הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בבורסה; מדד הבנקים קפץ ב-2%, אייסקיור צנחה ב-53%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.9%, ת"א 90 עלה ב-0.6% ואילו מדד הביומד רשם ירידה של 1.3% • למה בנק ישראל יכול להמשיך בהעלאת הריבית בלי לחשוש ממיתון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

העליות בבורסה התחזקו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.9%, ת"א 90 עלה ב-0.6%, מדד הבנקים קפץ ב-2% ואילו מדד הביומד רשם ירידה של 1.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.54 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר פרוטליקס, אבוג'ן , אורמד , אוגווינד , מגדל , ורידיס, אינרום, דלתא גליל , טבע , בזן  ושפיר.

מניית אייסקיור מדיקל  צנחה ב-53% לאחר שהחברה הודיעה כי תגייס 14.5 מיליון דולר בהנפקת מניות לפי מחיר של 1.65 דולר למניה. זאת לעומת מחיר של 2.60 דולר למניה בעת סגירת המסחר אמש בוול סטריט. 

16:15

החברה הממשלתית דירה להשכיר ורשות מקרקעי ישראל הודיעו היום על השלמתם המוצלחת של שני מכרזים להשכרה ארוכת טווח. הזכייה הראשונה היא של חברת אקרו  במכרז להקמת פרויקט לשכירות ארוכת טווח ברמת גן. חברת אקרו תשלם על הקרקע כ- 204 מיליון שקל (כולל עלויות פיתוח). הפרויקט יכלול 209 יח"ד בבניינים בני 15 קומות למטרת השכרה ארוכת טווח למשך 20 שנה, וכ-750 מ"ר מסחר. 

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.3% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדדי התל בונד המרכזיים מטפסים ב-0.2%-0.3%.

15:00

העליות בבורסה נמשכות כאשר מדדי ת"א המרכזיים מטפסים ב-0.3%-0.4% כל אחד, ועליות משמעותיות יותר נרשמות בקרב מדדי הבנקים, ביומד וגלובל-בלוטק. בצד השלילי מדדי הבנייה, הנדל"ן ומניב חו"ל.

מחזור המסחר מסתכם בכ-830 מיליון שקל, כשאת המחזורים הגבוהים מרכזים הפועלים, לאומי, איי.סי.אל  ודיסקונט. בקרב מניות הנדל"ן בולטות בירידות חנן מור, קרדן נדלן , רותם שני, ישראל קנדה וג'י סיטי 

בשוק המט"ח, הדולר מטפס כעת ב-0.2% לרמה של 3.47 שקלים והאירו ב-0.6% ושערו עולה ל-3.69 שקלים. גם הליש"ט מתחזקת לעומת השקל ושערה 4.21 שקלים.

13:40

פועלים אי.בי.אי  דיווחה כי החל מהיום שם החברה ישונה לאי.בי.אי ניהול וחיתום. ברקע - מחלוקת חריפה בין בנק הפועלים  לבכירי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי שבה הוא מחזיק, שבסופה הודיע הבנק לחברה שהיא מתבקשת להסיר את שמו משמה. חברת החיתום מטפסת ב-3.3% בבורסה, הבנק עולה בכ-2.2%.

54 מיליון שקל ב-4 שנים: מאחורי הפצצה שהטיל הפועלים על חברת החיתום | ניתוח

מאקרו ישראל: בנק ישראל הודיע שהמדד המשולב לחודש נובמבר עלה בשיעור מתון של 0.07%, המעיד על המשך הגידול בפעילות המשק לקראת סוף 2022, אם כי בקצב נמוך מאשר בשלושת החודשים הקודמים. "המדד המשולב הושפע לטובה מעליית מדד הפדיון בשירותים (אוקטובר), מדד הפדיון במסחר הקמעונאי (אוקטובר), משרות השכיר (ספטמבר) והרכישות בכרטיסי אשראי (נובמבר). לעומת זאת, מדד הייצור התעשייתי (אוקטובר), יבוא מוצרי הצריכה (נובמבר), יבוא התשומות לייצור (נובמבר), יצוא הסחורות (נובמבר), יצוא השירותים (ספטמבר), שיעור המשרות הפנויות (נובמבר), התחלות הבנייה (ספטמבר) וייצור החשמל (נובמבר) ירדו והשפיעו שלילית על המדד", נמסר בדיווח.

13:15

אפקון החזקות  הודיעה שזכתה במכרז לייצור חשמל מטעם ממשלת פולין בהיקף של 20 מגה-וואט. עלות ההשקעה מוערכת בכ-50-55 מיליון שקל.

