מוקד משיכה גדול לתיירות חוץ ופנים - באשקלון יוקם פארק מים בסדר גודל בינלאומי

הפרויקט המדובר יתפרש על פני 60 דונם, שרובם ינוצלו ליותר מ-25 אטרקציות ויכלול גם אזורי מסחר והסעדה • הפארק, שיושלם בשנים הקרובות, יהיה חלק ממתחם הנופש והתיירות שיוקם בצפון מערב העיר בסמוך לחוף ניצנים • המכרז להקמתו ותפעולו כבר יצא לדרך

פארק מים באשקלון / הדמיה: PROSLIDE
פארק מים באשקלון / הדמיה: PROSLIDE

הכתבה מטעם עיריית אשקלון

מאז ומעולם אטרקציות כגון פארקי שעשועים ופארקי מים היוו מוקד משיכה עצום לתיירות פנים וחוץ, ותרמו רבות לכלכלה במדינה שבה הם ממוקמים. מחקר שנערך בשנת 2011 מצא כי תעשיית האטרקציות בארה"ב יצרה השפעה כלכלית כוללת של כמעט 219 מיליארד דולר. האטרקציות הללו מכניסות כסף באופן ישיר ממכירות של כרטיסים לפארקי השעשועים (34 מיליארד דולר), ועד הוצאות נלוות על בתי מלון, חנויות ומסעדות (52 מיליארד דולר). בנוסף, תעשיית הפארקים יצרה 1.3 מיליון מקומות עבודה. כמו כן, קופת ארה"ב זכתה במס בגובה 22 מיליארד דולר (פדרלי) וכמעט 19 מיליארד מס למדינות השונות.

גם אצלנו בישראל הקטנה, מבינים את הפוטנציאל הגדול של פארקים ואטרקציות. מתוך הרצון לפתח את התיירות ועל ידי כך לשפר את הכלכלה עבור התושבים, עיריית אשקלון שוקדת בימים אלו על הקמת פארק מים בסדר גודל בינלאומי. על פי התכנון, הפארק יושלם בשנים הקרובות ויהיה חלק ממתחם הנופש והתיירות שיוקם בצפון מערב העיר בסמוך לחוף ניצנים. לאשקלון נתוני פתיחה טובים - לעיר רצועת חוף נאה, היא שופעת עתיקות ואתרים היסטוריים ומציעה מגוון מסעדות, אוכל רחוב ומתחמי קניות. אלא שעד היום תיירות החוץ בעיר התבססה בעיקר על יהודי צרפת. כעת, עם התכנון להקמת פארק מים בעיר, אשקלון שואפת להפוך למוקד עלייה לרגל של תיירות פנים וחוץ מכל רחבי העולם.

גורמים בעירייה אומרים כי הקמת פארק המים הינה יוזמה ארוכת שנים של ראש העיר, תומר גלאם, השואף לשים את אשקלון על מפת התיירות העולמית. בעירייה מוסיפים כי ניתן להשוות את הפארק שיוקם באשקלון לפארקים רחבי היקף בארה"ב, בדובאי ובתאילנד. הפארק יתפרש על פני 60 דונם, שרובם ינוצלו ליותר מ-25 אטרקציות. ביניהם LAZY RIVER הכולל נהרות מלאכותיים עם גלים בגובה של כ-60 ס״מ. המתקן יאפשר להתנייד בין האטרקציות השונות בפארק, שיכלול בין היתר בריכת גלים, בריכת פעילות עם מסלולים שונים, מתקן ענק הכולל שש מגלשות, מגלשות ובריכות לילדים, משחקי פעוטות ומשטח התזה, קומפלקס אבובים ועוד. בנוסף לכל אלה, יכלול הפארק כ-6,600 מ"ר של מתחמי מסחר והסעדה, ספא, חלל לאירועים והפעלות ולרשות המבקרים יעמוד חניון גדול במיוחד.

באשקלון מכוונים לכך שהפארק ישמש מוקד משיכה מרכזי למיליוני התיירים המבקרים בארץ. לאורך החוף בסמוך לפארק המים מתוכננים לקום בתי מלון שיאפשרו לתיירים ללון ולהמשיך לבקר באטרקציות שונות בעיר. לצד זאת, מקווים שם כי פארק המים יגדיל גם את תיירות הפנים: על פי תחזיות האוכלוסין לשנת 2040, ברדיוס של כ-75 ק"מ מפארק המים וכשעה נסיעה ברכב פרטי צפויים להתגורר כשישה מיליון מתושבי ישראל - לכולם יציע פארק המים יום בילוי במרחק סביר מהבית. בעיריית אשקלון מציינים כי הפארק ישמש עוגן כלכלי ותעסוקתי ויציע מגוון מקומות עבודה חדשים לתושבי העיר והזדמנויות חדשות לבעלי עסקים בתחום המסחר וההסעדה.

הפרויקט בשיתוף חברה בינלאומית

מאז ההכרזה על הקמת הפארק, עסקה עיריית אשקלון באמצעות החברה הכלכלית ורמ"י, בהכנת המכרז לתכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של פארק המים. בחודש יוני האחרון יצא הפרויקט לדרך, כשרשות מקרקעי ישראל פרסמה את המכרז, שייסגר ב-12.9.22.על פי המכרז, פארק המים אמור להתחיל לפעול בעוד קצת יותר מארבע שנים (סוף 2026-תחילת 2027) והיקף ההשקעה בו מוערך בכ-120-100 מיליוני שקלים.

