות המקדמיות שלה לתוצאות הכספיות לרבעון השני של השנה. החברה צופה הפסד שינוע בין 14 ל-15.5 מיליון שקל, ומתריעה כי היא צופה ש"תידרש להזרמה בהיקף משמעותי על מנת לעמוד בהתחייבויותיה כבר במהלך החודשיים הקרובים".

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי להמשך עליות

המגמה החיובית בבורסה צפויה להימשך היום, בהשפעת רוח גבית חזקה מהבורסות של ניו יורק. זאת לאחר שביום חמישי מדדי ת"א 35 ו-125 התקדמו ב-0.68% ו-0.67% בהתאמה, ת"א-90 הוסיף 0.54%. מדד הביומד עלה ב-0.88%. 

גם בשוק האג"ח הממשלתי צפויה מגמה חיובית והמשך ירידת תשואות, על רקע העליות באג"ח הממשלתי בארה"ב וירידה חדה בתשואות על האג"ח הארוכות שם.

2. המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת

בורסות וול סטריט ננעלו בירוק ביומו האחרון של שבוע המסחר האחרון (לאחר שעלו גם ברביעי וחמישי), על רקע עליות חדות במניות אפל ואמזון לאחר שהשתיים פרסמו דוחות ביום חמישי לאחר סיום המסחר (על כך בהמשך). הנאסד"ק ננעל בעליות של כ-1.9%, ה-S&P 500 הוסיף 1.4% ומדד הדאו ג'ונס עלה ב-1%. 

3. הדואליות יתמכו בשוק

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים כך שהן צפויות לעלות הבוקר. נייס  עם 3.5%, איי.סי.אל  2.5%, אורמת  4%, אלביט מערכות כ-2%, נובה 2.8% ולייבפרסון כ-3.5%. 

4. המשקיעים אהבו את הדוחות של אפל ואמזון

כאמור, אפל ואמזון זינקו ביום שישי לאחר שפרסמו דוחות. אינטל, מנגד, צנחה לאחר שפרסמה דוחות גרועים. אפל דיווחה על רווח מתואם של 1.2 דולר למניה, ובכך הכתה את תחזיות האנליסטים שציפו לרווח של 1.16 דולר למניה. בשורת ההכנסות, החברה דיווחה על 82.96 מיליארד דולר, מעל להערכות בשוק שהן שהיו ל-82.8 מיליארד דולר. 

אינטל דיווחה כי ההכנסות של החברה ברבעון השני של השנה הסתכמו ב-15.3 מיליארד דולר, הרבה מתחת לתחזית וירידה של 17% בהשוואה לאשתקד, והחברה גם הפחיתה תחזיות לרבעון השלישי ולשנה כולה. גם בשורה התחתונה פספסה בגדול את התחזיות, עם רווח מתואם של 29 סנט למניה (אנליסטים ציפו ל-70 סנט) - צניחה של קרוב ל-80% בהשוואה לאשתקד, אז עמד הרווח ברבעון השני על 1.28 דולר למניה. 

5. השלמת עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס נדחתה

נדחתה בשבועיים השלמת עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, על ידי חברת כלל ביטוח.  בשישי בבוקר דיווחה כלל  כי קיבלה אורכה וכי המגעים עם קרן ורבורג פינקוס, בעלת השליטה בחברת האשראי, יימשכו בשבועיים הקרובים, עד ליום שישי ה-14 באוגוסט. בין שתי החברות מתנהלים מגעים למכירת חברת כרטיסי האשראי מקס על פי שווי של 2.47 מיליארד שקל.