אבוג'ן  הודיעה שהחברה הבת ביומיקה, שעוסקת בפיתוח תרופות מבוססות מיקרוביום, חתמה על הסכם סופי לסבב גיוס של 20 מיליון דולר, שיובל על ידי Shanghai Healthcare Capital (SHC). המימון כפוף לתנאי סגירה מקובלים, לרבות אישור מרשויות הרגולציה הסיניות.

אקרו  זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ודירה להשכיר במתחם תל השומר ודרום רמת גן, שמיועד להקמת יותר מ-200 דירות להשכרה ארוכת טווח. החברה תשלם לרמ"י 175 מיליון שקל בעבור זכויות החכירה ועוד 30.5 מיליון שקל בגין הוצאות הפיתוח.

12:30

העליות בבורסה נמשכות, כשת"א 35 מתקדם ב-0.5% ות"א 90 ב-0.7%. מדד הבנקים קופץ ב-1.6% ומדד ביומד ב-2.9%. בצד השלילי, מדד מניב חו"ל נסוג בכ-0.4% וגם מדד מניות הבנייה רושם ירידה קלה. בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמת יציבות, בקונצרני - מדדי תל בונד רושמים עליות של כ-0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-450 מיליון שקל.

הריבית על ההלוואות בבנקים כבר מגיעה ל-8%; ומה לגבי תנאי הפיקדונות? 

אימאג'סט  ממריאה ב-18% ללא דיווח רקע, סילבר קסטל  מזנקת ב-12%. בראש ת"א 35 אופקו ואנרג'יאן, בראש ת"א 90 נאייקס  שמזנקת ב-5.8%. בראש מדד הבנקים ממשיך לבלוט פועלים עם עלייה של 2.2% ואחריו לאומי  שמוסיף 1.5%.

מידרוג מותירה על כנו דירוג A2 באופק יציב לאגרות חוב (סדרות ג' , ד'  ו-ו' ) של אנלייט אנרגיה . בנוסף, הותירה על כנו את דירוג המנפיק Al באופק יציב.

11:10

המגמה החיובית בבורסה מתרחבת, ומדדי המניות המובילים מטפסים כבר ב-0.4% עד 0.9%. מדד ביומד בולט בזינוק חד של 3.1%, כאשר בראשו סופווייב שטסה ב-18% בהמשך לדיווח מהבוקר וגם בריינסוויי, בונוס ביוגרופ  ופרוטליקס מרכזות עניין. מדד הבנקים קופץ ב-1.6% בהובלת הפועלים  שעולה ב-2.3% וגם מרכז את מחזור המסחר הגבוה בבורסה. כלל המחזור בת"א מסתכם עד כה ב-230 מיליון שקל.

מניית חנן מור  צונחת ב-8.5% בהמשך לירידה חדה של 11.8% אתמול ומשלים בכך ירידה של יותר מ-20% השבוע, רותם שני  מאבדת 5% לאחר שאתמול זינקה בקרוב ל-19%. עוד ירידות בולטות רושמות מספנות ישראל , שגריר, סאנפלאואר וטופ גאם.

עליות חדות במיוחד רושמות סטורג' דרופ , שלא פרסמה דיווחים חדשים לאחרונה, אריקה בי-קיור, אוגווינד וקבוצת פסגות .

10:01

המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. ת"א 35 מוסיף כ-0.4%, ת"א 125 עולה בכ-0.3% ות"א 90 כמעט ללא שינוי. מדד הבנקים עולה בכ-0.7%, מדד הביומד מוסיף 0.8% ואילו מדד הנפט יורד ב-0.1%.

בראש מדד ת"א 35 בולטות אלביט וקבוצת דלק  לצד אופקו, ארפורט סיטי  ושפיר הנדסה , ואילו בתחתית המדד נובה  ונייס .

גם הדולר שומר על יציבות מול השקל, בעוד האירו עולה ב-0.3% ל-3.68 שקלים והליש"ט מטפסת ב-0.6% ל-4.22 שקלים.

אורביט  דיווחה על קבלת הזמנות נוספות מחברת Airbus לאספקה של מערכות ניהול שמע דיגיטליות בסך של כ-4 מיליון דולר, שיסופקו בין השנים 2023-2030.

09:25

אלביט מערכות  דיווחה כי זכתה בהסכם מסגרת בשווי מקסימלי של 410 מיליון דולר לאספקת מערכות מל"ט טקטי מסוג Watchkeeper X למשרד ההגנה ברומניה.

09:15

סופווייב  עדכנה שקיבלה את אישור מינהל המזון והתרופות של טייוואן לשיווק מכשיר ה-SUPERB שלה לטיפול לא פולשני בהצערת ומיצוק עור הפנים והצוואר. לאישור נוספה גם הזמנה ראשונה בסך כ-700 אלף דולר לאספקת מערכות החברה. השבוע דיווחה גם על אישור FDA לשימוש במכשיר לשיפור במראה הצלוליט.