באשקלון ביקשו למצב את פארק המים ברמה הבינלאומית הגבוהה ביותר. לכן, בהתאם לתנאי המכרז, היזם הישראלי שייבחר לשם הקמתו ותפעולו יצטרך לחבור לחברה בינלאומית המנוסה ביזמות, בתפעול וניהול פארקי מים ושיש מאחוריה ניסיון של הקמת לפחות שני פארקי מים.

תהליך התכנון לווה על ידי חברת רן וולף תכנון אורבני וניהול פרויקטים בע"מ, המעניקה שירותי ייעוץ אסטרטגי לפרויקטים מורכבים, בין השאר בתחום התיירות. בתכנון הפארק גם לקחה חלק משמעותי חברת Global Leisure & Entertainment - חברת ייעוץ בינלאומית בתחום שירותי פנאי ונופש ואטרקציות, היושבת בדובאי ובהונג קונג. בין הפרויקטים שבהם עסקה החברה ניתן למנות את פארקי מים בדובאי, באבו דאבי, במלדיביים, בערב הסעודית, בסין ועוד.

בהיעדר מחיר מינימום על הקרקע, החברה שתבחר להקמת ותפעול הפארק תקבל סיוע כספי מהמדינה ומענק כספי בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון בגובה עד 10% מגובה ההשקעה הכוללת, כשהיזם ייהנה גם מסבסוד הוצאות הפיתוח, מסבירים בעירייה. עוד הם מבטיחים כי היזם יזכה בתמיכה ובליווי צמוד של עיריית אשקלון בכל הקשור באישורים ובהיתרים ובכל נושא נוסף לפי הצורך. החברה אשר תזכה במכרז ותעמוד בכל התנאים הרלוונטיים, תחתום על הסכם פיתוח עם רמ"י ועל הסכם חכירה מהוון למשך 49 שנים עם אופציה להארכה נוספת של 49 שנים. זאת, בהתאם לאורך החיים של פארקי מים דומים בעולם.

מגוון פארקים בפיתוח

בנוסף לפארק המים המתוכנן, באשקלון עובדים בימים אלה על הקמת פארק ההייטק TERA PARK. בפארק, שהקמתו צפויה להסתיים בעוד שלוש שנים, מתוכננים ארבעה מתחמים שונים עם עירוב שימושים מגוון הכולל תעסוקה, תעשייה נקייה, מסחר, משרדים ומלונאות. TERA PARK צפוי לרכז חברות, ארגונים ומוסדות העוסקים בטכנולוגיות מתקדמות, מחקר ופיתוח. הוא יעניק קשת רחבה של אפשרויות תעסוקה בעיר ובעירייה מקווים כי הוא יהיה מקור לאלפי משרות חדשות לתושבי אשקלון.

פארק נוסף שיוקם בעיר, בלב שכונת אגמים ,הינו אקו ספורט. הוא ישתרע על שטח של 600 דונם, ומתוכנן לשמר את המשאבים הטבעיים והמערכות האקולוגיות הקיימות במקום (דיונות חול ובצפונו אגן טבעי היוצר בריכת חורף גדולה). בהתאם לחזון העירוני, ישמש הפארק כמרכז לפעילות אתלטיקה וספורט ימי. בנוסף לכך, בימים אלה החלה בנייתו של פארק עיר היין במרכז שכונת המגורים החדשה, בעלת אותו השם. הפארק ישתרע על שטח של 600 דונם ובו יוכלו המבקרים ליהנות מחדשנות לצד ארכיאולוגיה, הופעות מוזיקליות לצד פעילויות אקסטרים, מתחמי הסעדה לצד מתקני ספורט ועוד.

"רשות מקרקעי ישראל ועיריית אשקלון מקדמות שיתופי פעולה נרחבים לפיתוח וקידום העיר. בד בבד עם הרחבת הסכם הגג ושיווק אלפי יחידות דיור", אומר לסיכום אסף רפלד, מנהל מרחב ירושלים ברשות מקרקעי ישראל. לדבריו, רמ"י מייחסת חשיבות גבוהה לקידום פרויקטים כלכליים ולמתן פתרונות תעסוקה מגוונים בעיר, הגדלה והמתרחבת בצורה משמעותית.

"הסיוע של רמ"י מתבטא, בין היתר, בפיתוח אזורי תיירות ובהשקעה בפיתוח הטיילת, בשיווק קרקעות למלונאות ובקידום מיזמים כאזור תעשייה עתירת הידע TERA PARK ופארק המים. שיתוף הפעולה המוצלח שלנו עם העירייה", הוא מוסיף, "הופך את אשקלון לעיר הצומחת והמתפתחת ביותר בשנים האחרונות ולמקור משיכה אטרקטיבי לאלפי תושבים חדשים. מדובר באחת מהדוגמאות המוצלחות ביותר למודל הסכמי הגג עם הרשויות המקומיות".