בעלי עניין: ברק רוזן רכש מניות ישראל קנדה  ב-1.1 מיליון שקל; חיים כצמן רכש מניות ג'י סיטי  בכ-670 אלף שקל; הדירקטור החיצוני אליהו שחר רכש אג"ח נורסטאר (סדרה י"ב ) בכ-250 אלף שקל.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח ביציבות, לאחר העליות המתונות שנרשמו אמש בוול סטריט ולצד מגמה מעורבת באסיה בשעה זו. המניות הדואליות יתרמו ירידה של 0.2% למדד ת"א 35. נובה  תבלוט לרעה עם פער שלילי של כ-2% וגם נייס וקנון יאבדו גובה. בצד החיובי אופקו  עם פער של כ-3%. אייסקיור , שזינקה בת"א ב-281%, סיימה בירידה "מתונה" יותר של 177% בוול סטריט (כשבמהלך המסחר עצמו כבר נסקה ב-350%) כך שהייתה צפויה לתקן מטה. עם זאת, החברה הגישה תשקיף מקדמי ל-SEC להנפקת מניות לציבור והמסחר במניה לא ייפתח בת"א עד להשלמת הליך התמחור.

באסיה המגמה כאמור מעורבת הבוקר. מדד ניקיי יורד ב-0.6% אם כי הבנקים מאזנים את הירידות, וגם בשנגחאי וסיאול נרשמת מגמה שלילית. בהונג קונג לעומת זאת מטפס מדד הדגל ב-0.3% ובאוסטרליה נרשמת עלייה של 1.3%.

אתמול המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית. ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 90 ב-0.8%, מדד הבנקים השיל 1.3%, מדד מניב חו"ל צנח ב-2.3% ומדד הנפט נסוג ב-0.3%. מדד ביומד קפץ ב-5.2%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.88 מיליארד שקל.

בוול סטריט החוזים מטפסים בעד 0.5% לאחר שאמש נקטע רצף ירידות בן ארבעה ימים ומדדי המניות סיימו בעליות קלות. דאו ג'ונס הוביל בעלייה של 0.3%, S&P 500 התקדם בכ-0.1% והנאסד"ק נותר ללא שינוי.

נייקי  קפצה במסחר המאוחר אמש בקרוב ל-13% לאחר שהכתה את התחזיות בדוחות הרבעון הפיסקלי השני עם רווח למניה של 85 סנט, כשהציפיות היו 64 סנט בלבד. ההכנסות גם עלו על הצפי והסתכמו ב-13.3 מיליארד דולר, גידול של 17% בהשוואה לאשתקד (התחזיות היו 12.6 מיליארד דולר). פדקס  קפצה בקרוב ל-5% אחרי הדוחות. ענקית המשלוחים הודיעה במקביל שתפחית את העלויות במיליארד דולר נוספים מאחר שהביקוש החלש צפוי לפגוע ברווח הרבעוני שלה. לצד זאת עקפה את התחזיות בשורת הרווח המתואם (3.18 דולר למניה כשהצפי היה 2.82 דולר) אך פספסה בהכנסות (22.8 מיליארד דולר והתחזיות היו ל-23.74 מיליארד דולר).

2. שוק החוב

המגמה בשוק האג"ח האמריקאי מעורבת הבוקר, לאחר שתשואות האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח טיפסו אתמול בחדות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-2 נקודות ועומדת כעת על 3.70% ותשואת האיגרת לשנתיים יורדת קלות ל-4.26%.

בישראל, מדדי תל בונד רשמו ירידות של כ-0.1% ובשוק האג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת, כאשר התנודות היו קלות בלבד.

אתמול הבנק המרכזי ביפן החליט לאפשר תנודה בריבית האג"ח ל-10 שנים בתחום של 0.5% לעומת 0.25% שאיפשר עד כה, מה שהביא להתחזקות הין לרמת שיא של שלושה חודשים לצד ירידות שערים בבורסת יפן של כ-2.5%. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי פגישת שרי האנרגיה באירופה השבוע והכוונה לקבוע תקרת מחיר גם לרכש הגז "עשויה להטיל הוצאה משמעותית על מדינות האיחוד האירופי, שיידרשו לסבסד את מחיר האנרגיה באופן משמעותי ובכך, יעמיקו עוד יותר את היקף החוב הלאומי השוכן כבר כעת ברמות שיא".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמת יציבות. הנפט האמריקאי נסחר סביב 76 דולר לחבית והברנט ברמה של 80 דולר לחבית. גם שוק הקריפטו יציב. הביטקוין נסחר ברמה של 16.8 אלף דולר והאת'ריום ברמה של 1,208 דולר.

במט"ח, הדולר יציב סביב 3.46 שקלים והאירו מטפס קלות ל-3.68 שקלים. אתמול ירד הדולר בכ-0.8% מול אינדקס המטבעות כאשר ירידה חדה של כמעט 4% נרשמה מול היין היפני.

בסקירה הכלכלית של מחלקת המאקרו בבנק דיסקונט מציינים כי הדולר הגיע לשיא בחודש ספטמבר ברקע המשבר בבריטניה, ורשם תיסוף של 19% מתחילת השנה. "אולם, בחודשים האחרונים התחזקות הדולר נבלמה, על רקע התמתנות האינפלציה וירידה בציפיות הריבית בארה"ב, מיצוי השפעת התרחבות פערי הריביות בין ארה"ב למדינות מפותחות אחרות, הקלות בסגרים בסין ועליות בשוקי המניות. הסיכוי למהלך משמעותי נוסף בדולר נמוך, עם זאת, מוקדם להספיד את הדולר לאור אי הוודאות הגבוהה הצפויה להימשך בחודשים הקרובים ותפקידו של הדולר כמקלט בטחון. אירועים כמו חששות מהחרפת הפגיעה הכלכלית בעולם, סימנים לעלייה מחודשת באינפלציה ועוד, יובילו להתחזקות הדולר ולהפך. כל עוד לא יסתמן שינוי מגמה והתאוששות יציבה בכלכלה העולמית, הדולר ימשיך להנות ממעמדו כמקלט בטחון, אך התנודתיות בשער הדולר בעולם ב-2023 צפויה להיות גבוהה יותר", מעריכים בבנק.

4. מאקרו

היום יפורסמו נתוני משכנתאות ומכירות בתים קיימים בארה"ב ונתוני אינפלציה בקנדה.

מחר יפורסמו נתוני צמיחה בבריטניה, החלטת הריבית בטורקיה (שצפויה להישאר בשיעור של 9%) וכן נתוני צמיחה סופיים בארה"ב, לאחר שהקריאה המקדמית הצביעה על התרחבות של 2.9% בכלכלה האמריקאית ברבעון השלישי. עוד יפורסם נתון האינפלציה הנגזר מהתמ"ג שצפוי לעמוד על 4.3%.

בשישי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן ביפן ובסינגפור, נתוני צמיחה בהולנד, ספרד וקנדה, ובארה"ב יפורסמו מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית ומכירות בתים חדשים.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית פסגות, מציין בסקירתו שהאינפלציה בישראל עדיין לא הגיעה לשיאה "אבל נדמה שהשיא הזה כבר ממש מעבר לפינה". לדבריו, "במובן מסוים, העבודה של בנק ישראל קלה יותר מזו של הפד או ה-ECB וזאת משתי סיבות: האחת היא שהאינפלציה בישראל לא גבוהה כמו בעולם והשנייה היא שההסתברות למיתון עמוק בישראל או משהו ש'ישבר' בסביבה הפיננסית נמוכה בהרבה".

"לא רק שהכלכלה הישראלית נהנית מצרכן שההכנסה הריאלית שלו כמעט ולא נשחקה אלא גם שהחלק משמעותי מהייצוא (שהוא בעצמו חלק משמעותי מהתוצר) נהנה מיתרון יחסי שמרכך את התנודות השליליות בו. גם אם אירופה או ארה"ב נכנסות למיתון, הפירמות שם לא יכולות פשוט להחליט לבטל את מדיניות הסייבר שלהן לדוגמא כך שהביקוש לייצוא שירותי ההייטק הישראלי חסין באופן יחסי", הוא מסביר.

"בנוסף, לכל זה, המצב הפיסקאלי של הממשלה השתפר מאוד בשנה האחרונה תודות להכנסות אדירות במיסים מענף הטכנולוגיה והנדל"ן. למרות שברור שהכנסות אלו לא ימשיכו ואפילו סביר להניח שנראה ירידה בהכנסות המדינה ממיסים, הסיטואציה הפיסקאלית היא כזו שתאפשר לממשלה לתמוך במשק במקרה שההרעה תהיה חמורה מהצפוי. לכן, בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בחודשים הקרובים בדיוק כמו בעולם אך יעשה זאת מבלי לחשוש שהעלאות אלו עלולות להוביל את המשק למשבר".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. מחירי הדיור בדרך למפולת? התחזיות של בכירי עולם ההשקעות 
2. מלחמת האנרגיה באירופה: המאבק שהפך את הקלף החזק מול רוסיה לחסר שיניים
3. המניה נפלה בכ-50%, תשואת האג"ח נוסקת ובעלי המניות בדסק"ש מתקוטטים